Ammatillinen sosiaalisen median käyttö tehostaa työtä, mutta liu’uttaa työviestintää myös vapaa-ajalle, toteaa Tampereen yliopiston tutkija Reetta Oksa. Hän esitteli alustavia tuloksia TyöSome-hankkeeseen liittyvästä tutkimuksesta Terveyspsykologian päivillä keskiviikkona. Tutkimuksessa käsitellään 18–65-vuotiaiden sosiaalisen median työkäyttöä. Hanke jatkuu vielä ensi vuoden ajan. Sitä rahoittaa Työsuojelurahasto.
Tutkimuksen mukaan työsome tehostaa työtä.
– Ammatillisessa somessa tieto on nopeasti saatavilla, yhteistyö ja viestintä on joustavampaa. Samoin työtä voidaan tehdä vapaammin, Oksa kertoo.
Kielteistä on, että työ valuu somen takia vapaa-ajalle, mutta tutkijan mukaan sillä voi olla myös myönteisiä vaikutuksia esimerkiksi työyhteisön yhteishenkeen ja sitoutumiseen. Työsomessa voidaan viestiä muutakin kuin työasiaa.
Ammatillisella sosiaalisen median käytöllä tarkoitetaan työhön ja työyhteisöön liittyviä sosiaalisia verkostoja, joihin työntekijä voi tuottaa sisältöä, esimerkiksi jakaa työhön liittyvää tietoa ja jota muut yhteisöön kuuluvat seuraavat. Somealustoja ovat muun muassa LinkedIn, WhatsApp tai Facebook, jonne työyhteisö voi perustaa oman ryhmänsä. Yrityksen sisäisellä alustalla voidaan somekanavana käyttää vaikkapa Yammeria.
Työsome saattaa häiritä
Kielteisinä asioina työsomen käytössä ovat jatkuvat työn keskeytykset, kun ilmoitus viestistä tulee joko puhelimeen tai näytölle. Vaarana on myös, että työasiat valuvat myös vapaa-ajalle. Tämän vaikutusta työntekijän hyvinvointiin ei ole vielä tutkittu.
Työsome voi myös aiheuttaa stressiä ja työuupumusta, jos keskittyminen työpäivän aikana vaikeutuu. Puhutaan teknostressistä, jolla tarkoitetaan painetta, joka syntyy somen jatkuvista ilmoituksista älypuhelimissa tai päätteellä ja tarpeesta olla aina tavoitettavissa.