KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Liikenteenohjaajat esittävät korjauspakettia taksiuudistukseen

Liikenteenohjaajat haluavat taksimittarit takaisin.

Liikenteenohjaajat haluavat taksimittarit takaisin. Kuva: Lehtikuva/Mesut Turan

Noin vuosi sitten voimaan tullut uudistus on tuonut ammattilaisten mukaan ongelmia esimerkiksi luotettavuuteen ja saatavuuteen.

Kansan Uutiset
5.11.2019 11.50

Lähes jokainen taksivälityskeskusten liikenteenohjaajista pitää taksiuudistusta epäonnistuneena. Liikenteenohjaajat esittävät ongelmiin konkreettisia korjauksia, kuten ammattipätevyyden lisääminen ja väritunnisteisen rekisterikilven kehyksen käyttöönotto.

91 prosenttia välityskeskusten liikenteenohjaajista pitää taksiuudistusta epäonnistuneena. Noin vuosi sitten voimaan tulleen uudistuksen ongelmat voi ammattilaisten mukaan jakaa kolmeen ongelmakohtaan: luottamus, saatavuus ja ammattitaito.

Tämä tuli esiin elokuussa Toimihenkilöliitto ERTOn jäsenyhdistys Logistiikan toimihenkilöt ry:n liikenteenohjaajille tehdyssä kyselyssä, johon vastasi 68 alan noin 400 ammattilaisesta.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Taksien välityskeskuksissa on paras tieto alan jokapäiväisistä haasteista ja toiminnallisuuksista. Niissä tiedettiin jo etukäteen, että uudistuksesta tulee susi. Nykyistä pieleen mennyttä järjestelmää on pakko uudistaa, ja tällä kerralla pitää kuunnella alan ammattilaisia, sanoo Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Sote-kyytien järjestäminen vaikeutunut

54 prosenttia vastaajista sanoo, että taksien saatavuus on huonontunut vastaajan omalla alueella, 23 prosenttia sanoo saatavuuden parantuneen. 99 prosentin mielestä taksien saatavuus on huonontunut erityisesti pienillä paikkakunnilla. Noin puolet vastaajista on sitä mieltä, että sote-kyytien järjestäminen on vaikeutunut.

Lisäksi lähes 90 prosentin mielestä asiakkaiden luottamus taksipalveluihin on heikentynyt. Noin 75 prosenttia sanoo, että omalla alueella ammattitaidottomien taksinkuljettajien, pimeiden taksien ja negatiivisten asiakaspalautteiden määrä on kasvanut. Taksipalvelujen hintataso on omalla alueella noussut 68 prosentin mielestä.

Konkreettisia korjausehdotuksia

Jotta valvojat ja asiakkaat tunnistavat taksiajoon oikeutetut autot, takseille pitäisi ottaa käyttöön väritunnisteinen, esimerkiksi oranssinvärinen rekisterikilven kehys. Tällainen on jo lain mukaan pakollinen liikenneluvan haltijoille.

Lisäksi taksi- ja ajoluvan saamisen edellytyksenä olevia ammattipätevyysvaatimuksia tulisi lisätä, keskiöön pitäisi ottaa liikenneturvallisuus ja asiakaspalvelu.

– Ainakin sote- ja KELA-kyytejä ajavilla tulisi ammattipätevyysvaatimuksiin kuulua osaaminen huomioida erilaisten asiakasryhmien erityistarpeita, sanovat liikenteenohjaajat Marjut Herranen Tampereelta ja Sisko Sundström Helsingistä.

Liikenteenhoitajat haluavat antaa taksikeskuksille oikeuden määritellä päivystysvuorot. He haluavat myös palauttaa takseihin pakolliset taksamittarit tai vastaavan järjestelyn.

– Taksamittarit tai vastaavat parantavat taksien luotettavuutta sekä vähentävät harmaata taloutta. Myös taksiajojen hinnasto pitäisi olla selkeästi esillä, sanoo Logistiikan toimihenkilöt ry:n puheenjohtaja Marko Nurmi.

Nurmen mukaan myös selkeä kaikille yhteinen hinnoittelurakenne antaisi asiakkaille nykyistä paremman mahdollisuuden ennustaa ja vertailla ajojen hintoja.

Liikenteenhoitajat haluavat KELA-kyydit houkuttelevimmiksi. Tämä onnistuisi esimerkiksi palauttamalla luokseajolisän KELA-hinnoitteluun. Luokseajolisä tarkoittaa, ettei auton tarvitse ajaa pitkää matkaa asiakkaan luo ilman korvausta.

– Luokseajolisä turvaisi autojen saatavuutta erityisesti haja-asutusalueilla. Lisäksi pitäisi automaattisesti sallia paluumatka samalla autolla, jos asiakkaan hoito tapahtuu autoilijan paareilla tai pyörätuolissa, sanovat liikenteenohjaajat.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hanna Sarkkinen eduskunnan täysistunnossa keskiviikkona 1. lokakuuta.

Sarkkinen: Hyvän elämän edellytykset on turvattava kaikkialla Suomessa

Suomeen on kokoomusjohtoisen hallituksen aikana tullut noin 82¿000 työtöntä lisää, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen sanoo.

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

JHL:n toimialajohtaja Mari Keturi.

JHL vertaa alipalkkausta muihin omaisuusrikoksiin

Alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 36¿800, eli 5¿200 enemmän kuin vuosi sitten elokuussa.

Nuorten pitkäaikaistyöttömyys on kymmenkertaistunut finanssikriisin jälkeen ja edelleen kovassa kasvussa

Uusimmat

Hanna Sarkkinen eduskunnan täysistunnossa keskiviikkona 1. lokakuuta.

Sarkkinen: Hyvän elämän edellytykset on turvattava kaikkialla Suomessa

Suomeen on kokoomusjohtoisen hallituksen aikana tullut noin 82¿000 työtöntä lisää, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen sanoo.

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

JHL:n toimialajohtaja Mari Keturi.

JHL vertaa alipalkkausta muihin omaisuusrikoksiin

Alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 36¿800, eli 5¿200 enemmän kuin vuosi sitten elokuussa.

Nuorten pitkäaikaistyöttömyys on kymmenkertaistunut finanssikriisin jälkeen ja edelleen kovassa kasvussa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomessa on työttömyyskriisi, ja syylliset ovat tiedossa – VM:n ennusteet pettäneet pahasti

 
02

Työttömyysturvan kiristykset näkyvät nyt: virta vie ansiopäivärahalta työmarkkinatuelle

 
03

2000-luvun ennätyksen paukkuvat: viime viikolla ennätystyöttömyys, nyt velkaantumisennätys

 
04

Tässä syy, miksi alipalkkaus saa rehottaa vuodesta toiseen: eduskunnassa on porvarienemmistö

 
05

Ministerin turha lässyttää Turun telakasta, kun hallitus ei puutu lainsäädännöllä väärinkäytöksiin

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Lapsityövoiman hyväksikäyttö lähes puolitettu 2000-luvulla, suurin haaste kaakaon tuotanto

01.10.2025

Veronika Honkasalo: ”Keskitymme siihen, että saisimme hallituksen kaadettua”

01.10.2025

Palestiina pitää tunnustaa, mutta se ei yksin riitä, Mai Kivelä sanoi vasemmistoliiton ryhmäpuheessa välikysymyskeskustelussa

30.09.2025

Juha Pitkänen Savo-Karjalasta uusin ehdokas vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi

30.09.2025

”Laaja joukko ihmisiä tekee Suomessa töitä jopa orjuuden kaltaisissa oloissa” – Teollisuusliitto lähettää lukemista kansanedustajille

30.09.2025

2000-luvun ennätyksen paukkuvat: viime viikolla ennätystyöttömyys, nyt velkaantumisennätys

30.09.2025

Suomessa on työttömyyskriisi, ja syylliset ovat tiedossa – VM:n ennusteet pettäneet pahasti

30.09.2025

Muistokirjoitus: Harri Merisaari 1942–2025

30.09.2025

Suomen tunnustaminen itsenäisenä valtiona oli kaukana suoraviivaisesta prosessista

30.09.2025

Hallitus kiristämässä työntekijöiden hyväksikäytön rangaistuksia, mutta alipalkkauksen kriminalisointi puuttuu

29.09.2025

Raportti: Euroopan luonnon tila on surkea – vaarantaa talouden, terveyden ja turvallisuuden

29.09.2025

Mikä meitä estää syömästä kasviksia?

29.09.2025

Rokkiin keskittyvä elämäkerta sivuuttaa Atte Blomin roolin taistolaisuuden soundtrackin julkaisijana

28.09.2025

Afrikka haluaa jättää kädenjälkensä YK:n ilmastopuitesopimukseen – Agroekologiasta afrikkalainen ratkaisu

28.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään