KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Yötöistä ei pääse bussilla kotiin: Pienipalkkaisen on pakko hommata oma auto

Yötyö ja työaikojen epäsäännöllisyys johtavat autoiluun.

Yötyö ja työaikojen epäsäännöllisyys johtavat autoiluun. Kuva: Lehtikuva/Vesa Moilanen

Palvelualoilla on usein pakko kulkea töihin yksityisautolla, sillä julkiset palvelut, työajat ja työpaikan sijainti eivät mahdollista viisasta työmatkaliikkumista.

Kansan Uutiset
29.1.2020 13.30

Viisas työmatkaliikkuminen edistäisi pamilaisten työhyvinvointia ja vähentäisi liikenteestä syntyviä hiilidioksidipäästöjä. PAM selvitti työmatkaliikkumisen tilaa ja asenteita jäsenistönsä ja palvelualojen työnantajayritysten keskuudessa. Kyselyyn osallistui yli 9 300 työntekijää ja noin 250 työnantajayrityksen edustajaa.

Viisaalla työmatkaliikkumisella tarkoitetaan kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikenteen käyttämistä.

Viisas ja kestävä työmatkaliikenne on ympäristöä säästävää, turvallista, sujuvaa, terveellistä sekä taloudellista. PAMin tuoreen tutkimuksen vastaajista 56 prosenttia kulkee töihin pääasiallisesti omalla autollaan. Suomalaista keskivertoa huomattavasti enemmän, noin 74 prosenttia tutkimuksen vastaajista, pitää tärkeimpänä syynä oman auton omistamiseen juuri työmatkoja.

ILMOITUS
ILMOITUS
Auton kulut ovat merkittävä rasite.

Epäsäännölliset työajat

Tärkeimpänä viisaan työmatkaliikkumisen kannustimena pamilaiset pitävät rahallista säästöä. Autoliiton mukaan oman auton kokonaiskulut ovat Suomessa keskimäärin vähintään 5 000 euroa vuodessa.

Toiseksi tärkeimpänä syynä he pitävät oman terveytensä parantumista. Työnantajakyselyssä vastaavasti tärkeimpänä syynä kestävään työmatkaliikkumiseen siirtymisessä pidettiin työhyvinvoinnin lisääntyminen sekä toiseksi tärkeimpänä työntekijöiden terveyden parantumista.

Kolmanneksi tärkeimpänä tekijänä siirtyä viisaampaan työmatkaliikkumiseen pidettiin niin työntekijä- kuin työnantajakyselyssäkin hiilidioksidipäästöjen vähenemistä.

Tutkimukseen osallistuneet työntekijät kulkevat pääsääntöisesti alle kuuden kilometrin työmatkoja, mutta lyhyestä matkasta huolimatta muut syyt, kuten yötyö, epäsäännölliset työajat ja työpaikan sijainti, vaativat oman auton käyttöä.

Nämä esteet rajoittavat myös julkisen liikenteen saavutettavuutta.

– Palvelualoilla työskenteleviä harvoin palvelee 8–16 -yhteiskunnan palvelurakenne, eikä esimerkiksi etätyö ole yleensä mahdollista. Tämä johtaa pakkoon omistaa oma auto, jonka kulut ovat merkittävä rasite pamilaisten palkkapussille, PAMin markkinointipäällikkö Tero Leponiemi sanoo.

– Viisaaseen työmatkaliikkumiseen siirtymistä edistää Infrastruktuurin parantaminen, mutta tärkeää on myös pienten esteiden purkaminen. Näitä ovat esimerkiksi pyöräpysäköinnin järjestäminen tai sosiaalitilojen asianmukaisuudesta huolehtiminen.

Työmatka hyötyliikunnaksi

Pamilaisten keskuudessa työmatkaliikkumattomuus korreloi myös muutoin epäaktiivisten elämäntapojen kanssa. Tutkimuksessa todetaankin, että työmatkat tulisi nähdä mahdollisuutena terveyttä edistävään liikuntaan, jotta myös epäsäännöllisten työaikojen kanssa painivat ehtisivät liikkumaan. Tästä syystä juuri työnantajan positiivinen suhtautuminen ja kannuste ovat tärkeitä tavoitteen toteutumisessa.

PAMin tutkimus on toteutettu kestävän kehityksen yhtiö Motiva Oy:n tuella. Tavoitteena on yhdessä löytää keinoja viisaan liikkumisen edistämiseen. Motivan liikkumisen ja liikenteen asiantuntija Taneli Varis toteaa useiden tekijöiden ajavan yhteiskuntaa kohti vähemmän henkilöautoista riippuvaa liikkumista.

– Siirtymä on sitä sujuvampi ja hyväksytympi, mitä enemmän voimme ohjata työntekijöitä muihin valintoihin niin sanotuin pehmein keinoin ja parempia liikkumisen mahdollisuuksia tarjoamalla, Varis tiivistää.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Riikka Purra jatkaa siitä, minkä Teemu Keskisarja aloitti.

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

Useat maat valmistautuvat tunnustamaan Palestiinan valtion. Suomi ei kuulu siihen joukkoon.

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

Gazalaiset pyrkivät pois Gazan kaupungista, jota Israel tulitti rajusti ennen maahyökkäystä.

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

Uusimmat

Riikka Purra jatkaa siitä, minkä Teemu Keskisarja aloitti.

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

Useat maat valmistautuvat tunnustamaan Palestiinan valtion. Suomi ei kuulu siihen joukkoon.

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

Gazalaiset pyrkivät pois Gazan kaupungista, jota Israel tulitti rajusti ennen maahyökkäystä.

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

15.09.2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

15.09.2025

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

15.09.2025

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

15.09.2025

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025

Sirpin ja moukarin alla oli Suomen sensuroiduin romaani – nyt omiin kokemuksiin Stalinin vainoista pohjautuva teos on julkaistu uudelleen

14.09.2025

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

14.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään