KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Perhehelvetti kaikilla mausteilla

Leena Uotila (vas.), Ritva Valkama, Jemina Sillanpää, Eero Aho ja Aino Seppo Elokuun kuumuudessa.

Leena Uotila (vas.), Ritva Valkama, Jemina Sillanpää, Eero Aho ja Aino Seppo Elokuun kuumuudessa. Kuva: Tapio Vanhatalo

Arja-Anneli Tuominen
13.2.2009 6.00

Kaupunginteatterin Elokuun ohjaus on löysä mutta teksti vangitseva

Helsingin Kaupunginteatteri: Pieni näyttämö: Tracy Letts: Elokuu. Suom.: Lauri Sipari. Ohjaus: Kari Heiskanen. Lavastus: Hannu Lindholm. Puvut: Sari Salmela. Rooleissa: Ritva Valkama, Juhani Niemelä, Kreeta Salminen, Heidi Herala, Leena Uotila, Seppo Maijala, Sami Uotila, Riitta Havukainen, Matti Olavi Ranin, Jemina Sillanpää, Aino Seppo, Eero Aho, Seppo Halttunen.

Elokuun kirjoittaja Tracy Letts on täysiverinen Eugene O’Nealin, Tennessee Williamsin ja kumppaneiden perillinen. Elokuu on vanhaa kunnon amerikkalaista perhehelvettiä kaikilla mausteilla. Kyseessä ei siis ole komedia, Ritva Valkama ei ole pelkästään komedienne.

Elokuu eroaa edeltäjistään siinä, että sen keskeiset henkilöt ovat naisia. Valkama on oklahomalaisperheen matriarkka, jolta alkaa elämisen hallinta karata käsistä, vain kiukku ja pillerit ovat jäljellä.

Valkaman Violet Weston on veemäinen ämmä, mutta on hänellä ollut kamala lapsuuskin, eikä avioliitto yliopiston opettajan kanssa ole tuonut onnea sen paremmin kuin kolme tytärtäkään, joita Violet vanhemmilla päivillään halveksii.

ILMOITUS
ILMOITUS

Violet tietää pillerihumalastaan huolimatta kaiken mitä tapahtuu ja on tapahtunut. Hän myös laukoo kaiken julki. Lopulta hänen tyttärensä jättävät hänet niin kuin kuningas Learin tyttäret vanhan kuninkaan, eikä kukaan ole toistaan parempi.

Tytöt ovat äitinsä ns. kasvatuksen tuotteita, isä on ollut suurimman osan ajasta pois, opettamassa, vieraissa naisissa ja alkoholihöyryissä. Lopulta hän katoaa kokonaan ja siksi tytöt ovat tulleet rappeutuneeseen kotitaloon Oklahoman kuumille takamaille.

Puhe häviää
usein kulisseihin

Lettsin näytelmässä, kuten useimmissa amerikkalaisissa perhetarinoissa, ympäristö on tärkeä; tässä tapauksessa Oklahoman tasangot.

Preerioilta on kotoisin myös kotiapulainen, täysiverinen intiaanityttö Jhonna (Kreeta Salminen), joka osallistuu tapahtumiin eräänlaisen luonnonhengen tapaan. Hiukan teennäinen hänen hahmonsa on kirjoitettunakin ja ohjaaja on vielä korostanut teennäisyyttä intiaanipäähineillä sun muilla krumeluureilla.

Tracy Lettsin teksti on vahvaa, siinä ei ole mitään hölinää, kaikki on tärkeätä ja tarpeellista. Siksi harmittaakin, että paikoin on vaikea saada selvää näyttelijöiden puheesta. Alussa mukana on vielä herra Westonkin Juhani Niemelän hahmossa, mutta hänen repliikkinsä katoavat lähes kokonaan kulisseihin.

Vain Ritva Valkama ja hänen sisartaan esittävä (yhtä veemäinen ämmä) Leena Uotila puhuvat ehdottoman selkeästi.

Puheen katoamiseen vika on osin ohjauksessa. Kari Heiskasen ote näytelmään on levoton. Kohtausten välissä marssitaan ympäriinsä turhanaikaisesti ja näyttämötila on tehty liian suureksi intiimille näytelmälle. Jos tarkoitus on esittää laajaa preeriaa, se tulee selville taustakuvasta.

Itse ränsistynyt talon hahmo on kyllä hyvä lavaste.

Tiukempaa rytmiä,
rakas ohjaaja

Pidän kovin Elokuusta näytelmänä ja olisin suonut, että se olisi rytmitetty tiukemmin näyttämölle, mutta onhan se näinkin tapaus.

Elokuu on täynnä hyviä näyttelijöitä. Ei pelkästään Valkama ole tähti. Uotila on erinomainen. Riitta Havukainen Violetin tyttärenä Barbarana on äitinsä klooni, vaikka ei ehkä niin vahva. Hänen äijänsä (Matti Olavi Ranin) lähtee teiniprinsessan mukaan, tytär aloittelee nymfomaanin uraa ja avioero on viimeistä silausta vailla.

Havukaisen Barbara on nainen, jolla on loistava tulevaisuus takanaan, hänestä piti tulla kirjailija, mutta tuli yliopiston opettajan vaimo niin kuin äidistään. Hänellekin avautuu pilleripurkkien maailma, ellei sitten paikallinen sheriffi korjaa (mieluummin ehkä ne pillerit).

Havukaisen roolisuoritus paranee loppua kohti. Hän on vihainen, ensin äidilleen, sitten miehelleen, sitten tietenkin itselleen.

Elokuu vaatii
esittäjiltä ja katsojilta

Heidi Heralan vanhapiikatytär on jättäytynyt sivulliseksi vanhempiensa elämästä. Hän ei ole antautunut marttyyriudelle, vaikka onkin ainoa, joka asuu äitinsä naapurissa. Hän aikoo lähes viisikymppisenä lähteä valloittamaan New Yorkia luuserimaisen sukulaispoikansa kanssa, johon on rakastunut. Poika (Sami Uotila) on äitinsä nujertama keski-ikäinen peräkamarin nahjus, hän tuskin New Yorkissa tokenee.

Aino Seppo on Westonin nuorin tytär Karen, luuseri hänkin. Unelmien mies on tällä kertaa kolmesti naimissa ollut Steve (Eero Aho), josta ei ole vanhuuden päivien turvaa, ehkei edes sulhaseksi.

Elokuu on pessimistinen tarina, sukupolvien synnit jäytävät ihmisiä. He haluavat irti toisistaan, mutta eivät pääse, eivät ainakaan ajatuksissaan.

Kauhistuttava Violet Weston elää tyttärissään niin kauan kuin he elävät, yhtä hyvin Violet Westonin äärikamala äitimuori elää Violetin pillerihuuruisessa muistissa. Ja aina heidän mukanaan kulkevat Oklahoman läkähdyttävät preeriat.

Elokuu on näytelmä, joka vaatii paljon niin esittäjiltä kuin katsojilta, ohjaajaltakin. Se muuntuu ajan myötä sujuvammaksi. Repliikit ovat pitkiä, eikä niitä ensi-illassa aina muistettu. Se asia korjaantuu, ja todennäköisesti esityksen laahaavuuskin karisee.

Ohjauksen turhat marssit ja osoittelevat, viipyilevät perhepotretit ovat epäolennaisia. Teksti kantaa.

Amerikkalaiset osaavat perhehelvettinsä, se on toisenlainen kuin pohjoismainen, strindbergiläinen helvetti, mutta kyllä me yhtäläisyydetkin näemme. Huumoria, Jumalan kiitos, amerikkalaisissa tarinoissa viljellään enemmän, niin Elokuussakin, vaikka yleisöä tuntuu eniten naurattavat kiroilu.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään