KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Ihmisyys pilkottuna varaosiksi

Carey Mulligan ja Keira Knightley tutkailevat ulkomaailman menoa tyylikkäässä tieteisfilmissä Ole luonani aina.

Carey Mulligan ja Keira Knightley tutkailevat ulkomaailman menoa tyylikkäässä tieteisfilmissä Ole luonani aina.

Harri-Ilmari Moilanen
20.5.2011 15.14

OLE LUONANI AINA (Never Let Me Go, Englanti–USA 2010). Ohjaus: Mark Romanek. Käsikirjoitus: Alex Garland. Perustuu Kazuo Ishiguron romaaniin. Kuvaus: Adam Kimmel. Musiikki: Rachel Portman. Pääosissa: Carey Mulligan, Andrew Garfield, Keira Knightley, Charlotte Rampling.

Elokuvan hempeä nimi selittyy nuoren naispäähenkilön tarrautumisella 1950- ja 1960-lukujen suosittujen laulujen tekijän Luther Dixonin runsaasti levytettyyn pop-imellykseen. Sen laulaa Jane Monheit.

Ole luonani aina on lajityypillisesti kiehtova yhdistelmä pakahduttavaa romanttista draamaa ja kylmäävää psykologista science fictionia.

ILMOITUS
ILMOITUS
Tarinassa on aineksia erityisesti tulevaisuuden kauhukuviksi.

Se on vaikuttava dystopia, kuvaus yhteiskunnasta, jonka kätköissä harrastetaan edistyneen tieteen nimissä hätkähdyttäviä asioita: ulkomaailmalta tarkoin rajatussa sisäoppilaitoksessa kloonatuista lapsista kasvatetaan nuoria aikuisia, joiden ainoa tehtävä elämässä on toimia elintenluovuttajina.

 

Alex Garlandin meriittejä on alkuperäiskässäri pätevään scifi- ja kauhujännäriin 28 päivää myöhemmin (2002). Garland on tiivistänyt alkuperäisromaanin esimerkillisesti.

Tarina jakautuu ajallisesti kolmeen vaiheeseen.

Ensimmäisessä seurataan päähenkilöitä lapsina sisäoppilaitoksen suojissa, sitten teini-ikäisinä Mökeissä tutustumassa varovasti ulkomaailmaan.

Päätösjaksossa kuvataan heidän viimeisiä vaiheitaan Luovuttajina.

 

Inhimillisessä mielessä tapahtuu kammottavia asioita.

Niistä ei silti käydä tiukkaa eettistä vääntöä, vaan näytetään asiat aivan kuin ne olisivat täysin luontevia. Rivien välissä on lujaa visiointia maailman nykymenon vinoutumisesta.

Näkökulman viileydessä on brittifilmin voima myös ajallisessa perspektiivissä: tarinassa on aineksia erityisesti tulevaisuuden kauhukuviksi.

Leffa säväyttää kuin hereille puraiseva uni.

 

Juonikuvio etenee hillityssä tempossa, tunnelmissa on alusta lähtien jonkinlaista pidäteltyä poltetta, pistävää kuulautta ja surumielisyyttä.

Se ei ole ihme, kun ohjaaja on Mark Romanek, sama mies, joka oli puikoissa omintakeisessa psykologisessa jännärissä Tunnin kuva (2002).

Molemmissa elokuvissa kerronnan painostava pelkistyneisyys on harkittu ja visuaalisesti taiten hallittu tyylikeino.

Yhdistävä tekijä on lisäksi tapa, jolla niissä maalaillaan ilmoille valtavirroista poikkeavia näkymiä kaipuusta ja yksinäisyydestä.

 

Musiikin osuus ei jää elokuvan nimikappaleeseen.

Musiikki korostuu elegisessä tunneilmastossa. Rachel Portman on orkestroinut kauniisti poimuilevan sävelmaiseman, joka tihentää päähenkilöiden syvimmät tuntemukset.

Aistikkaassa tunnevoimaisuudessaan leffa tulee lähelle aiempaa Ishiguro-filmatisointia Pitkän päivän ilta (1993).

Se on – kiitos osaltaan loistavien Anthony Hopkinsin ja Emma Thompsonin – myös näyttö siitä, miten elokuvaversio syväluotauksissaan ajaa jossain määrin alkuperäisteoksen ohi: romaani on romaani, elokuvaversio tekee siitä hienon biisin.

 

Pitkän päivän illan tavoin Ole luonani aina -elokuvaa leimaavat hyvät näyttelijäsuoritukset, vieläpä kolmen sukupolven voimin.

Naiset vetävät, monessakin mielessä.

Nuori Carey Mulligan tekee kypsän ja sisäisesti latautuneen roolityön päähenkilönä, Charlotte Rampling on laitoksen johtajattaren roolissa karismaattinen oma itsensä, monissa rooliluolissa karaistunut veteraani: hänen kulmikkailta kasvoiltaan lähtevä katse iskee kuin myrkkypistos.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä enegiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään