KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Vähemmän uusia väyliä, nykyiset pidetään kunnossa

Hallitus painottaa liikenneväylien kunnossapidossa eniten liikennöityjä reittejä. Kuva Espoon Länsiväylältä.

Hallitus painottaa liikenneväylien kunnossapidossa eniten liikennöityjä reittejä. Kuva Espoon Länsiväylältä. Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Liikenneministeri Merja Kyllönen lupasi korjausten painottuvan sinne, missä on eniten liikkujia.

Kansan Uutiset
18.4.2012 14.20

Hallitus esitteli keskiviikkona eduskunnalle liikennepoliittisen selonteon. Selonteon esitellyt liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) paalutti tonttinsa olevan varsin laaja: Suomea halkoo liki 80 000 kilometriä maantietä, yksityisteitä 350 000, rataverkkoa noin 6 000 ja vesiväyliä reilut 16 000 kilometriä.

Jotta kaikki tämä pysyisi liikennöitävässä kunnossa tulevaisuudessakin, on hallituksen painopisteenä rakentaa vähemmän uusia väyliä ja korjata sen sijaan vanhoja. Jo hallituskauden aluksi perusväylänpitoon tehtiin tasokorotus.

Kaiken kaikkiaan hallituskauden aikana perusväylänpitoon ohjataan neljä miljardia euroa. Uusien liikenneväylien rakentamisesta siirretään vuositasolla 100 miljoonaa nykyisen liikenneverkon ylläpitämiseen vuodesta 2016 eteenpäin.

– Uuden verkon rakentamistarve on vähentynyt vuosien varrella, kun Suomea on hiljalleen rakennettu. Kertaalleen rakennettu verkko tarvitsee kuitenkin ylläpitoa, jonka tarvetta liikennemäärien kasvu lisää koko ajan, Kyllönen perusteli valittua linjaa.

Vilkkaimmat alueet turvataan

Painopisteenä on myös korjata väyliä useimmin siellä, missä liikenne on vilkkainta.

– Kunnossapidossa painotetaan kansalaisten päivittäistä liikennöintiä ja junien pysymistä aikataulussa. Hallitus turvaa vilkkaimpien tieosuuksien, siltojen ja kriittisten rakenteiden kunnon.

Vähäliikenteisten teiden kunto joustaa jatkossa määrärahojen mukaan, Kyllönen sanoi. Vähäliikenteisillä teillä tehdään vain kaikkein välttämättömimmät korjaukset ja päällysteiden uusimisväliä hieman harvennetaan ja sorateillä tehdään kiireellisimmät kelirikkotyöt.

– Tässä ei ole mitään uutta aiempaan, mutta nyt se tehdään avoimesti ilman hyssyttelyä, koska rahat eivät yksinkertaisesti riitä kaikkeen.

– Liikenteellisesti samankaltainen tie pidetään yhtä hyvässä kunnossa riippumatta siitä, sijaitseeko pohjoisessa tai etelässä, idässä tai lännessä. Eli kaikki ilmansuunnat saavat saman kohtelun.

Hallituksen linjavalinnat on Kyllösen mukaan tehty painottaen niitä liikenneverkon ongelmia, jotka ovat eniten puhuttanut eduskuntaa vuosien varrella.

– Maaltamuutto, kaupungistuminen ja teollisuuden rakennemuutos ovat muuttaneet maan sisäisiä liikennevirtoja. Liikenneverkon vastuullinen hoitaminen olisi vaatinut jo edellisiltä hallituksilta priorisointia. Kun niin ei ole tehty, laatu on laskenut vapaassa pudotuksessa kaikkialla.

Liikennepolitiikkaa yli vaalikausien

Hallitus päätti kehysriihessä aloittaa 1,3 miljardilla uusia liikenneinvestointeja tällä hallituskaudella. Ensimmäistä kertaa hallitus myönsi ratahankkeisiin enemmän rahaa kuin teihin.

Liikennesuunnittelua yli vaalikausien ohjaa 10-vuotinen investointiohjelma. Siinä hallitus sitoutui kehyspäätöksen yhteydessä kansallisesti kolmeen merkittävään hankkeeseen eli Pisara-rataan, Pasila–Riihimäki radan toisen vaiheen toteuttamiseen sekä uuden Imatran kautta kulkevan tavaraliikenneyhteyden rakentamisesta Venäjälle.

– Eli seuraavan hallituksen kolme tärkeintä hanketta ovat kaikki ratahankkeita, joiden hintalappu on samaiset 1,3 miljardia, Kyllönen painotti.

ILMOITUS
ILMOITUS

Maaseudulla puolestaan kehitetään ministerin mukaan kutsujoukkoliikennettä. Koulukyydit, sosiaali- ja terveystoimen kuljetukset ja KELAn henkilökuljetukset yhdistämällä saadaan kustannussäästöjä. Vapautuneet varat voidaan osittain ohjata esimerkiksi joukkoliikenteen kehittämiseen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Valtiovarainministeriön sisäiset budjettineuvottelut alkoivat Moisniemessä Espoossa 6. elokuuta. Osallistujina muun muassa valtiovarainministeri Riikka Purra (keskellä oikealla), kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen (fuksianpunainen paita oikealla) ja valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika Niemelä (vasemmalla keskellä).

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

Lotta Tuominen.

Mikkelin kaupunki häätää vuokralaisia vastaanottokeskuksen tieltä: ”Kaksi heikossa asemassa olevaa ryhmää on siis asetettu vastakkain”

Runsas 30 lasta perheineen evakuoitiin tänään torstaina gazasta Roomaan Italiaan.Kyseessä on suurin lääketieteellinen evakuointi vuoden 2024 tammikuun jälkeen.

HUS antaisi Gazan lapsille sairaalahoitoa Suomessa: ”Ministerin toimettomuudelle ei ole perusteita”

Nälän riuduttamat Gazan asukkaat jonottavat ruokaa avustuspisteellä.

Vasemmiston Kivelän esitys toteutuu: Ylimääräinen suuren valiokunnan kokous Gazan tilanteesta

Uusimmat

Tuire Malmstedtin synkän tunnelmallinen Lintusielu viiltää ja puhuttelee.

Väkivallan pitkästä varjosta kasvaa taidokasta tummaa tunnelmaa Tuire Malmstedtin psykologisessa dekkarissa Lintusielu

Kuvituskuvassa raskaana olevia nuoria Latinalaisessa Amerikassa.

Teiniraskauksia tehokkaasti estänyt ohjelma lakkautettiin Argentiinassa

Viinikellarista avautuva salakäytävä johdattaa Tove Alsterdalin romaanissa vähän tunnetun eurooppalaisen tragedian jäljille.

Sudeettisaksalaisten kokema kosto on vähän tunnettu toisen maailmansodan jälkinäytös – Tove Alsterdalin siitä kertova Salakäytävä on enemmän kuin dekkari

Valtiovarainministeriön sisäiset budjettineuvottelut alkoivat Moisniemessä Espoossa 6. elokuuta. Osallistujina muun muassa valtiovarainministeri Riikka Purra (keskellä oikealla), kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen (fuksianpunainen paita oikealla) ja valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika Niemelä (vasemmalla keskellä).

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

”Hallitus elää omassa todellisuudessa huudellessaan, että menkää työttömät kokoaikatöihin”

 
02

Peruuttamatonta vahinkoa ekosysteemille – Onko Orpon hallitus tekemässä Suomesta kaivostoiminnan banaanivaltion?

 
03

Minja Koskela teki kirjallisen kysymyksen – Ministeri käski kysymään Yhdysvaltain puolustusministeriöltä

 
04

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

 
05

Israel aiheutti Gazan nälänhädän tahallaan – taustalla kalorien tarkkuudella tehdyt laskelmat ruoan vähimmäistarpeesta

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Mikkelin kaupunki häätää vuokralaisia vastaanottokeskuksen tieltä: ”Kaksi heikossa asemassa olevaa ryhmää on siis asetettu vastakkain”

14.08.2025

HUS antaisi Gazan lapsille sairaalahoitoa Suomessa: ”Ministerin toimettomuudelle ei ole perusteita”

14.08.2025

Vasemmiston Kivelän esitys toteutuu: Ylimääräinen suuren valiokunnan kokous Gazan tilanteesta

14.08.2025

Vuoristoturisti vaarantaa ympäristön ja itsensä: Pakistanin Hunzan laaksossa äkkitulva piiritti luksushotellin

14.08.2025

Onko Opetushallituksen lakkauttamisesitysharhautus? ”Perussuomalaiset yrittävät peittää omat rumat koulutusleikkauksensa”

14.08.2025

Vasemmistoliitosta jyrkkä ei ministerin toimille: ”Grahn-Laasonen on tekemässä vielä suurempaa tuhoa”

14.08.2025

”Ministerin harkintakyky petti”

14.08.2025

Kiinan hiukkaspäästöjen väheneminen kiihdytti lämpenemistä – ”Ei muuta kokonaiskuvaa ilmastonmuutoksen vakavuudesta”

14.08.2025

Valtiottomien bhutanilaisten tulevaisuus on hämärän peitossa

14.08.2025

Vasemmistoliitto valitsee uuden johdon marraskuussa: Ensimmäinen nimi ilmoittautui varapuheenjohtajakisaan

13.08.2025

Kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttaminen on yhä kaukana

13.08.2025

Peruuttamatonta vahinkoa ekosysteemille – Onko Orpon hallitus tekemässä Suomesta kaivostoiminnan banaanivaltion?

13.08.2025

Finnwatch vaatii Suomea lopettamaan Israelin siirtokuntatuotteiden tuonnin – ”Keskeinen este rauhalle”

13.08.2025

Huumeriippuvaiset naiset ja lapset jäävät ilman hoitoa kabulilaisella vieroitusklinikalla

13.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään