KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Kameran avulla uutta ja upeaa teatteria

Tumman veden päällä on uudenlainen kokemus sekä katsojille että näyttelijöille. Kuvassa Seppo Pääkkönen, Maija Kuparinen, Elina Knihtilä, Anna Paavilainen ja Matti Helariutta.

Tumman veden päällä on uudenlainen kokemus sekä katsojille että näyttelijöille. Kuvassa Seppo Pääkkönen, Maija Kuparinen, Elina Knihtilä, Anna Paavilainen ja Matti Helariutta. Kuva: Antti Ahonen

Ensin Kansallisteatterin Tumman veden päällä -esitys hämmentää, sitten vavahduttaa.

Hannu Hurme
24.4.2012 12.30

Kirjansa lukeneet tiesivät odottaa, että teatteri-illasta ei selviä ilman jälkimmäisen kaltaista tunnekuohua.

Ennalta tulleet tiedot näytelmän julkipanosta antoivat odottaa jotain aivan uutta. Sitä se myös oli. Live-elokuvaa teatterin näyttämöllä, ovat tekijät määritelleet tuotoksensa. Lavalla on enemmän kameramiehiä ja muuta henkilökuntaa kuin näyttelijöitä. Näyttelijät puhuvat kameralle, josta kuva heijastuu livenä lavan yläosaan.

Sotkua?

Ei sitten ollenkaan.

Lopputulos on mielenkiintoista teatteria, jossa koskettava tarina kerrotaan yhdistellen erilaisia kerronnan tapoja.

Alkuhämmennystä ei kuitenkaan käy kieltäminen.

Ennennäkemätön ja -kokematon esitystapa on syynä siihen, että huomio tulee esityksen alkuvaiheessa kiinnittyneeksi ennen muuta tekemisen tapaan, ei sen sisältöön. Sisältö imee puoleensa vasta, kun uuden tavan outouteen tottuu – siihen että mustiin pukeutuneet kameramiehet liikkuivat näyttämöllä enemmän kuin näyttelijät. Viimeistään katsoja oli kiinni tarinassa, kun kuvauksen kohteena olevan perheen pahan olon lähde, isän väkivalta ”hyppää silmille” ja alkaa vavahduttaa yltyäkseen suorastaan painajaismaiseksi perhehelvetiksi.

 

Näyttelijänä tunnetun Peter Franzenin osin omiin kokemuksiin perustuvan kirjan pohjalta tehty näytelmä on kuvaus 7-vuotiaan pojan kasvusta 1970-luvun Keminmaalla. Kahden lapsen elämä synkkenee, kun isän väkivalta murentaa perheidyllin.

Kyseessä on huikea elämys, ennennäkemättömällä tavalla toteutettu riipaiseva tarina pikkupojan matkasta, jolla vaihtuvat ilon ja kauhun, pelon ja vihan, sekä turvattomuuden ja rakkauden hetket.

Näytelmässä oli tärkeätä säilyttää Franzenin kirjassaan kiitetyllä tavalla vaalima pikkupojan näkökulma. Perinteinen keino olisi ollut tuoda näyttämölle lapsia tai aikuisia esittämään heitä. Ohjaaja Janne Reinikainen ei työryhmineen lähtenyt tälle tielle. He halusivat löytää erilaisen tavan, jolla oli varmasti mahdollista toteuttaa tuo tärkein, saada esiin lapsen näkökulma.

Valintansa oli oivallinen. Se vie katsojat pikkupojan maailman sisälle. Poika on koko ajan näyttämöllä, vaikka ei olekaan. Äiti ja isä, mummo ja vaari puhuvat hänelle, vaikkei hän siinä fyysisenä henkilönä olekaan. Hänen äänenään toimii lavan sivustalla Ona Kamu tapahtumien ollessa käynnissä lavan keskustan rivitalon sisällä, samalla tavalla kuin siskon ääni Anna Paavilainen lavan toisella sivustalla.

 

Entä sitten ratkaisut, joilla kuvataan tapahtumapaikat, tavat joilla näyttämö muuttuu maantieksi, koulun pihaksi, mummolaksi, uimarannaksi? Neuvokkuus ei kun jatkuu.

Näyttämön etualalla on yksityiskohtaisesti Kemiä esittävä pienoismalli. Kameramiehet ilmestyvät oikean hetken koittaessa sen oikeaan kohtaan kyykkimään ja pienoismalli näkyy valkokankaalla.

Maantiellä ajoa oli kuvattu etukäteen, mutta ratti on vaarin – Antti Litja – käsissä lavasteiden takana ihan oikeasti, vaikka kohtaus näkyikin valkokankaalla.

Koulun pihakohtauksessa apuna ovat Aku Ankka -peleistä tutut pikkuriikkiset leikkinuket, kameran valkokankaalle suurentamina nekin.

Mummola taas löytyy lavan sivustalta, tosin valkokankaan avustamana. Mummolakohtauksessa tulee esiin yksi kuvaustavan erityinen lisäarvo. Sen ansiosta on mahdollista nähdä Litjan ilmeet valkokankaalta hänen kertoessaan kauhutarinaa sitä silmät pyöriskäisinä kuunnelleille lapsenlapsilleen.

Uimarantakohtauksessa taas yksinkertaisuus on kunniassaan. Pikkupojan kauhun hetkiäkin sisältänyttä uimaretkeä meren uumenissa kuvaamaan ei tarvita kuin pieni akvaario, vähän mutaista vettä, käsi vettä sekoittamaan ja kamera.

Tumman veden päällä ei ole uudenlainen kokemus vain katsojille. Sen täytyy olla sitä myös näyttelijöille. Puhua teatterin lavalla kameralle. Olla siis teatterin lavalla ikään kuin elokuvaa tekemässä. Kaiken lisäksi normaali kontakti katsomoon puuttuu, kun suurin osa tapahtumista on sijoitettu näyttämölle rakennetun talon ahtauteen, seinän taa.

Ei tuo kokenutta näyttelijäkaartia haitannut.

Suomen Kansallisteatteri: Tumman veden päällä.

Dramatisointi Eva Buchwald, ohjaus Janne Reinikainen, Lavastus Kati Lukka, puvut Tarja Simonen, musiikki Timo Hietala, valot Ville Toikka, videosuunnittelu Jenni Valorinta, kuvasuunnittelu Tuomo Hutri, naamiointi Pauliina Manninen.

Rooleissa: Ona Kamu, Elina Knihtilä, Antti Litja, Anna Paavilainen, Terhi Panula ja Seppo Pääkkönen sekä Mosse Männistö/Daniel Fiander ja Maija Kuparinen/Daniela Helanne.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Israel on tuhonnut Gazaa järjestelmällisesti.

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

Etiopian somalialueen paimentolaiset kasvattavat kameleita ja vuohia kuivilla ja kuivuudelle alttiilla alueilla. He joutuvat olemaan liikkeellä jatkuvasti laitumia ja juottopaikkoja eläimilleen etsiessään.

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

Intian Sikkimin osavaltiossa elävä vanhus joutuu jälkipolvien muutettua pois kamppailemaan yksin masennusta, ahdistusta ja orastavaa dementiaa vastaan. Muiden ongelmien päälle tulevat vielä hengenvaarallisen rajut helteet, joiden ennustetaan lisääntyvän sitä mukaa kuin maapallon lämpötila kohoaa.

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
04

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
05

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

21.07.2025

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

20.07.2025

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään