KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Kameran avulla uutta ja upeaa teatteria

Tumman veden päällä on uudenlainen kokemus sekä katsojille että näyttelijöille. Kuvassa Seppo Pääkkönen, Maija Kuparinen, Elina Knihtilä, Anna Paavilainen ja Matti Helariutta.

Tumman veden päällä on uudenlainen kokemus sekä katsojille että näyttelijöille. Kuvassa Seppo Pääkkönen, Maija Kuparinen, Elina Knihtilä, Anna Paavilainen ja Matti Helariutta. Kuva: Antti Ahonen

Ensin Kansallisteatterin Tumman veden päällä -esitys hämmentää, sitten vavahduttaa.

Hannu Hurme
24.4.2012 12.30

Kirjansa lukeneet tiesivät odottaa, että teatteri-illasta ei selviä ilman jälkimmäisen kaltaista tunnekuohua.

Ennalta tulleet tiedot näytelmän julkipanosta antoivat odottaa jotain aivan uutta. Sitä se myös oli. Live-elokuvaa teatterin näyttämöllä, ovat tekijät määritelleet tuotoksensa. Lavalla on enemmän kameramiehiä ja muuta henkilökuntaa kuin näyttelijöitä. Näyttelijät puhuvat kameralle, josta kuva heijastuu livenä lavan yläosaan.

Sotkua?

Ei sitten ollenkaan.

Lopputulos on mielenkiintoista teatteria, jossa koskettava tarina kerrotaan yhdistellen erilaisia kerronnan tapoja.

Alkuhämmennystä ei kuitenkaan käy kieltäminen.

Ennennäkemätön ja -kokematon esitystapa on syynä siihen, että huomio tulee esityksen alkuvaiheessa kiinnittyneeksi ennen muuta tekemisen tapaan, ei sen sisältöön. Sisältö imee puoleensa vasta, kun uuden tavan outouteen tottuu – siihen että mustiin pukeutuneet kameramiehet liikkuivat näyttämöllä enemmän kuin näyttelijät. Viimeistään katsoja oli kiinni tarinassa, kun kuvauksen kohteena olevan perheen pahan olon lähde, isän väkivalta ”hyppää silmille” ja alkaa vavahduttaa yltyäkseen suorastaan painajaismaiseksi perhehelvetiksi.

 

Näyttelijänä tunnetun Peter Franzenin osin omiin kokemuksiin perustuvan kirjan pohjalta tehty näytelmä on kuvaus 7-vuotiaan pojan kasvusta 1970-luvun Keminmaalla. Kahden lapsen elämä synkkenee, kun isän väkivalta murentaa perheidyllin.

Kyseessä on huikea elämys, ennennäkemättömällä tavalla toteutettu riipaiseva tarina pikkupojan matkasta, jolla vaihtuvat ilon ja kauhun, pelon ja vihan, sekä turvattomuuden ja rakkauden hetket.

Näytelmässä oli tärkeätä säilyttää Franzenin kirjassaan kiitetyllä tavalla vaalima pikkupojan näkökulma. Perinteinen keino olisi ollut tuoda näyttämölle lapsia tai aikuisia esittämään heitä. Ohjaaja Janne Reinikainen ei työryhmineen lähtenyt tälle tielle. He halusivat löytää erilaisen tavan, jolla oli varmasti mahdollista toteuttaa tuo tärkein, saada esiin lapsen näkökulma.

Valintansa oli oivallinen. Se vie katsojat pikkupojan maailman sisälle. Poika on koko ajan näyttämöllä, vaikka ei olekaan. Äiti ja isä, mummo ja vaari puhuvat hänelle, vaikkei hän siinä fyysisenä henkilönä olekaan. Hänen äänenään toimii lavan sivustalla Ona Kamu tapahtumien ollessa käynnissä lavan keskustan rivitalon sisällä, samalla tavalla kuin siskon ääni Anna Paavilainen lavan toisella sivustalla.

 

Entä sitten ratkaisut, joilla kuvataan tapahtumapaikat, tavat joilla näyttämö muuttuu maantieksi, koulun pihaksi, mummolaksi, uimarannaksi? Neuvokkuus ei kun jatkuu.

Näyttämön etualalla on yksityiskohtaisesti Kemiä esittävä pienoismalli. Kameramiehet ilmestyvät oikean hetken koittaessa sen oikeaan kohtaan kyykkimään ja pienoismalli näkyy valkokankaalla.

Maantiellä ajoa oli kuvattu etukäteen, mutta ratti on vaarin – Antti Litja – käsissä lavasteiden takana ihan oikeasti, vaikka kohtaus näkyikin valkokankaalla.

Koulun pihakohtauksessa apuna ovat Aku Ankka -peleistä tutut pikkuriikkiset leikkinuket, kameran valkokankaalle suurentamina nekin.

Mummola taas löytyy lavan sivustalta, tosin valkokankaan avustamana. Mummolakohtauksessa tulee esiin yksi kuvaustavan erityinen lisäarvo. Sen ansiosta on mahdollista nähdä Litjan ilmeet valkokankaalta hänen kertoessaan kauhutarinaa sitä silmät pyöriskäisinä kuunnelleille lapsenlapsilleen.

Uimarantakohtauksessa taas yksinkertaisuus on kunniassaan. Pikkupojan kauhun hetkiäkin sisältänyttä uimaretkeä meren uumenissa kuvaamaan ei tarvita kuin pieni akvaario, vähän mutaista vettä, käsi vettä sekoittamaan ja kamera.

Tumman veden päällä ei ole uudenlainen kokemus vain katsojille. Sen täytyy olla sitä myös näyttelijöille. Puhua teatterin lavalla kameralle. Olla siis teatterin lavalla ikään kuin elokuvaa tekemässä. Kaiken lisäksi normaali kontakti katsomoon puuttuu, kun suurin osa tapahtumista on sijoitettu näyttämölle rakennetun talon ahtauteen, seinän taa.

Ei tuo kokenutta näyttelijäkaartia haitannut.

Suomen Kansallisteatteri: Tumman veden päällä.

Dramatisointi Eva Buchwald, ohjaus Janne Reinikainen, Lavastus Kati Lukka, puvut Tarja Simonen, musiikki Timo Hietala, valot Ville Toikka, videosuunnittelu Jenni Valorinta, kuvasuunnittelu Tuomo Hutri, naamiointi Pauliina Manninen.

Rooleissa: Ona Kamu, Elina Knihtilä, Antti Litja, Anna Paavilainen, Terhi Panula ja Seppo Pääkkönen sekä Mosse Männistö/Daniel Fiander ja Maija Kuparinen/Daniela Helanne.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
04

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
05

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään