KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Kameran avulla uutta ja upeaa teatteria

Tumman veden päällä on uudenlainen kokemus sekä katsojille että näyttelijöille. Kuvassa Seppo Pääkkönen, Maija Kuparinen, Elina Knihtilä, Anna Paavilainen ja Matti Helariutta.

Tumman veden päällä on uudenlainen kokemus sekä katsojille että näyttelijöille. Kuvassa Seppo Pääkkönen, Maija Kuparinen, Elina Knihtilä, Anna Paavilainen ja Matti Helariutta. Kuva: Antti Ahonen

Ensin Kansallisteatterin Tumman veden päällä -esitys hämmentää, sitten vavahduttaa.

Hannu Hurme
24.4.2012 12.30

Kirjansa lukeneet tiesivät odottaa, että teatteri-illasta ei selviä ilman jälkimmäisen kaltaista tunnekuohua.

Ennalta tulleet tiedot näytelmän julkipanosta antoivat odottaa jotain aivan uutta. Sitä se myös oli. Live-elokuvaa teatterin näyttämöllä, ovat tekijät määritelleet tuotoksensa. Lavalla on enemmän kameramiehiä ja muuta henkilökuntaa kuin näyttelijöitä. Näyttelijät puhuvat kameralle, josta kuva heijastuu livenä lavan yläosaan.

Sotkua?

Ei sitten ollenkaan.

Lopputulos on mielenkiintoista teatteria, jossa koskettava tarina kerrotaan yhdistellen erilaisia kerronnan tapoja.

Alkuhämmennystä ei kuitenkaan käy kieltäminen.

Ennennäkemätön ja -kokematon esitystapa on syynä siihen, että huomio tulee esityksen alkuvaiheessa kiinnittyneeksi ennen muuta tekemisen tapaan, ei sen sisältöön. Sisältö imee puoleensa vasta, kun uuden tavan outouteen tottuu – siihen että mustiin pukeutuneet kameramiehet liikkuivat näyttämöllä enemmän kuin näyttelijät. Viimeistään katsoja oli kiinni tarinassa, kun kuvauksen kohteena olevan perheen pahan olon lähde, isän väkivalta ”hyppää silmille” ja alkaa vavahduttaa yltyäkseen suorastaan painajaismaiseksi perhehelvetiksi.

 

Näyttelijänä tunnetun Peter Franzenin osin omiin kokemuksiin perustuvan kirjan pohjalta tehty näytelmä on kuvaus 7-vuotiaan pojan kasvusta 1970-luvun Keminmaalla. Kahden lapsen elämä synkkenee, kun isän väkivalta murentaa perheidyllin.

Kyseessä on huikea elämys, ennennäkemättömällä tavalla toteutettu riipaiseva tarina pikkupojan matkasta, jolla vaihtuvat ilon ja kauhun, pelon ja vihan, sekä turvattomuuden ja rakkauden hetket.

Näytelmässä oli tärkeätä säilyttää Franzenin kirjassaan kiitetyllä tavalla vaalima pikkupojan näkökulma. Perinteinen keino olisi ollut tuoda näyttämölle lapsia tai aikuisia esittämään heitä. Ohjaaja Janne Reinikainen ei työryhmineen lähtenyt tälle tielle. He halusivat löytää erilaisen tavan, jolla oli varmasti mahdollista toteuttaa tuo tärkein, saada esiin lapsen näkökulma.

Valintansa oli oivallinen. Se vie katsojat pikkupojan maailman sisälle. Poika on koko ajan näyttämöllä, vaikka ei olekaan. Äiti ja isä, mummo ja vaari puhuvat hänelle, vaikkei hän siinä fyysisenä henkilönä olekaan. Hänen äänenään toimii lavan sivustalla Ona Kamu tapahtumien ollessa käynnissä lavan keskustan rivitalon sisällä, samalla tavalla kuin siskon ääni Anna Paavilainen lavan toisella sivustalla.

 

Entä sitten ratkaisut, joilla kuvataan tapahtumapaikat, tavat joilla näyttämö muuttuu maantieksi, koulun pihaksi, mummolaksi, uimarannaksi? Neuvokkuus ei kun jatkuu.

Näyttämön etualalla on yksityiskohtaisesti Kemiä esittävä pienoismalli. Kameramiehet ilmestyvät oikean hetken koittaessa sen oikeaan kohtaan kyykkimään ja pienoismalli näkyy valkokankaalla.

Maantiellä ajoa oli kuvattu etukäteen, mutta ratti on vaarin – Antti Litja – käsissä lavasteiden takana ihan oikeasti, vaikka kohtaus näkyikin valkokankaalla.

Koulun pihakohtauksessa apuna ovat Aku Ankka -peleistä tutut pikkuriikkiset leikkinuket, kameran valkokankaalle suurentamina nekin.

Mummola taas löytyy lavan sivustalta, tosin valkokankaan avustamana. Mummolakohtauksessa tulee esiin yksi kuvaustavan erityinen lisäarvo. Sen ansiosta on mahdollista nähdä Litjan ilmeet valkokankaalta hänen kertoessaan kauhutarinaa sitä silmät pyöriskäisinä kuunnelleille lapsenlapsilleen.

Uimarantakohtauksessa taas yksinkertaisuus on kunniassaan. Pikkupojan kauhun hetkiäkin sisältänyttä uimaretkeä meren uumenissa kuvaamaan ei tarvita kuin pieni akvaario, vähän mutaista vettä, käsi vettä sekoittamaan ja kamera.

Tumman veden päällä ei ole uudenlainen kokemus vain katsojille. Sen täytyy olla sitä myös näyttelijöille. Puhua teatterin lavalla kameralle. Olla siis teatterin lavalla ikään kuin elokuvaa tekemässä. Kaiken lisäksi normaali kontakti katsomoon puuttuu, kun suurin osa tapahtumista on sijoitettu näyttämölle rakennetun talon ahtauteen, seinän taa.

Ei tuo kokenutta näyttelijäkaartia haitannut.

Suomen Kansallisteatteri: Tumman veden päällä.

Dramatisointi Eva Buchwald, ohjaus Janne Reinikainen, Lavastus Kati Lukka, puvut Tarja Simonen, musiikki Timo Hietala, valot Ville Toikka, videosuunnittelu Jenni Valorinta, kuvasuunnittelu Tuomo Hutri, naamiointi Pauliina Manninen.

Rooleissa: Ona Kamu, Elina Knihtilä, Antti Litja, Anna Paavilainen, Terhi Panula ja Seppo Pääkkönen sekä Mosse Männistö/Daniel Fiander ja Maija Kuparinen/Daniela Helanne.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Stieg Larssonin luomaa Millennium-sarjaa jatkaa nyt Karin Smirnoff.

Ilveksen kynnet on hajanainen, koska edes Karin Smirnoff ei voi välttää kolmiosaisen dekkarisarjan keskimmäisen osan ongelmaa

IAU:n viime joulukuun ulosmarssi johti ensimmäisiin nykyisen lain mukaisiin lakkosakkoihin.

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

Kolme oppositioryhmää jätti hallitukselle välikysymyksen Palestiinan tunnustamisesta.

Minja Koskela: Hallitus on toimintakyvytön kansanmurhan edessä – välikysymys Palestiinan tunnustamisesta

Laura Meriluoto.

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
02

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
03

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

19.09.2025

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

19.09.2025

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

19.09.2025

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

19.09.2025

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

19.09.2025

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

18.09.2025

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

18.09.2025

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

18.09.2025

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään