KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

”Säästää 50 000 henkeä”- Europarlamentti hyväksyi rikkidirektiivin

Tiistaina hyväksytty direktiivi leikkaa valtaosan meriliikenteen rikkipäästöistä.

Tiistaina hyväksytty direktiivi leikkaa valtaosan meriliikenteen rikkipäästöistä. Kuva: Lehtikuva/ Mikko Stig

Työpaikat vai ihmishenget? Tästä kiistellään yhä europarlamentin hyväksyttyä tiistaina meriliikenteen polttoaineen rikkipitoisuuksia koskevat tiukemmat säännöt.

Kai Hirvasnoro
11.9.2012 14.48

Euroopan parlamentti hyväksyi tiistaina äänin 606–55 Strasbourgissa meriliikenteen rikkipäästörajoituksia koskevan direktiivin. Se määrää Itämeren päästörajoitusalueella laivojen polttoaineiden rikkipitoisuudeksi korkeintaan 0,1 prosenttia vuoden 2015 alusta lähtien.

– Rikkipitoisuuksien alentaminen auttaa vähentämään laivojen polttoainepäästöjen aiheuttamia ilmansaasteita ja niistä johtuvia ennenaikaisia kuolemia, joita arvioidaan olevan 50 000 vuosittain, perustelee mietinnön esitellyt europarlamentaarikko Satu Hassi (vihr.) direktiiviä, joka on suututtanut vientiteollisuuden ja sitä edustavat ammattiliitot.

”Hyydyttää investoinnit”

ILMOITUS
ILMOITUS

Esimerkiksi metsäteollisuus on uhannut pysäyttää Suomessa lisää paperikoneita, koska merikuljetukset kallistuvat arviolta 200 miljoonalla eurolla, mikä vastaa yli 5 000 henkilön keskimääräistä vuosiansiota. Teollisuuden ja palkansaajien mukaan enimmillään direktiivistä aiheutuvat lisäkustannukset voivat nousta 1 200 miljoonaan euroon vuodessa, mikä vastaa 20 000 työpaikan kustannuksia.

Tiistaina Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoi direktiivistä aiheutuvan toimintaympäristön epävarmuuden johtavan investointien hyytymiseen.

– Suomen metsäteollisuudelle syntyvät niin isot lisäkustannukset, että ilman kompensaatiota tuotantoa ohjautuu pois Suomesta direktiivin astuessa voimaan vuonna 2015, Jaatinen varoitti.

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala piti direktiivistä aiheutuvia lisäkustannuksia sietämättöminä, sillä niitä ei voida siirtää Suomessa tuotettujen tuotteiden hintaan.

Vanhala patisti hallitusta ottamaan vastuun teollisten työpaikkojen kohtalosta Suomessa ja toteuttamaan kompensaatiot täysimääräisenä.

– Viimeistään ensi talven kehysriihessä valtiovallan on tehtävä päätökset siitä, aikooko se pitää metsäteollisuuden Suomessa vai ei, Jaatinen ja Vanhala totesivat Metsäteollisuuden ja Paperiliiton yhteisessä tiedotteessa.

”Töitä suomalaisille”

Elinkeinoministeri Jyri Häkämies (kok.) on aiemmin muistuttanut rikkidirektiivin olevan suomalaiselle teknologiateollisuudelle töitä tuova haaste.

– Laivoihin hankitaan rikkipesureita ja uudet laivatilaukset kohdistuvat niille telakoille, jotka panostavat ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Puhtaampia polttoaineita käyttävät alukset ovat tulevaisuutta ja tähän suomalaiset telakat ovat panostaneetkin, muistutti Häkämies toukokuussa.

Tiistaina Häkämies muistutti hallituksen sopineen budjettiriihessä, että ensi kevään kehysneuvotteluihin tuodaan ehdotus rikkidirektiivin kustannusten kompensoimiseksi. Hän toivoi, että teollisuus, työnantajat ja työntekijät aloittavat varautumisen rikkidirektiivin voimaantulon jälkeiseen aikaan.

– Rikkidirektiivin kustannukset ja teollisuuden huoli on vakavasti huomioitu. Nyt olisi kuitenkin aika keskittyä ratkaisuiden etsimiseen ja varautumiseen.

Ensi vuonna hallitus panostaa rikkipesureihin.

– Pesureiden käyttöönotto on sekä ympäristöystävällinen ratkaisu että kannustaa myös uuden teknologian kehittämiseen. Myös päätös polttoaineena käytettävän nesteytetyn kaasun LNG-infrastruktuurin suunnittelusta on pidemmällä aikavälillä Suomen kannalta hyvä ratkaisu, Häkämies sanoi.

Teollisuudelle tukea vai ei?

Suomalaiset europarlamentaarikot ovat eri mieltä siitä, voiko valtio tukea teollisuutta siirtymäkauden kustannuksissa. Satu Hassin mukaan direktiivi antaa mahdollisuuden valtionapuun teollisuuden siirtymäkauden kustannusten auttamiseksi tavanomaista joustavammin. Kokoomuksen europarlamentaarikon Petri Sarvamaan mukaan EU:n komissiosta on kuitenkin ilmoitettu Suomelle, että valtionapu rikkoisi EU:n kilpailusääntöjä.

– Tilanne on täysin järjetön. Jos jokin EU:n alueella vääristää kilpailua, se on tämä direktiivi. Ei voi olla niin, että yhden jäsenvaltion vientiteollisuus joutuu pitkien kuljetusmatkojen takia täysin mahdottomaan alakynteen rahdin kustannuksissa, Sarvamaa tiedotti tiistaina.

”Hintaa ei arvioitu ajoissa”

Rikkidirektiivi valmisteltiin viime vaalikaudella. Direktiivin vastustajien mukaan edellinen hallitus ja sen liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) nukkuivat ratkaisevalla hetkellä. Vehviläinen puolustautui tiistaina kuulleensa kansainvälisistä neuvotteluista vasta, kun ne olivat ohi. Hän ei saanut Matti Vanhasen (kesk.) hallitukselta mandaattia sille, että Suomi olisi jäänyt direktiivin ulkopuolelle.

Vehviläisen mukaan Suomessa eikä EU:ssa ei riittävän ajoissa selvitetty ja arvioitu matalarikkisen polttoaineen saatavuutta ja hintaa.

”Muut päästöt leikattu jo”

Satu Hassin mukaan kyseessä on tämän vaalikauden tärkein terveysuudistus.

– Tehtaiden, voimalaitosten ja autojen rikkipäästöjä on pahimmista päivistä leikattu jo noin 90 prosenttia. On aika panna aisoihin myös laivaliikenteen päästöt. Laivoissa poltetaan tällä hetkellä niin likaista polttoainetta, että vastaavaa ei ole vuosikymmeniin sallittu missään muualla ilman savukaasujen puhdistusta. Jos laivojen saasteita ei vähennettäisi, niiden rikkipäästöt EU-meriltä kasvaisivat tällä vuosikymmenellä suuremmiksi kuin kaikkien EU-maiden tehtaiden, voimalaitosten ja liikenteen rikkipäästöt yhteensä, Hassi perusteli direktiiviä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jessi Jokelainen.

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

Minja Koskela.

Väärä suunta? Suomesta on tulossa kirjoja eniten verottava EU-maa

Miksi poliisi haluaa vaieta nuorisorikollisuuden vähenemisestä?

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä päätti kesäkokouksensa Tampereella tänään torstaina. Kuvassa puolueen puheenjohtaja Minja Koskela ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

Uusimmat

Msimbazijoen altaan kehitysprojekti aikoo muuttaa Dar es Salaamin herkästi tulvivat alueet ilmastokestäväksi puistoksi.

Dar es Salaamin tulvatasangosta tehdään puisto kaupunkilaisille

Rapujuhlista tuleekin verikekkerit Martin Österdahlin nerokkaasti rakentamassa jännärissä.

Martin Österdahlin värisyttävä kostojännäri Rapujuhlat ottaa kantaa tosi-tv:n moraalittomuuteen

Jessi Jokelainen.

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

Minja Koskela.

Väärä suunta? Suomesta on tulossa kirjoja eniten verottava EU-maa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

 
02

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

 
03

Kertomuksia sateenkaariperheistä

 
04

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

 
05

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Miksi poliisi haluaa vaieta nuorisorikollisuuden vähenemisestä?

22.08.2025

Susijengi piti Puolan hyvin aisoissa

21.08.2025

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

21.08.2025

Suuria odotuksia Sri Lankassa – Vasemmistopuolue JVP lupasi kitkeä maasta korruption ja parantaa köyhien elinoloja

21.08.2025

Vasemmistoliitto listasi hallituksen möhläyksiä:”Syksyllä nähdään, pettääkö Purra jälleen suomalaiset työntekijä”

20.08.2025

Li Anderssonilla on Euroopalle tehtävä: Rahoitusta pois Yhdysvaltojen aseteollisuudesta

20.08.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvi valtiovarainministerin linjaa: ”Toisin kuin Riikka Purra, me valitsisimme mieluummin vahvan sairaalaverkon kuin halvemman kaljan”

20.08.2025

Kuubassa químico leviää kuin peukkuhuume Suomessa – Halpa ja vaarallinen aine on suosittua nuorten keskuudessa

20.08.2025

Minja Koskela hakee jatkokautta

20.08.2025

Viisi kysymystä ja vastausta hallituksen esittämästä velkajarrusta – ”Tausta-ajatuksena on julkisen talouden ja hyvinvointivaltion leikkaaminen”

20.08.2025

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

19.08.2025

Li Andersson on skeptinen Washingtonin kokouksen suhteen: ”On kiusallista katsoa kun johtaja johtajan jälkeen imartelee Trumpia”

19.08.2025

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

19.08.2025

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

18.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään