KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

”Sinäkään et ole se, miltä näytät”

Kuva: Sam Sihvonen ja Pette Rissanen

Strindbergin Aavesonaatin lohduton perusnäkemys on elämän tuskallisuudesta.

Harald Birger Olausen
22.10.2012 17.40

Turun kaupunginteatterissa saa marraskuussa Juha Siltasen ohjaamana Sopukassa ensi-iltansa syksyn teatteritapahtumaksi uumoiltu August Strindbergin Aavesonaatti, jonka tapahtumat etenevät kuoleman varjossa. Strindberg halusi kuvata Aavesonaatilla sitä kauhuntunnetta, kun ihminen herää siihen, että hän tajuaa eläneensä maanpäällä aaveena.

Strindbergin mukaan Aavesonaatissa suomut putosivat siinä mukana olevien ihmisten silmiltä, sen lohduttoman perusnäkemyksen ymmärtämisessä, että elämä oli tuskallinen matka. Näin hän tuli samalla luoneeksi näyttämölle jokaisen meidän pahimman painajaisunemme, jossa aaveita olivat muistikuvamme, fantasiamme ja elämämme aavemaiset ihmiset, ja jossa haaveetkin muuttuivat omiksi aaveikseen

Vaikea näytelmä vakavasta

ILMOITUS
ILMOITUS

Strindbergiä on esitetty paljon Suomessa aina 50-luvulle saakka, mutta sen jälkeen harvakseltaan. Neiti Julie on vielä kelvannut teattereille useamminkin, mutta Aavesonaatti on ollut harvinaisempaa teattereidemme ohjelmistossa.

Viimeksi se nousi keskusteluun, kun Jouko Turkka teki siitä oman versionsa vuonna 1978 Helsingin kaupunginteatteriin. Sitä ennen se oli esitetty vain kerran parikymmentä vuotta aiemmin. Helsingin kaupunginteatterissakin se meni vain 44 kertaa pienellä näyttämöllä, eikä sitä pidetä Turkan parhaimpiin ohjauksiin kuuluvana.

Älykköohjaajien lempilapsi

Aavesonaattiin tarttuvat yleensä harvakseltaan vain teatterimaailman ohjaajien pieni ”auteurohjaajien” eli omanlaisten älykköohjaajien joukko kerran vuosikymmenessä. Turkkakin teki työpäiväkirjansa merkintöihin viitaten Aavesonaattinsa elokuvaohjaaja Ingmar Bergmanin Tukholman Dramateniin vuonna 1973 tekemän huikean näyttämäsovituksen eräänlaiseksi kommentiksi.

Helsingin yliopiston teatteritieteen emeritusprofessori Pirkko Koski kirjoittaa kirjassaan Strindberg ja suomalainen teatteri, että Turkan Aavesonaatti todisti väitettä, jonka mukaan Strindbergin näytelmä valittiin ohjelmistoon, kun vahva ohjaaja näkee tekstin ajankohtaisena. Siksi ei olekaan ihmeellistä, että älykköohjaajana pidetty teatteriohjaaja Juha Siltanen tarttui vaikeana pidettyyn Aavesonaattiin.

Onneksi Siltanen ei ole nykyaikainen huomionkipeä teatteritemppuilija, vaan syvällinen pohdiskelija ja humanisti, jonka töistä kuultaa läpi elämän ja rehellisyyden arvostaminen, siksi Siltasen Aavesonaatista odotetaan suurella mielenkiinnolla millaisen tulkinnan hän antaa Strindbergin lohduttomalle perusnäkemykselle elämän tuskallisuudesta tässä ajassa.

Kuka on näytelmän keittäjä?

Strindbergiläisissä kamarinäytelmissä piilee se jännä jekku, että siinä olevat ihmiset ovat tärkeämpiä kuin näytelmien aikana esitetty puhe. Strindbergille hiljaisuudesta kasvoivat suuret voimat, missä asiat ja tapahtumat saivat samankaltaisen merkityksen, kuten Aavesonaatissa, missä ajan ja paikan on korvannut teeman yhtenäisyys. Strindberg koki kamarinäytelmänsä musiikkina. Esimerkiksi Aavesonaatin idean katsotaan tulevan Beethovenin D-mollisonaatin adagio-osasta.

Strindberg halusi luoda näytelmillään koskettavan ja läheisen kokemuksen katsojalle, ja siksi hänen mielestään määrätty muoto ei saanut sitoa liiaksi kirjoittajaa, sillä hänelle itse aihe määräsi enemmän näytelmän muodon.

Näin hän teki myös Aavesonaatissa, missä todellisuutta yhdistellään epäselvin rajoin makaaberissa kauhunäytelmässä, missä vain keittäjä edustaa jotenkin moraalista ihmistä muuten kauheassa ja perverssin sadistisessa maailmassa, kuten II-näytöksen aavepäivälliskohtauksessa, missä maskit tipahtavat ihmisten kasvoilta, kun he ovat mykkiä kuoleman edessä tajutessaan maailman olevan vain yksi suuri väärennös.

Ehkä siksi näytelmän lohtu piilee siinä, että katsoja ymmärtää toivon paremmasta maailmasta ja ihmisestä olevan keittäjässä, joka edustaa katsojaa ja tavallista maailmaa, siis sitä pientä arjen turhaan väheksyttyä selviytyjää, jonka moraalinen selkäranka kannattelee koko maailmaa sen pahuuksista huolimatta historian jatkuvassa rumputulessa.

Juha Siltasen ohjaama Aavesonaatti saa ensi-iltansa Turun Kaupunginteatterissa 22.11.2012.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Minja Koskela kritisoi valtiovarainministerin toimia.

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
04

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
05

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään