KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Rekankuljettaja ajaa pitkiä rupeamia pimeälläkin

Kesähelteellä rekan hytissä on turhan lämmintä ilmastoinnoista huolimatta, Henry ”Henkka” Berg tietää.

Kesähelteellä rekan hytissä on turhan lämmintä ilmastoinnoista huolimatta, Henry ”Henkka” Berg tietää. Kuva: Pekka Sipola

Työssä sattuu liukastumisia ja putoamisia.

UP/Birgitta Suorsa
10.8.2013 12.01

Vaaralliset ammatit

Rekan ohjaamo on yllättävän korkealla, lattiarajakin normaalipituisen ihmisen olkapään korkeudella. Henry ”Henkka” Berg kapuaa askelmat alas ketterästi.

– Onneksi on nämä turvakengät. Ennen astuttiin ties millä tossuilla liukkaallekin. Nämä pitävät, vaikka painavatkin, mies tuumii.

Liki 33 vuotta rekkaa ajanut Berg on murtanut jalkansa kertaalleen ja nyrjäyttänyt nilkkansa, kuten moni muukin kuljettaja. Kuorman purku on riskialtein vaihe, sillä pitkän matkan jälkeen kuljettajilla on kiire kotiin.

ILMOITUS
ILMOITUS
Näissä hyteissä myös asutaan.

– Lastatessa käsitellään kaikenlaisia köysiä ja vetokärryjä. Siinä on mahdollisuus vetää ne varpaillensa. Kiire on näissä hommissa se vaarallisin tekijä. Kun työtä tehdään urakalla, sitä tehdään vauhdilla.

– Nuorempana sitä hyppäsi lavalta alas, mutta polvethan siinä menevät. Koskaan ei saisi hypätä. Nyt onneksi malttaa käyttää tikkaita.

Kulumat polvissa saivat Bergin siirtymään turvallisempiin työtapoihin. Tikkaita ja maltin käyttöä hän suosittaa nuoremmillekin, sillä kulumat polvissa eivät parane.

Kuuma väsyttää

Kuumana hellepäivänä ajaminen väsyttää Bergin mukaan erityisesti.

– Kuumassa istuminen kuivattaa ihmistä. Pitää muista juoda riittävästi. Kun tulee ulos autosta ja tekee ruumiillista työtä, kyllä se hikoiluttaa.

Vaikka hytissä on ilmastointi, se on silti lämmin.

– Näissä hyteissä myös asutaan. Pitkillä matkoilla tuossa istuinten takana nukutaan. Viilennyslaitteen pitäisi olla pakollinen, jotta hytin saisi viileäksi ilman moottoria.

Kyse on rahasta, viilennyslaite maksaa parisentuhatta euroa.

Bergillä on takanaan kaksi viikkoa hyttiasumista. Edessä on muutaman päivän vapaa.

Kuormat vaihtelevat

Nykyisin DB Schenkerillä työskentelevä Berg ajoi vielä seitsemän vuotta sitten autolasteja Venäjälle.

– Ne kuljetukset hoidetaan nykyisin venäläisin voimin. Tekevät halvemmalla, Berg tuumii.

Nyt Bergin ajot suuntautuvat Ruotsiin. Paluumatkalla lastina oli maitotölkkejä, jotka jätettiin Hämeenlinnaan.

Toisinaan lastina on rautapellettejä. Silloin rekan katto avataan ja kuorma nostetaan lavalle nostureilla.

– Tässä kuljetetaan kaikkea mahdollista: paperia, rautaa, tyhjiä maitopurkkeja, Berg luettelee.

– Paperitehtaissa trukkikuskit ajavat joskus sikamaisen kovaa tuonne lavalle. Ne ottavat aika huonosti huomioon, että siellä voi olla kuljettaja seinän ja paperirullan välissä.

Sateella ja varsinkin talvella jäiseen aikaan lavalta voi pudota, jollei malta pitää turvallisuudesta huolta.

– Autojenkuljetusautot ovat vaikeita, kun liikutaan kapeilla laveteilla. Siellä on sattunut pahoja vahinkoja, pitkiä sairauslomia.

Pimeällä omat riskinsä

Pitkilläkin matkoilla kuljettajan täytyy pysyä hereillä. Hirvien lisäksi stressaavat itsemurhakandidaatit.

– Onhan se koko ajan jotenkin tiedossa, Berg toteaa.

Ajaminen yöaikaan voi väsyttää kokenuttakin. Bergin mukaan ammattikuljettajat noudattavat työaikalakia ja tauoista pidetään kiinni. Ajopiirtureita ei huijata.

– Ajoaikalain rikkominen on kallista. Ei se ainakaan mulle tuo rahaa yhtään enempää, jos yrittäisin rikkoa sitä, hän toteaa.

– Kolmesta rangaistuksesta otetaan kortti pois, silloin ei tule mitään rahaa mistään. Voi olla, että omistajakuljettajat rikkovat lakia, mutta tällaiset palkkamiehet eivät.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

Uusimmat

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
04

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään