KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Voiko touhukas olla viisas?

Kuva: Lehtikuva/ Wang Zhao

JUHA DRUFVA
30.10.2013 11.08

Joutilas luokka osa 22

Kiinalaisen elämännäkemyksen mukaan kiihkeän toimeliaisuuden ja viisauden välillä vallitsee jyrkkä vastakohtaisuus. Sivistyneen ihmisen täytyy osata olla viisaasti laiska. Se, joka aina touhuaa jotakin, ei voi olla viisas. Viisain on se, joka osaa taitavimmin olla jouten.

Kiinalaisamerikkalainen kirjailija Lin Jutang (1895-1976) kirjoitti tämän ajatuksen vuonna 1937 teoksessaan Maallinen onni.

Hänen näkemyksensä ovat yhteneväiset Veblenin ajatuksen kanssa, että kaikki ihmiset tuhlaavat, kuluttavat ja pyrkivät joutilaisuuteen saadakseen arvostusta, eikä joutilaisuus edellytä ylellistä elintasoa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Kysymys on joutilaisuuden ja kulutuksen välisestä suhteesta. Pyritäänkö kulutuksella kerskailemaan ja nostamaan omaa statusta vai tähdätäänkö kulutuksella pelkästään henkilökohtaiseen lupsakkaaseen ja rentoon elämäntapaan, joka tuottaa aidosti myös henkistä tyydytystä.

Kiinalaiset tuntevat epäluottamusta suuriin tekoihin ja menestykseen elämässä. He rakastavat elämää sellaisena kuin se on tyyliin: Aika on hyödyllistä silloin kun siitä ei ole mitään hyötyä. Joutoaika on samanlaista kuin tyhjä tila huoneen lattialla. Tyhjä lattiapinta tekee huoneen asuttavaksi, ja joutoajat tekevät elämän siedettäväksi.

Lin Jutangin mukaan perinteinen kiinalainen joutilaisuuden palvonta erosi länsimaisesta elämän sunnuntain ja vapaa-ajan ihannoinnista siinä, ettei joutoaikaa pidetty rikkaiden yksinoikeutena. Perinteinen joutilaisuuden palvonta kuului ennen kaikkea köyhille, epäonnistuneille ja vaatimattomille oppineille, jotka olivat joko valinneet joutilaisuuden elämäntyylikseen tai joiden oli pakko tehdä niin työtilaisuuksien puuttumisen vuoksi:

”Kiinan nuoret proletaarikirjailijat ovat tehneet suuren kirjallisuushistoriallisen virheen syyttäessään sellaisia runoilijoita kuin Su Tungp´oa ja T´ao Jyanmingiä siitä, että he muka kuuluivat vihattuun tyhjäntoimittajaluokan älymystöön – Su, joka lauloi ”kevyestä vihurista virran kalvolla ja kirkkaasta kuusta kukkuloiden yllä,” ja T´ao, joka lauloi ”likomärkään paitaan pukeutuneesta kasteesta ja silkkiäispuun oksalle lentäneestä kanasta.” Ikään kuin virran pinnalla puhaltava vihuri ja kukkuloiden yli paistava kuu ja silkkiäispuun oksalla istuva kana olisivat vain kapitalistiluokan omaisuutta!”

Lin Jutang päätteleekin, että loppujen lopuksi joutilaisuuden avulla hankittu nautinto on varmasti halvempaa kuin ylellisyyden suoma nautinto.

Koska joutilaisuus maksaa lopultakin kovin vähän, haluaa taiteellisen luonteen omaava ihminen kuluttaa hyödyttömän iltapäivän mahdollisimman hyödyttömällä tavalla.

Joutilasta elämää pidettiin Kiinassa ylevän mielenlaadun osoituksena. Nykyisessä kiireen täyttämässä kilpailuyhteiskunnassa ruoan hankkiminen on niin rasittavaa, että menetämme ruokahalumme ruokaa hankkiessamme.

Menestyksen tavoittelu johtuu epäonnistumisen pelosta. Buddhalaisuuden ja taolaisuuden ero on Lin Jutangin mukaan siinä, että buddhalainen ei toivo itselleen mitään, kun taas taolainen toivoo, että hänestä ei toivota mitään. Molemmat elämänkatsomukset ovat joutilaisuuden kannalta hedelmällistä maaperää:

”Joutilaasta elämästä nauttiminen ei maksa mitään. Varakkaat luokat ovat kadottaneet kyvyn nauttia oikein joutilaisuudesta. Se taito on vain niillä, jotka kykenevät suhtautumaan ylevän halveksivasti rikkauteen.”

Elämässä on paljon ilonaiheita sellaiselle, joka on päättänyt nauttia elämästään. Elämälle selkänsä kääntävä kutistaa ja rappeuttaa elämänsä pelkäksi olemiseksi.

Lin Jutang korostaa meille uraputkeilijoille vierasta näkemystä, että kiinalaisessa katsannossa joutilaisuuden palvontaan liittyi aina sisäinen rauha, huoleton vastuuttomuus ja kiihkeän intensiivinen luonnollisen elämän tarjoamien nautintojen tajuaminen.

Tämän 25-osaisen juttusarjan runkona on Thorstein Veblenin 1899 ilmestynyt teos ”Joutilas luokka” (Art House 2002, suom. Tiina Arppe ja Sulevi Riukulehto).

Norjalais-yhdysvaltalainen taloustieteilijä ja kulutussosiologi Veblen (1857-1929) kehitti teorian joutilaasta luokasta, miten rikkaat karttavat työntekoa vaikka näyttävät olevankin koko ajan jotain puuhastelemassa ja jakelemassa rahvaalle elämänohjeita ahkeruutta silmällä pitäen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Lontoossa 1. kesäkuuta järjestetyssä mielenosoituksesa vaadittiin Venäjää palauttamaan Ukrainasta pois viedyt lapset. Kyltissä vaaditaan sodan lopettamista.

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

Uusimmat

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
03

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
04

1800-luvun taudit palanneet Britanniaan – yhtenä syynä sosiaaliturvan ja julkisen terveydenhuollon leikkaukset

 
05

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään