KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Voiko touhukas olla viisas?

Kuva: Lehtikuva/ Wang Zhao

JUHA DRUFVA
30.10.2013 11.08

Joutilas luokka osa 22

Kiinalaisen elämännäkemyksen mukaan kiihkeän toimeliaisuuden ja viisauden välillä vallitsee jyrkkä vastakohtaisuus. Sivistyneen ihmisen täytyy osata olla viisaasti laiska. Se, joka aina touhuaa jotakin, ei voi olla viisas. Viisain on se, joka osaa taitavimmin olla jouten.

Kiinalaisamerikkalainen kirjailija Lin Jutang (1895-1976) kirjoitti tämän ajatuksen vuonna 1937 teoksessaan Maallinen onni.

Hänen näkemyksensä ovat yhteneväiset Veblenin ajatuksen kanssa, että kaikki ihmiset tuhlaavat, kuluttavat ja pyrkivät joutilaisuuteen saadakseen arvostusta, eikä joutilaisuus edellytä ylellistä elintasoa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Kysymys on joutilaisuuden ja kulutuksen välisestä suhteesta. Pyritäänkö kulutuksella kerskailemaan ja nostamaan omaa statusta vai tähdätäänkö kulutuksella pelkästään henkilökohtaiseen lupsakkaaseen ja rentoon elämäntapaan, joka tuottaa aidosti myös henkistä tyydytystä.

Kiinalaiset tuntevat epäluottamusta suuriin tekoihin ja menestykseen elämässä. He rakastavat elämää sellaisena kuin se on tyyliin: Aika on hyödyllistä silloin kun siitä ei ole mitään hyötyä. Joutoaika on samanlaista kuin tyhjä tila huoneen lattialla. Tyhjä lattiapinta tekee huoneen asuttavaksi, ja joutoajat tekevät elämän siedettäväksi.

Lin Jutangin mukaan perinteinen kiinalainen joutilaisuuden palvonta erosi länsimaisesta elämän sunnuntain ja vapaa-ajan ihannoinnista siinä, ettei joutoaikaa pidetty rikkaiden yksinoikeutena. Perinteinen joutilaisuuden palvonta kuului ennen kaikkea köyhille, epäonnistuneille ja vaatimattomille oppineille, jotka olivat joko valinneet joutilaisuuden elämäntyylikseen tai joiden oli pakko tehdä niin työtilaisuuksien puuttumisen vuoksi:

”Kiinan nuoret proletaarikirjailijat ovat tehneet suuren kirjallisuushistoriallisen virheen syyttäessään sellaisia runoilijoita kuin Su Tungp´oa ja T´ao Jyanmingiä siitä, että he muka kuuluivat vihattuun tyhjäntoimittajaluokan älymystöön – Su, joka lauloi ”kevyestä vihurista virran kalvolla ja kirkkaasta kuusta kukkuloiden yllä,” ja T´ao, joka lauloi ”likomärkään paitaan pukeutuneesta kasteesta ja silkkiäispuun oksalle lentäneestä kanasta.” Ikään kuin virran pinnalla puhaltava vihuri ja kukkuloiden yli paistava kuu ja silkkiäispuun oksalla istuva kana olisivat vain kapitalistiluokan omaisuutta!”

Lin Jutang päätteleekin, että loppujen lopuksi joutilaisuuden avulla hankittu nautinto on varmasti halvempaa kuin ylellisyyden suoma nautinto.

Koska joutilaisuus maksaa lopultakin kovin vähän, haluaa taiteellisen luonteen omaava ihminen kuluttaa hyödyttömän iltapäivän mahdollisimman hyödyttömällä tavalla.

Joutilasta elämää pidettiin Kiinassa ylevän mielenlaadun osoituksena. Nykyisessä kiireen täyttämässä kilpailuyhteiskunnassa ruoan hankkiminen on niin rasittavaa, että menetämme ruokahalumme ruokaa hankkiessamme.

Menestyksen tavoittelu johtuu epäonnistumisen pelosta. Buddhalaisuuden ja taolaisuuden ero on Lin Jutangin mukaan siinä, että buddhalainen ei toivo itselleen mitään, kun taas taolainen toivoo, että hänestä ei toivota mitään. Molemmat elämänkatsomukset ovat joutilaisuuden kannalta hedelmällistä maaperää:

”Joutilaasta elämästä nauttiminen ei maksa mitään. Varakkaat luokat ovat kadottaneet kyvyn nauttia oikein joutilaisuudesta. Se taito on vain niillä, jotka kykenevät suhtautumaan ylevän halveksivasti rikkauteen.”

Elämässä on paljon ilonaiheita sellaiselle, joka on päättänyt nauttia elämästään. Elämälle selkänsä kääntävä kutistaa ja rappeuttaa elämänsä pelkäksi olemiseksi.

Lin Jutang korostaa meille uraputkeilijoille vierasta näkemystä, että kiinalaisessa katsannossa joutilaisuuden palvontaan liittyi aina sisäinen rauha, huoleton vastuuttomuus ja kiihkeän intensiivinen luonnollisen elämän tarjoamien nautintojen tajuaminen.

Tämän 25-osaisen juttusarjan runkona on Thorstein Veblenin 1899 ilmestynyt teos ”Joutilas luokka” (Art House 2002, suom. Tiina Arppe ja Sulevi Riukulehto).

Norjalais-yhdysvaltalainen taloustieteilijä ja kulutussosiologi Veblen (1857-1929) kehitti teorian joutilaasta luokasta, miten rikkaat karttavat työntekoa vaikka näyttävät olevankin koko ajan jotain puuhastelemassa ja jakelemassa rahvaalle elämänohjeita ahkeruutta silmällä pitäen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Uusimmat

Rapujuhlista tuleekin verikekkerit Martin Österdahlin nerokkaasti rakentamassa jännärissä.

Martin Österdahlin värisyttävä kostojännäri Rapujuhlat ottaa kantaa tosi-tv:n moraalittomuuteen

Jessi Jokelainen.

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

Minja Koskela.

Väärä suunta? Suomesta on tulossa kirjoja eniten verottava EU-maa

Miksi poliisi haluaa vaieta nuorisorikollisuuden vähenemisestä?

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

 
02

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

 
03

Kertomuksia sateenkaariperheistä

 
04

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

 
05

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Susijengi piti Puolan hyvin aisoissa

21.08.2025

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

21.08.2025

Suuria odotuksia Sri Lankassa – Vasemmistopuolue JVP lupasi kitkeä maasta korruption ja parantaa köyhien elinoloja

21.08.2025

Vasemmistoliitto listasi hallituksen möhläyksiä:”Syksyllä nähdään, pettääkö Purra jälleen suomalaiset työntekijä”

20.08.2025

Li Anderssonilla on Euroopalle tehtävä: Rahoitusta pois Yhdysvaltojen aseteollisuudesta

20.08.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvi valtiovarainministerin linjaa: ”Toisin kuin Riikka Purra, me valitsisimme mieluummin vahvan sairaalaverkon kuin halvemman kaljan”

20.08.2025

Kuubassa químico leviää kuin peukkuhuume Suomessa – Halpa ja vaarallinen aine on suosittua nuorten keskuudessa

20.08.2025

Minja Koskela hakee jatkokautta

20.08.2025

Viisi kysymystä ja vastausta hallituksen esittämästä velkajarrusta – ”Tausta-ajatuksena on julkisen talouden ja hyvinvointivaltion leikkaaminen”

20.08.2025

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

19.08.2025

Li Andersson on skeptinen Washingtonin kokouksen suhteen: ”On kiusallista katsoa kun johtaja johtajan jälkeen imartelee Trumpia”

19.08.2025

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

19.08.2025

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

18.08.2025

Arttu Tuomisen kivikova lamajännäri Alec päättyy tarantinomaiseen infernoon

17.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään