KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Pääkirjoitus

Tievero vakavaan harkintaan

Verotuksen painopistettä on järkevää siirtää auton ostamisesta ja omistamisesta sen käyttämiseen.

Verotuksen painopistettä on järkevää siirtää auton ostamisesta ja omistamisesta sen käyttämiseen. Kuva: Lehtikuva/ Sari Gustafsson

Kansan Uutiset
16.12.2013 16.40

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän raportti tiemaksuista tai oikeammin tieverosta herättää voimakkaita tunteista jo ennen kuin monikaan on edes tutustunut itse esityspakettiin. Ilman perusteellisempaa harkintaa tämänkään työryhmän esityksiä ei kannattaisi heittää roskakoriin, vaikka ilmassa onkin vielä useita avoimia kysymyksiä.

Tuskin kaikki Jorma Ollilan johdolla toimineen työryhmän ehdotukset ovat sellaisenaan toteuttavissa, mutta ne antavat hyvän perustan jatkopohdinnoille. Vaikea on esimerkiksi vastustaa sellaista periaatelinjausta, että autoilun kustannukset riippuvat ajoneuvon käytöstä. Tiemaksuilla voidaan korvata oikeudenmukaisemmin esimerkiksi niin päästöistä tai teiden kulumisestakin koituvia kustannuksia.

Sekin kannattaa huomata, että yksiselitteisesti, ilman kompensaatioita esimerkiksi autoveron korvaaminen tiemaksuilla kohtelisi kaltoin niitä, jotka eivät halua tai pysty ostamaan uutta autoa, mutta joiden on pakko esimerkiksi työnsä takia ajaa paljon.

ILMOITUS
ILMOITUS

Työssään autoa paljon käyttävä on uudistuksessa otettava huomioon niin, että verovapaat kilometrikorvaukset ja työmatkavähennysjärjestelmä jollakin tavalla yhdistetään kokonaisuudeksi kilometriveron kanssa.

Ajoneuvovero voitaisiin yksinkertaisimmin korvata tiemaksulla, mutta autoveron korvaamiseen olisi syytä harkita myös muita ratkaisuja.

Verotuksen painopistettä on järkevää siirtää auton ostamisesta ja omistamisesta sen käyttämiseen. Toimivan ja kaikkia tasapuolisesti kohtelevan järjestelmän rakentaminen vie aikaa ja vaatii lisätyötä. Joka tapauksessa asiassa täytyy edetä asteittain ja uuden systeemin käyttöönotto vaatii pitkää siirtymäaikaa.

Yleistä huolta herättää myös epäilys siitä, että nyt ollaan luomassa maanteille ”isoveli valvoo” -systeemiä. Ennen tiemaksujen käyttöönottoa tällaiset epäilyt pitää pystyä hälventämään luotettavalla tavalla. Kansalaisten yksityisyydensuojasta ei pidä tinkiä tuumaakaan. Käyttöön otettavan tekniikan on myös oltava toimintavarmaa.

Liikenneministeri Merja Kyllönen totesi raporttia vastaanottaessaan, että ”uusia vaihtoehtoja liikenteen hinnoitteluun ja rahoitukseen on uskallettava tarkastella, koska nykyveromalli ei välttämättä ole enää toimiva tulevaisuudessa”.

Vuosikymmeniä käytössä ollutta pirstaleista verojärjestelmää onkin pysyttävä muuttamaan nykyajan vaatimukset täyttäviksi ja myös varautumaan tulevien aikojen muutoksiin.

Verotusratkaisuilla on voitava vaikuttaa myös liikenteen määrään, onnettomuuksiin sekä reagoitava ajoissa ympäristöhaittoihin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Pääministeri Petteri Orpo hehkui optimismia Pääministerin haastattelutunnilla viime sunnuntaina.

Parikymmentä vuotta oikeistovaltaa Suomessa ja tässä tulos – miksi vasemmiston linja ei vedä?

Suomi ei ole eurooppalaisessa tarkastelussa suuri poikkeus – virta vie oikealle tai äärioikealle melkeinpä kaikkialla

Oppositio opettaa harvoin edes vasemmistoa

Keir Starmerin luotsaama Britannian työväenpuolue on menettänyt valtaosan suosiostaan.

Valtapuolueet tarjoilevat vaihtoehdottomuutta – Ei tulevaisuus ole kadonnut, vaikka ne ovatkin menettäneet sen kuvittelemisen kyvyn

K9 Moukari -telahaupitsi Puolustusvoimain lippujuhlan päivän valtakunnallisen paraatin ohimarssilla Kuopiossa 4. kesäkuuta 2025.

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

Uusimmat

Israelin valtio on eri asia kuin juutalaisuus, Pinja Vuorinen on torjunut syytökset antisemitismistä.

Mediat: Vasemmistonuorten Pinja Korhosta epäillään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan

Johannes Yrttiaho.

Velkajarru osuu nyt toimeentulotukeen: Rajaisi muun muassa lääkemenojen huomioimista

Vesa Puuronen.

Vasemmistoliiton varapuheejohtajaksi pyrkivä Vesa Puuronen: ”Meidän tulisi tarjota visio ei-kapitalistisesta tulevaisuudesta”

Vasemmistoliiton puoluekokous ei herätä suuria tunteita, ja siihen on hyvä syy

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Li Anderssonin johdolla toteutettu koulutusuudistus toimii: vain alle yksi prosentti peruskoulun päättäneistä ei jatkanut missään

 
02

Vasemmistonuoria johtaa kohta duunari

 
03

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

 
04

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

 
05

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

”Yhteiskunnassa käytetään enemmän sanaa minä kuin me” – Minja Koskela haluaa tähän muutoksen

21.11.2025

Hallitus leikkaa omat koulutustavoitteensa kuoliaaksi, sanoo Lohikoski

20.11.2025

Finnveran miljardivaltuuksissa puhutaan hurjista summista: ”Riskit ovat valtavat”

20.11.2025

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

20.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Juha Pitkänen:”Pärjätäksemme on meidän oltava koko Suomen puolue”

20.11.2025

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

20.11.2025

Sarkkinen VTV:n raportista: Marinin hallituskauden loppupuolella julkinen talous oli lähellä tasapainoa ja työllisyys ennätyksellisen hyvällä tasolla

20.11.2025

Hallitus on keskittynyt elinkeinoelämän toiveiden täyttämiseen ja unohtanut työttömät, Eloranta suomi SAK:n edustajistossa

20.11.2025

Varapuheenjohtajaksi pyrkivän Harri Pikkaraisen arvio vasemmistoliitosta: ”Hyvät mahdollisuudet kasvaa keskisuureksi puolueeksi keskilyhyellä aikavälillä”

20.11.2025

VTV laski väärin edellisen hallituksen menojen kasvun, väittää Sanna Marinin luottomies Matias Mäkynen

20.11.2025

Näin valmisteltiin Orpon hallituksen vallankumouksellinen ohjelma – millä mallilla on vasemmiston pohjatyö?

20.11.2025

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

19.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Laura Meriluoto kehottaa kysymään, mitä tulee talouskasvun jälkeen

19.11.2025

Palkansaajien ostovoimaa kasvaa, kiitos kuuluu palkankorotuksille, sanoo AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko

19.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään