KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Kansallisoopperan surumielinen Jenufa on häikäisevien solistien taidonnäyte

Oikealla Jenufa (Karita Mattila), Laca (Jorma Silvasti) ja Barona ( Tove Åman).

Oikealla Jenufa (Karita Mattila), Laca (Jorma Silvasti) ja Barona ( Tove Åman). Kuva: Heikki Tuuli

Kansallisoopperan kevätkauden odotettu avajaisooppera on tšekkiläisen Leoš Janáčekin Jenufa.

Siskotuulikki Toijonen
5.2.2014 17.24

Se toi häikäiseväksi oopperalaulajaksi ja karismaattiseksi tulkitsijaksi pitkän ja vaiheikkaan uransa aikana kehkeytyneen, hienoa kansainvälistä uraa tekevän, sopraano Karita Mattilan esiintymään Suomeen.

Hänen valovoimaisuutensa aiheutti kuhinaa lippuluukuilla, ja esitykset myytiin loppuun hetkessä. Yksittäisiä lippuja kannattaa toki kysellä edelleen, ellei ehtinyt ostoryntäykseen. Mattila nimittäin lunastaa monin verroin odotukset, ja erinomaisia ovat esityksen muutkin solistit. Roolitus on kaikin puolin huippuluokkaa.

Mikäli oopperalta kaipaa kaikinpuolista loisteliaisuutta ja kontekstiin sopivaa jylhää tarinaa ja elävää dramatiikkaa, niin Jenufa on pettymys. Se on aivan toisella, emotionaalisella ja musiikillisella kontekstillaan syvästi koskettava ja kaunis ”maalaishenkinen” ooppera.

Jenufan surumielisen, lähes ahdistavan, Gabriela Preissován (1862–1946) realistiseen näytelmään perustuvan libreton tapahtumat sijoittuvat syrjäiseen maalaiskylään.

Kuin Canthin Anna-Liisa

Riipaiseva tarina kuvaa kaunistelemattomasti ahdasmielisyyttä, petturuutta ja torjuttua rakkautta karmaisevine lapsen murhineen. Teoksen vertautuminen Minna Canthin Anna-Liisaan tulee ensimmäisenä mieleen.

Molemmissa on se tavallinen tarina raskaaksi saatetusta, viattomasta maalaistytöstä ahdasmielisessä ympäristössä. Anna-Liisa surmaa itse lapsensa, Jenufassa tapahtumien kulku on vielä traagisempi.

”Ehkei monen ihanne, mutta ah, niin monen kaltainen”, Mattila luonnehtii tätä mieleistään oopperaa. ”Jokainen sävel on täynnä sisäistä paloa, jokainen aihe ilmaisee suurinta onnea, syvintä murhetta, ahdistusta, toivoa tai uhmaa, jokainen melodian kaarre kertoo tarinaa. Pieniä vivahteita sädehtivästä kudoksesta kasvaa kokonaisuus, joka vie kuulijan mukanaan vastustamattomasti”, hän hehkuttaa. Ja on oikeassa.

Mattila on esittänyt Jenufan nimiroolia menestyksekkäästi maailmalla, joten hänen tulkintansa on vuosien mittaan hioutunut syvälliseksi ja laulunsa kaikin puolin moitteettomaksi, sanalla sanoen loisteliaaksi.

Vitaali ja sensuelli heittäytyjä

Mattila on näyttämöllisesti erinomainen esiintyjä, vitaalinen ja sensuelli heittäytyjä. Soile Isokoski sukeutui rohkeasti nuoreksi geishaksi Tampereen oopperan viime vuoden Madame Butterfly-oopperassa, ja selvisi kunnialla, eritoten kauniin äänensä ansiosta. Samaa voi sanoa Mattilasta Jenufan roolissa. Ohjaus vain kärsii hänen liiallisesta karrikoimisestaan nuoren tytön rooliin. Mattila onkin ilmoittanut, että haluaa näiden esitysten jälkeen siirtyä laulamaan Jenufan äitipuolen, Kostelničkan osaa.

Ensimmäisessä ja toisessa näytöksessä kittanaan pikkutytön mekkoon sonnustaneena, neitsyytensä menettäneenä pellavapäänä hän ei saa mahdollisuutta nousta täyteen näyttämölliseen loistoonsa sensuellismista puhumattakaan. Puvustus ja lavastus ovat Kansallisoopperan esityksen heikoimmat lenkit. Mutta, mitä niissä menetetään, se monin verroin upeassa laulamisessa voitetaan.

Ensimmäisen kohtauksen lavastus taustalla lainehtivine viljavainioineen on pelkistyneisyydessään kaunis ja tarinaa tukeva. Toisen näytöksen suuri kivenmöhkäle ja seuraavien stalkermaiset kiviröykkiöt symboloinevat päähenkilöiden sielunmaisemia ja maalaiskylän idyllin särkymistä, mutta rumia ne ovat ja liiankin osoittelevia.

Viimeisen näytöksen surupuvut, nekin jotenkin niin koketeerattuja, kuin seurojentalon näyttämöllä. Ja siellähän tavallaan esityksessä olaankin.

Tämä selittynee sillä, että huippuunsa pelkistetty, lähinnä sosialistista realismia edustava, esitys on alun perin tuotettu Hampurin valtionoopperalle. Kansallisoopperan produktio olisi kaivannut uudistamista, ettei se olisi jäänyt vain musiikin varaan, onhan ooppera kuitenkin aina kokonaistaideteos.

Kansanmusiikilla kuorrutettua oopperaa

Jenufan musiikki on kiehtovaa, tšekkiläisellä kansanmusiikilla kuorrutettua kansallisromanttista, harmonista ja rikassointista kauniine aarioineen. Jakub Hrušan johtama Kansallisoopperan orkesteri soitti tarkasti ja sävykkäästi eläytyen tarinan tunnelmiin.

Mattilan lisäksi, äitipuoli Kostelničkan rankan roolin esittävä, sopraano Päivi Nisula lauloi upeasti. Ja laulutaiteensa huipulla olivat myös molemmat tenorit.

Ristiriitaisen Lacan roolin tulkitsi erinomaisesti esiintyvä ja laulava Jorma Silvasti, joka mustasukkaisuuden puuskassaan oopperan alkumetreillä runtelee Jenufan kauniit kasvot. Ja lopulta saa hänet omakseen. Jenufan himoitsema, kunnollisuudellaan rehvasteleva Jyrki Anttila Števana osoittautuu varsinaiseksi retkuksi. Häntä on ilo kuunnella ja katsella.

Kansallisoopperan Jenufa on riipaiseva esitys, joka tarjoaa suurta musiikillista nautintoa ja saa myötäelämään erityisesti Jenufan kohtalonkierrettä vahvan emotionaalisesti

Suomen kansallisooppera: Leoš Janáčekin ooppera Jenufa.Musiikinjohto Jakub Hruša, ohjaus Olivier Tambosi, lavastus ja puvut Frank Philipp Schlössmann. Rooleissa: Karita Mattila, Päivi Nisula, Sari Nordqvist, Jorma Silvasti ja Jyrki Anttila.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

Ukrainan puolustus onnistui pitämään Suomen maaleitta.

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025

Taide ja kulttuuri puhdasta bisnestä? – Hallitus puhuu ”luovasta taloudesta”

11.06.2025

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään