KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Hurja suunnitelma: Rautatie Kiinasta Yhdysvaltoihin

Kiinalla on suuria suunnitelmia Sifang-luotijuniaan varten.

Kiinalla on suuria suunnitelmia Sifang-luotijuniaan varten. Kuva: Alancrh

Uusi rautatie alittaisi Beringin salmen 200 kilometriä pitkässä tunnelissa.

Arto Huovinen
9.5.2014 13.16

Kiinalaiset tiedotusvälineet, muun muassa englanninkielinen China Daily, kertoivat torstaina hurjasta suunnitelmasta: rautatieyhteyden rakentamisesta Kiinasta Siperian kautta Yhdysvaltoihin.

Rautatielle tulisi mittaa peräti 13 000 kilometriä, mikä ylittäisi kuuluisan Siperian rautatien pituuden 3 000 kilometrillä.

Yhteys kulkisi aluksi nykyistä rataverkkoa pitkin Pekingistä koilliseen Kiinaan. Sieltä eteenpäin rakennettaisiin uutta rataa Venäjän Siperian itäosien kautta Beringin salmelle, joka alitettaisiin noin 200 kilometriä pitkässä tunnelissa.

ILMOITUS
ILMOITUS
Koko matka taitettaisiin 350 kilometrin tuntinopeudella.

Beringin salmelta rautatie jatkuisi Alaskan ja Kanadan kautta Yhdysvaltain ydinosiin.

Koko yhteys rakennettaisiin suurnopeusjunia varten ja tarkoitus olisi liikennöidä sitä keskimäärin 350 kilometrin tuntinopeudella. Tällä vauhdilla koko matka kestäisi kaksi vuorokautta.

Jättitunneli

Kiinalaisviestinten uutisista ei käynyt ilmi, miten vakavassa harkinnassa suunnitelma on. Niissä siteerattiin Kiinan insinööriakatemiassa työskentelevää akateemikko Wang Mengshuta, jonka mukaan hanke on jo neuvotteluvaiheessa.

Wangin mukaan vastaavaa hanketta on pohdittu Venäjällä jo pitkään ja se voisi toteutua ”ei niin kaukaisessa tulevaisuudessa”.

China Dailyn mukaan projektin rahoittaisi ja rakentaisi Kiina. Projektin yksityiskohdat ovat vielä viimeistelemättä, kirjoittaa lehti.

Yksi vaikeimmista osuuksista olisi Tyynenmeren alla kulkeva Beringin salmen alittava 200 kilometrin tunneli. Nykyisin maailman pisin rautatietunneli on Seikanin tunneli Japanissa, Sen pituus on 53,9 kilometriä, josta meren alla kulkee 23,3 kilometriä.

Englannin kanaalin alittavan tunnelin pituus on 50 kilometriä, josta 39 kilometriä meren alla.

Neljä suurta hanketta

China Dailyn mukaan tarvittava teknologia tunnelin rakentamiseen on jo olemassa. Sitä aiotaan käyttää Fujianista Taiwaniin suurnopeusjunia varten tehtävän tunnelin rakentamisessa, kertoo lehti.

Beijing Times -lehden mukaan Kiina-Yhdysvallat -rautatie on vain yksi neljästä valtavasta rautatiehankkeesta, joita Kiina on mukana suunnittelemassa.

Yksi suurnopeusjunille rakennettavista reiteistä lähtisi Lontoosta ja kulkisi Pariisin, Berliinin, Varsovan ja Kiovan kautta Moskovaan. Sieltä yhteys jakaantuisi kahteen haaraan, joista toinen kulkisi Kiinaan Kazakstanin kautta ja toinen itäisen Siperian kautta.

Toinen suurnopeusrata tehtäisiin Kiinan länsiosan Xinjiangista Kazakstanin, Uzbekistanin, Turkmenistanin, Iranin ja Turkin halki Saksaan.

Kolmas hanke on suurnopeusrata Etelä-Kiinan Kunmingista Singaporeen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Radio Free Europe/Radio Libertyn afgaanipalvelun Azadi Radion televisio- ja videotallennusstudio Prahassa. Azadi Radio lähettää Afganistaniin pashtun ja darinkielistä ohjelmaa.

Afgaanijournalistit Talibanin ikeen alla

Kaksi elefanttia ylittää virtaa Malai Mahadeshwara kukkuloiden suojelualueella Keralan osavaltiossa. Kiitos lukuisten suojeluhankkeiden Intian elefanttien populaatio on kasvussa.

Ihmisten ja elefanttien kohdatessa ihminen väistää – Intian Keralassa yhteenotot lisääntyneet

Ribeirãon kaupunginosan yhteisöpuutarha Brasilian Santa Catarinan osavaltion pääkaupungissa Florianopolisissa. Kaupungissa on yli 150 samantapaista yhteisöpuutarhaa, joiden komposteihin kaupunkilaisten eloperäiset jätteet päätyvät.

Kaatopaikasta tehtiin yhteisöpuutarha

Pienkalastus on tärkeä elinkeino ja kalat merkittävä proteiininlähde. Ihmiset odottavat kalastajien paluuta Intian valtamereltä Keniassa Gasin rannalla.

Afrikkalaiset kalastusalan työläiset on jätetty kansainvälisten sopimusten ulkopuolelle

Uusimmat

Metsänomistajilla olisi suojeluhaluja, mutta METSO-ohjelman rahoitus ei riitä. Sen sijaan hallitus kiihdyttää hakkuita tavalla, joka vähentää verotuloja.

Orpon velkahallitus kasvattaa tietoisesti luontovelkaa

Vasta siinä vaiheessa, kun pöytään tuotiin neljän isoimman ryhmän keskenään neuvottelema pohjaesitys totesimme, että emme voi olla sovussa mukana, Minja Koskelaa kertoo velkajarruneuvotteluista.

Minja Koskela: Vasemmistoliitto neuvotteli loppuun asti velkajarrusta – viimeinen niitti oli neljän suuren keskenään sopima pohjaesitys

Velkajarru lisää valtiovarainministeriön valtaa entisestään.

Vasemmistolla on monta hyvää syytä vastustaa velkajarrua – tässä niistä kahdeksan

Minja Koskela lupasi vasemmistoliiton esittävän sosiaaliturvaleikkauksien perumista tänäkin syksynä.

Orpon hallitus loi Suomeen 100000 työpaikan sijasta yli 80000 uutta työtöntä, Minja Koskela vertasi välikysymyskeskustelussa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmiston Saramo tiivistää, mistä Euroopan taloudelliset ongelmat johtuvat – ”Syyt löytyvät Luxemburgista, Irlannista ja Alankomaista”

15.10.2025

Monet 1930-luvun kehityskulut tuntuvat toistuvan 2020-luvulla, sanoo lapualaisuuden tutkija

15.10.2025

Velkajarru sementoi oikeistohallituksen kurjistamispolitiikan, sanoo Saramo

15.10.2025

Jakke Laakso muistelee, mutta ei sitä, mitä kaikki odottivat

15.10.2025

Velkajarru on virhe, kommentoi toiseksi suurin palkansaajakeskusjärjestö STTK

14.10.2025

Velkajarrua käytettäisiin taantumassa: ”Aiheuttaa noidankehän, jossa joudutaan leikkaamaan myös kasvun edellytyksiä”

14.10.2025

SDP ja vihreät mukana oikeistohallituksen ideoimassa velkajarrussa

14.10.2025

Vasemmiston Sarkkinen perustelee, miksi puolue ei ole velkajarrussa mukana –  ”Kolmessa keskeisessä kohdassa on tiukempia vaatimuksia kuin mitä EU edellyttäisi”

14.10.2025

Vasemmistoliitto sanoo velkajarrulle ei – ”Kansallinen lisäsääntely on tarpeetonta ja erityisen haitallista matalan kasvun olosuhteissa”

14.10.2025

Purra veti taas maton Orpon jalkojen alta katumalla rasismitiedonantoa, jonka piti olla hallitusohjelman tasoinen

14.10.2025

SAK hyvin kriittinen velkajarrulle – ”Sitovana lainsäädäntönä ei ole järkeä asettaa kansallisesti ylimääräisiä sitoumuksia”

14.10.2025

Suomalaisten luottamus on romahtanut kaikkeen, ja erityisesti hallitukseen, todistaa hallituksen oma tutkimus

14.10.2025

Yritysvastuu on lentämässä europarlamentissa romukoppaan, sanoo Li Andersson

14.10.2025

Oikeistovalta jyllää – vuoden paras politiikka-kirja kertoo, miksi

14.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään