KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Hurja suunnitelma: Rautatie Kiinasta Yhdysvaltoihin

Kiinalla on suuria suunnitelmia Sifang-luotijuniaan varten.

Kiinalla on suuria suunnitelmia Sifang-luotijuniaan varten. Kuva: Alancrh

Uusi rautatie alittaisi Beringin salmen 200 kilometriä pitkässä tunnelissa.

Arto Huovinen
9.5.2014 13.16

Kiinalaiset tiedotusvälineet, muun muassa englanninkielinen China Daily, kertoivat torstaina hurjasta suunnitelmasta: rautatieyhteyden rakentamisesta Kiinasta Siperian kautta Yhdysvaltoihin.

Rautatielle tulisi mittaa peräti 13 000 kilometriä, mikä ylittäisi kuuluisan Siperian rautatien pituuden 3 000 kilometrillä.

Yhteys kulkisi aluksi nykyistä rataverkkoa pitkin Pekingistä koilliseen Kiinaan. Sieltä eteenpäin rakennettaisiin uutta rataa Venäjän Siperian itäosien kautta Beringin salmelle, joka alitettaisiin noin 200 kilometriä pitkässä tunnelissa.

ILMOITUS
ILMOITUS
Koko matka taitettaisiin 350 kilometrin tuntinopeudella.

Beringin salmelta rautatie jatkuisi Alaskan ja Kanadan kautta Yhdysvaltain ydinosiin.

Koko yhteys rakennettaisiin suurnopeusjunia varten ja tarkoitus olisi liikennöidä sitä keskimäärin 350 kilometrin tuntinopeudella. Tällä vauhdilla koko matka kestäisi kaksi vuorokautta.

Jättitunneli

Kiinalaisviestinten uutisista ei käynyt ilmi, miten vakavassa harkinnassa suunnitelma on. Niissä siteerattiin Kiinan insinööriakatemiassa työskentelevää akateemikko Wang Mengshuta, jonka mukaan hanke on jo neuvotteluvaiheessa.

Wangin mukaan vastaavaa hanketta on pohdittu Venäjällä jo pitkään ja se voisi toteutua ”ei niin kaukaisessa tulevaisuudessa”.

China Dailyn mukaan projektin rahoittaisi ja rakentaisi Kiina. Projektin yksityiskohdat ovat vielä viimeistelemättä, kirjoittaa lehti.

Yksi vaikeimmista osuuksista olisi Tyynenmeren alla kulkeva Beringin salmen alittava 200 kilometrin tunneli. Nykyisin maailman pisin rautatietunneli on Seikanin tunneli Japanissa, Sen pituus on 53,9 kilometriä, josta meren alla kulkee 23,3 kilometriä.

Englannin kanaalin alittavan tunnelin pituus on 50 kilometriä, josta 39 kilometriä meren alla.

Neljä suurta hanketta

China Dailyn mukaan tarvittava teknologia tunnelin rakentamiseen on jo olemassa. Sitä aiotaan käyttää Fujianista Taiwaniin suurnopeusjunia varten tehtävän tunnelin rakentamisessa, kertoo lehti.

Beijing Times -lehden mukaan Kiina-Yhdysvallat -rautatie on vain yksi neljästä valtavasta rautatiehankkeesta, joita Kiina on mukana suunnittelemassa.

Yksi suurnopeusjunille rakennettavista reiteistä lähtisi Lontoosta ja kulkisi Pariisin, Berliinin, Varsovan ja Kiovan kautta Moskovaan. Sieltä yhteys jakaantuisi kahteen haaraan, joista toinen kulkisi Kiinaan Kazakstanin kautta ja toinen itäisen Siperian kautta.

Toinen suurnopeusrata tehtäisiin Kiinan länsiosan Xinjiangista Kazakstanin, Uzbekistanin, Turkmenistanin, Iranin ja Turkin halki Saksaan.

Kolmas hanke on suurnopeusrata Etelä-Kiinan Kunmingista Singaporeen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

Hongkongilaiset nuoret katselivat tulipalossa mustuneita tornitaloja Tai Pon lähiössä joulukuun alussa.

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

Uusimmat

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
02

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
03

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
04

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

 
05

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään