KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Hurja suunnitelma: Rautatie Kiinasta Yhdysvaltoihin

Kiinalla on suuria suunnitelmia Sifang-luotijuniaan varten.

Kiinalla on suuria suunnitelmia Sifang-luotijuniaan varten. Kuva: Alancrh

Uusi rautatie alittaisi Beringin salmen 200 kilometriä pitkässä tunnelissa.

Arto Huovinen
9.5.2014 13.16

Kiinalaiset tiedotusvälineet, muun muassa englanninkielinen China Daily, kertoivat torstaina hurjasta suunnitelmasta: rautatieyhteyden rakentamisesta Kiinasta Siperian kautta Yhdysvaltoihin.

Rautatielle tulisi mittaa peräti 13 000 kilometriä, mikä ylittäisi kuuluisan Siperian rautatien pituuden 3 000 kilometrillä.

Yhteys kulkisi aluksi nykyistä rataverkkoa pitkin Pekingistä koilliseen Kiinaan. Sieltä eteenpäin rakennettaisiin uutta rataa Venäjän Siperian itäosien kautta Beringin salmelle, joka alitettaisiin noin 200 kilometriä pitkässä tunnelissa.

ILMOITUS
ILMOITUS
Koko matka taitettaisiin 350 kilometrin tuntinopeudella.

Beringin salmelta rautatie jatkuisi Alaskan ja Kanadan kautta Yhdysvaltain ydinosiin.

Koko yhteys rakennettaisiin suurnopeusjunia varten ja tarkoitus olisi liikennöidä sitä keskimäärin 350 kilometrin tuntinopeudella. Tällä vauhdilla koko matka kestäisi kaksi vuorokautta.

Jättitunneli

Kiinalaisviestinten uutisista ei käynyt ilmi, miten vakavassa harkinnassa suunnitelma on. Niissä siteerattiin Kiinan insinööriakatemiassa työskentelevää akateemikko Wang Mengshuta, jonka mukaan hanke on jo neuvotteluvaiheessa.

Wangin mukaan vastaavaa hanketta on pohdittu Venäjällä jo pitkään ja se voisi toteutua ”ei niin kaukaisessa tulevaisuudessa”.

China Dailyn mukaan projektin rahoittaisi ja rakentaisi Kiina. Projektin yksityiskohdat ovat vielä viimeistelemättä, kirjoittaa lehti.

Yksi vaikeimmista osuuksista olisi Tyynenmeren alla kulkeva Beringin salmen alittava 200 kilometrin tunneli. Nykyisin maailman pisin rautatietunneli on Seikanin tunneli Japanissa, Sen pituus on 53,9 kilometriä, josta meren alla kulkee 23,3 kilometriä.

Englannin kanaalin alittavan tunnelin pituus on 50 kilometriä, josta 39 kilometriä meren alla.

Neljä suurta hanketta

China Dailyn mukaan tarvittava teknologia tunnelin rakentamiseen on jo olemassa. Sitä aiotaan käyttää Fujianista Taiwaniin suurnopeusjunia varten tehtävän tunnelin rakentamisessa, kertoo lehti.

Beijing Times -lehden mukaan Kiina-Yhdysvallat -rautatie on vain yksi neljästä valtavasta rautatiehankkeesta, joita Kiina on mukana suunnittelemassa.

Yksi suurnopeusjunille rakennettavista reiteistä lähtisi Lontoosta ja kulkisi Pariisin, Berliinin, Varsovan ja Kiovan kautta Moskovaan. Sieltä yhteys jakaantuisi kahteen haaraan, joista toinen kulkisi Kiinaan Kazakstanin kautta ja toinen itäisen Siperian kautta.

Toinen suurnopeusrata tehtäisiin Kiinan länsiosan Xinjiangista Kazakstanin, Uzbekistanin, Turkmenistanin, Iranin ja Turkin halki Saksaan.

Kolmas hanke on suurnopeusrata Etelä-Kiinan Kunmingista Singaporeen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Papanasamin ranta pohjoisjyrkänteeltä kuvattuna.

Intian suosituinta rantakohdetta reunustaa geologinen harvinaisuus – Asiantuntijat vaativat suojelua, paikalliset kannattavat turismia

Warsunilainen Qadir Sheikh vammautui miinaonnettomuudessa. Sheikh suree sitä, että vamman vuoksi hänen tyttärensä jäävät ilman koulutusta.

Maamiinakiellosta luopumisen ei pitäisi olla läpihuutojuttu

Katujen elämä on hiljentynyt. Naisia ja tyttöjä ei enää näe missään ulkona.

Ruksharin tarina – Kun Afganistanin kaikki perhekeskukset lopetettiin

Yli miljoona rohingya-pakolaista asuu Cox’s Bazarin pakolaisleirillä Bangladeshin ja Myanmarin rajalla.

Myanmar ei ole turvallinen rohingyoille

Uusimmat

Papanasamin ranta pohjoisjyrkänteeltä kuvattuna.

Intian suosituinta rantakohdetta reunustaa geologinen harvinaisuus – Asiantuntijat vaativat suojelua, paikalliset kannattavat turismia

Warsunilainen Qadir Sheikh vammautui miinaonnettomuudessa. Sheikh suree sitä, että vamman vuoksi hänen tyttärensä jäävät ilman koulutusta.

Maamiinakiellosta luopumisen ei pitäisi olla läpihuutojuttu

Gaza on historian ensimmäinen kansanmurha media suorassa lähetyksessä.

Gazan kansanmurha tapahtuu suorassa lähetyksessä, mutta nykyajan länsijohtajat ovat vielä heikompia kuin Neville Chamberlain

Katujen elämä on hiljentynyt. Naisia ja tyttöjä ei enää näe missään ulkona.

Ruksharin tarina – Kun Afganistanin kaikki perhekeskukset lopetettiin

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus uudistaa sosiaaliturvaa: Jopa sata tuhatta uutta ihmistä toimeentulotuen varaan

 
02

Teollisuusliiton Lehtonen: ”Jos hallitus repii järjestelmää rikki, me emme voi olla se osapuoli, joka yksin pitää pöytää pystyssä”

 
03

Valtiovarainministeriön selitykset eivät vakuuta, kansliapäällikkö sotki pakkaa entisestään – ”Vei pohjaa VM:n aiemmilta selityksiltä”

 
04

Sukupuuttoon kuolleeksi luultu Cheljoen käärmeenpääkala teki yllättävän paluun

 
05

Emme ole valmiita fasismin paluuseen

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

OECD:n karu viesti Suomelle: Osaamistasoa nostettava, maahanmuuttoa helpotettava – tulevaisuus uhkaa valua ohi

23.05.2025

Palestiinan tunnustaminen on ajan kysymys – ”Mutta minkä ajan?”

23.05.2025

Entinen ammattiurheilija perää urheilun arvoja: ”Israel on suljettava kansainvälisestä urheilusta”

23.05.2025

Murentaako Orpon hallitus kansanvaltaa? ”Esitys on täysin tarpeeton”

23.05.2025

Tämä jäi medialta huomaamatta: Hallitus on taas rajoittamassa lakko-oikeutta

23.05.2025

Koko maailman silmien edessä suoritetaan kansanmurhaa: ”Passiivisuudella tuemme Israelin sotarikoksia”

22.05.2025

Voitto ruokaläheteille: Ei yrittäjiä vaan työntekijöitä

22.05.2025

Hallitus jakaantui ennen Gaza-keskustelua: KD ja Perussuomalaiset omalla linjallaan

22.05.2025

Liittojäsenmaksujen verovähennyksellä vankka tuki: Alle kolmannes vastustaa

22.05.2025

Hallituksen koulutusvedätys jatkuu: ”Nyt on selvinnyt ettei luvattua 100 miljoonan rahoitusta ole missään”

21.05.2025

SEY: Hallitus yrittää palauttaa porsaiden kastroinnin – ”Yksi kivuliaimmista eläimille tehtävistä toimenpiteistä”

21.05.2025

Vasemmistoliiton kärhämä jatkuu Turussa: Kolmea puolueosastoa uhkaa erottaminen

21.05.2025

Hallitus uudistaa sosiaaliturvaa: Jopa sata tuhatta uutta ihmistä toimeentulotuen varaan

21.05.2025

KU:n toimitus pohti puolueiden uusimpia gallup-lukuja: ”Kuinka paljon toimintakykyä hallitus enää tarvitsee?”

21.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään