KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Oikeat ja väärät yleisöt

Tuula-Liina Varis
10.8.2014 15.12

Kajaanin Runoviikko. Savonlinnan Oopperajuhlat. Kuhmon Kamarimusiikki. Urjalan Pentinkulman päivät. Kesäteatteri Joensuun Utrassa. Kaikki nämä kulttuuritapahtumat piukkaan täynnä yleisöä.

Katselin noita yleisöjä, ja toden totta: jos yli nelikymppiset naiset yhtäkkiä lakkaisivat kansoittamasta katsomoita, joka ikinen tämän maan taidetapahtuma ja moni instituutiokin saisi panna pillit pussiin ja lopettaa toimintansa. Kuitenkin nämä ikääntyneet naiset ovat aina vain se väärä yleisö, minkkimuuri, helmikanaparvi, joiden ”ajanvietettä” ei ainakaan julkisin varoin pitäisi tukea.

Taannoin kävi erään helsinkiläislehden toimittaja varta vasten Kansallisoopperassa syyllistämässä näitä naisia kyselemällä, onko oikein, että valtiontuella pidetään huolta heidän pääsylippujensa kohtuullisesta hinnasta. Ei valtio heitä tue, vaan juuri he ovat taideinstituutioiden parhaat tukijat, niiden olemassaolon turva. Tutkimuksen mukaan he ovat myös kaikkein avoimimpia ja avaramielisimpiä taiteen vastaanottajia.

Ikinä en ole saanut järkevää selitystä sille, miksi taidelaitosten ja -tapahtumien pitäisi houkutella juuri niitä, jotka eivät ole taiteenalasta kiinnostuneita ja hylätä ne, jotka ovat.

Viisas M.A. Numminen lausahti äskettäin, että korkeakulttuuri on nykyisin ainoa vaihtoehtokulttuuri, kaikki muu on läpikaupallistunutta. Tässä läpikaupallisessa maailmassa on tietenkin vaikea sietää mitään ei-kaupallista, ja niinpä korkeakulttuurin instituutioiden kimppuun käydään nyt innokkaasti. Vaaditaan korkeakulttuurin viihteellistämistä, jotta voitaisiin vaihtaa sen ”väärä” yleisö oikeaan eli nuorisoon.

Itse asiassa resepti on ikivanha. Ajasta toiseen on kannettu huolta siitä, että pojat eivät lue, että runoudesta tehdään tarkoituksella käsittämätöntä, että orkesterien ohjelmistot ovat liian tylsiä ja vaikeita nuorison kuunneltavaksi, että nuoret eivät viihdy taideinstituutioiden ”jäykässä” ilmapiirissä, että kirjaston kirjat eivät pysty houkuttelemaan nuoria asiakkaiksi.

Ikinä en ole saanut järkevää selitystä sille, miksi taidelaitosten ja -tapahtumien pitäisi houkutella juuri niitä, jotka eivät ole taiteenalasta kiinnostuneita ja hylätä ne, jotka ovat. Siinä käy usein huonosti: halutut eivät tule, ja hyljeksityt lakkaavat käymästä.

Voin hyvin kuvitella, että moni kirjallisuutta harrastava kirjastonkävijä vähentää käyntejään, jos kirjastosta kehittyy viihdekeskus, jossa jotkut ompelevat, jotkut askartelevat puutöiden kimpussa, ja jotkut tulevat vain ”viihtymään” meluisasti keskenään. Kirjastot voisivat elävöittää itseään monin kirjallisuuteen ja lukemiseen liittyvin toiminnoin, satutunnein, matineoin, kirjailijavierailuin ja kulttuurikeskusteluin. Mutta nämä toiminnat näyttävät olevan enemminkin taantumassa kuin lisääntymässä.

Olen istunut kymmenkunta vuotta kirjaston asioita hoitavissa kunnallisissa lautakunnissa, ja ymmärrän kyllä niiden ongelmat. Ikävä kehityssuunta alkoi 90-luvun alussa, kun kuntataloudessa siirryttiin niin sanottuun konserniajatteluun. Jokaisen hallinnonalan tehtävä oli tehdä luvuin osoitettavaa ”tulosta”.

Koska kirjaston palvelu on olennaisilta osin ilmaista, sillä ei ollut muuta tulonlähdettä kuin lainaussakot. Niinpä sen tulos laskettiin kävijöiden ja lainausten määristä. Tämä oli omiaan johtamaan pikkuhiljaa siihen, että kirjastoon ostettiin yhä enemmän kaupallisesti menestyvää bestseller-kirjallisuutta ja yhä vähemmän vähälevikkistä laatukirjallisuutta, koska se ei ”liiku”. Tämäkään päivittäistavarakauppa-ajattelu ei näköjään riitä: tuloksen kasvattamiseksi kirjastoon on saatava myös ne, joita ei kirjallisuus pätkääkään kiinnosta, mutta skeittilaudat ja ompelukoneet ja kaikenlainen ”viihtyminen” ehkä saisivat astumaan ovesta sisään.

”Klassinen musiikki etsii nuorta yleisöä, vaikka otollisempaa olisi hyökätä näiden yli 45-vuotiaiden kimppuun, joita rock ei enää sytytä”, sanoo Rondo-lehden sitaattipalstan mukaan tutkija Olli Löytty eräässä haastattelussa. Hän tietää, mistä puhuu, sillä hänen kimppuunsa on käyty: musiikkitoimittaja Minna Lindgren on toiminut hänen oppaanaan klassisen musiikin maailmaan, ja sen tuloksena on syntynyt kirjakin nimeltä Sinfoniaanisin terveisin.

Kuulun itse ensimmäiseen suomalaiseen rock-sukupolveen, eikä nuorena olisi tullut mieleenkään tykätä mistään, mistä vanhempani tykkäsivät. Itsenäistymisvaiheessa nuorelle on tärkeätä irtaantua siitä, mitä vanhemmat edustavat ja innostua kaikesta, mitä he kauhistuvat ja paheksuvat.

50- ja 60-luvulla Suomessa vasta havahduttiin semmoisen asian kuin nuorisokulttuurin olemassaoloon, vaikka eivät nuoret sitä ennenkään olleet jakaneet vanhempiensa mielipiteitä kiinnostuksen kohteista. Irtiotto on tärkeä vaihe: jos vanhempi sukupolvi yhtäkkiä hylkäisikin taiteet ja alkaisi täyttää festarialueet, maalata graffiteja ja sellua porukalla kaikissa nuorison huvipaikoissa irokeesit päässä, legginsit jalassa ja siiderimuki kourassa, nuoret keksisivät äkkiä jotain muuta. Ainakin heidän pitäisi.

Nuorelle ihmisen pitää vapautua kaikesta, mihin vanhemmat häntä ”pakottivat”. Kun me meidän kolmikymppiselle tytölle varovasti esitimme, että hän voisi tulla kanssamme Savonlinnaan, hän sanoi, ettei ikinä, koska hänet lapsena ”väkisin raahattiin” oopperoihin. Väkisin raahattiin? Kun ruvettiin muistelemaan, kävi ilmi, että olimme kerran vieneet hänet Kansallisoopperaan katsomaan Othelloa, ja silloinkin sen takia, että hän oli liian nuori jäämään meidän Helsingin matkamme ajaksi yksin kotiin. Liian nuori hän oli Othelloonkin, totta kyllä.

Kyllä Kajaanissa, Savonlinnassa, Kuhmossa ja Urjalassa nuoriakin oli, ja paljon. Enemmistönä he olivat lavalla. Korkeakulttuuri ammattina kiinnostaa valtavaa määrää nuoria, paljon useampia kuin mahtuu sisään taideoppilaitoksiin tai kustantajien kustannusohjelmiin. Taiteen jälkikasvusta ei ole mitään huolta, se on runsasta ja sitä riittää.

Kirjoittaja on Joensuussa asuva kirjailija.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Antti Yrjönen

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Veikka Lahtinen

Zohran Mamdani ei ole suomalainen vihreä eikä sosiaalidemokraatti

Veikka Lahtinen

Velkajarru pohjassa päin seinää

Uusimmat

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään