KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Helsinki-Vantaa voidaan rakentaa asunnoiksi

Helsinki-Vantaan mahdollisuudet asuntorakentamiseen ylittävät Vantaan asukasluvun. Kentän alueelle mahtuu jopa 300 000 ihmistä mutta siellä on nyt vain viisi asukasta.

Helsinki-Vantaan mahdollisuudet asuntorakentamiseen ylittävät Vantaan asukasluvun. Kentän alueelle mahtuu jopa 300 000 ihmistä mutta siellä on nyt vain viisi asukasta. Kuva: Migro/Wikipedia

Johan Alén
10.10.2014 15.46

Pääkaupunkiseutu tarvitsee kipeästi asuntoja. Keskellä Vantaata on kokonainen kaupunginosa käytännössä tyhjää tonttia: Helsinki-Vantaan lentokenttä.

Vantaan kaupunginosa Lentokenttä on peräti 13,8 neliökilometrin alue, jolla väestötiheys on alle yksi asukas neliökilometrillä. Asukkaita oli muutama vuosi sitten vain viisi kappaletta! Alueella on käytännössä yksi toiminto, lentokenttänä toimiminen.

Lentoliikenteen osuuden ilmaston lämpenemisessä arvioidaan olevan 1–3,5 prosenttia. Erään laskelman mukaan yksi lento Helsinki-Vantaalta New Yorkiin kuormittaa ilmastoa jopa 3,7 tonnilla hiilidioksidia ja Australian Sydneyhin 11 tonnilla. Monet esittävät nykyisin alempia lukuja, mutta suuruusluokka on tonneja tai sen kymmenesosia.

ILMOITUS
ILMOITUS
Haluammeko verirahoja maapallostamme vai asuntoja ihmisille?

Lentämisen vaikutukset ilmastoon kertaantuvat, siten että lennoista aiheutuu myös muita päästöjä, joista seuraa kemiallisia reaktioita ilmakehässä.

Rakentamalla Helsinki-Vantaan lentokentän miehittämän alueen asunnoiksi Vantaa ja Suomi torjuvat ilmastonmuutosta ja antavat mahdollisuuden myös edulliseen asumiseen pääkaupunkiseudulle muualta maasta muuttaville ihmisille.

Helsingin alueella toimii vielä pienilmailun käytössä oleva Helsinki-Malmin lentoasema. Valtio ja kaupunki ovat sopimassa sen ottamisesta asuntorakentamisen käyttöön 2020-luvulla. Helsingin pieni kenttä varaa vain 138 hehtaaria rakennuskelpoista maata, mutta sillekin mahtuu tulevaisuudessa 10 000–30 000 asukasta. Helsinki-Vantaan 13,8 neliökilometrille voi sopia kymmenkertainen määrä ihmisiä, siis jopa 300 000 asukasta.

Vantaalla asuu nyt hieman yli 200 000 ihmistä. Kaupunkikohtainen asukasluvun laskenta tosin menettää merkitystään metropolihallinnon ja paranevien työpaikkaliikenteen paikallisyhteyksien myötä.

Helsinki-Vantaan lentoasema on jäänne historiasta. On kestämätöntä, että Suomi hankkii tuottoja tuhoamalla yhteistä maapalloamme edistämällä luksusmatkailua esimerkiksi Aasiasta Keski-Eurooppaan.

Kaksi valtionyhtiötä tuottaa keskeisesti Aasian-kauttakulkuliikennettä: lentoyhtiö Finnair ja lentoasemia hoitava Finavia. Helsinki-Vantaan tuotot näkyvät Finavian voittoina: sieltä virtaa vuosittain viitisentoista miljoonaa euroa.

Haluammeko verirahoja maapallostamme vai asuntoja ihmisille?

Suomen oma tarve lentoliikenteelle on pieni verrattuna ulkomaisille tarvitsijoille kaupattavaan kauttakulkuun. Kalliiden luksusvalmisteiden rahtiliikenne, valtiovieraiden kulku sekä esimerkiksi normaali lomamatkailu voidaan järjestää Tampereen lentokentältä.

Joukkoliikenneyhteyksien järjestäminen nopeilla junilla arkipäiväistyy. Jo nyt nopealla junalla pääsee Helsingistä Pietariin (3,5 tuntia rajamuodollisuuksineen) ja lautta kuljettaa Tallinnaan kahdessa tunnissa.

Pietarissa on kansainvälinen vilkas Pulkovon lentokenttä, ja Tallinnan lentokenttä on hyvin saavutettavissa keskellä kaupunkia. Tukholman Arlandan tuntevat useimmat lentomatkailijoistamme. Kaikki kentät palvelevat jo nyt suomalaisia lomailijoita ja pystyvät ottamaan vastaan lisääkin liikennettämme.

Viimeistään 2020-luvulla Helsinki-Vantaan on aika väistyä asuntojen tieltä. Samaan aikaan voidaan aloittaa muiden Suomen lentoasemien tarpeellisuuden tarkastelu, joskin lentoasemia suljetaan jo nykyisin. Suunta on ilmaston ja asumistarpeen kannalta oikea.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Lontoossa 1. kesäkuuta järjestetyssä mielenosoituksesa vaadittiin Venäjää palauttamaan Ukrainasta pois viedyt lapset. Kyltissä vaaditaan sodan lopettamista.

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

Uusimmat

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
03

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
04

1800-luvun taudit palanneet Britanniaan – yhtenä syynä sosiaaliturvan ja julkisen terveydenhuollon leikkaukset

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään