KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Ulkopuolella ja keskiössä

Ion Bârladeanu: Taidetta kaikesta huolimatta, Muu Galleria, Helsinki 18.6. saakka.

Ion Bârladeanu: Taidetta kaikesta huolimatta, Muu Galleria, Helsinki 18.6. saakka.

Otso Kantokorpi
6.6.2015 15.00

Taide on vasara!

Taidehistorioitsijat rakastavat unohdettujen tai tuntemattomien taiteilijoiden löytämistä. Osin kyse on turhamaisuudesta – saattaahan löytäjä jättää nimensä taidehistoriaan nimenomaan sinä merkittävänä löytäjänä. Osin kyse on varsin tarpeellisesta projektista. Taidehistoriankin on syytä tarkastella historiaansa kriittisesti: mitä merkittävää kollegoilta mahtaakin eri syistä olla jäänyt löytämättä.

Syitäkin on varmaan monenlaisia: on ideologisia syitä, mutta on varmaan myös pinnallisia aikansa muotiin ja trendeihin liittyviä syitä. Joskus taiteilijat tuntuvat elävän kuin väärässä ajassa. Edelleenkin. Muistan vieläkin vähän häpeillen, kun tänä keväänä sanoin eräälle nuorelle taiteilijalle, että hänen työnsä ovat kuin anakronismi – siis epäajanmukaisia, väärään aikaan sijoittuvia. Onneksi myös pidin niistä ja kehuin niitä hänelle.

Kaikista kiinnostavinta tuntemattoman taiteilijan löytäminen on silloin, kun kyseessä ei ole taidehistorian satunnaisesta unohduksesta tai minkään piirien hyljeksinnästä johtuva unohtuminen. Silloin, kun pääsemme tutkailemaan luovuutta, joka on syntynyt ilman miellyttämisen halua, ilman taidemaailman sosiaalisesti rakentunutta sääntöjärjestelmää – silkasta sanomisen pakosta ja myös tuon sanottavan vakuuttavuudesta sekä toteuttamisen taidosta. ITE-taide on usein tällaista, vaikka on myös muistettava, että kansanomaisen luovuuden institutionalisoituminen tuottaa väistämättä omia sääntöjärjestelmiään ja sitä kautta seuraamuksia itse luovaan prosessiin.

ILMOITUS
ILMOITUS
Kuinka hieno ihan vanhanaikainen saksilla ja liimalla tehty kollaasi onkaan!

Romanialainen Ion Bârlădeanu (s. 1946) on ollut ihanteellinen löydettävä: hänestä syntyy hyvä tarina, hän on ulkopuolinen, hän on taiteilijana omaperäinen, rohkea ja taitava.

Vuonna 2008 hän nousi kansainväliseen kuuluisuuteen. Hänen töitään oli nähty julkisuudessa ensimmäistä kertaa vasta vuonna 2007, jolloin eräs taiteilija oli vinkannut kodittoman taiteilijan – 20 vuotta kodittomana ollut Bârlădeanu asui tuolloin erään kerrostalon roskakatoksessa – taiteellisista tuotoksista romanialaiselle galleristi Dan Popesculle. Tämän edelleenkin toimiva H’Art Gallery oli erikoistunut nuoriin tuntemattomiin nykytaiteilijoihin, mutta kuusikymppinen, huonohampainen, koditon kulkuri oli pian hänen tallissaan. Tuota pikaa Bârlădeanu oli jo Baselin taidemessuilla ja kansainvälisissä gallerioissa, muun muassa Pariisissa vuonna 2009, missä hän kävi lounaalla Angelina Jolien kanssa. Tarinaa siis kerrakseen.

Tarinoiden sijaan oleellisempaa taitaa olla se, että maailma sai Bârlădeanusta uuden merkittävän nykytaiteilijan, joka myös rikkoo niitä stereotypioita, joita nykytaiteessa on vallalla.

Bârlădeanu aloitti 1970-luvulla muotokuvien tekijänä, mutta löysi vuosikymmenen lopulla kollaasitekniikan, jota käyttää edelleenkin. Hän tekee ihan rehtiä vanhanaikaista kollaasia käyttäen lehdistä leikattua kuvamateriaalia. Myös piirustusta hän käyttää jonkin verran. Tuloksena syntyy satiiria kommunistisesta hallinnosta, mutta myös analyyttisiä kuvia markkinataloudesta ja kapitalismista.

Bârlădeanun kollaasit ovat kuin kohtauksia hieman surreaalisista ja mustalla huumorilla sekä pop-taiteella ja dadalla maustetuista elokuvista. Hän nimittääkin itse itseään ”ohjaajaksi”. Hän ohjaa omia filmejään ja kokee jokaisen yksittäisen kollaasin kuin elokuvaksi.

Nyt Bârlădeanun töistä on nähtävänä retro-spektiivi 1970-luvulta näihin päiviin helsinkiläisessä Muu Galleriassa. Retrospektiivi on vähän mahtipontinen sana kuvaamaan näyttelyä, jossa pienessä galleriassa on seinillä rivissä pieniä kuvia ja kansiossa niitä vielä aikamoinen joukko lisää – selailtavana puuvillahansikkailla. Mutta sitä näyttely on, ja onneksi se todistaa myös sen, että menestyksestä huolimatta Bârlădeanu ei ole muuttanut tekniikkaansa eikä töiden kokoa – vaikka varaa nyt epäilemättä olisikin. Hän on siis pysynyt uskollisena valitsemalleen tekniikalle ja tematiikalle, asioille jotka hän hallitsee hyvin.

Traagista tietenkin on se, Bârlădeanu on kokenut kahteen kertaan maansa tuottaman hyljeksinnän: hän on ollut ulkopuolinen sekä kommunismin että kapitalismin maailmassa. On kuitenkin pakko todeta, että ilman kommunikointikykyisiä ulkopuolisia kuvamme kulloisestakin hegemoniasta jäisi vajaaksi.

On juuri niin kuin näyttelyn tiedotteessa todetaan: ”Jokainen avoin yhteiskunta tarvitsee ihmisiä, jotka elävät samanaikaisesti sekä yhteiskunnan sisällä että sen ulkopuolella. Kriittinen diskurssi syntyy juuri näistä ironikoista, kyynikoista, elostelijoista ja eksentrikoista, jotka määrittelevät läntisen sivilisaation filosofiset standardit. Ion Bârlădeanu on yksi heistä.”

Erityisen ilahtunut olin siitä, että tarinoista huolimatta palauduin näyttelyssä myös puhtaammin taiteen alueelle. Kuinka hieno ihan vanhanaikainen saksilla ja liimalla tehty kollaasi onkaan! Se ei ole fotoshoppailun myötä menettänyt tehoaan lainkaan. Itse asiassa päinvastoin: vähän nuhraantuneidenkin leikkeiden tuottaman uniikkiteoksen aura on uskomattoman voimakas.

Taide innoittaa usein harrastelijataiteilijoita. Minäkin päätin tämän entisen romanialaisen kodittoman hampuusin antamalla esimerkillä tutkia talomme paperiroskista seuraavan kerran aivan uusin silmin: toivon löytäväni hyvän otoksen Suomen Kuvalehteä, Seiskaa ja Tekniikan maailmaa. Sakset odottavat keittiössä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Voisiko puutarhanhoidon nähdä myös toivon ja tulevaisuususkon käytännön politiikkana, kysyy tutkija Noora Kotilainen

Lentäminen lisääntyy koko ajan, vaikka samaan aikaan kampanjoidaan lentoboikottien puolesta.

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Uusimmat

Puolan pääministeri Donald Tusk järjesti tänään hätäkokouksen droonien vuoksi.

Putin ei ole kiinnostunut rauhasta, Li Andersson kommentoi Puolaan osuneita drooneja

Palestiinalaisia pakenemassa Gazan kaupungista Israelin hyökkäyksen alta.

Vasemmistomepit vaativat Suomea osallistumaan Israelin painostamiseen

Gazaan pyrkivä Global Sumud Flotilla on joutunut drooni-iskujen kohteeksi.

Kivelän mukaan hallituksen tulee vaatia Global Sumud Flotilla -laivueeseen kohdistuneiden drooni-iskujen tutkintaa

Israelin tuhoama koulu Gazan kaupungissa.

Koskela vaatii Suomea tukemaan ensimmäisten joukossa Israelin vastaisia EU-pakotteita

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
03

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
04

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 
05

”Kaikkien aikojen huijaus” – Hallitus romahduttaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

10.09.2025

Suursota tuli juuri lähemmäksi, kun Venäjä ja Israel käyttävät Trumpin heikkoutta hyväksi

10.09.2025

Korkeasti koulutetut maahanmuuttajanaiset kokevat Suomen ilmapiirin kiristyneen

10.09.2025

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

10.09.2025

Velkajarru pakottaisi leikkaamaan lisää taantumassa, varoittaa STTK:n pääekonomisti

09.09.2025

Työnantajilta kylmä suihku Orpon puheille: työllistämisaikeet loppuvuodelle heikentyneet

09.09.2025

Aasiaa rasittaa ankara kätilöpula

09.09.2025

Vastakkainasettelu oli eduskunnassa huipussaan 1970-luvulla, nyt tilanne ei ole poikkeuksellinen

09.09.2025

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

08.09.2025

Biomädättäjä muuttaa jätteen toivoksi

07.09.2025

Max Seeckin Petetty jää harmillisen persoonattomaksi trilleriksi

07.09.2025

Keniassa tehdään sokeriruokojätteestä biohiiltä

07.09.2025

Riian sensaatio: Susijengi nitisti Serbian!

07.09.2025

Mezcal-buumi räjähti – agavea viljellään ennätysmäärä, mutta tuottajat kärsivät ja metsät katoavat

06.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään