KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Liikenteen päästöt ratkaisevat ilmastotavoitteiden saavuttamisen

Nykyisillä toimilla päästöjen arvioidaan vähenevän neljänneksellä vuoteen 2030 mennessä ja kolmanneksella vuoteen 2050 mennessä.

Nykyisillä toimilla päästöjen arvioidaan vähenevän neljänneksellä vuoteen 2030 mennessä ja kolmanneksella vuoteen 2050 mennessä. Kuva: Lehtikuva/Vesa Moilanen

UP/Kari Leppänen
16.9.2015 9.36

Liikenteen vastuu Suomen kasvihuonepäästöjen vähentämistavoitteen saavuttamisessa korostuu, todettiin liikenne- ja viestintäministeriön Ilmasto- ja liikenneseminaarissa tiistaina.

Liikenteen osuus kasvihuonepäästöistä on kasvanut viime vuosina samalla, kun teollisuuden ja energiatuotannon osuus on vähentynyt.

Liikenteen kasvihuonepäästöt olivat noin 1,6 miljoonaa tonnia vuonna 2013. Se vastaa nyt 23 prosenttia Suomen kokonaispäästöistä.

Liikenteen kasvihuonepäästöjä tulisi vähentää vuoden vähintään 40 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja 80 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Verrokkitasona on vuosi 1990.

Tavoitteesta ollaan vielä kaukana. Nykyisillä toimilla päästöjen arvioidaan vähenevän neljänneksellä vuoteen 2030 mennessä ja kolmanneksella vuoteen 2050 mennessä.

Päästöjen vähentämisen ”tasaisen vauhdin taulukko” esitettiin Ilmastopaneelin tiistaina julkistamasta tutkimuksesta ”Tarve, tottumukset, tekniikka ja talous Ilmastomuutoksen hillinnän toimenpiteet liikenteessä”.

Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen johdolla valmistunut tutkimus selvittää millä toimenpiteillä päästötavoitteet voidaan saavuttaa kustannustehokkaasti.

Teknologia ei ratkaise ongelmia

Kasvihuonepäästöjen vähentäminen ei ole halpaa, mutta erityisen kalliiksi se tulee, jos luotetaan pelkästään teknisiin ratkaisuihin, toteaa Ilmastopaneelin tutkimukseen osallistunut Heikki Liimatainen Vernestä.

Tekniset ratkaisut tarkoittavat lähinnä autojen ja polttoaineiden kehitystä bensamoottoreista sähkö, hybridi ja vetymoottoreihin.

Tutkimuksen mukaan teknisten ratkaisujen lisäksi on tärkeää vaikuttaa liikennetarpeisiin ja tottumuksiin.

– Toimiin pitää ryhtyä heti, jotta vaikutuksia saadaan aikaan vuoteen 2050 mennessä, Liimatainen korostaa.

Yhteiskäyttöautot tulevat

Ilmastopaneelin lähtökohtana on, ettei ihmisten ja tavaroiden liikkuvuutta ei tule rajoittaa. Liikkumisen tarve kuitenkin vähenee hieman kaupungistumisen myötä väen pakkautuessa pääkaupunkiseudulle ja muihin kasvukeskuksiin.

Yhdyskuntarakenteen tiivistyessä ihmisten liikkumistottumuksissa on saatavissa aikaan merkittäviä muutoksia. Se tapahtuu edistämällä joukkoliikennettä, pyöräilyä ja kävelyä.

Henkilölautojen osuus ihmisten kulkemisessa tulisi ilmastopaneelin mukaan saada vähenemään nykyisestä 59 prosentista 51 prosenttiin vuonna 2030 ja 38 prosenttiin vuonna 2050.

Paneelin arvion mukaan tähän pääsemiseksi tarvitaan 11 miljardin euron panostukset, mutta hyötyjä saadaan noin 14 miljardin edestä.

Henkilöautojen käyttötapamuutos olisi ilmastopaneelin mukaan kaikkein kustannustehokkain toimenpidekokonaisuus. Käyttötavat muuttuvat, mikäli seurataan ilmastopaneelin suosituksia.

Kimppakyydit ja yhteiskäyttöautot lisääntyvät. Satsaus olisi laskelmien mukaan yksi miljardi euroa, mutta hyödyt peräti noin 9 miljardia.

Monta rautaa tulessa

EU-komissio valmistelee parhaillaan esitystä vuoden 2030 taakanjaosta kasvihuonepäästöjen torjumiseksi. Työ- ja elinkeinoministeriössä on tekeillä kansallinen ilmastostrategia ja ympäristöministeriössä valmistellaan keskipitkänaikavälin ilmastosuunnitelmaa.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Aino-Kaisa Pekonen tulkitsee hallituksen politiikkaa niin, että Suomessa ollaan menossa kohti yksityisiin palveluihin nojaavaa sote-mallia.

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen KU:n juhannushaastattelussa: ”En tiedä, onko pääministeri Orpo enää tosissaan”

Eduskunta hyväksyi Ottawan sopimuksesta irtautumisen äänin 157-18.

Maamiinojen palauttaminen ei paranna Suomen kokonaisturvallisuutta – Poliitikot antoivat uuden iskun kansainväliselle järjestelmälle

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

Uusimmat

Aino-Kaisa Pekonen tulkitsee hallituksen politiikkaa niin, että Suomessa ollaan menossa kohti yksityisiin palveluihin nojaavaa sote-mallia.

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen KU:n juhannushaastattelussa: ”En tiedä, onko pääministeri Orpo enää tosissaan”

New Delhin roskien kerääjät toimittavat elintärkeää palvelua usein äärimmäisessä helteessä.

Delhin roskien kerääjät tekevät työtään paahtavan auringon alla

Yhdysvalloista karkotettu Aasis Subedi (oik.) ja isänsä Narayan Kumar Subedi, jonka vetoomus Nepalin korkeimpaan oikeutetun johti pojan vapauttamiseen.

Yhdysvalloista karkotetut bhutanilaiset pakolaiset jäivät vaille kotimaata ja kansalaisuutta

Eduskunta hyväksyi Ottawan sopimuksesta irtautumisen äänin 157-18.

Maamiinojen palauttaminen ei paranna Suomen kokonaisturvallisuutta – Poliitikot antoivat uuden iskun kansainväliselle järjestelmälle

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

 
04

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
05

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

19.06.2025

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

19.06.2025

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

19.06.2025

Vasemmistoliiton Mai Kivelä: ”Paperittomuus ei ratkea lennättämällä ihmisiä maihin, joihin heillä ei ole yhteyttä”

19.06.2025

Velkajarru ei maistu vasemmistoliiton Koskelalle: ”En usko sekuntiakaan”

19.06.2025

Aina saa kärsiä ja hävetä – Dazain kulttiklassikko on synkkä japanilainen yksinpuhelu

19.06.2025

Pikkuhuuhkajat puristi tasapelin Tanskalta

18.06.2025

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

18.06.2025

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

18.06.2025

Rajaton kulttuuri palkitsee rajattomasta käytöksestä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

18.06.2025

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

18.06.2025

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

17.06.2025

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

17.06.2025

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

17.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään