Raideliikenteessä on menossa myllerrys. Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) ilmoitus vauhdittaa raideliikenteen kilpailua tuli puskista. Henkilöliikenteen vapauttamista kilpailulle selvittävän työryhmän ehdotus julkistetaan jo ensi keväänä. Berner yrittää runnoa puolessa vuodessa raideliikenteeseen kilpailua.
Liikenneministeri, nykyinen europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas.) selvitti raideliikenteen kilpailua vuonna 2013. Suositus oli selkeä. Raideliikenteen avaamisessa kilpailulle ei pidä hätiköidä. Se kannattaa avata markkinoille hallitusti ja asteittain. Kaukoliikenteessä VR:lle on varattu siirtymäaikaa vuoden 2024 loppuun saakka.
Näkemys pohjautuu muista maista saatuihin laajoihin kokemuksiin. Myös Suomen rataverkon heikko kunto ja yksiraiteisuus painoivat arvioinnissa. Kyllönen pelkääkin hätiköinnin luovan tilaa kansainväliselle jättimonopolille. Väistämättä osa suomalaisista jäisi vaille nykyisiä rautatieyhteyksiä.
VR on joutunut kovaan hintakilpailuun halpabussilinjojen kanssa.
Nopea henkilöliikenteen kilpailu merkitsisi todennäköisesti myös VR:n pilkkomista liikenneoperaattoriksi ja erilliseksi kalustoyhtiöksi. Suomen raideleveyksille ei ole nopeasti saatavissa kalustoa. Mitä järkeä on avata kilpailua, jossa yhteistä omaisuutta laitettaisiin yksityisten yritysten käyttöön.
VR:lle henkilöliikenteen kilpailun kiirehtiminen ei lupaa hyvää. VR on joutunut kovaan hintakilpailuun halpabussilinjojen kanssa. Kaukoliikenteen myllerrys alkoi toden teolla viime vuoden puolella, kun kolme vuotta sitten aloittanut ja markkinahäiriköksi nimetty Onnibus lisäsi bussejaan.
Matkustajan kannalta tämä murros merkitsee – ainakin lyhyellä aikavälillä – edullisia matkoja. Halvat bussiliput ovat syöneet VR:n matkustajia. Kukapa ei haluaisi matkustaa halvalla?
Myös VR on lähtenyt hintakilpailuun. Lisäksi järjestelmä on ollut hankala asiakkaan kannalta. Pääjohtaja Mikael Aro lupaa pistää ensi vuoden alusta hinnoittelun uusiksi (Talouselämä 23.10.) Työntekijöiden kannalta tämä – matkustajille etua tuottava muutos – saattaa olla huono uutinen.
VR on joutunut vähentämään viime vuosien aikana tuhansia työntekijöitä. Parhaillaan on käynnissä yt-neuvottelut 570 työntekijän töiden lopettamisesta. Pelättävissä on, että kilpailun kiristyessä yt-neuvottelut eivät jää viimeisiksi.
VR:n jääminen alakynteen henkilöliikenteen kilpailussa olisi ympäristön kannalta kohtalokasta. Raideliikenne on bussiliikennettä ympäristöystävällisempää ja tehokkaampaa päästöjen vähentämisen kannalta.
Vasemmistoliitto oli ylpeä viime hallituskaudella, kun liikenteen painopistettä saatiin historiallisesti siirrettyä raiteille. Nyt tämä perintö uhkaa romuttua. Nykyiset hallituspuolueet – keskusta, kokoomus ja perussuomalaiset – eivät juuri näytä piittaavan raideliikenteestä.
sirpa.puhakka@kansanuutiset.fi