KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Taju – eheä matka rikkinäisen pään sisään

Iida Kuningas esittää Taju Sallista ja Santeri Kinnunen nähdään Tyko Sallisena.

Iida Kuningas esittää Taju Sallista ja Santeri Kinnunen nähdään Tyko Sallisena. Kuva: Stefan Bremer

Helsingin kaupunginteatterin Taju kuvaa perhehelvettiä, rakkauden metsästämistä ja mielen pirstaloitumista.

Sirpa Puhakka
14.11.2016 13.31

Taju kertoo suomalaisen taiteilijan Tyko Sallisen tyttärestä Taju Sallisesta.

Liisa Urpelaisen kirjoittama ja Laura Jäntin ohjaama esitys kertoo yhtä hyvin kenestä tahansa lahjakkaasta taiteilijasta tai ihmisestä, jonka mieli särkyy.

Se on myös tarina sukupolvelta toiselle siirtyvästä vaikeudesta elää perheessä ihmisiksi.

ILMOITUS
ILMOITUS
Tajun elämää voi katsoa myös äitinsä hylkäämäksi tulleen lapsen kokemusten kautta.

Sortavalassa vuonna 1912 syntyneen Taju Sallisen – suosittuna ja arvostettuna kirjailijana 1930 – 40 tunnetun Irja Sallan – elämä päättyi 1966 Nikkilän mielisairaalassa.

Hän kirjoitti siellä viimeisen teoksensa Isä ja minä Tyko Sallisen kuoltua vuonna 1955.

Taju, isänsä piinaama tytär

Tyko Sallinen riisti Tajulta äidin vanhempien erottua, vaikka oikeus määräsi Tajun äidilleen. Sortavalassa syntyneellä, lahjakkaaksi luonnehditulla äidillä Helmi Vartiaisella ei ollut voimaa raatelevan avioliiton jälkeen vastustaa entistä aviomiestään.

Aviomiehellä olivat omat traumansa: kotona hakattu lapsuus, lahjakkuus, joka ei tahtonut mahtua sovinnaisuuden puitteisiin ja autoritaarinen, äkkipikainen luonne.

Tyko Sallinen oli vienyt jo ensimmäisen tyttären ottolapseksi Tanskaan äidin tietämättä. Ensimmäisinä vuosinaan Taju näki isänsä nöyryyttävän äitiään.

Näihin muistoihin hän palasi myöhemmin. Ursula Salo eläytyy loistavasti ja koskettavasti Tajun maailmaan muutaman vuoden ikäisestä aina Nikkilän mielisairaalassa vietettyihin viimeisiin vuosiin.

Lapsuuden muistot raastavat Tajua läpi tämän elämän. Urpelainen haluaa kertoa siitä, mitä ”emme tiedä. Se (näytelmä) on yritys päästä toisen ihmisen nahkoihin”.

Tämä tekeekin esityksestä enemmän kuin Tajun tarinan. Tarina on fiktiivinen, vaikka sillä onkin yhtymäkohtia todellisuuteen.

Taju, äitinsä pakosta hylkäämä tytär

Yhtä hyvin Tajun elämää voi katsoa äitinsä hylkäämäksi tulleen lapsen kokemusten kautta. Tajulle tämä jätti ikuisen ikävän.

Äidin – Iida Kuningas – kaipaus oli Tajulle todellista. Se purkautuu vuosikymmenten jälkeenkin, kun hänen mielensä järkkyy toisen maailmansodan kauhuissa Saksassa. Hän huutaa äitiään, hän huutaa isäänsä.

Kumpikaan ei kykene auttamaan häntä: äiti on kuollut jo vuosia aikaisemmin epämääräisissä olosuhteissa ja isä työntänyt hänet pois taitelijaelämästään lestadiolaisten sukulaistensa luo Helsinkiin.

Äiti edusti Tajulle hyvyyttä, ja muisto hänestä oli eräänlainen talismaani. Isä veti syvemmälle, lietsoi heikkoa itsetuntoa ja veti kotia tuhoon vielä haudankin takaa.

Ikuinen rakkauden ja läheisyyden kaipuu

Taju Sallisen ihmissuhteet olivat rikkonaisia ja avioliitot lyhyitä ja epäonnistuneita. Kirjailijana hän onnistui paremmin. Häntä luettiin ja hän oli myös arvostelumenestys.

Tämä ei kuitenkaan pelastanut häntä. Näytelmässä keskeisessä osassa ovat hänen muistonsa matkalta sotivaan Saksaan, jonne hän lähti heinäkuussa 1943 ja palasi tammikuussa 1944.

Näistä kokemuksistaan hän kirjoitti kaksi matkapäiväkirjaa Rakkautta raunioilla (1944) ja Hävityksen keskellä (1947).

Matkansa jälkeen Taju Sallinen luhistui henkisesti ja ajautui hoitolaitoskierteeseen. Yhtä hyvin mielikuvat matkalta voivat olla totta tai mielen tuottamia outoine tyyppeineen, rakkauden etsimisineen ja maanisine kokemuksineen rakkaudesta sodan jaloissa.

Laura Jäntin ohjaama Taju on hieno katsojakokemus, riipaisevakin. Vuosikymmenten aikamatka Tajun lapsuudesta Nikkilän sairaalaan on eheä kokemus.

Eriaikaiset kokemukset limittyvät saumattomasti toisiinsa. Tässä iso ansio on Ursula Salolla, joka taipuu eri-ikäisen Tajun rooleihin.

Tyko Sallista, Tajun isää esittävä Santeri Kinnunen on juuri niin uskottavan vastenmielinen roolissaan kuin hänet on kuvattukin.

Tuskin koskaan voi enää katsoa Mirriä eli Tukaattityttöä pohtimatta Tykö Sallisen maalauksen mallin, Tajun äidin, kohtelua. Ei, vaikka tällä ei olisi todellisuuden kanssa tekemistä.

Ojasen musiikki johdattaa ajasta ja tilasta toiseen

Säveltäjän, jazzpianistin Eero Ojasen musiikki oli olennainen osa esitystä. Se ryydittää saksalaista kapakkamaisemaa ja elämää sodan jaloissa, mutta myös vahvisti näytelmän dramaturgiaa.

Ilman Ojasen musiikkia näytelmän siirtymät ajasta, tilasta ja mielen maisemasta toiseen olisivat jääneet vaillinaisiksi.

Hämmästyttävän pieni näyttelijäjoukko tekee ison esityksen. Kolmen päähenkilön lisäksi joukossa eri rooleja nähdään Rauno Ahonen ja Antti Lang.

Pakko kehua myös lavastusta: se on konstailematon, mutta yhdessä näyttelijöiden, musiikin, puvustuksen ja musiikin kanssa se luo toimivan ympäristön Tajun mielenmaiseman kuville.

Kantaesitys Helsingin Kaupunginteatteri Pengerkadun näyttämö 10.11.2016
Liisa Urpelainen: Taju. Ohjaus: Laura Jäntti. Lavastus: Antti Mattila
Puvut: Sari Salmela. Sävellys, sovitukset: Eero Ojanen. Valosuunnittelu: William Iles

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

Pääministeri Petteri Orpo (kok) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) eduskunnan suullisella kyselytunnilla Helsingissä 12. kesäkuuta 2025.

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

Minja Koskela kritisoi valtiovarainministerin toimia.

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään