KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Elämäkerta: Jussi Parviaisen tie gurusta Teatterikorkeakoulun hylkiöksi

Jussi Parviainen ja oppilaat Sielunelämää-produktion harjoituksissa lokakuussa 1988.

Jussi Parviainen ja oppilaat Sielunelämää-produktion harjoituksissa lokakuussa 1988. Kuva: Tammi/Jussi Parviaisen yksityiskokoelma

Pilvi Meriläinen
18.3.2018 12.00

Jussi Parviainen on suomalaisista kulttuuripersoonista suurin ja ristiriitaisin. Miten kuhmolaisesta seurakuntanuoresta tuli suomalaisen teatterin supertähti? Mitä Jumalan teatteri, yksi suurimmista kulttuuriskandaaleistamme merkitsi Parviaiselle?

Tiistaina ilmestynyt Maria Roihan kirjoittama Jussi Parviaisen odotettu elämäkerta Jumalan rakastaja tuo myös esiin mitä Jumalan teatterista seurasi Parviaisen oppilaille Teatterikorkeakoulussa. Siitä on vaiettu.

Jumalan teatterin jälkimainingeissa Teatterikorkeakoulun ovet olivat käyneet. Opettajia oli lähtenyt, koulu kärsi opettajapulasta. Opettamaan ei haluttu tulla – vielä.

Oppilaat pelkäsivät opintonsa päättyvän, ja Parviaisella oli huoli heistä.

”Ei näillä henkilöillä ollut intressejä miettiä koulun ja oppilaiden tulevaisuutta”, Jussi Parviainen sanoo elämäkerrassaan.

Hän oli jäänyt ja ottanut vastuulleen näyttelijäntyön, ohjaajantyön ja dramaturgian laitokset päätyen järjestämään yksin opetuksen melkein puolelle koulun oppilaista.

Keväällä 1987 Parviainen valitsi Teatterikorkeakouluun sen historian suurimman opiskelijamäärän toimien käytännössä koko ryhmän ainoana opettajana. Kouluun valittiin muun muassa Samuli Edelmann, Santeri Kinnunen, Leea Klemola ja Irina Krohn.

”Meillä oli suuri yhteenkuuluvaisuuden tunne”, he kertovat.

He ja muut Parviaisen entiset oppilaat puhuvat suunsa puhtaaksi koulun dramaattisista vaiheista.

Itkua ja huutoa

Seuraavana keväänä Teatterikorkeakoulun linja ja ilmapiiri muuttuivat entisestään uuden rehtorin Maija-Liisa Mártonin valinnan seurauksena. Siihen kytkeytyi voimistuva koulun sisäinen sekä julkinen keskustelu.

Oppilaat pelkäsivät opintonsa päättyvän, ja Parviaisella oli huoli heistä. Oppilaat kuvaavat koskettavin sanakääntein tilannetta, jossa Parviainen savustettiin pois opettajan tehtävistä heidän kiivaasta vastustuksestaan huolimatta.

Turkkalainen aikakausi oli päättymässä. Osa ilmoitti jäävänsä vuodeksi pois koulusta, jos Parviainen lähtee. Oli itkua ja huutoa.

Media oli ottanut Parviaiseen hyvin kielteisen kannan. Santeri Kinnunen muistelee silloista mediapeliä ikävänä.

”Se oli rumaa poliittista leikkiä nuorilla. Meitä pistettiin lokaan, ja jouduimme kuvion maksumiehiksi, mistä olen edelleenkin vihainen.”

Kiistat koulussa jatkuivat yhä vakavampina.

”Meillä oli tuskallista. Siinä tilanteessa meille olisi pitänyt järjestää jotain kriisiapua”, Leea Klemola valottaa.

Se loppui siihen

Parviaisen lähdön jälkeen hänen oppilaansa jäivät tuuliajolle. Heille ei ollut opetusta. Heihin suhtauduttiin hulluina Parviaisen opetuslapsina. Oppilaat olisivat halunneet pitää kiinni opetussuunnitelmasta ja opiskella ulkopuolella tapahtumista.

Tunnelmat olivat alakuloiset. Jotkut murenivat täysin, koska Parviainen oli ollut heille tärkeä opettaja, joka oli ollut johdattamassa heitä kohti omaa taiteilijuuttaan.

”Se teatteri, johon rakastuin ja johon mulla oli palo… se loppui omalla tavallaan siihen. Olen miettinyt, missä olisin nyt, jos koulu olisi jatkunut”, Samuli Edelmann sanoo.

Edelmannin tavoin monet jättivät koulun kesken. Leea Klemolan mukaan koulun hajoaminen koitui monelle hyvin kohtalokkaaksi.

Vanhoja guruja ei muistella

Jussi Parviaisen viimeinen päivä Teatterikorkeakoulussa oli 21. 10. 1988, jolloin koulun näyttämöllä esitettiin viimeisen kerran Parviaisen ryhmän oppilastyö Sielunelämää. Katsomo oli täynnä ja tunteet pääsivät valloilleen, osa oppilaista romahti.

”Se oli hyvin pysäyttävä hetki.”

Seuraavalla viikolla Teatterikorkeakouluun kutsuttiin hengityssuojaimin varustautuneet tuholaistorjujat desinfioimaan koulun jumppasali. Epäiltiin, että siellä oli kirppuja ja muita syöpäläisiä.

”Kaksi vuosikurssia hajosi siinä täysin, käytännössä puolet koulusta. Heistä tuli koulussa hylkiöitä, koska se olivat ’sitä Parviaisen sakkia’. Turkkalaisuudelle olisi saatu stoppi muullakin tavalla kuin uhraamalla minut ja oppilaani”, Parviainen toteaa kirjassa.

Johtoajatukseksi tuli, että mitä tahansa muuta kuin Turkkaa ja Parviaista. Eikä vanhoja guruja muistella. Sitä laskua maamme teatterielämä maksaa tänäkin päivänä.

Maria Roiha: Jussi Parviainen – Jumalan rakastaja. Tammi 2018. 592 sivua.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

Kuvituskuvassa Bukelen vastainen mielenosoitus San Salvadorissa. Kansalaisyhteiskunnan tila käy yhä ahtaammaksi Latinalaisessa Amerikassa. Useat maat ovat säätäneet lakeja, jotka tekevät kansalaisjärjestöjen toiminnasta vaikeampaa tai suorastaan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana lakeja on säädetty muun muassa Venezuelassa, Paraguayssa, Perussa ja El Salvadorissa.

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään