– Tuetaanko mieluummin tyhjiä lentokoneita vai täysiä metroja, kysyy Paavo Arhinmäki Facebook-viestissään.
Hän vastaa itse:
– Tämä kuulostaa absurdilta kysymykseltä, mutta se on hyvin ajankohtainen politiikassa. Kokoomus on esittänyt ja vaatinut kovaan ääneen, että maakuntien lentoliikennettä pitäisi tukea verovaroin, vaikka koneissa ei olisi ketään.
Hallituksen valmistelema nyt vähintään miljardin euron kuntapaketti pitää jakaa kunnille menetysten mukaan.
Hallituksen ja opposition väittely Finnairin maakuntalennoista roihahti eilen eduskunnassa. Asialistalla oli hallituksen kolmas lisätalousarvioesitys. Eduskunnan valtiovarainvaliokunta esitti yksimielisesti 700 miljoonan euron varaamista Finnairin pääomittamiseen hallituksen esityksen mukaisesti.
Tunteita kuumensi Finnairin Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan suuntautuvista lennoista luopuminen.
Arhinmäki korostaa, että maakuntien liikenneyhteyksien turvaaminen on tärkeää, mutta vasta sitten kun yhteyksillä on kysyntää.
– Sen sijaan akuutti tarve tuelle on suurten kaupunkien joukkoliikenteessä. Joukkoliikenteen lipputulot ovat romahtaneet koronakriisin myötä.
Lipunhintojen nosto vastoin ilmastotavoitteita
Kuntien heikkenevä talous on keskusteluttanut koko koronaepidemian ajan. Jo viime vuoden kaupunkien negatiivisia tilinpäätöksiä luettiin huolestuneina lukuun ottamatta muutamaa kaupunkia.
Arhinmäki muistuttaa, että hallituksen valmistelema nyt vähintään miljardin euron kuntapaketti pitää jakaa kunnille menetysten mukaan.
– Suurten kaupunkien joukkoliikenneyhteydet ovat oleellisen tärkeät sadoille tuhansille ihmisille, joka päivä.
Hän näkee suurissa kaupungeissa näivettymisen kierteen, jos joukkoliikenteen järjestäjille koronakriisistä aiheutunutta talouden aukkoa ei korvata verovaroin.
– Verovarojen vaihtoehto on vähentää liikennettä ja nostaa lipunhintoja. Tämä taasen vähentää joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja kierre on valmis.
Arhinmäki muistuttaa Suomen kunnianhimoisista ilmastotavoitteista.
– Niiden toteutuminen vaatii muun muassa joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen osuuden kasvattamista entisestään. Jos joukkoliikenne ajautuu näivettymisen kierteeseen, lyö se korville myös ilmastotavoitteita.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) mukaan valtio on halukas panostamaan lisäbudjetissaan joukkoliikennetukeen. Ylen aamun haastattelussa hän totesi tuntuvan koronakorvauksen olevan paikallaan. Monet liikennöitsijät ovat vaikeassa tilanteessa.
Juttuun lisätty klo 16.25 Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan kommentti.