KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Hallitus on satsaamassa biokaasuun, vaikka se on ajautumassa sivuraiteelle henkilöautojen polttoaineena

Gasumin tankkauspiste kaasuautoille.

Gasumin tankkauspiste kaasuautoille. Kuva: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

Autonvalmistajat vieroksuvat nyt polttomoottoreita, mutta Luken tutkijan mukaan ne voisivat saada ansaitun aikalisän.

STT–Pertti Mattila
6.9.2021 9.17
ILMOITUS
ILMOITUS

Hallitus ilmoitti keväällä haluavansa vauhdittaa biokaasun käyttöä liikenteessä. Kaasuautot ovat kuitenkin polttomoottoriautoja, ja moni henkilöautojen valmistaja aikoo luopua polttomoottoreista kokonaan 2030-luvulla.

– Suomi on automarkkinana sen armoilla, mitä päätöksiä EU tekee esimerkiksi henkilöautojen päästörajoista. Muutos on menossa vahvasti sähköistyksen suuntaan, sanoo uudistuvan liikenteen professori Heikki Liimatainen. Hän työskentelee Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä.

Sähköistystä kohti pakottavat Liimataisen mukaan uusien autojen päästönormit.

– Jos päästöt eivät vähene kuten edellytetään, autonvalmistajat joutuvat maksamaan sakkoa. Kannustimet polttomoottoreista luopumiseen ovat melko kovat, hän lisää.

Auton hiilidioksidipäästöt mitataan nyt EU:ssa pakoputken päästä. Mittaustapa ei huomioi elinkaarisia päästöjä.

– Henkilöautojen energiavalinta on pelkkää politiikkaa. On vähän harmi, että on tehty hätiköityjä päätöksiä ennen kuin yhteiskunta on muutoksiin valmis, arvostelee tutkimuspäällikkö Erika Winquist Luonnonvarakeskuksesta (Luke).

Sähkö vastaan kaasu

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoi viime viikolla, että viimeisestäkin päästövähennyskeinosta on löydetty yksimielisyys ilmasto- ja energiapoliittisen ministerityöryhmän kesken. Kyse on Harakan mukaan biokaasun tuotannon ja käytön moninkertaistamisesta.

– Biokaasu on hyvä asia, kunhan se kohdistetaan sinne missä sähköistyminen ei ole se voittava teknologia. Esimerkiksi henkilöautojen kehityssuunta on niin selvä sähköiseksi, että biokaasua ei kannata sinne ohjata ainakaan yli viiden vuoden tähtäimellä, kommentoi asiaa tviitillä Fortumin biopohjaisista ratkaisuista vastaava johtaja Heli Antila.

Liimatainen on Antilan kanssa samaa mieltä siitä, että henkilöautoista ei ole biokaasun käytön edistäjäksi.

Winquist arvioi toisin.

– Kelkka saattaa vielä kääntyä. Saksassa sähköntuotantoon käytetään niin paljon ruskohiiltä, että siellä biokaasuauto on selvästi puhtaampi vaihtoehto kuin sähköauto. Puolan kaltaisissa maissa dieselautokin on puhtaampi kuin sähköauto, hän sanoo.

Winquist antaisi polttomoottoreille aikalisän.

– Sitten kun sähköntuotanto perustuu riittävästi uusiutuvalle energialle, siirryttäisiin sähköautoihin. Varsinkin raskaassa liikenteessä tuohon menee vielä aikaa.

Biokaasu jakeluvelvoitteeseen

Biokaasu tulee Suomessa jakeluvelvoitteen piiriin vuodenvaihteessa. Nyt bensiinin ja dieselin myyjät on lailla velvoitettu siihen, että myydyn polttoaineen energiasta vähintään 20 prosenttia on biomassasta tuotettua biopolttoainetta.

Parantaako muutos biokaasun asemaa?

– Tänä vuonna on Suomessa rekisteröity vain joitakin satoja kaasuautoja. Ei jakeluvelvoitteen muutos näytä paljon henkilöautopuolella auttavan, Liimatainen sanoo.

Isot etäisyydet syövät hybridin hyödyt

Winquist huomauttaa, että polttomoottorilla on etunsa juuri Suomen kaltaisissa maissa.

– Meillä on isot etäisyydet ja ainakin vielä rajalliset mahdollisuudet ladata sähköautoja. Sähköauton käyttösäde on sekin rajallinen.

Hybridiauto on Suomessa hyvä, jos sen käyttäjällä on lyhyt päivittäinen työmatka.

– Mutta jos ajat pitempää mökkimatkaa, hybridiautolla on isommat päästöt kuin polttomoottoriautolla, koska hybridissä on raskaat akut.

Winquist myös muistuttaa, että huomattavasti useammilla on nyt varaa ostaa biokaasuauto kuin täyssähköauto.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Gaza on historian ensimmäinen kansanmurha media suorassa lähetyksessä.

Gazan kansanmurha tapahtuu suorassa lähetyksessä, mutta nykyajan länsijohtajat ovat vielä heikompia kuin Neville Chamberlain

Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) OECD:n maaraportin tiedotustilaisuudessa Helsingissä perjantaina.

OECD:n karu viesti Suomelle: Osaamistasoa nostettava, maahanmuuttoa helpotettava – tulevaisuus uhkaa valua ohi

Gaza on jo nyt raunioina.

Palestiinan tunnustaminen on ajan kysymys – ”Mutta minkä ajan?”

Timo Furuholm.

Entinen ammattiurheilija perää urheilun arvoja: ”Israel on suljettava kansainvälisestä urheilusta”

Uusimmat

Naispuoliset kullankaivajat taistelevat oikeuksistaan. Vahvasti miesvaltaisella sektorilla naisten on vaikea rekisteröidä valtauksiaan ja saada rahoitusta esimerkiksi laitehankintoihin.

Tansanian kullankaivajanaiset hakevat tasavertaisuutta miesten hallitsemalla alalla

Papanasamin ranta pohjoisjyrkänteeltä kuvattuna.

Intian suosituinta rantakohdetta reunustaa geologinen harvinaisuus – Asiantuntijat vaativat suojelua, paikalliset kannattavat turismia

Warsunilainen Qadir Sheikh vammautui miinaonnettomuudessa. Sheikh suree sitä, että vamman vuoksi hänen tyttärensä jäävät ilman koulutusta.

Maamiinakiellosta luopumisen ei pitäisi olla läpihuutojuttu

Gaza on historian ensimmäinen kansanmurha media suorassa lähetyksessä.

Gazan kansanmurha tapahtuu suorassa lähetyksessä, mutta nykyajan länsijohtajat ovat vielä heikompia kuin Neville Chamberlain

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus uudistaa sosiaaliturvaa: Jopa sata tuhatta uutta ihmistä toimeentulotuen varaan

 
02

Teollisuusliiton Lehtonen: ”Jos hallitus repii järjestelmää rikki, me emme voi olla se osapuoli, joka yksin pitää pöytää pystyssä”

 
03

Sukupuuttoon kuolleeksi luultu Cheljoen käärmeenpääkala teki yllättävän paluun

 
04

Emme ole valmiita fasismin paluuseen

 
05

SEY: Hallitus yrittää palauttaa porsaiden kastroinnin – ”Yksi kivuliaimmista eläimille tehtävistä toimenpiteistä”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ruksharin tarina – Kun Afganistanin kaikki perhekeskukset lopetettiin

23.05.2025

OECD:n karu viesti Suomelle: Osaamistasoa nostettava, maahanmuuttoa helpotettava – tulevaisuus uhkaa valua ohi

23.05.2025

Palestiinan tunnustaminen on ajan kysymys – ”Mutta minkä ajan?”

23.05.2025

Entinen ammattiurheilija perää urheilun arvoja: ”Israel on suljettava kansainvälisestä urheilusta”

23.05.2025

Murentaako Orpon hallitus kansanvaltaa? ”Esitys on täysin tarpeeton”

23.05.2025

Tämä jäi medialta huomaamatta: Hallitus on taas rajoittamassa lakko-oikeutta

23.05.2025

Koko maailman silmien edessä suoritetaan kansanmurhaa: ”Passiivisuudella tuemme Israelin sotarikoksia”

22.05.2025

Voitto ruokaläheteille: Ei yrittäjiä vaan työntekijöitä

22.05.2025

Hallitus jakaantui ennen Gaza-keskustelua: KD ja Perussuomalaiset omalla linjallaan

22.05.2025

Liittojäsenmaksujen verovähennyksellä vankka tuki: Alle kolmannes vastustaa

22.05.2025

Hallituksen koulutusvedätys jatkuu: ”Nyt on selvinnyt ettei luvattua 100 miljoonan rahoitusta ole missään”

21.05.2025

SEY: Hallitus yrittää palauttaa porsaiden kastroinnin – ”Yksi kivuliaimmista eläimille tehtävistä toimenpiteistä”

21.05.2025

Vasemmistoliiton kärhämä jatkuu Turussa: Kolmea puolueosastoa uhkaa erottaminen

21.05.2025

Hallitus uudistaa sosiaaliturvaa: Jopa sata tuhatta uutta ihmistä toimeentulotuen varaan

21.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään