KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kolumnit

Trollikat on unohdettu

PEKKA HELMINEN
16.10.2008 9.00

Poiketessani Helsingissä seurasin kateellisena raitiovaunujen toimivuutta. Raitiotie on tehokas tapa kuljettaa ihmisiä.

Turku katkaisi vuodesta 1890 jatkuneen raitsikalla liikkumisen perinteen 1972. Päätös syntyi hätiköiden.

Lopetuspäätöstä sinetöitiin oikein valtuustoaloitteella, jossa kiirehdittiin raiteiden poistamista kaduilta. Turun raitiotiestä on enää jäljellä johtimien kannattimet Tuomiokirkkosillan valaisinpylväissä sekä kesäisin jäätelökioskina toimiva keltainen raitiovaunu kauppatorilla.

Turun Vasemmistoliitto on nostanut raitioliikenteen palauttamisen yhdeksi liikennepolitiikkansa päätavoitteeksi jo paljon ennen kunnallisvaaleja. Linjaus merkitsee vuoden 1972 virheen myöntämistä. Eikä se olisi pahaksi.

Ranskan Bordeaux ja Espanjan Bilbao tekivät 1970-luvulla saman virheen kuin Turku. Nyt kummassakin kaupungissa kiertävät modernit ratikat. Ratkaisujen on todettu olevan myös taloudellisesti kestävät pitkällä aikavälillä. Ratikat menevät epäkuntoon harvemmin kuin niitä ennen liikennetarvetta tyydyttäneet bussit.

Kokoomuksen ja demarien hallitsemassa Turussa ei ehkä saada aikaiseksi eteläeurooppalaisen radikaalia ratkaisua, vaikka sellainen olisi kaikin puolin perusteltua. Ratikassa on se haittapuoli, että se vie tilaa liikenneympäristössä. Pysäkkien korokkeet ovat pois yksityisautoilijoiden käyttämästä tilasta.

Liikennepolitiikka on taistelua tilasta. Turun oikeisto pitää kynsin hampain kiinni autojen saamasta tilasta. Tästä osoituksena on niinkin pieni yksityiskohta kuin Humalistonkatu, jolle ei saatu millään konstilla pyörätietä, koska se olisi vienyt autoilta parkkipaikkoja.

ILMOITUS
ILMOITUS

Monessa entisessä sosialistisessa maassa joukkoliikennettä hoidetaan tehokkaasti johdinautoilla eli trollikoilla. Meillä sähköllä kulkevat ”lankavaunut” näytetään unohdetun sen jälkeen, kun Tampereen siniset ”sarvijaakot” ajettiin talliin.

Olisikohan korkea aika ottaa trollikat vaihtoehdoksi joukkoliikenteen hoidossa?

Ne eivät vie tilaa yksityisautoilta. Putoaisi peltilehmän autuutta siunailevilta ainakin yksi argumentti pois.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Saksan vasemmistokonservatiivit flirttailevat maahanmuuttovastaisuudella – Yhden opin he kuitenkin antavat muulle vasemmistolle

Veikka Lahtinen.

Suomen asekauppa saa journalismilta täyden hyväksynnän

Puoluelehden pitää kysyä epämiellyttäviä kysymyksiä ja totuuksia – ”Jos hallituksen politiikka on niin hirveää, miksi niin moni kannattaa sitä”

Vasemmistolla on ainutlaatuinen mahdollisuus antaa ihmisille jotain, mihin uskoa, kirjoittaa KU:n politiikan toimittaja Toivo Haimi.

Kolumni: Ahdistunut vasemmisto ei voi taantua vain vastavoimaksi oikeistolle

Uusimmat

Kaikki muut eduskuntapuolueet paitsi vasemmistoliitto ovat sitoutuneet velkajarruun.

Ei velkajarrua, vaan hyvinvointikaasu pohjaan, Vasemmistonuoret esittää

Teknologiateollisuuden johtava ekonomisti Hanne Mikkonen.

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

Zohran Mamdani valittiin New Yorkin pormestariksi.

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
02

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
05

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Työllisyyspalvelujen siirto kunnille epäonnistui, kertoo JHL:n tutkimus

05.11.2025

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

05.11.2025

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

04.11.2025

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

04.11.2025

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

04.11.2025

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

04.11.2025

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

02.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään