Perusväylänpidon riittämättömät määrärahat saivat pyyhkeitä sekä oppositiolta että hallituspuolueilta, kun eduskunta käsitteli torstaina liikenne ja viestintäministeriön määrärahoja valtion ensi vuoden talousarvion lähetekeskustelussa.
Myös ministeriön päähankkeen, Seinäjoki–Oulu-radan korjaustöiden rahoituksen riittävyys herätti suuria epäilyksiä.
Martti Korhosen (vas.) mukaan perustienpidon korjausvelka kasvaa yli sadalla miljoonalla eurolla vuodessa. Jatkuva rahoitusvaje on kasvattanut rahoitustarpeen kokonaisuudessaan 1,5 miljardiin euroon.
Korhosen mielestä on järjetöntä satsata uusiin hankkeisiin, jos edes vanhoja väyliä ei pidetä kunnossa.
Antti Rantakangas (kesk.) vaati korjausta perustienpidon rahoitukseen tulevina vuosina.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) muistutti, että perustienpito on saanut lisää kaipaamaansa rahaa elvytyksen nimissä laadituissa lisäbudjeteissa. Hän toivoi, että elvytys jatkuu ja lisärahaa heruu jatkossakin myös teihin ja ratoihin.
Raha ei riitä
Seinäjoen ja Oulun välisen Pohjanmaanradan peruskorjauksen jatkamiseen on varattu ensi vuodeksi 40 miljoonaa euroa. Rahat tärkeimpään väylähankkeeseen on ministeri Vehviläisen mukaan ”tiristetty” ministeriön muista hankkeista.
Oras Tynkkynen (vihr.) huomautti, että arvioiden mukaan rahaa tarvittaisiin ensi vuonna 90 miljoonaa euroa.
Petri Salo (kok) epäili, ettei hanke pysy 40 miljoonalla eurolla aikataulussa. Radan peruskorjauksen tulisi valmistua vuonna 2015.
Matti Saarinen (sd.) arvioi, että tasaisen vauhdin taulukolla rahat riittävät kesäkuulle pitämään töitä radalla käynnissä.
Ministeri Vehviläinen arvosteli sitä, että rahan tarve kasvaa hankkeen edetessä. Suunnitteluvaiheessa hankkeen kustannuksiksi arvioitiin 400 miljoonaa euroa ja nykyinen kustannusarvio on noussut jo 800 miljoonaan euroon.
Hänen mukaansa alimitoitettu kustannusarvio esitettiin, jotta hanke saatiin kiireesti hyväksytyksi viime vaalien alla.
Vehviläisen mielestä hallituksen on käytävä läpi kaikkien suurten hankkeiden rahoitusnäkymät.