Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ry haluaa, että omistajakuljettajat pysyvät työaikadirektiivin piirissä.
Liittosihteeri Juhani Salmela huomauttaa, että kysymys on ennen kaikkea liikenneturvallisuudesta.
– On täysin turhaa ideologisoida tätä kysymystä. Kun liikutaan maantiellä isolla autolla, ei yrittäjänvapaus voi olla niin pyhä asia, että saatetaan muut tiellä liikkujat vaaraan.
Salmelan mukaan Eurooppa tarvitsee nyt enemmän kuin koskaan toimenpiteitä, joilla lisätään maanteiden ja kansalaisten turvallisuutta.
– Viimeisten kymmenen vuoden aikana ja erityisesti EU:n laajenemisen jälkeen Euroopan liikennemäärät ja liikenneintensiteetti ovat kasvaneet ennennäkemättömällä tavalla. Samalla ammattikuljettajien työolot ovat huonontuneet, ja sektori on hyödyntänyt kaikkia Euroopan unionin ja kansallisten lakien reikiä saadakseen mahdollisimman suuret voitot. Kilpailu sosiaalikustannuksilla on levinnyt laajalle maantieliikennesektorilla.
Salmela pahoittelee, että osa euroedustajista näyttää unohtaneen direktiivin tarkoituksen.
Ammattikuljettajien työaikarajoitukset ovat Salmena mukaan yhtä tärkeitä kuin ajoaikarajoitukset.
– Vai kenen mielestä kuljettaja ei väsy, oli omistaja tai ei, jos hän työskentelee jatkuvasti 84-86 tuntia viikossa, vuoden jokaisena viikkona? On naiivia väittää, etteikö itsenäisten kuljettajien rajoittamaton työaika heikennä maanteiden turvallisuutta. (KU)