KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Joukkoliikennettä on lisättävä nopeasti

Nopeimmin päästöjä voidaan vähentää satsaamalla joukkoliikenteeseen.

Nopeimmin päästöjä voidaan vähentää satsaamalla joukkoliikenteeseen. Kuva: Jarmo Lintunen

UP/BIRGITTA SUORSA
29.10.2009 6.00

Liikenteen päästöt saataisiin nopeasti kuriin lisäämällä joukkoliikennettä, sanoo Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n puheenjohtaja Timo Räty.

Hänen mukaansa Suomi voisi vauhdittaa liikennevalinnoillaan Kööpenhaminan prosessia.

–Teknologisten ratkaisujen keksiminen ja niiden käyttöönotto autoliikenteeseen vie aikaa. Nopeimmin päästöjä voidaan vähentää satsaamalla joukkoliikenteeseen. Sitä nykyinen hallitus ei ole huomannut, Räty arvostelee.

ILMOITUS
ILMOITUS

Päätös suurten kaupunkien joukkoliikenteen tukemisesta ei hänen mukaansa hyödytä kokonaisuutta. Räty huomauttaa, että samanaikaisesti syrjäseutujen joukkoliikennetukia leikataan ja muun muassa arvonlisäveron nosto kasvattaa kustannuksia.

Liikenteen päästöt vähenisivät Rädyn mukaan tehokkaammin tekemällä joukkoliikenteestä myönteinen vaihtoehto sen sijaan, että autoilua ryhdytään rankaisemaan erilaisin maksuin.

Henkilöautoilun ratkaisut eivät riitä

Räty moittii, että hallitus keskittyy liiaksi henkilöautoiluun.

– Joukkoliikenne puuttuu hallituksen ilmastostrategiasta. Henkilöautoliikenteen päästöjä esitetään pudotettavaksi tiettyyn tasoon vuoteen 2050 mennessä. Vähintään yhtä iso asia on panostaminen joukkoliikenteeseen.

Joukkoliikenteeseen satsaamiseen korjaisi Rädyn mukaan muitakin ongelmia. Liikenteen melu vähenisi ja tiestö vetäisi paremmin, liikenne nopeutuisi.

– On puhuttu Helsingin ruuhkamaksusta. Se ei ratkaise mitään. Kaduille mahtuu tietty määrä autoja. Tehokkainta on kehittää joukkoliikennettä siten, että ihminen pääsee yhdellä kulkuvälineellä suoraan määräpaikkaansa. Emme saa ihmisiä houkuteltua joukkoliikenteeseen, jos perille päästääkseen pitää vaihtaa liikennevälinettä moneen kertaan.

Aivan ensimmäiseksi joukkoliikenteen maksut pitäisi saada halvemmiksi. Räty esittää alan kustannustason puolittamista vuoteen 2015 mennessä.

– Lisäksi pitää turvata kattavat joukkoliikenneyhteydet kaikkialla, sekä kaupunkiseutujen ruuhka-alueilla että harvaan asutussa Suomessa, Räty perää.

Logistiikkaan uutta ajattelua

Tavaraliikenteen päästöjäkin voi Rädyn mukaan vähentää, vaikka rekkaliikenteen osuus kaikesta liikenteestä on prosentin luokkaa.

– Tarvittaisiin kansallisen hanke valtiovallan, kaupan, teollisuuden ja kuljetusliikkeiden kesken yhteisten kuljetusvirtojen rakentamiseksi, hän esittää.

Nyt samaa reittiä saattaa ajaa kaksi vajaalastissa olevaa autoa, jopa rinnakkain.

– On totuttu siihen, että kuljetus on halpaa.

Yhteisten kuljetusten suunnittelu toisi Rädyn mukaan kuljetukseen kaivattuja tehoja. Sen myötä myös harmaata liikennettä saataisiin karsittua.

– Päästöttömään liikenteeseen ei päästä lausumalla tavoite ääneen. Auto-, juna-, laiva- ja lentoliikenteen pitää jokaisen ottaa oma tavoite kohti päästötöntä liikennettä. Pitkällä aikajänteellä olennaisin tekijä on teknologinen kehitys, Räty huomauttaa.

Sarjassa seurataan valmistautumista Kööpenhaminan ilmastokokoukseen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Uusimmat

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
03

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
04

1800-luvun taudit palanneet Britanniaan – yhtenä syynä sosiaaliturvan ja julkisen terveydenhuollon leikkaukset

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään