KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Joukkoliikennettä on lisättävä nopeasti

Nopeimmin päästöjä voidaan vähentää satsaamalla joukkoliikenteeseen.

Nopeimmin päästöjä voidaan vähentää satsaamalla joukkoliikenteeseen. Kuva: Jarmo Lintunen

UP/BIRGITTA SUORSA
29.10.2009 6.00

Liikenteen päästöt saataisiin nopeasti kuriin lisäämällä joukkoliikennettä, sanoo Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n puheenjohtaja Timo Räty.

Hänen mukaansa Suomi voisi vauhdittaa liikennevalinnoillaan Kööpenhaminan prosessia.

–Teknologisten ratkaisujen keksiminen ja niiden käyttöönotto autoliikenteeseen vie aikaa. Nopeimmin päästöjä voidaan vähentää satsaamalla joukkoliikenteeseen. Sitä nykyinen hallitus ei ole huomannut, Räty arvostelee.

ILMOITUS
ILMOITUS

Päätös suurten kaupunkien joukkoliikenteen tukemisesta ei hänen mukaansa hyödytä kokonaisuutta. Räty huomauttaa, että samanaikaisesti syrjäseutujen joukkoliikennetukia leikataan ja muun muassa arvonlisäveron nosto kasvattaa kustannuksia.

Liikenteen päästöt vähenisivät Rädyn mukaan tehokkaammin tekemällä joukkoliikenteestä myönteinen vaihtoehto sen sijaan, että autoilua ryhdytään rankaisemaan erilaisin maksuin.

Henkilöautoilun ratkaisut eivät riitä

Räty moittii, että hallitus keskittyy liiaksi henkilöautoiluun.

– Joukkoliikenne puuttuu hallituksen ilmastostrategiasta. Henkilöautoliikenteen päästöjä esitetään pudotettavaksi tiettyyn tasoon vuoteen 2050 mennessä. Vähintään yhtä iso asia on panostaminen joukkoliikenteeseen.

Joukkoliikenteeseen satsaamiseen korjaisi Rädyn mukaan muitakin ongelmia. Liikenteen melu vähenisi ja tiestö vetäisi paremmin, liikenne nopeutuisi.

– On puhuttu Helsingin ruuhkamaksusta. Se ei ratkaise mitään. Kaduille mahtuu tietty määrä autoja. Tehokkainta on kehittää joukkoliikennettä siten, että ihminen pääsee yhdellä kulkuvälineellä suoraan määräpaikkaansa. Emme saa ihmisiä houkuteltua joukkoliikenteeseen, jos perille päästääkseen pitää vaihtaa liikennevälinettä moneen kertaan.

Aivan ensimmäiseksi joukkoliikenteen maksut pitäisi saada halvemmiksi. Räty esittää alan kustannustason puolittamista vuoteen 2015 mennessä.

– Lisäksi pitää turvata kattavat joukkoliikenneyhteydet kaikkialla, sekä kaupunkiseutujen ruuhka-alueilla että harvaan asutussa Suomessa, Räty perää.

Logistiikkaan uutta ajattelua

Tavaraliikenteen päästöjäkin voi Rädyn mukaan vähentää, vaikka rekkaliikenteen osuus kaikesta liikenteestä on prosentin luokkaa.

– Tarvittaisiin kansallisen hanke valtiovallan, kaupan, teollisuuden ja kuljetusliikkeiden kesken yhteisten kuljetusvirtojen rakentamiseksi, hän esittää.

Nyt samaa reittiä saattaa ajaa kaksi vajaalastissa olevaa autoa, jopa rinnakkain.

– On totuttu siihen, että kuljetus on halpaa.

Yhteisten kuljetusten suunnittelu toisi Rädyn mukaan kuljetukseen kaivattuja tehoja. Sen myötä myös harmaata liikennettä saataisiin karsittua.

– Päästöttömään liikenteeseen ei päästä lausumalla tavoite ääneen. Auto-, juna-, laiva- ja lentoliikenteen pitää jokaisen ottaa oma tavoite kohti päästötöntä liikennettä. Pitkällä aikajänteellä olennaisin tekijä on teknologinen kehitys, Räty huomauttaa.

Sarjassa seurataan valmistautumista Kööpenhaminan ilmastokokoukseen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

PAM: Alipalkkaus on varkautta – kohteena siivoojat, hoitajat, rakennustyöntekijät ja lukuisat muut

Suomen hyvinvointialueet rämpivät tunnetusti syvissä alijäämissä.

Hyvinvointialueet kituvat, sotebisnes kukoistaa

Mai Kivelä.

Orpon hallitus lahjoo rikkaita ystäviään: ”Häikäilemätöntä ja häpeällistä”

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

Uusimmat

PAM: Alipalkkaus on varkautta – kohteena siivoojat, hoitajat, rakennustyöntekijät ja lukuisat muut

Suomen hyvinvointialueet rämpivät tunnetusti syvissä alijäämissä.

Hyvinvointialueet kituvat, sotebisnes kukoistaa

Mai Kivelä.

Orpon hallitus lahjoo rikkaita ystäviään: ”Häikäilemätöntä ja häpeällistä”

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

 
02

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

 
03

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

 
04

Samaan aikaan, kun köyhät pakotetaan kodeistaan: ”Rikkaiden veroalet rahoitetaan velaksi”

 
05

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Samaan aikaan, kun köyhät pakotetaan kodeistaan: ”Rikkaiden veroalet rahoitetaan velaksi”

26.08.2025

Tutkimusraportti: Miljoonatuloisille ensi vuonna keskimäärin 130 000 euron veroale

26.08.2025

Israel ulkoisti Gazan ruoka-avun – surmatut avunhakijat vievät huomiota laajemmalta tuholta

26.08.2025

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: Lääkäri Lahdesta

25.08.2025

Oppositiojohtajat lyttäävät ministeri Essayahin väitteet: ”Vain ja ainoastaan Kremlin lankoihin kompuroimista”

25.08.2025

Jo 27 000 lasta köyhyysrajan alla – Lisää tulossa

25.08.2025

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

25.08.2025

Valtapuolueet tarjoilevat vaihtoehdottomuutta – Ei tulevaisuus ole kadonnut, vaikka ne ovatkin menettäneet sen kuvittelemisen kyvyn

25.08.2025

Afrikka sai ensimmäiset Afrikassa kouluttautuneet sotilaspapit

24.08.2025

Helena Immonen luo hyytävän näkymän seuraavan sukupolven droonisotaan uuden sarjan avaavassa Horroksessa

24.08.2025

Brasilian Santa Catarina tavoittelee kaiken kaupunkijätteen kierrätystä: ”Haluamme todistaa, ettei hyödytöntä jätettä ole olemassakaan”

24.08.2025

Lämpötila nousussa, tasa-arvo laskussa

24.08.2025

Ari Wahlstenin Kit Karisma saa lujasti lisäpotkua maisemanvaihdoksesta Miamiin

23.08.2025

Sudanin nälänhätä kurittaa naisia enemmän kuin miehiä

23.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään