KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Turhuuden markkinat

Sami Heikkilä arvioi, että Suomessa ollaan hiljaa hyväksymässä kahden kerroksen palkkapolitiikka.

Sami Heikkilä arvioi, että Suomessa ollaan hiljaa hyväksymässä kahden kerroksen palkkapolitiikka. Kuva: Jarmo Lintunen

On turha lentää Helsingistä Seinäjoelle tai Pariisista Brysseliin. Usein on muutenkin turha lentää.

Tuula Kärki
27.8.2010 12.05

Stuertti Sami Heikkilän mielestä lentäminen on ok kohtuullisesti käytettynä. Halvat lentoliput ruokkivat kuitenkin turhaa lentomatkustamista.

– Totta kai lennot ovat liian halpoja, jos ihminen maanantaina päättää lentävänsä perjantaina johonkin ihan siksi, että lennot ovat niin halvat, hän sanoo.

– Kilpailu on järjetöntä, jos lentolipun saa halvemmalla kuin junalipun.

ILMOITUS
ILMOITUS

Heikkilä toteaa sahaavansa omaa oksaansa, kun kertoo pitävänsä lentämistä paljolti kerskakulutuksena. Hänestä lyhyet lennot pitää kuitenkin korvata junilla.

– Raideliikennettä pitää kehittää meilläkin. Se on suuntaus Keski-Euroopassa, hän sanoo eikä sure sitä, jos Poriin tai Seinäjoelle ei pääse reittilennolla Helsingistä.

– Raideliikenne palvelee varmasti laajempaa käyttäjäkuntaa.

Heikkilälle lentely ja siihenkin liittyvä ilmastomuutos on osa isompaa kokonaisuutta.

– Se liittyy kaikkeen kerskakulutukseen, kertakäyttökulttuuriin ja siihen, että kansalaiset nähdään ensisijaisesti kuluttajina. Vähempikin riittäisi.

Stuertti ei matkusta lomalla

Sami Heikkilä, 38, on juuri aloittanut Finnairin lentoemäntien ja stuerttien luottamusmiehenä. Takana on ensimmäinen toimistoviikko.

– Onneksi osaan työehtosopimuksen aika hyvin, hän sanoo. Sen hän on oppinut ammattiliiton valtuuston jäsenenä.

Nyt Heikkilä tekee töitä kaksi viikkoa luottamusmiehenä kuuden viikon välein ja on lopun ajan entiseen malliin stuerttina, joka lentää Finnairin koneiden mukana kotimaassa, Euroopassa ja kaukomailla.

Suosikkikohde on Bangkok.

– Siellä on lämmintä ja lennot ovat rauhallisia yölentoja.

Lomalla 12 vuotta stuerttina työskennellyt Heikkilä ei matkusta.

– Mieluummin pysyn paikallani varsinkin nyt, kun on lapsia, hän sanoo. Kotona Mäntsälässä ovat 4- ja 6-vuotiaat ipanat.

Heikkilä halusi stuertiksi jo ennen lukioikää.

– Sitä nuorempana taisin haaveilla lentäjän ammatista, mutta se jäi huonon matikkapään takia.

Hän harrasti purjelentoa.

– Lopetin, koska se on niin vaarallista. Siinä voi pudota.

Aina työnantajan käytettävissä

Sen lisäksi, että saa matkustaa ja tapaa mielenkiintoisia ihmisiä, stuertti on kiinni työssään seitsemän päivää viikossa 24 tuntia vuorokaudessa. Kuukauden vuorolistat tulevat viisi päivää etukäteen ja lomista saa lopullisen tiedon kaksi viikkoa ennen lomaa.

– Elämän hallinta on hieman vaikeaa, Heikkilä toteaa.

Työviikko voi sisältää viisi aamulentoa Eurooppaan tai kotimaahan, mutta se voi sisältää myös käynnin Oulussa yöpymisineen.

Koko reissulta ei saa palkkaa, ainoastaan työvuoron ajalta.

– Esimerkiksi Oulun yöpymisen ajalta ei makseta, vaikka stuertti on siellä, koska on työnantajan käytettävissä. Ne tunnit ovat pois omasta ajasta.

Työviikkoon voi kuulua lento New Yorkiin, jolloin kotoa on pois kolme päivää putkeen.

– Kaukolennoilla, varsinkin lännestä tultaessa, pää on sekaisin kaksi päivää minullakin, joka olen hyvä nukkumaan.

Rankaksi lentämisen tekee myös se, että stuertit ja lentoemännät ovat koko työvuoronsa ajan samassa tilassa jopa satojen ihmisten kanssa. Sosiaalitiloja ei ole.

– Se kuormittaa.

Mutta mukaviakin puolia on.

– Vaihtelevuus, Heikkilä kehuu.

– Joka lennolla aloitetaan nollasta. Matkustajien lisäksi työkaverit vaihtuvat.

Työ vaatii pitkää pinnaa ja joustavuutta.

– Pitkä pinna on ehkä tärkein ominaisuus, koska täytyy olla järjissään vuorokauden ajasta riippumatta.

Yhä enemmän töitä

Työnantajan kanssa väännetään palkasta ja lepoajoista. Juuri nyt työehtosopimusneuvottelut ovat jumissa, vaikka ilman sopimusta on oltu huhtikuusta lähtien. Stuerttien ja lentoemäntien yhdistyksessä on vajaat 2 500 jäsentä. Järjestäytymisaste on 90.

– Työnantajista Finnair on suurin ja sillä on sitten suurin suukin.

Heikkilän mielestä valtio-omisteisuus tekee Finnairista hankalan työnantajan aikana, jolloin Suomea hallitsee porvarihallitus ja oikeistoenemmistö.

– Porvari ei ehkä halua ajaa työntekijäpuolen intressejä. Finnair pitää pelastaa, mutta työntekijöiden hyvinvoinnilla ei ole suurta väliä.

Vaikka yhtiöllä menee nyt paremmin kuin jokin aika sitten, työntekijöitä ei päästetä helpolla.

– Työnantaja haluaa tehostaa eli teettää samalla palkalla enemmän töitä. Meidän mielestä se on sama kuin palkan alennus, Heikkilä toteaa.

Kahden kerroksen palkat

Kuormittavuutta on viime vuosina lisännyt sekin, että yhtiön catering-henkilökuntaa on vähennetty. Poispotkittujen työtä tekee osaltaan matkustamohenkilökunta.

Myös ulkomaisen työvoiman käytöstä väännetään. Intialaisia, kiinalaisia ja thaimaalaisia lentoemäntiä on Finnairinkin leivissä yhä enemmän.

Palkkataso näissä maissa on tunnetusti alhaisempi kuin Suomessa.

– Sitä ei ole pystytty todentamaan, että myös lentoemännillä on näin. Alhaisemmilla palkoilla kuitenkin pystytään ulosliputtamaan suomalaisia työntekijöitä. Hiljaa hyväksytään tilanne, joka on tuttu esimerkiksi rakennusalalta, Heikkilä toteaa ja kysyy, miten valtionyhtiö voi harrastaa kahden kerroksen palkkapolitiikkaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään