Kuinka paljon Finlandia -palkinnon voittavan kirjan myynti lisääntyy, Suomen Kirjasäätiön asiamies Sakari Laiho?
– Se riippuu voittajasta, mutta aina myynti kasvaa merkittävästi. Kysymyshän on aina loistavasta kirjasta, joka varmasti myisi muutenkin. Tieto-Finlandiassa ja Finadia-Juniorissa myynnin kasvu ei ole yhtä suurta.
Vaikuttaako se myyntiin, minkälainen kirja voittaa?
– Totta kai. Ihmiset ostavat sisältöä. Jos kirja on sellainen, joka ihmisiä kiinnostaa muutenkin, myynti lisääntyy vieläkin enemmän. Kun kirjan kylkeen lyödään Finlandia -leima, myynti lisääntyy aina.
– Jos kirja on niin vaativa, että sitä on vaikea antaa lahjaksi, myynti ei kasva yhtä paljon.
Lisääntyykö muidenkin Finlandia -ehdokkaiden myynti?
– Kyllä se lisääntyy, mutta ei yleensä yhtä merkittävästi kuin voittajan. Jonakin vuotena, jota nyt en muista, toisen ehdokkaan myynti lisääntyi enemmän kuin varsinaisen voittajan.