Finnairin matkustamohenkilökunnan työtaistelu on saanut ainakin osittain periaateriidan piirteitä. Yleensä kun näin käy, niin silloin sovinnon löytyminen mutkistuu. Lopulta tämäkin lakko päättyy, joten molemmin puolin on katsottava myös tulevaisuuteen. Lakon jälkeistä elämää on, vaikka Finnairin johto vähän muustakin vihjailee.
Työnantajan turvautuminen rikkurityövoimaan kärjistää hankalaa neuvottelutilannetta. Samanlaisia vaikutuksia on myös muiden ammattiliittojen aloittamilla ja valmistelemilla tukilakoilla. Joukkovoimalla on myös toisenlainen vaikutus. Yleensä lakkorintaman laajeneminen ja samalla taloudellisten vaikutusten kumuloituminen lisäävät työnantajan neuvotteluhalukkuutta.
Finnairin tiukentuneilla puheilla taas on ollut tasan päinvastainen vaikutus kuin yritysjohto on ilmeisesti ajatellut. Rikkureiden käyttö ja uhkaus ulkoistaa työt ovat tiivistäneet järjestäytyneiden työntekijöiden rivejä ja saaneet aikaan harvinaisen laajan tukiliikkeen, johon mukaan on lupautunut kuljetusalan ammattiliittojen lisäksi väkeä muistakin liitoista.
Kuljetusalan liittojen tiivistynyt yhteistoiminta edistää samalla vireillä olevia pyrkimyksiä muodostaa yksi suuri, yli 100 000 jäsenen kuljetusalan ammattiliitto. Sen tarkoitus olisi lisätä alan joukkovoimaa rivejään niin ikään koonneen työnantajapuolen rynnistyksiä vastaan.
Työntekijät ovat Finnairin työkiistassa tiukasti pyrkineet pidättäytymään edunvalvonnassa. Samaan aikaan työnantajapuoli on tehnyt lakossa olevista työntekijöistään syypään melkein kaikkeen mahdolliseen, mitä lentoyhtiölle on tapahtunut ja mitä sillä on edessään. Työntekijät taas osoittivat vastuullisuuttaan jättämällä muun muassa lomalennot lakon ulkopuolelle.
Finnairin tilanne ei ole kadehdittava nykyisessä ilmailualan kilpailutilanteessa. Vastaus ei ole kuitenkaan työntekijöiden kyykytys. Kuinkahan monta kymmentä miljoonaa yritys on jo menettänyt rahaa ihan vain siksi, että yhtiön ay-taisteluissa kokematon johto ei ole ollut valmis tinkimään tuumaakaan sanelulinjastaan?
On työriidan lopputulos sitten mikä tahansa, Finnair on haasteiden edessä. Asiakkaat ratkaisevat sen tulevaisuuden. Siksi Finnair joutuu kilpailemaan hinnoilla, laadulla ja palveluilla, mutta se ei onnistu ilman ammattitaitoista henkilökuntaa.