KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Saariston yhteysalukset hyytymässä jäihin

Nauvolainen Henry Melen kuljettaa kelirikkoajan vallitessa saariston asukkaille elintarvikkeita ja postia Isvägen ilmatyynyaluksellaan. Kuva on helmikuulta 2010.

Nauvolainen Henry Melen kuljettaa kelirikkoajan vallitessa saariston asukkaille elintarvikkeita ja postia Isvägen ilmatyynyaluksellaan. Kuva on helmikuulta 2010. Kuva: Lehtikuva/ Roni Lehti

Saariston pienet yhteysalukset ovat hyytymässä jäihin, jos pakkasia jatkuu eikä tuule. Jo yksi alus on korvattu hydrokopterilla.

Pekka Helminen
23.12.2010 10.01

Subsea Åland Ab:n hydrokopteri huristaa jo täyttä päätä Hiittisten saariston itäistä liikennettä Kemiönsaaren kunnassa. Pienehkö M/S Karoliina on korvattu järeämmällä M/S Satavalla Houtskarin ja Iniön sisäisessä liikenteessä Länsi-Turunmaan kaupungissa.

Palvelutasovastaava Sirpa Vanhala Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta pitää vain ajan kysymyksenä, että Iniön toista sisäistä reittiä ajava M/S Jurmo II korvataan hydrokopterilla. Satava ja Jurmo II ovat sisaraluksia.

– Utön reitillä ei ole vielä ongelmia, mutta sain kuulla, että Nauvon Stenskärin lähistöllä on jäätä muodostumassa. Tämä voi vaikuttaa etenkin toisen, Nauvon eteläpuolisen reitin liikennöitävyyteen.

Saaristomerellä ympäri vuoden liikennöivistä 12 yhteysaluksesta käytännössä kaikki olivat viime talvena pois liikenteestä. Vain Utöseen ajava M/S Eivor pystyi juuri ja juuri hoitamaan tehtävänsä.

Viime talvi oli kaikin puolin katastrofaalinen saaristossa asuville. Jään pinnalle muodostuneen lumen ja loskan vuoksi liikkuminen oli mahdotonta jopa moottorikelkoilla ja mönkijöillä. Ainoa mahdollinen menopeli oli hydrokopteri tai ilmatyynyalus.

Korvaavien hydrokoptereiden hankkiminen liikenteeseen tökki ELY-keskuksessa pahasti lähinnä siksi, että lomien vuoksi liikennetehtäviä hoitamassa oli vain yksi henkilö, Vanhala.

Vanhala kertoo, että lehdistössä arvosteltiin kirpeästikin tapahtunutta. Tämä koitui myös onneksi, sillä kirjoitusten ansiosta hydrokopterin omistajilta tuli ELY-keskukseen runsaasti yhteydenottoja.

– Meille tuli yllätyksenä, että hydrokoptereita on niin paljon, Vanhala sanoo.

Keskuksella on nyt luettelo omistajista, jotka voidaan kutsua liikenteeseen tarpeen tullen.

– Toivon, että jatkossa jää tulee niin kantavaksi, että saaristolaiset pääsevät liikkumaan omin nokkinensa, eivätkä jäisi mottiin.

– Vuonna 2003 oli kova jäätalvi, ja ihmiset pääsivät liikkumaan autoilla, Vanhala kertoo.

Manner-Suomesta saattoi ajaa Ahvenanmaalle saakka.

Jääteitä vasta tammikuussa

ELY-keskuksen arvion mukaan virallisia jääteitä saadaan odottaa ainakin tammikuun puoliväliin asti. Tien avaaminen edellyttää vähintään 35 senttimetrin vahvuista teräsjäätä. Virallisia jääteitä voidaan perustaa kolmelle osuudelle. Kaksi niistä on Länsi-Turunmaan Nauvossa. Kolmas kulkee Rymättylän Röölästä Houtskariin. Lisäksi on perustettu lukuisia epävirallisia teitä.

Saaristolaisten liikkumista helpottamaan Liikennevirasto on jo sulkenut neljä pienväylää. Jokunen väylän pätkä lisää voi olla piankin vuorossa.

Sulkeminen ei tarkoita sitä, että jäälle voi saman tien mennä, vaan nyt odotetaan jäiden vahvistumista.

Aikaisesta talven tulosta kertoo se, että viime talvena väylien sulkemiseen ryhdyttiin tammikuun 8. päivänä.

Jäätä jo Ahvenanmaalle asti

Manner-Suomen ja Ahvenmaan välillä on jo osittain ohutta jäätä aina Ahvenanmaan pääsaarelle asti. Maakunnan ja Suomen puolen erottava Kihdin selkä on pohjoisosaltaan jo saanut jo jääpeitteen.

Pohjoisesta Uudenkaupungin edustalta Selkämeren eteläpäästä ulottuu jäävyöhyke luoteeseen aina Maarianhaminaan asti.

Ilmatieteen laitoksen jääpalvelun jääasiantuntija Patrick Eriksson sanoo, että Kihdin sekä siitä länteen sijaitsevan Teilin selän jäätilanne on poikkeuksellinen.

– Tällaisen jään tulon todennäköisyys on alle kymmenen prosenttia.

Saaristomerellä ollaan keskimääräisestä jään muodostumisesta 2-3 viikkoa edellä.

Saaristomerellä Nauvon ja Korppoon eteläpuolisilla alueilla vedet loiskivat kuitenkin vielä pääosin vapaina. Hajanaiset jääkentät eivät ulotu kuin joitakin kilometrejä pääsaarilta etelään.

Ericksson selittää poikkeusta Saaristomeren yleistilanteeseen sillä, että Itämeren lämpimät vedet vaikuttavat jään muodostukseen.

– Selkämeren puolella vesi on kylmempää, asiantuntija vertaa.

Jäätilannetta voi seurata jääpalvelun sivustolla . Jääkartat päivitetään joka päivä noin kello 15.45.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Entinen varapuhemies, kansanedustaja Juho Eerola julkaisi somessa kuvan, jossa irvistää ja venyttää silmiään.

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

Gazassa eletään kurjuuden keskellä, mutta Suomi tiivistää puolustusyhteistyötä Israelin kanssa.

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

Vähävaraisten avun tarve on lisääntynyt viime vuosina voimakkaasti.

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

Monen kansainvälisen opiskelijan asema on tukala.

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

Uusimmat

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Hongkongilaiset nuoret katselivat tulipalossa mustuneita tornitaloja Tai Pon lähiössä joulukuun alussa.

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025

Miss Suomi -organisaatio pystyy siihen, mihin pääministeri Petteri Orpo ei

11.12.2025

Sota vei miljoonilta syyrialaislapsilta mahdollisuuden käydä koulua

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään