KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Tiedonpuute haittaa tienpitoa ja käy kalliiksi

Tieinsinöörien pitoaikasuosituksen mukaan tiet pitäisi peruskorjata rakenteitaan myöten mahdollisimman pian.

Tieinsinöörien pitoaikasuosituksen mukaan tiet pitäisi peruskorjata rakenteitaan myöten mahdollisimman pian. Kuva: Lehtikuva/ Pekka Sakki

UP/Jouko Hovi
6.1.2011 14.12

Suomen noin 200 miljardin euron arvoisen tieverkoston kunnossapitoa haittaa tiedon puute. Tutkija (VTT, DI) Sakari Uimonen sanoo, että tietoa ei tule, koska ei ole tarvittavaa tutkimusta.

Uimonen on vakuuttunut, että Suomen infrastruktuuria, kuten tieverkostoa, pitäisi ja kannattaisi tutkia nykyistä voimaperäisemmin.

– Infratalouden tutkimuksella voidaan saada isoja hyötyjä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Tutkimusta hankaloittaa sekin, että liikennetekniikan ja kansantaloustieteen yhteisiin ongelmiin perehtyneitä tutkijoita on Suomessa vain muutamia.

Uimosta kummastuttaa erityisesti, ettei VATT ole kiinnostunut infratalouden tutkimuksesta.

– Se on outoa. Infrataloutta ei tutkita tällä hetkellä missään muuallakaan. VATT:ssa on kuitenkin paljon sellaista tutkimusta, jota tehdään muuallakin.

Uimonen epäilee, että vastahanka infratalouden tutkimusta kohtaan on peräisin valtiovarainministeriöstä. VATT on ministeriön alainen laitos, jonka tutkimuksia mm. entinen liikenneministeri Leena Luhtanen kiitti hyviksi työkaluiksi budjettineuvotteluissa VM:n kanssa.

– Sen jälkeen infratalous poistettiin VATT:n tutkimusohjelmasta. Mahtaako VM pelätä, että tutkimus söisi sen budjettivaltaa. Liikenne tuo niin paljon rahaa budjettiin, ettei sitä haluta riskeerata, Uimonen toteaa.

Koskemattomia teitä

Tieto auttaisi Uimosen mukaan luomaan suunnitelman peruskorjauksista. Vältyttäisiin äkkinäisiltä ja satunnaisilta korjaushankkeilta, jotka pitkän päälle käyvät kalliimmiksi kuin suunnitelmallinen peruskorjaustoiminta.

Suomen tiestöstä suuri osa rakennettiin 1950–70–luvuilla. Insinöörit puhuvat teiden 40 vuoden pitoajasta, eli noin 40 vuoden välein pitäisi tehdä perusteellinen kunnostus rakenteita myöten.

– Teistämme huomattava osa on sellaisia, joille ei ole tehty 60 vuoteen mitään.

– Jos tieinsinöörien pitoaikasuositukseen on uskomista, ne tiet pitäisi peruskorjata rakenteitaan myöten mahdollisimman pian, Uimonen toteaa.

Kunnossapidon suuri velka

Kunnossapidon tarpeeseen nähden määrärahat ovat vähissä. Uimonen muistuttaa, että määrärahoja olisi 1990–luvulle tultaessa pitänyt kasvattaa, mutta laman seurauksena ne puolittuivat, ja ovat sen jälkeen sille tasolle jääneetkin.

Tiehallinto on laskenut kunnossapidon velaksi noin 800 miljoonaa euroa. Uimonen pitää lukua aivan liian pienenä ja väärin laskettunakin.

– Tiehallinnon laskelmissaan käyttämät kirjanpidolliset poistot mittaavat eri asiaa kuin tiestön todellista kulumista.

Omaksi arviokseen kunnossapidon velasta Uimonen sanoo 10 miljardia euroa. Luku on jättimäinen. Uimonen myöntää, että sen esittämisellä on myös tarkoitus herättää keskustelua.

– Mutta olisi korkea aika ottaa järki käteen. Korjaustarvetta ei nykyisellään pystytä ennakoimaan, ja se on tässä se ongelma.

– Tarvitaan tietoa tieverkon ikärakenteesta ja tilastollisiin tutkimuksiin perustuva käsitys, mikä on kunkin tien pitoaika. Silloin korjauksiin voidaan varautua.

Kestävyysarvauksia

Tiehallinnon mukaan tiet voivat kestää 40–60 vuotta. Kun rakenteet sitten pettävät, ne pettävät kertaheitolla. Uimonen arvostelee käytettyä 40 vuoden tienpito-oletusta sanomalla, ettei se perustu mihinkään tutkimukseen.

Hyöty-kustannuslaskelmissa tällä hetkellä ”tien ikänä” pidetään 30 vuotta: tien hyödyt muodostuvat ajokustannussäästöistä tältä ajalta ja ”jäännösarvosta” 30 vuoden pitoajan jälkeen.

Jäännösarvona käytetään tavallisesti hatusta tempaistua lukua, 30 % uuden tien arvosta.

– Tällä tavalla ei hyötykustannuslaskelmia pitäisi tehdä. Jos yksi perusolettamus on ”höttöä”, ei laskelmien lopputuloskaan voi olla kovin luotettava, Uimonen epäilee.

Hänen mielestään tiestön kehittämisen hyödyt lasketaan hyvin mekaanisella tavalla ajokustannussäästöinä: miten paljon saadaan hyötyä siitä, että päästään paikasta A paikkaan B nopeammin kuin ennen.

– Hyödyt ovat paljon laajempia. Syntyy myös verkostovaikutuksia; kun matkaan paikan A ja B välillä kuluu entistä vähemmän aikaa, samalla liikenne myös muualla tieverkossa sujuvoituu. Hyötyjä syntyy myös laajasti elinkeinoelämälle. Niitä ei tämän hetkinen mekaaninen hyötyjen arviointi ota huomioon, Uimonen huomauttaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Petteri Orpon hallitus ajaa jo ensi vuonna voimaan astuvaa velkajarrulakia.

Velkajarru pakottaisi leikkaamaan lisää taantumassa, varoittaa STTK:n pääekonomisti

Avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä jopa vähemmän kuin koronapandemian pahimpina aikoina.

Työnantajilta kylmä suihku Orpon puheille: työllistämisaikeet loppuvuodelle heikentyneet

Tuoreen tutkimuksen mukaan vastakkainasettelu oli eduskunnassa kovinta 1970-luvulla, jolloin sitä aiheutti suhde Neuvostoliittoon.

Vastakkainasettelu oli eduskunnassa huipussaan 1970-luvulla, nyt tilanne ei ole poikkeuksellinen

Palestiina-kysymyksestä repesi railo hallituksen sisälle.

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

Uusimmat

Petteri Orpon hallitus ajaa jo ensi vuonna voimaan astuvaa velkajarrulakia.

Velkajarru pakottaisi leikkaamaan lisää taantumassa, varoittaa STTK:n pääekonomisti

Avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä jopa vähemmän kuin koronapandemian pahimpina aikoina.

Työnantajilta kylmä suihku Orpon puheille: työllistämisaikeet loppuvuodelle heikentyneet

Aasiassa ja Tyynenmeren alueella on 200 000 kätilön vajaus. Kuvituskuvassa pakistanilainen terveydenhoitajanainen vauvansa kanssa.

Aasiaa rasittaa ankara kätilöpula

Tuoreen tutkimuksen mukaan vastakkainasettelu oli eduskunnassa kovinta 1970-luvulla, jolloin sitä aiheutti suhde Neuvostoliittoon.

Vastakkainasettelu oli eduskunnassa huipussaan 1970-luvulla, nyt tilanne ei ole poikkeuksellinen

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
03

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
04

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 
05

”Kaikkien aikojen huijaus” – Hallitus romahduttaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

08.09.2025

Biomädättäjä muuttaa jätteen toivoksi

07.09.2025

Max Seeckin Petetty jää harmillisen persoonattomaksi trilleriksi

07.09.2025

Keniassa tehdään sokeriruokojätteestä biohiiltä

07.09.2025

Riian sensaatio: Susijengi nitisti Serbian!

07.09.2025

Mezcal-buumi räjähti – agavea viljellään ennätysmäärä, mutta tuottajat kärsivät ja metsät katoavat

06.09.2025

Monilahjakas Anna Äärelä pyyhkii pölyt poliisiromaanista loistavalla esikoisdekkarillaan Mene mene mene

06.09.2025

Konflikteista ilmastotekoihin – pakolaiset osana ilmastokamppailua Keniassa

06.09.2025

Islantilaisdekkari Mies varjoista kompastuu huonoon rytmitykseen ja ennalta arvattavaan lopputulokseen

05.09.2025

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

05.09.2025

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

05.09.2025

Sinimustan hallituksen kaunapolitiikkaa, Honkasalo sanoo elokuva-alan leikkauksesta

05.09.2025

Hallituksen rivit hajallaan Elina Valtosen hyväksymästä Palestiina-julkilausumasta

05.09.2025

Lohikoski: Hallitus ajaa kulttuuria alas täysin harkitusti

05.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään