KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Näin tapahtuu kuolonkolari:”Riskejä ei tunnisteta, niitä vähätellään tai omat ajokyvyt yliarvioidaan”

Liikennekuolemat ovat taas lisääntymässä. Huhtikuussa henkilöauton kuljettaja kuoli Kolarissa Nelostiellä.

Liikennekuolemat ovat taas lisääntymässä. Huhtikuussa henkilöauton kuljettaja kuoli Kolarissa Nelostiellä. Kuva: Lehtikuva/ Matti Ruottinen

Vasemmiston Martti Korhonen arvioi, että verotuksella voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.

Kansan Uutiset
8.5.2012 11.48

Vasemmistoliiton kansanedustaja Martti Korhonen on huolissaan liikenneturvallisuuden huonontumisesta. Tieliikenteessä kuolee yhä lähes 300 ja loukkaantuu noin 8 000 ihmistä vuodessa.

– Inhimillisen kärsimyksen ohella kyseessä on myös valtava taloudellinen menetys, Liikenneturvan kevätkokouksessa maanantaina puhunut Korhonen totesi. Hän on Liikenneturvan hallituksen puheenjohtaja.

”Meillä ei ole varaa”

ILMOITUS
ILMOITUS
Liikenneturvallisuustyössä on yhä tärkeä keskittyä ihmiseen.

Liikennekuolemat laskivat vuonna 2009 peräti viidenneksen ja vuonna 2010 määrä pysyi samalla tasolla. Viime vuonna määrä taa kohosi 272:sta 288:aan ja sama kehitys näyttää jatkuvan tänä vuonna.

Liikenneturvan tietojen mukaan loukkaantuneiden määrä kasvoi viime vuonna noin kolmella prosentilla.

– Meillä ei ole varaa tällaiseen. Kustannuksia aiheutuu yksilöille, kunnille, valtiolle, työnantajille ja vakuutusyhtiöille. Liikenneturvallisuustyön on edettävä niukkenevista resursseista huolimatta, mutta on ymmärrettävä myös talouden realiteetit.

Liikenneministeriön tuore, vuoteen 2014 ulottuvan tieliikenteen turvallisuussuunnitelman tavoite on saada tieliikennekuolemia vähenemään 218:aan vuodessa.

– Huono kehitys näyttää jatkuvan. Vuoden 2012 ensimmäisen kolmen kuukauden aikana tieliikenteessä menehtyi ennakkotietojen mukaan 14 ihmistä enemmän kuin edellisvuonna, Korhonen totesi.

Läpi elämän liikennekasvatusta

Korhonen muistutti siitä, että onnettomuuksissa on usein takana inhimillinen virhe.

– Riskejä ei tunnisteta, niitä vähätellään tai omat ajokyvyt yliarvioidaan. Siksi liikenneturvallisuustyössä on yhä tärkeä keskittyä ihmiseen, hän sanoi ja korosti liikennekasvatuksen merkitystä.

– Liikennekasvatus läpi elämän luo mahdollisuuksia pysyviin tuloksiin. Opetusta tarvitaan jo päiväkoti-ikäisille ja kouluilla on suuri vastuu. Ajokorttia varten annettavan ajo-opetuksen määrän lisääminen on yksi tärkeä painopiste. Myös ikääntyvät kuljettajat tarvitsevat tukea.

Veroilla turvavarustelua?

Kevätkokouksessa Korhonen pohti kuitenkin myös sitä, miten uutta turvallisuustekniikkaa saataisiin ajoneuvoihin nopeammin. Hän edistäisi sitä veropolitiikalla.

– Kun isolla skaalalla ajatellaan, myös verotuksen keinoilla voidaan vaikuttaa. Ympäristöpuolella on saatu hyviä tuloksia aikaan. Suomi on päässyt hyvin eteenpäin pienipäästöisten autojen osuuden kasvattamisessa, hän sanoi.

– Eikö tämä sama logiikka voisi toimia turvallisuuden lisäämisessä? Turvallisuutta edistävien varusteiden yleistymistä voitaisiin tukea veropolitiikalla, hän sanoi.

Liikenneturvan mukaan jo olemassa olevan ajoneuvotekniikan laajamittainen käyttö voisi parantaa turvallisuutta merkittävästi. Suurin turvallisuutta edistävä vaikutus on arvioitu olevan kaistalla pysymisen tukijärjestelmällä ja toiseksi suurin ajonvakautusjärjestelmä ESC:llä.

Tehokkaiden järjestelmien joukkoon kuuluvat myös törmäyksenestojärjestelmä, risteysajon tukijärjestelmä sekä kevyen liikenteen seurauksia lieventävä järjestelmä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

K9 Moukari -telahaupitsi Puolustusvoimain lippujuhlan päivän valtakunnallisen paraatin ohimarssilla Kuopiossa 4. kesäkuuta 2025.

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

Pia Lohikoski.

Vaalirahalakia voi rikkoa ilman rangaistusta eikä rahoja tarvitse palauttaa

Veronika Honkasalo haluaa Suomeen eheytyshoidot kieltävän lain.

Uusi yritys: Eheytyshoitojen kielto tuodaan eduskunnan käsittelyyn

Ympäristöjärjestöt pettyneitä suojeluohjelmaan – vaativat parempia korvauksia metsänomistajille

Uusimmat

K9 Moukari -telahaupitsi Puolustusvoimain lippujuhlan päivän valtakunnallisen paraatin ohimarssilla Kuopiossa 4. kesäkuuta 2025.

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

Pia Lohikoski.

Vaalirahalakia voi rikkoa ilman rangaistusta eikä rahoja tarvitse palauttaa

Veronika Honkasalo haluaa Suomeen eheytyshoidot kieltävän lain.

Uusi yritys: Eheytyshoitojen kielto tuodaan eduskunnan käsittelyyn

Ympäristöjärjestöt pettyneitä suojeluohjelmaan – vaativat parempia korvauksia metsänomistajille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

PAM: Monet palvelualojen työntekijät tarvitsevat toimeentulotukea – kiristykset pakottavat muuttamaan pois työpaikkojen läheltä

 
02

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

 
03

Kalaa vain seksiä vastaan: Miespuoliset kalastajat hyväksikäyttävät usein kalaa myyviä naisia Malawissa

 
04

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen KU:n juhannushaastattelussa: ”En tiedä, onko pääministeri Orpo enää tosissaan”

 
05

Näin vasemmistoliiton poliitikot tuomitsivat Yhdysvaltain iskut Iraniin – ”Jos nyt ei puolusteta kansainvälistä oikeutta, koska enää?”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Valikoiko Suomi ihmishenkiä poliittisin perustein? Edes haavoittuneita lapsia ei halua vieläkään evakuoida Gazasta Suomeen hoitoon

24.06.2025

PAM: Monet palvelualojen työntekijät tarvitsevat toimeentulotukea – kiristykset pakottavat muuttamaan pois työpaikkojen läheltä

23.06.2025

Näin vasemmistoliiton poliitikot tuomitsivat Yhdysvaltain iskut Iraniin – ”Jos nyt ei puolusteta kansainvälistä oikeutta, koska enää?”

23.06.2025

Piia Helanderin lupaava esikoisdekkari Helios vie hevosten ja valta-aseman väärinkäytön maailmaan

22.06.2025

Jäätiköt jatkaisivat sulamistaan, vaikka maapallon lämpeneminen pysähtyisi heti

22.06.2025

Veri pyyhitään rahalla – näin Pakistanin oikeus pettää naiset

21.06.2025

Kalaa vain seksiä vastaan: Miespuoliset kalastajat hyväksikäyttävät usein kalaa myyviä naisia Malawissa

20.06.2025

Ottawan sopimus on pelastanut elämiä – Nyt miinoista vientituote?

20.06.2025

Etelänbastardikilpikonnien lisääntymisseudun lämpeneminen saa poikaset vaihtamaan sukupuolta

20.06.2025

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen KU:n juhannushaastattelussa: ”En tiedä, onko pääministeri Orpo enää tosissaan”

20.06.2025

Delhin roskien kerääjät tekevät työtään paahtavan auringon alla

19.06.2025

Yhdysvalloista karkotetut bhutanilaiset pakolaiset jäivät vaille kotimaata ja kansalaisuutta

19.06.2025

Maamiinojen palauttaminen ei paranna Suomen kokonaisturvallisuutta – Poliitikot antoivat uuden iskun kansainväliselle järjestelmälle

19.06.2025

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

19.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään