KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Näin tapahtuu kuolonkolari:”Riskejä ei tunnisteta, niitä vähätellään tai omat ajokyvyt yliarvioidaan”

Liikennekuolemat ovat taas lisääntymässä. Huhtikuussa henkilöauton kuljettaja kuoli Kolarissa Nelostiellä.

Liikennekuolemat ovat taas lisääntymässä. Huhtikuussa henkilöauton kuljettaja kuoli Kolarissa Nelostiellä. Kuva: Lehtikuva/ Matti Ruottinen

Vasemmiston Martti Korhonen arvioi, että verotuksella voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.

Kansan Uutiset
8.5.2012 11.48

Vasemmistoliiton kansanedustaja Martti Korhonen on huolissaan liikenneturvallisuuden huonontumisesta. Tieliikenteessä kuolee yhä lähes 300 ja loukkaantuu noin 8 000 ihmistä vuodessa.

– Inhimillisen kärsimyksen ohella kyseessä on myös valtava taloudellinen menetys, Liikenneturvan kevätkokouksessa maanantaina puhunut Korhonen totesi. Hän on Liikenneturvan hallituksen puheenjohtaja.

”Meillä ei ole varaa”

ILMOITUS
ILMOITUS
Liikenneturvallisuustyössä on yhä tärkeä keskittyä ihmiseen.

Liikennekuolemat laskivat vuonna 2009 peräti viidenneksen ja vuonna 2010 määrä pysyi samalla tasolla. Viime vuonna määrä taa kohosi 272:sta 288:aan ja sama kehitys näyttää jatkuvan tänä vuonna.

Liikenneturvan tietojen mukaan loukkaantuneiden määrä kasvoi viime vuonna noin kolmella prosentilla.

– Meillä ei ole varaa tällaiseen. Kustannuksia aiheutuu yksilöille, kunnille, valtiolle, työnantajille ja vakuutusyhtiöille. Liikenneturvallisuustyön on edettävä niukkenevista resursseista huolimatta, mutta on ymmärrettävä myös talouden realiteetit.

Liikenneministeriön tuore, vuoteen 2014 ulottuvan tieliikenteen turvallisuussuunnitelman tavoite on saada tieliikennekuolemia vähenemään 218:aan vuodessa.

– Huono kehitys näyttää jatkuvan. Vuoden 2012 ensimmäisen kolmen kuukauden aikana tieliikenteessä menehtyi ennakkotietojen mukaan 14 ihmistä enemmän kuin edellisvuonna, Korhonen totesi.

Läpi elämän liikennekasvatusta

Korhonen muistutti siitä, että onnettomuuksissa on usein takana inhimillinen virhe.

– Riskejä ei tunnisteta, niitä vähätellään tai omat ajokyvyt yliarvioidaan. Siksi liikenneturvallisuustyössä on yhä tärkeä keskittyä ihmiseen, hän sanoi ja korosti liikennekasvatuksen merkitystä.

– Liikennekasvatus läpi elämän luo mahdollisuuksia pysyviin tuloksiin. Opetusta tarvitaan jo päiväkoti-ikäisille ja kouluilla on suuri vastuu. Ajokorttia varten annettavan ajo-opetuksen määrän lisääminen on yksi tärkeä painopiste. Myös ikääntyvät kuljettajat tarvitsevat tukea.

Veroilla turvavarustelua?

Kevätkokouksessa Korhonen pohti kuitenkin myös sitä, miten uutta turvallisuustekniikkaa saataisiin ajoneuvoihin nopeammin. Hän edistäisi sitä veropolitiikalla.

– Kun isolla skaalalla ajatellaan, myös verotuksen keinoilla voidaan vaikuttaa. Ympäristöpuolella on saatu hyviä tuloksia aikaan. Suomi on päässyt hyvin eteenpäin pienipäästöisten autojen osuuden kasvattamisessa, hän sanoi.

– Eikö tämä sama logiikka voisi toimia turvallisuuden lisäämisessä? Turvallisuutta edistävien varusteiden yleistymistä voitaisiin tukea veropolitiikalla, hän sanoi.

Liikenneturvan mukaan jo olemassa olevan ajoneuvotekniikan laajamittainen käyttö voisi parantaa turvallisuutta merkittävästi. Suurin turvallisuutta edistävä vaikutus on arvioitu olevan kaistalla pysymisen tukijärjestelmällä ja toiseksi suurin ajonvakautusjärjestelmä ESC:llä.

Tehokkaiden järjestelmien joukkoon kuuluvat myös törmäyksenestojärjestelmä, risteysajon tukijärjestelmä sekä kevyen liikenteen seurauksia lieventävä järjestelmä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

Uusimmat

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
04

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään