KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Olisiko Ecuadorista malliksi Kreikan velkaratkaisulle?

Cuencassa tehtiin ostoksia kynttilän valossa marraskuussa 2009, kun kuivuuden aiheuttama sähkökriisi pakotti Ecuadorin usean tunnin päivittäisiin sähkökatkoksiin. Velkakriisiin oli kuitenkin tuolloin jo löydetty lääkkeet.

Cuencassa tehtiin ostoksia kynttilän valossa marraskuussa 2009, kun kuivuuden aiheuttama sähkökriisi pakotti Ecuadorin usean tunnin päivittäisiin sähkökatkoksiin. Velkakriisiin oli kuitenkin tuolloin jo löydetty lääkkeet. Kuva: Jen

Euroalueen velkakriisi jatkuu kolmatta vuotta, ja nykyiset toimenpiteet ovat vain pahentaneet tilannetta. Kriisinhoidosta löytyy kuitenkin esimerkkejä lähihistoriasta, vaikkapa Latinalaisesta Amerikasta.

Raisa Musakka
26.5.2012 10.13

Kreikkaa verrataan usein Argentiinaan, joka julistautui vuonna 2001 maksukyvyttömäksi ja lopetti velkojensa maksun kahdeksi vuodeksi. Argentiinalainen ekonomisti Eduardo Levy-Yeyati on kuitenkin sanonut, ettei Argentiina ole paras peili eurokriisille.

Levy-Yeyatin mukaan Latinalaisen Amerikan velkakriisiä on tarkasteltava kokonaisuudessaan 1980-luvulta lähtien. Velkojen takaisinostosta ja muista keinoista hän mainitsee tuoreimman tapauksen, eli Ecuadorin vuonna 2008. Ecuadorin esimerkkiä on hänen mukaansa tutkittu yllättävän vähän Kreikan suhteen, vaikka juuri sen tarjoamat opetukset ovat hyvä esimerkki velkakriisin hoidosta lähihistoriassa.

Kreikkalaisilta itseltään tämä ei ole jäänyt huomaamatta. Pääministerinä toiminut George Papandreou tapasi Ecuadorin presidentin Rafael Correan vuonna 2010 keskustellakseen velkapolitiikasta. Correan neuvo oli olla suostumatta vaatimuksiin julkisen sektorin alasajosta ja neuvotella lykkäystä velanmaksuun.

ILMOITUS
ILMOITUS
Yhdysvallat käytti ensimmäisenä ”sietämättömän velan” doktriinia.

Kreikan hallitus toimi kuitenkin toisin. Mutta vaikka virallinen Kreikka sivuutti neuvot, Ecuador kiinnosti vaihtoehtoja etsiviä kreikkalaisia. Viime vuonna valmistui Debtocracy-niminen, vapaasti netissä levitettävä kreikkalainen tv-dokumentti. Oppia Ecuadorista on niin ikään ottanut tuore vaalivoittaja Syriza, jonka vaaliohjelman keskeiset vaatimukset on kopioitu Ecuadorin mallista.

Aggressiivinen velkaantuminen

1970-luvulla öljyn maailmanmarkkinahinnat olivat huipussaan, ja kehittyneiden maiden pankkeihin virtasi arabimaista talletuksina ”öljydollareita”, jotka nostivat Euroopan ja Yhdysvaltojen finanssimarkkinoiden likviditeetin korkealle.

Tämän rahan sijoituskohteeksi otettiin kehitysmaat, joille tarjottiin halpaa lainaa. Helppo raha vietteli Latinalaisen Amerikan maiden hallitukset, ja vuosikymmenen loppuun tultaessa mantereen mailla oli ennennäkemättömän suuri valuuttavelka.

Tilanne oli paradoksaalinen – öljyä vievät Latinalaisen Amerikan maat olivat öljyn hintojen vuoksi rikkaampia kuin koskaan, mutta samalla ne keräsivät itselleen valtavan velkataakan. Kyseistä ajanjaksoa kutsutaan Latinalaisessa Amerikassa ”aggressiivisen velkaantumisen kaudeksi”.

Velkaantumisen syyksi mainitaan usein korruptoituneet ja populistiset hallitukset sekä ylisuuri julkinen sektori. Velanotto olikin aggressiivista, mutta vähintään yhtä aggressiivista oli velan tarjoaminen, samalla kun Maailmanpankki kampanjoi ankarasti korostaen velan merkitystä talouskasvun ja kehityksen rahoittajana.

1980-luvulle tultaessa korkotaso nousi. Lainataakasta tuli täysin mahdoton, ja kupla puhkesi elokuussa 1982, kun Meksiko julistautui maksukyvyttömäksi. Kriisi levisi dominovaikutuksena koko maanosaan. Esimerkiksi Ecuadorin julkinen ulkomaanvelka muuttui korkotason nousun vuoksi 18-kertaiseksi vuodesta 1976 vuoteen 1982.

1980-lukua kutsutaan Latinalaisessa Amerikassa ”menetetyksi vuosikymmeneksi”. 1990-luvulle tultaessa uusliberaali doktriini otti mantereella niskaotteen. Talous valjastettiin palvelemaan ulkomaanvelan maksua, julkinen sektori kutistettiin minimiin ja kasvun lähteenä nähtiin ulkomaiset investoinnit. Paradoksaalisesti kasvua kuviteltiin saatavan yksityistämällä valtion toimintoja, vaikka tämä ainoastaan siirsi olemassa olevaa taloudellista toimintaa yksityisiin, ulkomaalaisiin käsiin.

Talouden ”dollarisaatio”

Toinen merkittävä tekijä, uusliberalismin pyrkimys inflaation minimoimiseen, johti Latinalaisessa Amerikassa äärimmäisyyksiin. Argentiinan presidentti Carlos Menem visioi, että alueen maat luopuisivat kansallisista valuutoistaan ja ottaisivat käyttöön Yhdysvaltain dollarin. Argentiinan peso sidottiin keinotekoisesti dollariin vaihtosuhteella 1:1, samalla kun Ecuador meni ”dollarisaatiossa” vielä pidemmälle luopuen kokonaan omasta valuutasta.

Dollarisaatiolla oli kohtalokkaita seurauksia, sillä se aiheutti kotimaisten tuotteiden hintojen nopeamman kasvun suhteessa ulkomaisiin pienentäen samalla nettoviennin määrää. Uusliberaaleille poliitikoille suurin pulma näytti olevan se, miten ongelma rahoitettaisiin, ei se, miten se ratkaistaisiin.

Lisäpääomaa pyrittiin saamaan niin ulkomaisina investointeina kuin lainoinakin. Samalla menetettiin talouspolitiikan tärkein keino eri sektorien aktivointiin, kun keskuspankilta meni mahdollisuus valuuttakurssipolitiikkaan. Näin talouspolitiikasta tuli aktiivisen sijaan reaktiivista.

Ennen presidenttiyttään valtiovarainministerinä toiminut Correa kertoo kirjassaan Ecuador: de Banana Republic a la No República, kuinka julkinen sektori ajettiin minimiin – Ecuador käytti terveydenhuoltoon vain 4 prosenttia bkt:sta, kun suurin osa valtion tuloista meni velanmaksuun. Kuitenkin uusliberalismi samalla kasvatti byrokratiaa ja kuluja, kun maa täyttyi erilaisista IMF:n konsulteista, joiden palkat maksettiin valtion kassasta.

Vuosina 1986–2006 Ecuador käytti keskimäärin 14 prosenttia bkt:sta julkisiin hankkeisiin ja 86 prosenttia velanmaksuun. Ecuadorista oli tullut pääoman maasta viejä, samalla kun velanmaksuun otettiin uutta velkaa ja velasta oli tullut poliittisen hallinnan väline.

Velkakomitea ja ”sietämätön velka”

Vuonna 2006 Correa aloitti vaalikampanjansa vaatien Ecuadorin ulkomaanvelan uudelleenarviointia ja velanmaksun lopettamista. Valituksi tultuaan hän toteutti vaalilupauksensa ja perusti velan laillisuutta arvioivan komitean (CAIC, La Comisión para la Auditoría Integral del Crédito Público).

Suurin haaste oli saada yksityisiltä kansainvälisiltä pankeilta velkadokumentteja. Tavoite oli jäljittää ja analysoida vuosina 1976–2006 otetun velan laillisuus. Ecuador oli maailman ensimmäinen – ja on edelleen ainoa – maa, joka on perustanut komitean velan laillisuuden tutkimiseen. Velkaa arvioiva komitea on myös yksi Kreikan vasemmistopuolueen Syrizan tärkeimmistä vaatimuksista.

Toukokuussa 2009 YK:n ihmisoikeuskomitean velka-asiantuntija Cephas Lumina vieraili Ecuadorissa. Hän ehdotti YK:n alaisuuteen elintä, joka hoitaisi välimiesmenettelyä velkojien ja velallisten valtioiden välillä. Lumina piti Ecuadorin velkakomiteaa ”muulle maailmalle mahdollisuutena oppia, sillä sen työ tarjosi näköalan maan velkakehityksestä”.

Vuoden kestäneen analyysin jälkeen komitea julisti osan Ecuadorin velasta laittomaksi. Keskeinen doktriini oli ”sietämättömän velan” (odious debt) käsite. Sitä käytettiin ensimmäisen kerran, kun Yhdysvallat nollasi sen avulla vuonna 1898 valloittamansa Kuuban velat, eli ilmoitti jättävänsä maksamatta Espanjan siirtomaa-aikaiset velat sietämättöminä. Yhdysvallat myös ajoi Irakin velkojen tunnustamista sietämättömiksi viimeisimmän sodan alla. ”Sietämätön velka” tarkoittaa velkaa, joka on otettu ilman kansan suostumusta ja vastoin kansan etuja.

Tällä perusteella Ecuador kieltäytyi maksamasta osaa velasta, jonka katsottiin muodostuneen laittomasti korruption, kohtuuttomien ja sääntelemättömien korkoheilahtelujen, jälkeenpäin muutettujen sopimusehtojen sekä ilman valtion valtuutusta toimineiden virkailijoiden allekirjoittamien lisävelkasopimusten seurauksena.

Seuraava askel oli ilmoittaa, ettei laittomaksi todettua osaa velasta maksettaisi. Kyseessä oli jälleen ensimmäinen kerta historiassa, kun mikään maa ilmoitti vapaaehtoisesta maksujen laiminlyönnistä eli kieltäytyi maksamasta velkaa. Luottoluokittaja Fitch pudotti Ecuadorin luokituksen sen historian huonoimmaksi.

Operaatiosta tuli menestys

Tässä kuitenkin piili koko jutun juju. Maksujen laiminlyönnin uhka oli keino laskea valtio-obligaatioiden hintaa sekundäärimarkkinoilla – niiden takaisinostoa varten ”takaoven kautta”. Tämän tehtävän sai Banco del Pacífico -pankki, joka osti pian laiminlyötäviksi julistettavia valtion arvopapereita noin 20 prosentin hinnalla alkuperäisestä. Hinta oli merkittävä leikkaus alkuperäiseen, mutta kuitenkin kyllin korkea pitämään ”haaskalinnut” loitolla.

Maksujen laiminlyömisestä ilmoitettiin joulukuussa 2008, ja Ecuador saattoi loppuun lainan takaisinoston ”ostohuutokaupalla” velkakirjojen haltijoilta. Operaatio, ajoitettuna Lehman Brothersin yrityssaneerauksen tuntumaan, osoittautui menestykseksi.

Ecuadorin menettely tarjoaa muutaman opetuksen. Ensinnäkin, markkinoiden reaktiot eivät pelottelusta huolimatta rankaisseet Ecuadoria, vaan maa palasi pian pääomamarkkinoille.

Samalla Ecuador säästi valtavia summia, joita on käytetty julkisiin hankkeisiin, kuten terveydenhuoltoon, tieverkon parantamiseen ja talouden aktivoimiseen. Ecuadorin viimeaikainen talouskasvu onkin alueen kolmanneksi nopeinta. Lisäksi Ecuador on uudelleenneuvotellut sopimuksia maassa operoivien öljy-yhtiöiden kanssa ja terästänyt veropolitiikkaa.

Sopisiko malli Kreikkaan?

Voisiko Kreikka menetellä samoin? Ratkaiseva ero eurokriisissä verrattuna Latinalaisen Amerikan velkakriisiin on se, että velkakirjojen haltijoille oli jälkimmäisessä alusta lähtien selvää, ettei velkaa tultaisi maksamaan kokonaisuudessaan. Eroja oli alueen sisälläkin, esimerkiksi Uruguay joutui maksamaan velkansa takaisinostosta Argentiinaa ja Ecuadoria kovemman hinnan, koska luottamus sen maksukykyyn ei koskaan horjunut ”yhtä uskottavasti”.

Ratkaisevin opetus Euroopalle velan takaisinoston suhteen olisi pitää maksujen laiminlyömisen skenaario uskottavana. Ecuadorissa laiminlyönnistä puhuttiin ensin yli kaksi vuotta, Correan vaalikampanjan ajan, ja sen jälkeen velkakomission työskennellessä. Se ei vielä riittänyt, vaan tarvittiin joulukuun 2008 ”ostohuutokauppa”, jotta takaisinosto saatiin tehtyä alennushinnalla.

Kreikassa obligaatioiden haltijat eivät ikinä taivu takaisinostoon tappiollisin hinnoin, jos EU näyttää vapaaehtoiselta rahoittajalta. Näin ollen Euroopan rahoitusvakausväline ja sen korvaava Euroopan vakausmekanismi, jotka myöntävät lainaa vaikeuksissa oleville maille, ovat täydessä ristiriidassa maksukyvyttömyysskenaarion hyödyntämisen kanssa.

Pyrkimyksiä sijoitusten arvon säilyttämiseen ja Kreikan ylivelkaantumisen ratkaisemiseen on Latinalaisen Amerikan opetusten valossa mahdoton yhdistää. Mahdollisuus soveltaa Ecuadorin mallia Kreikassa nähdään kenties kesäkuun vaalien jälkeen. Mallin ensimmäinen askel, velan oikeudellisuutta tutkiva komissio, on Syriza-puolueen keskeinen vaalilupaus.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Uhkailua, häirintää, vainoa – Etelän naisjournalistit taistelevat oikeudesta tehdä työtään

Shanghai peittyi sumuun heinäkuun lopulla.

Kiinan voimistuminen näkyy ja kuuluu meillekin saakka, entä sen lähinaapurustoon?

Kulkukoirat kuuluvat Intian ja naapurimaiden katukuvaan.

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

Pakolaiset antoivat oman panoksensa Shirika-suunnitelmaan sidosryhmien tapaamisessa Nakurussa helmikuussa 2025.

Pakolaisleireistä halutaan siirtokuntia, pakolaisista kenialaisia

Uusimmat

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Antti Tuomainen jatkaa mukavalla linjallaan.

Antti Tuomaisella ei ole kiirettä uusiutua, koska tämänkin syksyn tuttua kaavaa toistava uutuus on niin viihdyttävä

Keväällä valtiovarainministeri Riikka Purra lupaili loppua datakeskusten verovapaudelle. Kääntyikö takki, kysyy kansanedustaja Johannes Yrttiaho.

Bluffaako Purra, kysyy kansanedustaja – datakeskusten veronkiristystä ei ole budjetissa

Älypuhelin ja autoradio ovat suosituimmat välineet kuunnella musiikkia

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
02

Suomen työttömyys ennätyskorkealla: ”Suorastaan käsittämätön suoritus, itse tuotettu tilanne”, ”Väkisinkin katseet kääntyvät Orpon hallitukseen”

 
03

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
04

Piti tulla 100000 uutta työllistä, tulikin 75000 työtöntä, Sarkkinen rusikoi hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikan mahalaskua

 
05

Leikkaako hallitus työntekijöiltä arkipyhät vai ei, SAK:n Eloranta tiukkaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

”Pallo erityisesti perussuomalaisilla ja kokoomuslaisilla” – Oulaskankaan yöpäivystyksen lakkautus vaarantaa ihmisten terveyden ja kasvattaa kustannuksia, Koskela sanoo

26.09.2025

Leikkausvinkki hallitukselle: tahdottomien sosiaaliministerien työt hoituisivat VM:n virkamiehilläkin, säästö miljoona euroa vaalikaudessa

26.09.2025

Orpo johti eduskuntaa harhaan nyt vanhuspalveluiden leikkauksista, sanoo Koskela

26.09.2025

Vasemmistoliiton puoluesihteeri tähtää jatkokaudelle – ”Meillä on loistava suunnitelma tuleville vuosille ja haluan varmistaa, että se toteutetaan”

26.09.2025

Toimittajat vastasivat: Mikä journalismissa jää varjoon?

26.09.2025

Pohjoismaiset vasemmistomepit kirjeessään komissaareille ja pääministereille: kansalaistemme turvallisuus Freedom Flotillalla turvattava

25.09.2025

Pääministeriä vaadittiin tilille puheistaan: pienituloisten verotus jopa kiristyy toisin kuin Orpo on väittänyt

25.09.2025

Yrttiaho pitää hallitusta vastuullisena töiden jatkumisesta Uudenkaupungin autotehtaalla

25.09.2025

Hallitus liioittelee sopeutustensa määrää, silti se on omilla toimillaan heikentänyt talouden tilaa

25.09.2025

Kansankunnan tsemppivalmentaja Petteri Orpo ei ole Mooses vaikka yritys on kova

25.09.2025

Työttömyysturvan kiristykset näkyvät nyt: virta vie ansiopäivärahalta työmarkkinatuelle

25.09.2025

Laboren vuoro alentaa suhdanne-ennustetta

25.09.2025

Uhkailua, häirintää, vainoa – Etelän naisjournalistit taistelevat oikeudesta tehdä työtään

25.09.2025

Työttömyydessä tuli uusi ennätys, mutta työvoimapalveluihin on entistä vaikeampi päästä, kertoo SAK

24.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään