KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Suomen kootut sekoilut EU:n budjettineuvotteluissa

Pääministeri Jyrki Katainen esikuntineen selvitti EU:n budjettineuvotteluita eduskunnan suurelle valiokunnalle keskiviikkona 13. helmikuuta.

Pääministeri Jyrki Katainen esikuntineen selvitti EU:n budjettineuvotteluita eduskunnan suurelle valiokunnalle keskiviikkona 13. helmikuuta. Kuva: Lehtikuva/ Antti Aimo-Koivisto

EU:n budjettien ”aleneva trendi” on propagandaa, kirjoittaa Esko Seppänen.

Esko Seppänen
23.2.2013 10.00

Euroopan unionin jäsenmaat ruokkivat unionia jäsenmaksuilla, joilla niiden omaa rahaa kierrätetään Brysselin kautta niille takaisin EU-rahana.

Jos jäsenmaan rahoille syntyy sillä matkalla hävikkiä, se on nettomaksaja. Yksi suurimmista EU:n menojen nettomaksajista on pieni Suomi, joka helmikuun huippukokouksessa valoi maksuosuutensa betoniin seuraaviksi seitsemäksi vuodeksi.

Kaikille kokouksen päätöksille tarvittiin yksimielisyys, ja kun Suomi salli nettomaksunsa korottamisen, asia on nyt lyöty lukkoon myös kahden seuraavan eduskunnan osalta.

ILMOITUS
ILMOITUS
Komissio on kuin taikuri, joka vetää tyhjästä hatusta sinne piilotetut numerot.

Jäsenmaksu ja liittovaltio

Vasemmistoliiton liepeillä on alkanut esiintyä sellaisia näkemyksiä, että EU:n voi ja sen saa tehdä liittovaltioksi, jos siitä tulee vasemmistolainen liitto-
valtio.

Se ei ole mahdollista. Jossakin jäsenmaassa – yksikin maa riittää – on aina sen verran porvareita, että he voivat estää EU:n perustuslain demokratisoimiselta vaadittavan yksimielisyyden.

Perustuslakinsa mukaan EU on pääoman, tavaroiden ja työläisten liikuttelun vapauksineen oikeistolainen projekti ja (finanssi)kapitalismin poliittis-juridinen olomuoto Euroopassa.

Niin kauan kuin EU rahoittaa toimintansa jäsenmaksuin (eikä sille anneta verotusoikeutta), unioni muistuttaa valtioliittoa eikä liittovaltiota. Tätä periaatetta nakerretaan unionin sisältä käsin. Liittovaltion kannattajat eli federalistit pyrkivät korvaamaan jäsenmaksut päästöoikeuksien myynnillä ja verottamalla varainsiirtoa eli rahakauppaa. Jos EU:lle annetaan jäsenmaksuista riippumatonta ”omaa” rahaa, kyseessä on vallansiirto liittovaltion suuntaan.

Seitsemän vuoden rahoituskehys

EU:n vuotuisten budjettien pohjaksi valmistellaan – muinaisen Neuvostoliiton suunnittelukomitean Gosplanin viitoittamaa tietä kulkien – seitsenvuotinen rahoituskehys. Siinä asetetaan ylärajat EU:n vuosittaisille menoille. Niiden rahoittamiseen se ei saa ottaa velkaa.

Komissio valmistelee rahoituskehyksen arvaamalla jokaisen 28 jäsenmaan osalta erikseen ja jokaiselta seitsemältä vuodelta erikseen maan talouskasvun (BKT) ja arvonlisäverokertymän, joiden perusteella määräytyvät EU:n jäsenmaksut. Komissio on kuin taikuri, joka vetää tyhjästä hatusta sinne piilotetut numerot.

EU:n budjeteissa on kahdet luvut: maksumäärärahat ja maksusitoumusmäärärahat.

Maksut ovat sitä rahaa, jota komissio saa maksaa EU:n kassasta kunkin budjettikauden aikana. Maksujen maksimimäärä on uudessa vuosien 2014–2020 rahoituskehyksessä 908 miljardia euroa.

Maksusitoumukset ovat lupauksia siitä, että EU maksaa maksumäärärahoista myös ne monivuotiset kulunsa, joihin komissio on sen sitouttanut. Maksumäärärahoja ei koskaan käytetä maksukattoon asti, ja siitäkin syntyy tilaa maksuja suuremmille maksusitoumuksille. Maksusitoumusmäärärahat ovat uudessa rahoituskehyksessä 960 miljardia euroa.

Väärä luku

Kataisen hallitus käyttää EU:n uuden vuosien 2014–2020 rahoituskehyksen kattolukuna summaa 997 miljardia euroa.Sellainen summa saadaan, jos maksusitoumuksiin lasketaan mukaan myös rahastotalous. Siinä suurin menoerä ovat ne maksut Euroopan kehitysrahastolle, joita ei rahoiteta EU:n budjetista. Suomi maksaa vuosittain noin 50 miljoonaa euroa tätä lähinnä suurten jäsenmaiden entisille siirtomaille annettavaa kehitysapua. Se ei näy Suomen nettomaksulaskelmissa (kuten eivät myöskään Suomen rajoilla perittävät ja EU:lle tänä vuonna lähetettävät yli 170 miljoonan tullitulot).

Kun Suomen hallitus käyttää EU:n budjettikehyksestä tällaista lukua (997 miljoonaa), se johtaa suureen sotkuun verrattaessa tulevia mutta fiktiivisiä maksusitoumusmäärärahoja realisoituneisiin maksumäärärahoihin. Ongelma syntyy eri vuosien erilaisesta hintatasosta.

Budjettikasvu ei taitu

Helmikuun huippukokouksen tulosta markkinoitiin suurena voittona Suomen ja eräiden muiden maiden vaatimuksille EU:n budjettikulujen leikkaamisesta. Kun kokouksen loppupäätelmissä maksusitoumusten katto oli 960 miljardia ja maksumäärärahojen katto 908 miljardia euroa, olennaisen tärkeää on huomata niihin lukuihin liittyvä viittaus: ”Kaikissa luvuissa on käytetty vuoden 2011 kiinteitä hintoja.”

Tämä viite kertoo, että kaikki budjettiluvut riippuvat komission käyttämästä 2 prosentin deflaattorista, siitä, että kaikki vertailut ovat silkkaa laskuoppia.

Kun tätä uutta sopimusta edeltänyt vuosien 2007–2013 maksukehys hyväksyttiin lopullisesti 17.5.2006, vastaavat luvut olivat paljon alhaisemmat: maksusitoumukset 864 miljardia ja maksut 821 miljardia euroa. Ne oli laskettu vuoden 2004 hinnoilla.

Näiden lukujen perusteella ei selvästikään toteudu EU:n budjettien ”aleneva trendi” (siis se, että uusi rahoituskehys olisi alempi kuin edeltäjänsä). Se on europropagandaa, jota kuvaa ns. Stubbin oppi: ”Neuvottelujen loppuvaiheessa on aina kaksi tavoitetta: saada mahdollisimman hyvä diili ja saada lopputulos näyttämään mahdollisimman hyvältä kotona.”

Lukujen todennettavuutta mutkistaa vielä se, että kaikkiin tulevien vuosien lukuihin sisältyy sama viive kuin edelliselläkin budjettikehyskaudella: Sen johdosta Suomen vuosien 2014 ja 2015 nettomaksut ovat alhaisemmat kuin loppukauden maksut, kun kaikkia asiaan liittyviä lakeja ei saada voimaan parin ensimmäisen vuoden aikana. Suomen nettomaksun korotus ei siis tule näkyviin uuden kehysbudjettikauden alussa.

Sen sijaan budjettikauden lopussa vuonna 2020 Suomen nettomaksu saattaa hyvinkin olla sen vuoden rahassa lähempänä miljardia euroa kuin hallituksen laskemaa 520 miljoonan euron vuosikeskiarvoa.

Kataisen hallituksen sekoilu

Suomen hallitus palasi tässä yhteydessä käyttämään tulevien vuosien nettomaksun laskennassa Suomen omaa todellisiin lukuihin perustuvaa laskentatapaa, joka otettiin Suomessa vuonna 2007 käyttöön propagandatarkoituksessa Suomen nettomaksun näyttämiseksi todellista alhaisempana.

Komission nettomaksuluvuista on jätetty jakamatta jäsenmaiden kontolle vajaat 10 prosenttia EU:n menoista, mikä pienentää systemaattisesti jokaisen maan laskennallista nettomaksua tuolla prosentilla.

Miksi sitten Kataisen hallitus otti uusiokäyttöön sellaisen kansallisen laskentatavan, joka rahassa mitattuna näyttää tulevan Suomelle kalliimmaksi?

Syy on se, että komission laskentatavan mukaan menojen todellinen kokonaismäärä ei täsmää budjettien lopullisen kokonaissumman kanssa; onhan komission luvuista jätetty pois joukko todellisia ulkosuhde- ja hallintokuluja. Siksi komission lukuja pitää korottaa tietyllä kertoimella, jolla maakohtaiset liian alhaiset luvut palautetaan todellisten menojen tasolle. Tämä kerroin on taikurin hatusta vedetty fiktio kuin ovat maakohtaiset BKT- ja arvonlisäveroarvaukset. Sen perusteella Suomen maksuosuus kasvaisi 0,26 prosentista kansantuloa 0,32 prosenttiin.

Suomi palasi tässä yhteydessä omaan kansalliseen laskentatapaan, kun sen käyttämisellä nettomaksun lisääntyminen saadaan näyttämään prosenteissa pienemmältä ja nousevan vain 0,22 prosentista kansantuloa 0,27 prosenttiin.

Suuressa ”rehellisyyden” puuskassaan Kataisen hallitus käyttää kaksinkertaista EU:n nettomaksuosuuden laskentatapaa meille yksinkertaisille ihmisille.

Maataloustuet

Suomen erityisongelma EU:n budjettitaloudessa on maatalous. Suomi maksaa omille maanviljelijöilleen omasta budjetistaan kansallisia maataloustukia toiseksi eniten kaikista EU-maista. Vain Ranska on edellä. (Tarkat luvut oheisessa taulukossa.)

Omasta budjetistamme maksettavien maatalouden kansallisten tukiaisten ongelma periytyy jo jäsenyysneuvotteluista. Kun EU ei suostunut kustantamaan Suomelle omaa maataloutta ja kansanäänestyksessä tarvittiin EU:hun liittymiselle maanviljelijöiden tuki, se ostettiin omalla rahalla niin sanottuna kansallisena tukena. Kaikkien muiden – luonnonoloiltaan meitä paljon edullisempien – maiden maatalouden kustannukset EU kyllä maksaa.

Vuonna 2011 me maksoimme omasta budjetistamme omia maataloustukiaisia noin 1 200 miljoonaa. EU:lta saatiin vain 800 miljoonaa. Käytännössä me siis maksoimme valtaosan maataloustukiaisistamme itse, ja sen lisäksi me osallistuimme nettojäsenmaksullamme muiden maiden maatalouden tukemiseen 200–300 miljoonalla eurolla!

On kritisoitu sitä, että Suomi ei vaatinut samanlaista jäsenmaksualennusta, jota Tanska alkaa saada 130 miljoonaa euroa vuodessa. Alexander Stubb vastaa kritiikkiin niin, että siinä tapauksessa Suomi olisi menettänyt niin sanotun maaseutukirjekuoren 600 miljoonaa eli 85 miljoonaa euroa vuodessa sekä oikeuden maksaa itse kansallista tukea siihen päälle. Eräällä tavalla Suomen nettomaksulisää on myös tämä kansallinen tuki, jota näyttää luvatun MTK:lle EU:lta saatavien tukiaisten leikkausten vastapainoksi. Sellaiseen lupaukseen viittaa se, että MTK ei liene koskaan ennen kehunut hallituksen Brysselin tuliaisia. Sillä se on täydellisesti hiljentänyt kepun nettomaksukritiikin.

EU:n budjetista saatavat aluekehitysrahatkin vähenevät erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomesta tavalla, josta päätetään vielä erikseen.

Tässä ollaan eikä muuta voida. Elämä jatkuu. EU:ssa se jatkuu niin, että Kansainvälisen Valuuttarahaston (IMF) talousennusteen mukaan EU:n yhteisvaluutta-alue on tänä vuonna koko maailman pysähtynein (vähiten dynaaminen) talousalue.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jessi Jokelainen.

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

Minja Koskela.

Väärä suunta? Suomesta on tulossa kirjoja eniten verottava EU-maa

Miksi poliisi haluaa vaieta nuorisorikollisuuden vähenemisestä?

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä päätti kesäkokouksensa Tampereella tänään torstaina. Kuvassa puolueen puheenjohtaja Minja Koskela ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

Uusimmat

Kit Karisma palaa nuoruutensa Miamiin sarjan yhdeksännessä osassa. Timo Nummisen kansitaide vakuuttaa tälläkin kertaa.

Ari Wahlstenin Kit Karisma saa lujasti lisäpotkua maisemanvaihdoksesta Miamiin

Arkistokuvassa eteläsudanilainen hedelmäkauppias pääkaupunki Juban liepeillä.

Sudanin nälänhätä kurittaa naisia enemmän kuin miehiä

Msimbazijoen altaan kehitysprojekti aikoo muuttaa Dar es Salaamin herkästi tulvivat alueet ilmastokestäväksi puistoksi.

Dar es Salaamin tulvatasangosta tehdään puisto kaupunkilaisille

Rapujuhlista tuleekin verikekkerit Martin Österdahlin nerokkaasti rakentamassa jännärissä.

Martin Österdahlin värisyttävä kostojännäri Rapujuhlat ottaa kantaa tosi-tv:n moraalittomuuteen

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

 
02

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

 
03

Kertomuksia sateenkaariperheistä

 
04

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

 
05

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

22.08.2025

Väärä suunta? Suomesta on tulossa kirjoja eniten verottava EU-maa

22.08.2025

Miksi poliisi haluaa vaieta nuorisorikollisuuden vähenemisestä?

22.08.2025

Susijengi piti Puolan hyvin aisoissa

21.08.2025

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

21.08.2025

Suuria odotuksia Sri Lankassa – Vasemmistopuolue JVP lupasi kitkeä maasta korruption ja parantaa köyhien elinoloja

21.08.2025

Vasemmistoliitto listasi hallituksen möhläyksiä:”Syksyllä nähdään, pettääkö Purra jälleen suomalaiset työntekijä”

20.08.2025

Li Anderssonilla on Euroopalle tehtävä: Rahoitusta pois Yhdysvaltojen aseteollisuudesta

20.08.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvi valtiovarainministerin linjaa: ”Toisin kuin Riikka Purra, me valitsisimme mieluummin vahvan sairaalaverkon kuin halvemman kaljan”

20.08.2025

Kuubassa químico leviää kuin peukkuhuume Suomessa – Halpa ja vaarallinen aine on suosittua nuorten keskuudessa

20.08.2025

Minja Koskela hakee jatkokautta

20.08.2025

Viisi kysymystä ja vastausta hallituksen esittämästä velkajarrusta – ”Tausta-ajatuksena on julkisen talouden ja hyvinvointivaltion leikkaaminen”

20.08.2025

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

19.08.2025

Li Andersson on skeptinen Washingtonin kokouksen suhteen: ”On kiusallista katsoa kun johtaja johtajan jälkeen imartelee Trumpia”

19.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään