KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Kuolema Toijalan asemalla

Pirjo Hämäläinen
19.8.2013 17.50

Kolumni / Pirjo Hämäläinen

”Linjuriauto on maantien ässä, jos olet jonnekin pyrkimässä, kättäsi heiluta auton tullen, kyydin se antaa sulle. Rakkaus jättää ja lempikin pettää, linjuriauto hylkää ei kettään, kaikki se ottaa, kaikki se nielee, jää vaikka ovenpieleen.”

Vampulan laulajapoika Veikko Sato kuoli ainoastaan 33-vuotiaana, mutta hän jäi viihdemusiikin historiaan letkeällä Linjuripolkalla, johon sanat sepitti päättyvän kesän päivänsankari Reino Helismaa. Sato levytti Linjuripolkan vuonna 1950, joten voisi kuvitella, että sen humaani sisältö on kuumeiselle ajallemme täysin vieras. Linjurimatka Lahdesta Padasjoelle ja takaisin todisti kuitenkin toista.

ILMOITUS
ILMOITUS
Kelvottoman matkustaja-aineksen takia VR:n on rajattava lähipalvelunsa Gestapoon, joka ratsaa työkseen lippuja.

Sama lupsakka kuljettaja huolehti mennen tullen joka ikisestä matkustajasta ja matkalaukusta. Lahdessa kuljettaja käynnisteli jo moottoria, mutta sitten hän huomasi vanhan naisen, joka harhaili laitureiden välissä. Kuljettaja hyppäsi hetimmiten ulos ja lähti kysymään, mitä linjuria nainen etsi.

Hyvissä ajoin kuljettaja kuulutti pysäkit ja varmisti vielä, että kaikki olivat tilanteen tasalla. Nyt ollaan Tallukassa, jääkö kukaan Tallukassa pois? Oliko teillä matkatavaroita? Ei kai rouvalta kassi unohtunut?

Linjuriauto hylkää ei kettään, ja paljon pitää tapahtua, että se saapuu perille myöhässä. Samaa ei voi ratojemme rautahevosta valitettavasti sanoa.

”Ensiluokan vaunussa uninen on tunnelma, matkustajat – miehet, naiset – kaikki torkkuvat. Silloin vauhti hiljenee ja melkein pysähtyy. Missä lienee pysähdyksen syy?”

Helismaa siirsi jyskyttävän Orient Expressin uudelle mantereelle ja teki siitä Meksikon pikajunan. Samalla hän tuli kuvanneeksi 2000-luvun intercityjä ja pendolinoja, jotka juuttuvat tuon tuostakin keskelle asumatonta maaseutua.

Joskus pysähdyksen syy kerrotaan, joskus ollaan kertomatta. Kuulutuksissa käytäntö on yhtä kirjava: tänään asemat kuulutetaan, huomenna annetaan matkustajien moukantuurillaan arvata. Lähi- ja taajamajunissa ei jatkoyhteyksistä mielellään hiiskuta, vaikka suuri osa porukasta vaihtaa Riihimäelläkin toiseen, saman tien lähtevään junaan. Laituria on kysyttävä konduktööriltä, joka lupaa selvittää asian.

Toijalan risteysasemalla koin ennätyspakkasten aikaan jäätävän painajaisen. Olin tulossa illalla Turusta ja aikeissa nousta Helsingin junaan, mutta se olikin kaksi tuntia myöhässä. Turun junan henkilökunnan täytyi myöhästymisestä tietää, mutta matkustajat pudotettiin mitään ilmoittamatta pilkkopimeään, nopeasti kangistavaan Toijalaan. Asemarakennus oli kiinni, ja mikä pahinta, koko kirottu Toijala oli kiinni – lukuun ottamatta syrjäistä pubia puolentoista kilometrin päässä asemasta.

Minua viisaammat naiset ahtautuivat samaan hissiin ja huokuivat toisensa lämpimiksi. Oma kohmeeni suli hiukan pubissa ja palasi sitten tappavan kylmällä laiturilla.

Jos Turun junan konduktöörillä olisi ollut vähänkin järkeä, hän olisi neuvonut jatkamaan Tampereen pääteasemalle ja vaihtamaan vasta siellä junaa. Matkustajat olisivat maksaneet lenkistä paljon, sillä kuolema Toijalan asemalla ei ole miellyttävä kokemus.

Puolet Hyvinkään asukkaista pyrkii jatkuvasti junalla Helsinkiin, mutta asemalta voi ostaa lipun vain arkisin ennen viittä. Tämäkin vaatii rutkasti aikaa ja yli-inhimillisen sitkeää jonotusta. Kehitys näyttää kulkevan siihen suuntaan, että kaikki lippuluukut naulataan kohta umpeen, mutta jo tässä vaiheessa lähiliikenteen liput pitäisi kai tulostaa automaatista.

No, naputan aseman nurkalla, kaatosateessa ja rillit huurussa, automaatin vaatimat seikkaperäiset tiedot ja saan viimein käteeni lipun. Seuraavaksi pitää etsiä H-junan ainoa toimiva leimauslaite ja survoa märkä paperinpala sen vastahakoisiin hampaisiin.

Matkustajilta edellytetään virkeää omatoimisuutta, rivakkaa itsepalvelua ja ehdottomasti pankkikorttia, mutta mikäli rahkeet eivät vanhuuden, sairauden, vammaisuuden tai muukalaisuuden takia riitä, leimaamattomasta lipusta mätkäistään 80 euron sakko.

Mikään ei ole Matin ja Liisan ajoista muuttunut. Ensimmäisellä junareissullaan Matti huumaantui vauhdista ja vähän viinastakin ja hihkui onnessaan ”Hih! hih! hih!”, joten määräasema pääsi hurahtamaan ohitse. Erehdys oli mitätön, mutta virkaintoinen konduktööri haukkui Mattia häpeämättömäksi siaksi ja heitti hänet Liisoineen tuntemattomalle ratapenkalle.

Juhani Ahon Rautatie ennakoi kaukonäköisesti sitä tapaa, jolla VR asiakkaisiinsa suhtautuu. Vaikka asiakas ei olisi rikosta vielä tehnyt, kyllä se sitä matalassa otsassaan jo suunnittelee.

Kelvottoman matkustaja-aineksen takia VR:n on rajattava lähipalvelunsa Gestapoon, joka ratsaa työkseen lippuja. Joissakin junissa on tosin saastainen vessa, mutta ovi pidetään lukossa, sillä ”KÄYMÄLÄÄ SAA KÄYTTÄÄ VAIN JUNAN KISSA” ja ”KÄYMÄLÄÄ KYTTÄÄ VAIN JUNAN SS”.

Junalippujen hinnoittelu on sekavaa spekulointia ja venäläistä rulettia. Matka Hyvinkäältä Kouvolaan voi maksaa samana aamupäivänä 17,38 euroa tai 41,24 euroa. Matkustajien aikatauluihin parhaiten sopivat junat ovat törkeän kalliita. Vähemmän käytetty juna saatetaan taas panna polkumyyntiin, jolloin liput loppuvat viikkoa ennen lähtöä. Isänsä hautajaisiin tähtäävän on turha luottaa siihen, että hän saa haluamaansa pikajunaan päivää tai kahta aiemmin piletin.

Pietarin-matkojen hintaerot nostavat niskavillani pystyyn. Valitsen verkosta sattumanvaraisesti elokuun viimeisen päivän ja luen ruudulta, miten kakkosluokan menolippu maksaa aamun ensimmäisessä Allegrossa 42,91 euroa ja toisessa 106,08 euroa. Ensimmäinen Allegro lähtee Helsingistä jo kuuden jälkeen, joten kauempaa tulevien on pakko matkustaa kymmenen junalla. Mutta onneksi tilanne elää: tänään lipun myyntihinta on 106,08 euroa, huomenna kenties vain 93,17 euroa.

Junalippuja voisi verrata siirappiin. Teuvo Pakkalan kertomuksessa pieni Vappu passitetaan kauppaan ostamaan kymmenellä pennillä siirappia, sillä äiti tietää, mihin sellainen määrä riittää. Mikäli kauppias menettelisi kuin VR, kello yksi Vappu saisi siirappia lusikallisen ja kello kaksi ämpärillisen. Kello kolme siirapista olisi tehty niin paljon ennakkovarauksia, että Vappu saisi heittää kymmenellä pennillään vesilintua.

Kirjoittaja on hyvinkääläinen tietokirjailija, taidehistorioitsija ja kunnallispoliitikko.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Lontoossa 1. kesäkuuta järjestetyssä mielenosoituksesa vaadittiin Venäjää palauttamaan Ukrainasta pois viedyt lapset. Kyltissä vaaditaan sodan lopettamista.

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

Uusimmat

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
03

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
04

1800-luvun taudit palanneet Britanniaan – yhtenä syynä sosiaaliturvan ja julkisen terveydenhuollon leikkaukset

 
05

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään