KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Historiakuva, joka hukkaa mahdollisuutensa

Vappu Nalbantoglu on Toveri K:n karjahteleva Aino Kuusinen.

Vappu Nalbantoglu on Toveri K:n karjahteleva Aino Kuusinen. Kuva: Helsingin kaupunginteatteri/ Tapio Vanhatalo

Toveri K -näytelmän esitystapa kiusaannuttaa. Esitys jää ulkokohtaisiin näyttämökuviin eikä terävöitä käsitystä O.W. Kuusisesta ja Stalinin kauhun ajasta.

Veli-Pekka Leppänen
1.2.2014 15.00

Teksti on venäläisen kynästä, ohjaaja ukrainalainen, yleisö suomalaista. Ja kun vielä aiheena on Otto Wille Kuusinen (1881–1964), eivät odotukset voisi olla ristiriitaisempia kuin Toveri K -näytelmän maailmanensi-illassa.

Esitys lyödään käyntiin voimalla. Treenatut nuoret miehet liikehtivät showmaisesti outoine kuntopyörärekvisiittoineen, verenkarvaissa jylhissä lavasteissa, oopperamusiikki pauhaa. Kuusinen (Asko Sarkola) astuu esiin.

Siirto Kremlin sairaalaan, jossa Kuusinen vetää viimeisiään keväällä 1964. Hrushtshov ja Andropov pohtivat, mille protokollan tasolle sankarihautajaiset sijoitetaan. Päädytään varsin ylös: Leninin työtoveri poistukoon arvolleen sopivasti, ja tuhkat Kremlin muuriin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Pulmana on Kuusisen viimeinen toivomus: että virallinen leski Aino Kuusinen saisi muuttaa länteen. Pääsihteeri: ”No, päästetään.” KGB-pomo Andropov varoittaa, että ex-vaimo on ennen sotia palvellut ulkomaantiedustelussa, jopa avustanut Richard Sorgea, ja kantaa siis valtakunnansalaisuuksia. Hrushtsov päättää: ”Kuolevan toivomus, lasketaan länteen.”

Taas siirto, Tapanilaan Helsingin liepeille syksyllä 1919. Insinööri Sarola ja tämän Aino-vaimo salamajoittavat Kuusisen, jolloin Ainon (Vappu Nalbantoglu) ja Oton välille leiskahtaa sähköiset latingit. Kohtaus on vahva. Aino kihlataan jo, vaikka hän menee Moskovaan vasta kolme vuotta myöhemmin.

Näin on piirretty aikaraamit, 45 vuotta. Katsoja on virittynyt, ja voidaan syventyä tarinaan.

Ihmisten tarina puuttuu

Mutta mutta. Juttu ei alakaan vyöryä ihmisten tarinana, vaan takoo loputtoman tasarytmisenä näyttämökuvien ketjuna – ihmiset kolkosti nytkähtelevinä, karjuvina hahmoina. Sanat tulevat venyttäen artikuloivista puhekoneista, mikä korostuu yliampuvin kaiutuksin.

Lähimennyttä tunteva katsomonosa kyllä tajuaa, minne kukin kohtaus sijoittuu, mutta tilanteiden valinnat ja sietämättömät ristiriidat eivät välity nimeksikään.

Historiadraamoissa lumoaa juuri se, että niissä voi varioida ja leikitellä ihmisten vaihtoehdoilla ja motiiveilla – pohtia vaikeita miksi-kysymyksiä. Teatterin, lähes kaiken fiktiivisen taiteen, vetovoima ja oikeutus kumpuaa paljolti näistä mahdollisuuksista – jotka Toveri K:ssa siis pysyvät koskemattomina.

Paikoin saa kuvan, että huutavin vääryys noissa hulluuden pyörteissä oli Oton henkinen kylmyys Ainoa kohtaan. Kylmyys lienee totta, mutta historiallisena painotuksena se jää äärilatteaksi.

Stalin-dialogit kuin julkilausumaa

Kolmas päähenkilö on monen näyttelijän vuorollaan esittämä Stalin. Kuitenkaan Otto-rengin suhteessa Josif-isäntään ei mennä syvälle, ja dialogit kulkevat kuin julkilausumaa skandeeraten.

Jokunen iskevä sana Stalinista jää mieleen.

”Nyt se tsingiskaani työntää meille luun kurkkuun,” vitsailee Nikolai Buharin 1920-luvulla ystävälleen Otolle, ja lisää: ”Miksi sinä et sano mitään?” (Sitten kun Buharin keikahtaa, ei Ottokaan ole viaton.)

Vähän myöhemmin Otto manaa: ”Minä, joka en pelkää mitään enkä ketään, pelkään kuollakseni häntä!” Ja toistaa: ”Palvelin häntä ja vihasin häntä!”

Pari haarukkapalaa on Staliniltakin. ”Eiköhän kanneta kommunismin lippu sinun rakkaaseen Helsinkiisi!?”, hän rohkaisee Ottoa 1939. Kesällä 1940 resignoitunut Otto mutisee: ”Suoraan sanoen olin tyytyväinen, en olisi halunnut Suomen presidentiksi Siperiaan.”

Jatkosodassa Stalin taas intoilee: ”Laita se valkea ratsusi valmiiksi.” Irtokiteytyksiä on, muuta ei.

Vaikka esitys viimeisessä puolituntisessa kohenee, se ei palauta ensimmäisen puolituntisen jälkeen purkautuneita jännitteitä. Aino päättää istunnon: ”Hän olisi ollut enemmän kotonaan mäntyarkussa.”

Kaksi tuntia karjahtelua

Verevä, muuntuvainen Vappu Nalbantoglu vie Tapanilassa jalat alta. Mutta miksi hän siitä lähtien vain karjahtelee kaksi tuntia – puhuakseen vasta lopussa ihmismäisesti? Näyttelijän vajaakäyttöä, vaikka tulipuna-asun vaihto valkeaksi tehoaa.

Asko Sarkola sopisi hiljaa miettiväksi Otoksi, mutta hänet on pakotettu ikään kuin iltamakuuluttajan osaan. Vuorosanoja riittää, mutta kosolti Sarkola niitä ensi-illassa unohtelikin. Niin ikään eläkeikäinen Esko Roine pärjäsi hyvin, kun piti vain istua Stalinina pyörätuolissa. Sampo Sarkola, Valtteri Tuominen ja Tommi Rantamäki vakuuttivat multirooleissaan.

Ukrainalainen Roman Viktjuk ohjaa vahvoin vaikuttein, keskeisimpinä Vsevolod Meyerholdin (1874–1940) näkemykset. On konstruktivistinen näyttämökone, jossa näyttelijät irrotetaan teatteri-illuusiosta, ja jossa käsikirjoituskin on vain yksi alusta.

Ohjaaja toki ohjaa kuinka ohjaa, mutta meyerholdilais-brechtiläinen vieraannuttamisefekti kääntyy nyt lähinnä kiusaannuttamisefektiksi. Ulkokohtaista kuvakavalkadia, ilman uutta näkemistä tai historiallista informaatiota – mahdollisuudet hukataan. Esitystapa ei välttämättä peittäisi muita arvoja.

O.W. Kuusinen ei esityksen jälkeen näy sen terävämmässä valossa kuin ennen esitystä.

Kriitikot eivät etukäteen saa lukea kaupunginteatterin näytelmiä. Siksi en tiedä, minkä verran (ja mitä) Edvard Radzinskin tekstistä Viktjuk heitti roskakoriin – kuullun mukaan paljon. Mutta arvailun varaa jää, ovatko hutilyönnit Radzinskin vai Viktjukin. Kestämättömän sensuurilinjan purkanee vasta teatterin tuleva johto.

TOVERI K. Edvard Radzinskin kirjoittaman näytelmän kantaesitys Helsingin kaupunginteatterin suurella näyttämöllä 23.1.2014.

Ohjaus Roman Viktjuk. Suomennos Teemu Kaskinen, koreografia Vladimir Anosov, lavastus ja puvut Vladimir Boer.

Rooleissa mm. Asko Sarkola (O. W. Kuusinen), Vappu Nalbantoglu (Aino Kuusinen), Esko Roine, Sampo Sarkola, Valtteri Tuominen, Tommi Rantamäki, Markus Saari ja Miika Alatupa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään