KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

”Täydellistä oopperaa” Tampereella

Figaron häiden ohjaaja Tuomas Parkkinen on lumoutunut Hannu Lindholmin  höyhenenvalkeasta lavastuksesta ja Tuomas Lampisen puvustuksesta.

Figaron häiden ohjaaja Tuomas Parkkinen on lumoutunut Hannu Lindholmin höyhenenvalkeasta lavastuksesta ja Tuomas Lampisen puvustuksesta. Kuva: Petri Nuutinen

Figaron häiden suhdepelissä on kyse valtapelistä ja luokkaeroista.

Siskotuulikki Toijonen
14.2.2014 15.46

– Mitään niin kaunista kuin meidän Figaromme ei ole Tampereella nähty koskaan. Puhumattakaan yllätyksistä, Tampereen oopperalle Mozartin Figaron häät ohjaava Tuomas Parkkinen hehkuttaa.

Hänen mielestään tämä, juuri ennen Ranskan vallankumousta ilmestynyt, ilkikurinen Figaron häät on täydellinen ooppera.

Se on hauska, parodinen kertomus hääpäivästä, jolloin kaikki ei suju aivan suunnitelmien mukaisesti, ryyditettynä Mozartin ihanalla, kekseliäällä musiikilla.

ILMOITUS
ILMOITUS

Mutta, voiko 1700-luvulle sijoittuvan, koomisen oopperan tarina puhutella aikamme katsojia?

– Figaron häiden suurena teemana on avioliitto ja ylipäätään miehen ja naisen suhteen problematiikka iloineen ja suruineen. Vaikka aika muuttuu, ihmiset eivät ole muuttuneet juuri lainkaan sitten 1700-luvun, Parkkinen tähdentää.

Valtapeliä ja luokkaeroja

Pierre-Augustin Caron de Beaumarchaisin, terävää yhteiskunnallisen hierarkian kritiikkiä suoltavaan näytelmään perustuva, Lorenzo da Ponten hieman kaunistelemaan librettoon tukeutuva ooppera ilmestyi aikana, jolloin yhteiskunnalliset ongelmat kärjistyivät.

Libretto on hyvin teatraalinen, eikä juurikaan johdattele pintaa syvemmälle.

Suhdepelin sokkeloissa jylläävässä esityksessä on kysymys valtapelistä ja luokkaeroista.

Vääristä valinnoista ja uskottomuudesta, joiden tuoksinassa juonittelu on tärkeämpää kuin rakkaus. Siitähän nyky-yhteiskunnassakin on kysymys luokkaerojen kasvaessa.

– Figaron häissä nauretaan valtaapitäville, aviokriisissään kiemurtelevan kreivin välityksellä. Lähes ainahan taideteoksissa on yhteiskunnallista, valtarakenteita horjuttavaa vastakkainasettelua, Parkkinen toteaa.

– Tänä päivänä Figaron häiden kreivi markkeeraa hävytöntä, huonosti käyttäytyvää pomoa, jonka alaiset ovat hädissään työpaikkojensa säilymisestä.

– Oopperan juoni on erittäin hyvä, vahva, syvä ja selkeä tarina. Siinä on valtava määrä, mitä uskomattomampia käänteitä. Asetelmat vaihtuvat, ja mattoa vedetään jalkojen alta tuon tuostakin, kuten kunnon komediassa pitääkin. Ja väkeä riittää. Näyttämöllä häärii peräti 11 roolihenkilöä ja kuorolaiset.

Suurta epookkia

Parkkinen on innoissaan, että on päässyt ohjaamaan suurta epookkia.

– Esityksessä on mukana kaikki kaunis, pompöösi ja makeahko, joka tuon ajan tyyliin kuuluu visuaalisesti. Mutta, roolit näytellään modernisti, jolloin syntyy kiinnostava kahden eri aikakauden ihmiskäsityksen synteesi, jonka toivoisin puhuttelevan katsojia.

Parkkinen on lumoutunut Hannu Lindholmin höyhenenvalkeasta lavastuksesta ja Tuomas Lampisen puvustuksesta. Upeisiin pukuihin on vyörytetty kilometreittäin tylliä, taftia ja silkkisamettia.

Rooli oikeissa käsissä

Solisteiksi on rekrytoitu heterogeeninen kansainvälinen kaarti.

– Olen tavattoman tyytyväinen roolitukseen. Meillä on tarjolla nuorta nälkää, kansainvälisyyttä ja suomalaisuutta. Kaikki ovat oikean ikäisissä ja heille sopivissa rooleissa. Kreivittären osaa esittävä eteläafrikkalainen Kelebogile Pearl Besong laulaa kuin enkeli, ja kreivinä nähtävä brittiläinen Mark Stone hallitsee suvereenisti komedianäyttelemisen. Pääparina on Suomen valovoimaisimmat nuoret laulajat Marjukka Tepponen ja Mika Kares.

Kapellimestarina on pitkän linjan, tinkimätön Mozart-spesialisti Roy Goodman, joka jättää jäähyväiset oopperakapellimestarin työlleen Tampereen produktion myötä.

Tuomas Parkkinen on kunnostautunut oopperan ja musiikkiteatterin ohjaajana.

– Kyllä se on musiikki, joka tässä työssä kiehtoo eniten. Sillä kaikista taidemuodoista juuri musiikki vaikuttaa voimakkaimmin ihmisen tunteisiin. Taidekäsitykseni lähtee siitä, että teatterin ja oopperan tekijöiden tärkein tehtävä on herättää aitoja tunteita. Taide, joka ei kosketa ei ole minkään arvoista.

Hän korostaa, että ooppera on kaikkien seitsemän taiteen synteesi.

– Ihmiseltä, joka ei koskaan käy oopperassa jää puuttumaan yksi ihmisnerouden hienoimpia saavutuksia. Hyvin esitetty ooppera on yksi hienoimpia kokemuksia, mitä ihminen voi elämänsä aikana kokea, Tuomas Parkkinen vakuuttaa.

En väitä vastaan.

Tampereen oopperan Figaron häiden ensi-ilta la 15.2. klo 15.00 Tampere-talossa. Esityksiä on kaikkiaan kuusi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Veronika Honkasalo kritisoi Orpon hallituksen linjauksia hakkuista.

Metsätkään eivät säästy Orpon hallituksen kiristyksiltä: Taloustavoitetta nostettiin

Asuntorakentaminen on syvässä lamassa jo ennen tuoreita päätöksiä. Nyt kriisi syvenee entisestään.

”Kaikkien aikojen huijaus” – Hallitus romahduttaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon

Budjettiriihen tulokset ovat vastuuttomia ja näköalattomia, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo.

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

Hallitus tiedotti ensi vuoden budjettiesityksestään tiistai-iltana. Kuvassa hallituksen puoluejohtajat, kristillisdemokraattien Sari Essayah, perussuomalaisten Riikka Purra, kokoomuksen Petteri Orpo ja RKP:n Anders Adlercreutz.

Rajua kritiikkiä budjetille rasismin varjosta: ”Perussuomalaiset yrittävät höynäyttää suomalaisia”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Pahimmillaan perheiden tuloista lähti satoja euroja kuukaudessa – Reilu enemmistö suomalaisista peruisi hallituksen tekemiä leikkauksia

 
02

Hyvinvointialueet kituvat, sotebisnes kukoistaa

 
03

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

 
04

Samaan aikaan, kun köyhät pakotetaan kodeistaan: ”Rikkaiden veroalet rahoitetaan velaksi”

 
05

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Turkulainen Paco Diop on kuudes ehdokas vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi

03.09.2025

Budjettiriihi viestii hallituksen talouspolitiikan epäonnistumisesta, tylyttää STTK

03.09.2025

Rasismiriihen jälkeen jäädään odottamaan, kenen perussuomalaisen puheita arvioidaan ensimmäisenä

02.09.2025

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto esittää varapuheenjohtajiksi Jokelaista ja Jussinniemeä

02.09.2025

”Hallituksesta tehty sketsi, pääministeristä narri”, vasemmistoliiton Koskela avaa perussuomalaisten toiminnan logiikkaa

02.09.2025

Sanktioista väärinkäsitys, kokoomuksen ryhmänjohtaja Kopra sanoi

02.09.2025

Kenelle kuuluu vastuu vanhushoivasta ja miksi?

02.09.2025

”Vahvistaisi ostovoimaa 2 miljardilla” – STTK esittää palkansaajien sivukulujen siirtämistä osittain työnantajille

02.09.2025

Hallituksessa heti hässäkkä siitä, mitä maanantaina tuli sovituksi

02.09.2025

Hoivan teoria ja käytäntö – ”Omaishoitajaksi ryhtyminen oli itselleni taloudellinen katastrofi”

02.09.2025

Liettua nujersi Susijengin täpärästi

01.09.2025

Miksi Petteri Orpo etsii selkärankaansa vasta ja juuri nyt?

01.09.2025

Näin kävi ulkomaalaislaille: ”Systemaattisia huononnuksia”

01.09.2025

Hallitus on tehnyt kaksi vuotta rasistista maahanmuuttopolitiikkaa: ”Edes ne eivät ole kartalla, jotka ovat hyväksyneet tiukennukset”

01.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään