KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Ahdistavasta joutilaisuudesta syntyy tragedia

Kuva: Helsingin kaupunginteatteri/ Tapio Vanhatalo, Kansallisteatteri

Anton Tšehovin (1860–1904) 114 vuotta sitten kirjoittamaa näytelmää Vanja-eno on esitetty suunnattoman monta kertaa eri puolilla maailmaa. Helsinki on jälleen vuorossa, jopa kahdella näyttämöllä yhtä aikaa.

Hannu Hurme
27.9.2014 15.00

Näytelmän ensi-illat olivat viime viikolla peräkkäisinä päivinä Kansallisteatterissa ja Kaupunginteatterissa, ensin mainitussa isolla, jälkimmäisessä pienellä näyttämöllä.

Tilanne on herkullinen. Molemmat esitykset nähnyt voisi ryhtyä tuomariksi, kuin kyse olisi suorituskilpailusta. Voisi ladella pisteitä siitä, pisteitä tuosta, laskea ne yhteen ja julkistaa tuomio. Toinen on parempi, toinen huonompi.

Pois tuollainen. Ehdottomasti.

ILMOITUS
ILMOITUS
Kansallisessa on valittu räiskyvä kerronta, Kaupunginteatterissa liikutaan selvästi perinteisemmin eväin.

”Tyydytään” sen sijaan siihen, että kaksi erilaista Vanja-eno -esitystä antaa katsojalleen loistavan mahdollisuuden ymmärtää jotain olennaista mestarin luoman draaman tulkinnasta. Tämä on tärkeintä, tärkeämpää kuin paremmuusajattelu.

On syytä unohtaa kilvoittelu ja keskittyä siihen, miten näillä toteutuksilla ollaan löydetty näytelmän kirjoittaja, miten on osattu kuunnella häntä, miten uskollisia on oltu (haluttu olla) käsikirjoitukselle – ja ennen kaikkea, miten on osattu tuoda sen sisin nykypäivään.

Ja kyllähän Helsingissä nähdään taas kaksi ansiokasta työtä, vaikkakin niin erilaisin keinoin toimivaa. Kansallisella on tehty valinta räiskyvälle kerronnalle. Kaupunginteatterissa liikutaan selvästi perinteisemmin eväin.

Puhuttelee, eri tavoinkin

Kansallisnäyttämön esityksen ohjaksissa on jo aiemmin raikkaalla ja ennakkoluulottomalla otteellaan kannuksensa hankkinut Paavo Westerberg.

Seitsemättä kertaa Helsingissä ohjaava unkarilainen Támas Ascher puolestaan jatkaa Kaupunginteatterissa arkisemmalla linjallaan kärpästen surinoineen ja koirien haukuntoineen. Hivenenkään sijaa ei tulkinnassa ole yleisön kosiskeluun viittavilla tempuilla. Tällä en ole vihjaamassa siihen, että naapuriteatterissa sellaisia harrastettaisiin.

Miksi Vanja-eno nähdään jälleen valtakunnan pääareenoilla? Olennainen syy on siinä, että tässä maailman näytelmäkirjallisuuden klassikossa tartutaan edelleen puhuttelevalla tavalla aiheisiin, jotka eivät ole menettäneet ajankohtaisuuttaan. On sitten kyse ihmisen sisimmästä tai ympäristöstä ja olosuhteista joissa elämää vietetään.

Näytelmä pursuaa puhetta ja tunnelmaa tuskaa tuottavista unelmista, intohimosta ja pettymyksistä. Kaiken summana on henkilöiden kokemus hukkaan valuvasta elämästä, joutilaisuuden synnyttämästä äärettömästä tyhjyydestä. Kirjoittajan henkilöihinsä suitsuttama rakkaus osuu aina väärin, kohde on joka kerta väärä. Inhimillisten kysymysten rinnalla Tšehov kirjoittaa huolestaan luonnon tilasta.

Surumielisyyttä, lennokkuutta

Tšehov on sanonut kirjoittaneensa komedian, mutta tragediaksihan tarina väistämättä näissäkin tulkinnoissakin vääntyy. Kaupunginteatterin tulkintaa leimaa surullisuus ja alistuneisuus. Kansallisen estradilla tunnelmaa yritetään nostattaa tuomalla menoon mukaan myös lennokkaita mielikuvia.

Näytelmä käynnistyy, kun Vanjan-enon siskontyttären kanssa vuosikausia ylläpitämälle maatilalle saapuu tyttären isä, professori Serebrjakov nykyisen vaimonsa Jelenan kanssa. Kartanon arki järkkyy, siitä tulee oitis kaaosta. Vanja ei kestä uutta tilannetta, kokee joutuneensa tilanhoitajana hyväksikäytetyksi, ja tietenkin rakastuu Jelenaan. Räjähdykset ja purkaukset ovat väistämättömät.

Vanjan lisäksi Jelenaan ihastuu professoria hoitamaan kutsuttu lääkäri Astrov. Jotta suhdekiemurat eivät olisi liian yksinkertaiset, rakastuu professorin tytär Sonja lääkäriin, joka tuskin ollenkaan kiinnittää tähän huomiota.

Näytelmän eri henkilöiden vuorosanoissa löytyy viljalti henkilöiden elämän suhdanteita kuvaavia ”tunnelmapaloja”: ”En halua mitään, en kaipaa ketään.” ”Kaunis ilma tänään. Tämä on hyvä päivä hirttäytyä.” ”Kun ei ole oikeata elämää, eletään sitten kangastuksessa.” ”Olen oman elämäni sivuhenkilö.”

Kaiken lopuksi Sonja puhuu loppukohtauksessa jäljelle jääneestä toivosta: ”Nähdä haudassa kauniita unia.” (Mikä onkin paljon sanottu, kun kyse on tšehovilaisesta teatterista.)

Intohimoa, itseironiaa

Molempia näytelmiä on markkinoitu sillä, että näyttelijäkaartit koostuvat maan ykkösnimistä. Totta tuo, ei ylisanoja.

Kansallisessa Jelenaa esittävä Krista Kosonen pitää tavoistaan kiinni. Viileytensä ja pidättäytyvä intohimonsa on häikäisevää. Vastaavaan ei muut tässä maassa taida pystyä, ei vaimeammalla, mutta toki sujuvalla tavalla Jelenaansa istuva Anna-Maija Tuokkokaan.

Vanjat – Kristo Salminen ja Santeri Kinnunen – erottuvat rooliinsa ottamalla asenteella. Siinä missä Salminen satsaa ristiriitaisuudessaan ja riudunnassaan jopa itseironian keinoihin, luottaa Kinnunen jäyhempään tyyliin. Salmisen kohdalla voidaan puhua miehestä, joka on elämänsä roolin äärellä.

Professoria esittävät Esko Salminen ja Heikki Nousiainen epätasa-arvoisista asemista. Jälkimmäistä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti. Siinä missä Nousiaisen professori joutuu olemaan koko ajan kuin takalistoon ammuttu itsekkyyden ja katkeruuden perikuva, saa Salminen roolissaan komeilla koko näyttämön herrana.

Entäs Astrovit, Eero Aho ja Martti Suosalo? Aho on saanut Suosaloa vapaammat kädet rellestää alkoholin liikakäyttöön taipuvaisena luonnonsuojelijana. Suosalo on konstailemattoman vanhakantaisen ohjauksen uhri, eikä pysty tuomaan esitykseen kaikkea tunnetusta taitoskaalastaan.

Kansallisteatterin lavastus, rappion hetkiään elävä vanha kartanolinna on komea. Kaupunginteatterin lautaseinin kehystetyllä pienellä näyttämöllä eletään vaatimattomammin, mutta kieltämättä sen ansiosta myös enemmän katsojan iholla.

Suomen Kansallisteatterin päänäyttämö. Ohjaus Paavo Westerberg, suomennos Westerberg ja Eva Buchwald, lavastus Markus Tsokkinen, dramaturgia Buchwald.

Helsingin kaupunginteatterin pieni näyttämö. Ohjaus Tamás Ascher, suomennos Teemu Kaskinen, lavastus Zsolt Khell, dramaturgia Merja Turunen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Uusimmat

Ribeirãon kaupunginosan yhteisöpuutarha Brasilian Santa Catarinan osavaltion pääkaupungissa Florianopolisissa. Kaupungissa on yli 150 samantapaista yhteisöpuutarhaa, joiden komposteihin kaupunkilaisten eloperäiset jätteet päätyvät.

Kaatopaikasta tehtiin yhteisöpuutarha

Pienkalastus on tärkeä elinkeino ja kalat merkittävä proteiininlähde. Ihmiset odottavat kalastajien paluuta Intian valtamereltä Keniassa Gasin rannalla.

Afrikkalaiset kalastusalan työläiset on jätetty kansainvälisten sopimusten ulkopuolelle

Tytöt eivät ole missään turvassa pakkoavioliitoilta. Zarghonan tyttäret poimittiin uskonnollisesta koulusta.

Pakkoavioliitot lisääntyvät Afganistanissa, kun tytöt eivät saa opiskella

Viimeisen rukouksen kansi lupaa hyytävämpää menoa kuin sisältö antaa.

Jukka-Pekka Palviaisen perusdekkarit erottuvat mukavilla päähenkilöillä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 
05

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

10.10.2025

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

10.10.2025

Jäänmurtajat rakennettava suomalaisilla työehdoilla, vaatii Teollisuusliiton Aalto

10.10.2025

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

10.10.2025

Tämän hetken haitallisin lakiesitys ei kiinnosta mediaa: Toimeentulotuen uudistus

10.10.2025

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

10.10.2025

Pia Lohikoski: Oikeistohallituksen leikkaukset kulttuuriin on peruttava

09.10.2025

Tehyn ekonomisti Anni Marttinen: Velkajarru uhkaa hyvinvointivaltiota

09.10.2025

Voimasuhteet järkkyvät europarlamentissa: kokoomuksen ryhmä kiristi uhkaamalla liittoutua äärioikeiston kanssa

09.10.2025

Minja Koskela: Valtion asuntorahasto säilytettävä itsenäisenä rahastona

09.10.2025

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

09.10.2025

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

09.10.2025

Kertakäyttö- ja krääsätalous on yksinkertaisesti lopetettava, Mai Kivelä sanoo

08.10.2025

Oulaskankaan yöpäivystys on pidettävä auki, vaatii oululaisedustaja Hanna Sarkkinen

08.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään