KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Ahdistavasta joutilaisuudesta syntyy tragedia

Kuva: Helsingin kaupunginteatteri/ Tapio Vanhatalo, Kansallisteatteri

Anton Tšehovin (1860–1904) 114 vuotta sitten kirjoittamaa näytelmää Vanja-eno on esitetty suunnattoman monta kertaa eri puolilla maailmaa. Helsinki on jälleen vuorossa, jopa kahdella näyttämöllä yhtä aikaa.

Hannu Hurme
27.9.2014 15.00

Näytelmän ensi-illat olivat viime viikolla peräkkäisinä päivinä Kansallisteatterissa ja Kaupunginteatterissa, ensin mainitussa isolla, jälkimmäisessä pienellä näyttämöllä.

Tilanne on herkullinen. Molemmat esitykset nähnyt voisi ryhtyä tuomariksi, kuin kyse olisi suorituskilpailusta. Voisi ladella pisteitä siitä, pisteitä tuosta, laskea ne yhteen ja julkistaa tuomio. Toinen on parempi, toinen huonompi.

Pois tuollainen. Ehdottomasti.

ILMOITUS
ILMOITUS
Kansallisessa on valittu räiskyvä kerronta, Kaupunginteatterissa liikutaan selvästi perinteisemmin eväin.

”Tyydytään” sen sijaan siihen, että kaksi erilaista Vanja-eno -esitystä antaa katsojalleen loistavan mahdollisuuden ymmärtää jotain olennaista mestarin luoman draaman tulkinnasta. Tämä on tärkeintä, tärkeämpää kuin paremmuusajattelu.

On syytä unohtaa kilvoittelu ja keskittyä siihen, miten näillä toteutuksilla ollaan löydetty näytelmän kirjoittaja, miten on osattu kuunnella häntä, miten uskollisia on oltu (haluttu olla) käsikirjoitukselle – ja ennen kaikkea, miten on osattu tuoda sen sisin nykypäivään.

Ja kyllähän Helsingissä nähdään taas kaksi ansiokasta työtä, vaikkakin niin erilaisin keinoin toimivaa. Kansallisella on tehty valinta räiskyvälle kerronnalle. Kaupunginteatterissa liikutaan selvästi perinteisemmin eväin.

Puhuttelee, eri tavoinkin

Kansallisnäyttämön esityksen ohjaksissa on jo aiemmin raikkaalla ja ennakkoluulottomalla otteellaan kannuksensa hankkinut Paavo Westerberg.

Seitsemättä kertaa Helsingissä ohjaava unkarilainen Támas Ascher puolestaan jatkaa Kaupunginteatterissa arkisemmalla linjallaan kärpästen surinoineen ja koirien haukuntoineen. Hivenenkään sijaa ei tulkinnassa ole yleisön kosiskeluun viittavilla tempuilla. Tällä en ole vihjaamassa siihen, että naapuriteatterissa sellaisia harrastettaisiin.

Miksi Vanja-eno nähdään jälleen valtakunnan pääareenoilla? Olennainen syy on siinä, että tässä maailman näytelmäkirjallisuuden klassikossa tartutaan edelleen puhuttelevalla tavalla aiheisiin, jotka eivät ole menettäneet ajankohtaisuuttaan. On sitten kyse ihmisen sisimmästä tai ympäristöstä ja olosuhteista joissa elämää vietetään.

Näytelmä pursuaa puhetta ja tunnelmaa tuskaa tuottavista unelmista, intohimosta ja pettymyksistä. Kaiken summana on henkilöiden kokemus hukkaan valuvasta elämästä, joutilaisuuden synnyttämästä äärettömästä tyhjyydestä. Kirjoittajan henkilöihinsä suitsuttama rakkaus osuu aina väärin, kohde on joka kerta väärä. Inhimillisten kysymysten rinnalla Tšehov kirjoittaa huolestaan luonnon tilasta.

Surumielisyyttä, lennokkuutta

Tšehov on sanonut kirjoittaneensa komedian, mutta tragediaksihan tarina väistämättä näissäkin tulkinnoissakin vääntyy. Kaupunginteatterin tulkintaa leimaa surullisuus ja alistuneisuus. Kansallisen estradilla tunnelmaa yritetään nostattaa tuomalla menoon mukaan myös lennokkaita mielikuvia.

Näytelmä käynnistyy, kun Vanjan-enon siskontyttären kanssa vuosikausia ylläpitämälle maatilalle saapuu tyttären isä, professori Serebrjakov nykyisen vaimonsa Jelenan kanssa. Kartanon arki järkkyy, siitä tulee oitis kaaosta. Vanja ei kestä uutta tilannetta, kokee joutuneensa tilanhoitajana hyväksikäytetyksi, ja tietenkin rakastuu Jelenaan. Räjähdykset ja purkaukset ovat väistämättömät.

Vanjan lisäksi Jelenaan ihastuu professoria hoitamaan kutsuttu lääkäri Astrov. Jotta suhdekiemurat eivät olisi liian yksinkertaiset, rakastuu professorin tytär Sonja lääkäriin, joka tuskin ollenkaan kiinnittää tähän huomiota.

Näytelmän eri henkilöiden vuorosanoissa löytyy viljalti henkilöiden elämän suhdanteita kuvaavia ”tunnelmapaloja”: ”En halua mitään, en kaipaa ketään.” ”Kaunis ilma tänään. Tämä on hyvä päivä hirttäytyä.” ”Kun ei ole oikeata elämää, eletään sitten kangastuksessa.” ”Olen oman elämäni sivuhenkilö.”

Kaiken lopuksi Sonja puhuu loppukohtauksessa jäljelle jääneestä toivosta: ”Nähdä haudassa kauniita unia.” (Mikä onkin paljon sanottu, kun kyse on tšehovilaisesta teatterista.)

Intohimoa, itseironiaa

Molempia näytelmiä on markkinoitu sillä, että näyttelijäkaartit koostuvat maan ykkösnimistä. Totta tuo, ei ylisanoja.

Kansallisessa Jelenaa esittävä Krista Kosonen pitää tavoistaan kiinni. Viileytensä ja pidättäytyvä intohimonsa on häikäisevää. Vastaavaan ei muut tässä maassa taida pystyä, ei vaimeammalla, mutta toki sujuvalla tavalla Jelenaansa istuva Anna-Maija Tuokkokaan.

Vanjat – Kristo Salminen ja Santeri Kinnunen – erottuvat rooliinsa ottamalla asenteella. Siinä missä Salminen satsaa ristiriitaisuudessaan ja riudunnassaan jopa itseironian keinoihin, luottaa Kinnunen jäyhempään tyyliin. Salmisen kohdalla voidaan puhua miehestä, joka on elämänsä roolin äärellä.

Professoria esittävät Esko Salminen ja Heikki Nousiainen epätasa-arvoisista asemista. Jälkimmäistä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti. Siinä missä Nousiaisen professori joutuu olemaan koko ajan kuin takalistoon ammuttu itsekkyyden ja katkeruuden perikuva, saa Salminen roolissaan komeilla koko näyttämön herrana.

Entäs Astrovit, Eero Aho ja Martti Suosalo? Aho on saanut Suosaloa vapaammat kädet rellestää alkoholin liikakäyttöön taipuvaisena luonnonsuojelijana. Suosalo on konstailemattoman vanhakantaisen ohjauksen uhri, eikä pysty tuomaan esitykseen kaikkea tunnetusta taitoskaalastaan.

Kansallisteatterin lavastus, rappion hetkiään elävä vanha kartanolinna on komea. Kaupunginteatterin lautaseinin kehystetyllä pienellä näyttämöllä eletään vaatimattomammin, mutta kieltämättä sen ansiosta myös enemmän katsojan iholla.

Suomen Kansallisteatterin päänäyttämö. Ohjaus Paavo Westerberg, suomennos Westerberg ja Eva Buchwald, lavastus Markus Tsokkinen, dramaturgia Buchwald.

Helsingin kaupunginteatterin pieni näyttämö. Ohjaus Tamás Ascher, suomennos Teemu Kaskinen, lavastus Zsolt Khell, dramaturgia Merja Turunen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään