KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kirjat

Tony Judtin intellektuaalinen testamentti

Brittiläinen historioitsija, kirjailija Tony Judt kuvattuna maaliskuussa 2010, muutamaa kuukautta ennen kuolemaansa. Hänen viimeinen kirjansa syntyi yhteistyössä kollega Timothy Snyderin kanssa, kun Judt oli jo halvaantunut eikä itse pystynyt kirjoittamaan.

Brittiläinen historioitsija, kirjailija Tony Judt kuvattuna maaliskuussa 2010, muutamaa kuukautta ennen kuolemaansa. Hänen viimeinen kirjansa syntyi yhteistyössä kollega Timothy Snyderin kanssa, kun Judt oli jo halvaantunut eikä itse pystynyt kirjoittamaan. Kuva: All Over Press / Imogen Brown

Luin hiljattain viehättävän kirjan, jossa kaksi historioitsijaa keskustelee Euroopan ja Yhdys-valtojen 1900-luvun yhteiskunnallisesta ja intellektuaalisesta historiasta. Kirja ilmestyi 2012, mutta pohjautuu tekijöidensä jo pari vuotta aikaisemmin käymään dialogiin.

Kalevi Suomela
1.11.2014 13.00

Tony Judt (1948–2010) oli alun perin britti, mutta asui pitkään Yhdysvalloissa hoitaen New Yorkin yliopistossa Euroopan historian professuuria. Vuonna 2009 hän eli halvaantuneena ja tiesi elävänsä enää muutamia kuukausia. Hän oli vielä puhekykyinen ja täysissä hengen voimissa, mutta kykenemätön kirjoittamaan.

Nuorempi historioitsijakollega Timothy Snyder (s. 1969) keksi silloin tehdä yhdessä Judtin kanssa kirjan siten, että he puhuivat ja muistelivat nauhurin samalla pyöriessä. Snyder on syntyjäänkin amerikkalainen, jolla on professuuri Yalen yliopistossa.

Miesten dialogista syntyi kirja Thinking the Twentieth Century. Vaikka Snyder on kirjan toimittaja, se on Tony Judtin kirja, hänen intellektuaalinen testamenttinsa.

ILMOITUS
ILMOITUS
Judtia on puhutellut analyyttinen Marx, poliittinen kommentaattori, mutta ei juurikaan vallankumouk- sellinen ennustaja-Marx.

Se on Judtin kirja myös omaelämänkerrallisessa merkityksessä, sillä kaikki kirjan yhdeksän lukua alkavat monologeilla, joissa Judt muistelee elämäänsä lapsuudesta ja opiskeluvuosista nykyaikaan; vasta sitten kussakin luvussa siirrytään haastatteluun ja tekijöiden vuoropuheluun.

Juutalaisuus 1900-luvulla

Molemmat miehet ovat juutalaisia. Se on antanut muistelijoille tärkeän näkökulman. Heitä ovat historioitsijoina askarruttaneet juutalaisten kohtalot eri maissa, juutalaisuuteen kohdistuneet uskomukset, mutta myös juutalaisten identiteetti ja heidän omat uskomuksensa itsestään. Monet 1900-luvun tunnetut kirjailijat, tiedemiehet, ajattelijat, talouselämän vaikuttajat ja muut julkisuuden henkilöt olivat juutalaisia. Tuskin yhdenkään tunnetun juutalaisintellektuellin tai -poliitikon rooli jää kirjassa kommentoimatta.

Kaikki tuo tapahtuu kirjassa kuitenkin kontekstisidonnaisesti yhteydessä elettyyn aikaan ja sen yhteiskunnallisiin tapahtumiin. Kirja ei siis ole juutalaisuuden historia, mutta tulee valottaneeksi loistavalla tavalla, mitä oli olla juutalainen 1900-luvulla. Me kaikki tiedämme siihen liittyneestä kauheudesta aika paljon. Judt ja Snyder näkevät selvästi senkin puolen, miten Israelin valtio on sittemmin ratsastanut ja rahastanut holokaustilla.

Judtin isoisä Enoch oli syntynyt Varsovassa, jossa hänestä tuli useiden ikätoveriensa kanssa juutalaisen Bundin kannattaja ja sosialisti. Bund oli aikanaan ensimmäinen iso sosialistipuolue Venäjän imperiumissa. Bundissa puhuttiin jiddishiä ja kannatettiin vallankumousta. Tonyn isästä tuli Englannissa marxilainen, joka luetti pojallaan Isaac Deutscherin Trotski-elämänkerran. Isälle Stalin oli konnista pahin.

Analyyttinen Marx

Omasta suhteestaan Marxiin ja marxismiin Judt kertoo, että hän luki jo teini-iässä lyhyen version Pääomasta sekä ainakin kirjat Palkkatyö ja pääoma, Arvo, hinta ja voitto, Engelsin kirjan sosialismista, Kommunistisen manifestin sekä Anti-Dühringin, mistä viimeksi mainitusta hän sanoo, ettei saanut siitä mitään tolkkua. ”Kaikki tämä tapahtui viisi vuotta ennen ikätovereitani ja siis rajoittuneella ymmärryksellä.”

Myöhemmästä suhteestaan Marxiin Judt kertoo, että häntä on puhutellut analyyttinen Marx, poliittinen kommentaattori, mutta ei juurikaan vallankumouksellinen ennustaja-Marx. ”Jos kysytte, mitä Marxin tekstejä suosittelisin oppilailleni…, ne olisivat Brumairekuun 18. päivä, Luokkataistelut Ranskassa sekä Kansalaissota Ranskassa. Poliittisena kommentaattorina Marx oli nerokas vaikka hänen laajemmissa teoreettisissa spekulaatioissaan oli puutteita.”

Kirjan motoksi Judt on valinnut omasta intellektuaalisesta ominaislaadustaan paljon kertovan John Maynard Keynes -sitaatin: ”Mielen emansipaatio edellyttää ehdottomasti mielipiteiden historian tutkimista ja tuntemista.”

Mielipiteillä (opinions) Keynes on tässä sitaatissa epäilemättä tarkoittanut poliittisia aatteita ja tieteellisiä (siis esim. taloustieteellisiä) koulukuntia. Judtin ja Snyderin kirja on mielipiteiden historian tarkastelua parhaimmillaan; ja ajattelevan lukijansa mielen kirja todellakin vapauttaa emansipaatioon.

Minun silmilläni katsottuna vasemmistolaiselle tärkein emansipaatio on vapautua vasemmistolaisiin maailmankuviin ja teorioihin sisältyneestä virheellisestä determinismistä. Siksi emansipaatio merkitsee vapautumista myös sekä väkivallan ja diktatuurin oikeuttaneista uskomuksista että siitä irrationaalisesta utopismista, joka vieläkin ylläpitää yhtäaikaisesti omituista maallisen onnelan kaipuuta ja samalla vasemmiston omien saavutusten vähättelyä.

Sosialismi on aate

Judtin ja Snyderin kirja tuo mieleeni toisenkin viehättävän kirjan, jonka luin jo seitsemän vuotta sitten, nimittäin Sheri Bermanin The Primacy of Politics eli politiikan ensisijaisuus. Totta kai mieleeni on noussut myös se Marxin lausuma, että ihmiset tekevät itse historiansa, vaikkakin aina tietyissä oloissa, jotka nykyslangilla ilmaistuna määräävät sen, minkälaiset mahdollisuuksien ikkunat kulloinkin ovat auki – tai avattavissa.

Vasemmistolaisuus, sosialismi oikein ymmärrettynä, on liberalismin demokratia-arvoille rakentuva, mutta liberalismin ylittävä demokraattinen poliittinen aate. Se on poliittinen filosofia, jonka ydin on sen asian selkeässä tiedostamisessa, että yhteiskunnassa myös taloudellisen toiminnan pelisääntöjen tulee olla demokraattisen päätöksenteon kohteita. Näin siksi, että tuotanto ja markkinat kietovat kaikki ihmiset niin tiiviiseen keskinäisten riippuvuuksien verkkoon, että nojaaminen yksinomaisesti liberalismille keskeisiin sopimusvapauden ja ”ansion” mukaan palkitsemisen periaatteisiin johtaa kohtuuttomuuteen.

Tuotantoprosessien sosiaalinen luonne ja markkinat tekevät ansioitumisen etiikan paljon monitulkintaisemmaksi kuin miten se ymmärretään klassisen liberalismin perinteessä tai tämän päivän uusliberalistisessa ajattelussa. Sosialismi ei ole hyväntekeväisyysaate, vaan ihmisten tasa-arvoon nojaava yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ja solidaarisuuden aate.

Sosialismi ei siis ole järjestelmä; ei edes siten määriteltynä, että se olisi järjestelmä, jossa tuotantovälineet ovat yhteiskunnallisessa omistuksessa. Sosialismi on yhteiskunnallinen ja poliittinen aate. Se on aate, joka on muuttanut demokraattisia yhteiskuntia jo 150 vuoden ajan. Judt käyttää käsitettä sosiaaliset demokratiat (social democracies) viittaamaan niihin valtioihin, joista me käytämme käsitettä hyvinvointivaltio. Minusta Judtin käsite on rehellisempi ja sekä historiallisesti että sosiologisesti viisaampi.

Historian loppua ei näköpiirissä

Käsitteet ovat ymmärtämisen avaimia. Richard Sennett on ollut viime vuosina Suomenkin vasemmistointellektuellien keskuudessa arvostettu yhteiskuntatieteilijä. Häneltä on suomennettukin kolme kirjaa, joista viimeisen nimi on Uuden kapitalismin kulttuuri (2007).

Kirjan nimi juoruaa ajattelutavan, jossa ”kapitalismi” oletetaan primaariseksi. Sen sisällä on sitten variaatioita, muun muassa hyvinvointivaltio.

Jos kapitalismin sijaan historian sosiologisen ymmärtämisen ankkurikäsitteeksi valitaan demokratia, mikä liberalismin kolmesataavuotisen historiallisen menestyksen valossa tuntuu viisaalta, niin sen kehityksen tuottamat variaatiot näyttäytyvä toisenlaisina.

Kun Judt käyttää hyvinvointivaltioista käsitettä sosiaaliset demokratiat, sisältyy siihen ymmärrys, että edelleen on olemassa monia pelkästään kapitalistisiksi luonnehdittavia demokratioita. Sitten on maita, joissa jo vannotaan demokratian nimiin, vaikka niiden todellisuutta on sananvapauden ja vaalien manipulointi sekä autoritaarinen komento. Ja on maita, joissa demokratiasta vasta uneksitaan.

Demokratioissa politiikka on ensisijaista. Niissä merkittävin poliittinen kädenvääntö käydään kapitalismia suosivien markkinaliberalististen ideoiden ja hyvinvointivaltiota – siis sosiaalisia demokratioita – rakentavien sosialististen ideoiden välillä. Eikä historian loppu edes häämötä näkyvissä.

Tony Judt with Timothy Snyder: Thinking the Twentieth Century. Vintage Books 2012. 414 sivua.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Sosialisti-lehti, 9.1.1918, Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot.

Sanomalehdet muokkasivat mieliä sisällissodalle – sovinnon eleitä ei juuri ollut

Puoluevaltuuston ja eduskuntaryhmän yhteiskokous kesti 12.4.1995 seitsemän tuntia. Äänin 47–25 vasemmistoliitto päätti osallistua hallitukseen ja katkaista 12 vuotta kestäneen oppositioputken.

Vasemmistoliitto oppi hallituspuolueeksi pitkän kaavan kautta

Jean-Luc Mélenchon.

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

Uusimmat

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Hongkongilaiset nuoret katselivat tulipalossa mustuneita tornitaloja Tai Pon lähiössä joulukuun alussa.

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025

Miss Suomi -organisaatio pystyy siihen, mihin pääministeri Petteri Orpo ei

11.12.2025

Sota vei miljoonilta syyrialaislapsilta mahdollisuuden käydä koulua

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään