KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kirjat

Valon puutarhuri vaipui unohduksiin

Juha Drufva
14.11.2014 16.54

Kun Rooman valtakunta alkoi natista liitoksistaan nykyisen ajanlaskumme jälkeisinä vuosisatoina, syntyi Rooman provinsseissa erilaisia uskonsuuntia samaan tahtiin kuin nykyään ilmestyy terveys- ja elämäntapaoppaita. Varsinkin juutalaisuudesta ponnistaneet uskonsuunnat halusivat omia itselleen ainoan oikean totuuden maailmasta ja jumalasta. Yhtenä poikkeuksena oli manikealaisuus.

Libanonilais-ranskalaisen Amin Maaloufin (s.1949) romaani Valon puutarhat valottaa tämän vuosisatoja maailmanuskonnon paikasta kisailleen uskonnon perustajan Manin elämää.

Kristillisen ajanlaskun mukaan Mani syntyi 14. huhtikuuta 216 nykyisen Bagdadin eteläpuolella Ktesifonissa, jota hallitsi tuolloin viimeinen parthialaiskuningas Artabanos. Roomassa riehui keisarina Caracalla, joka jätti hallitsemisen vaivat lähinnä äitinsä Julia Domnan huoleksi, ja omistautui itse huvituksille. Henkivartioston päällikkö murhasi Caracallan 217 Manin ollessa vuoden ikäinen. Rooma ajautui yhä syvemmälle kaaokseen ja keisarit vaihtuivat jopa muutaman kuukauden välein. Parhaimmillaan neljä keisaria väitti olevansa yhtä aikaa vallassa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Oudot palmulehtolaiset

Hieman ennen Manin syntymää hänen isänsä Pattig jätti vaimonsa ja meni Tigris-joen varrella sijaitsevaan uskonnollisen johtaja Sittain yksinvaltiaana hallitsemaan luostarimaiseen pyhien miesten yhteisöön palmulehtoon.

Siellä kuutisenkymmentä eri ikäistä ja eri paikoista saapunutta miestä eli uskonlahkon suljetussa piirissä äärimmäisessä askeesissa. Nämä varhaismunkit vanhenivat ja kitkeröityivät kalseassa, epäluulojen täyttämässä maailmassa lahkonsa dogmaattisiin päähänpinttymiin käpertyneinä.

Tähän outoon seuraan Pattig ryösti myös kolmivuotiaan poikansa Manin. Aikuistuttuaan Mani nousi kapinaan ja kielsi palmulehdon askeetikkojen oudot opit ja ainaiset oppiriidat.

Manista kehkeytyi persialaisen kuvataiteen isä, lääkäri ja filosofi, jolle kauneuden vaaliminen kaikin aistein oli uskontoa. Hän halusi yhdistää zarahustralaisuuden, kristinuskon ja buddhalaisuuden yhdeksi maailmanuskonnoksi, jotta uskontojen välinen taistelu vallasta saataisiin loppumaan.

Tämä ihmisten sisäiseen valoon ja kauneuden kaipuuseen perustuva lähtökohta oli manikealaisuuden voima ja samalla heikkous. Uskonnon nimissä sotimisen kieltäminen ei sopinut paavien, kuninkaiden ja keisarien vallanjanoisiin suunnitelmiin.

Kohtele maata hellävaroen

Manin elinaikana roomalaiset palvoivat Pantheonin alttarilla kahtatoista jumalaa, joita olivat ylijumala Juppiter ja puolisonsa Juno, sodan jumala Mars ja jumalatar Bellona, meren jumala Neptunus, manalan valtias Pluto, ennustamisen ja sivistyksen jumala Apollo, sodankäynnin ja viisauden jumalatar Minerva, sanansaattaja Mercurius, metsästyksen jumalatar Diana, rakkauden ja kauneuden jumalatar Venus, sadonkorjuun jumala Saturnus, onnetar Fortuna ja voiton jumalatar Victoria.

Kristinuskon kannattajat kielsivät roomalaisten jumalilta kaiken arvon. Heille kelpasi vain Jahve ja kaikki muu oli pakanallista haihattelua. Yhteenotto kristittyjen ja Rooman hallitsijoiden välillä oli näin petattu.

Manille palmulehdon askeetikkojen maailmankielteisyys ei kelvannut. Hän ei jaksanut uskoa, että vapautuminen avioliitosta, omaisuudesta ja yhteiskunnallisista velvoitteista mahdollistaisi korkeimman uskonnollisuuden. Ihmisen sielussa oleva valo saa ravintonsa kauneudesta ja tiedosta. Palmulehdon valkokaapujen puhtauskuvitelmat oli vain vääristynyttä omahyväisyyttä heidän saarnatessaan, että jokainen jalomielinen ele oli vain ylpeyden verho. Säälin, suvaitsevaisuuden ja lempeyden osoittaminen oli heistä aina epäilyttävää. Siksi jokaista mielihyvän tunnetta oli kaduttava etukäteen. Ystävälleen Malkhokselle Mani toteaa: ”Kohtele maata hellävaroin, pidä askeleesi keveinä, vältä äkkinäisiä liikkeitä, älä tapa puita äläkä kukkia.”

Kohtalona unohdus

Manin taiteellisista kirjoista ei ole säilynyt yhtään, enempää kuin hänen sallivan uskonsa korostamasta sopusoinnusta ihmisten kesken sekä luonnon ja jumaluuden välillä. Manikealaisuus määritellään karkeasti valon ja pimeyden kaksintaisteluksi. Valoa edustaa henkinen maailma ja pimeyttä lihallinen, ruumiillinen ja turmeltunut maailma.

Manin mukaan valon ja pimeyden maailmojen rajoilla tapahtuneen yhteentörmäyksen jälkeen Valon osaset sekoittuivat Pimeyteen tuhansin tavoin, ja siitä syntyivät kaikki elävät olennot, taivaankappaleet ja vedet, sekä luonto ja ihminen. Romaanissa Mani toteaa kuulijoilleen: ”Teillä on aistit, jotta kykenette ottamaan vastaan kauneutta sitä koskettamatta, haistelemalla, maistelemalla, katselemalla, kuuntelemalla. Niin, veljeni, teidän viisi aistianne on Valon suodattajia. Tarjotkaa aisteille tuoksuja, musiikkia, värejä. Varjelkaa niitä pahoilta hajuilta, korvia raastavilta ääniltä ja lialta.”

Kuten Maalouf huomauttaa, Manin ajoitus rauhansanomansa suhteen oli väärä, mahtoiko hän erehtyä aikakaudesta tai jopa planeetasta, jolle hän sanomansa kohdisti. Yksikään hyvä teko kun ei jää kostamatta.

Mani kuoli vangittuna 2. maaliskuuta 274. Ensimmäisen varsinaisen luostarin perusti Pakonius vuonna 346 Egyptiin, eli 72 vuotta Manin kuoleman jälkeen. Ahdaskatseisen ja suvaitsemattoman kristillisyyden peruskivi oli näin muurattu, jotta uskonsodat pääsisivät tulevina vuosisatoina valloilleen jatkuakseen vuosisadoista ja vuosituhansista toiseen. Valon puutarhuri Manin opetusten kohtalona oli vaipua unohduksiin synkän kristinuskon tieltä.

Luonnevikaiset ja vallanhaluiset uskonnolliset yksioikoisuudet ovat vuosisatojen aikana havainnollistaneet ihmiskunnalle, että kaikkivoipaisuus ja kaikkitietävyys sopivat huonosti hyvyyden kanssa samaan leiriin.

Ruumis on muuli

Kiiltokuvakristillisyyden mukaan hyvän ihmisen olisi oltava armelias, rakastava, uhrautuva, vanhurskas ja anteeksiantava. Hänen hyveitään ovat kärsivällisyys, epäitsekkyys, pyyteettömyys ja nöyryys.

Valon puutarhat -romaania lukiessa joutuu kysymään, milloin nämä kristityn ominaisuudet on hänen sielunsa päälle liimattu, kun alkukristityt pitivät kyseisiä ominaisuuksia ylpeyden merkkeinä. Kuten palmulehdon ankara johtaja Sittai teroittaa veljeskunnan tajuntaan, että ruumis on muuli ja henki on ratsastaja. Hävetköön ja kärsiköön se ratsastaja joka myöntyy ratsunsa oikkuihin. Aistit on kukistettava kuten kaikki muutkin lihan pyyteet.

Maaloufilta on aiemmin suomennettu teokset Samarkand (2009), Leo Afrikkalainen (2011) sekä Maailma järkkyy (2011). Maaloufille on myönnetty Suomen Leijonan 1. luokan ritarimerkki säveltäjä Kaija Saariahon kanssa tehdystä yhteistyöstä

Amin Maalouf: Valon puutarhat. Suom. Anna-Maija Viitanen. Gummerus 2014.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jean-Luc Mélenchon.

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

Kohti uutiserämaiden Suomea – lehdistö on kohta yhtä keskittynyttä kuin kauppa

Kuolemasta tietokirjan kirjoittanut Tiina Raevaara kääntäisi huomion elämän pidentämisestä sen parantamiseen

Uusimmat

Hallitus sulauttaa asuntorahaston valtion budjettiin ja vetäytyy kohtuuhintaisen asumisen edistämisestä.

Minja Koskela: Valtion asuntorahasto säilytettävä itsenäisenä rahastona

Turja Lehtonen.

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

Suurin osa työttömistä sinnittelee nyt noin 800 euron peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella.

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

Mai Kivelä.

Kertakäyttö- ja krääsätalous on yksinkertaisesti lopetettava, Mai Kivelä sanoo

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Kuka on vastuussa jos joku kuolee, kysyy kansanedustaja

 
02

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
03

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

 
04

Yt-neuvottelujen aalto pyyhkäisi yli Suomen, viikossa yli 3000 työpaikkaa katkolle

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Oulaskankaan yöpäivystys on pidettävä auki, vaatii oululaisedustaja Hanna Sarkkinen

08.10.2025

Kysely: Puolet sosiaalialan ammattilaisista kohtaa väkivaltaa työssään

08.10.2025

Oulaskangas-kansalaisaloite tänään eduskunnassa – Meriluoto: perussuomalaiset sanelevat lähipalveluja Helsingistä

08.10.2025

Meppi Kyllösen ”työvoitto” säästi Suomelle miljoonia – EU-byrokratia ei rantaudu Saimaalle

08.10.2025

Vasemmistoliitto ei sitoudu tässä vaiheessa mihinkään sopeutusmiljardiin, Minja Koskela sanoo

08.10.2025

Tehokkain tapa säästää ilmastoa on ryhtyä vegaaniksi – tai edes vähän sinnepäin

08.10.2025

Hallituksen politiikka lisää eriarvoisuutta ja turvattomuutta, Laura Meriluoto sanoi sisäisen turvallisuuden keskustelussa

07.10.2025

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

07.10.2025

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

07.10.2025

Euroopan Israel-suhde murroksessa – Tutkijan mukaan Israelin tukemisesta tulee keskustaoikeistolle taakka, jonka vasemmistolaiset tuntevat hyvin

07.10.2025

Toisenlainen maailma on mahdollinen – Terveisiä Rojavasta

06.10.2025

Venäjä hyökkää Ukrainaan kännissä, pilvessä ja kaaoksessa mieltä kääntävässä esikoisromaanissa

05.10.2025

Ilmastonmuutos runtelee myös siitä kertovia journalisteja

05.10.2025

Vasemmistoliiton kannatus on kasvanut jo neljä kertaa peräkkäin

05.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään