KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Ihminen on muutakin kuin uupumaton tuottaja

Karl Marx (1818–83).

Karl Marx (1818–83). Kuva: Lauri Hannus

Juha Drufva
7.12.2014 17.07

Työnjako tukahduttaa lahjakkuuden

Kirjailija on Marxin mukaan tuottava työläinen rikastuttaessaan kirjakauppiasta, joka pyörittää hänen kirjoituksiaan julkaisevaa kustantamoa tai kirjailijan ollessa jonkun kapitalistin palkkatyöläinen.

Vuonna 1863 Marx toteaa Lisäarvoteorioissaan, että leipzigiläinen kirjailijaproletaari, joka tehtailee kirjoja (esimerkiksi taloustieteen käsikirjoja) kirjakauppiaansa valvonnassa, on tuottava työläinen. Hänen tuotantonsa on alusta asti alistettu pääomalle ja on olemassa vain sen arvonlisäyksen takia.

Esimerkiksi näyttelijä tai jopa klovni on tuottava työläinen, jos hän työskentelee kapitalistin (yrittäjän) palveluksessa ja luovuttaa hänelle enemmän työtä kuin saa palkkana häneltä takaisin.

Paikkaräätäli, joka tulee kapitalistin kotiin paikkaamaan kapitalistin housut, on tuottamaton työläinen, koska tuottaa kapitalistille vain käyttöarvoa, mutta ei vaihtoarvoa.

Myöskään prostituoidun palvelus ei tuota rahaa, ellei välissä ole rahastajana sutenööri, parittaja, joka nappaa välistä lisäarvon.

Laulajatar, joka myy laulunsa itsenäisesti ilman manageria, on tuottamaton työläinen. Mutta jos saman laulajattaren pestaa palvelukseensa yrittäjä, joka panee hänet laulamaan kääriäkseen siitä rahaa, niin hän on tuottava työläinen, koska tuottaa pääomaa.

Saksalaisessa ideologiassa 1845-47 Marx maalaili Engelsin kanssa, että taiteellisen lahjakkuuden yksipuolinen keskittyminen joillekin yksilöille ja lahjakkuuden tukahduttaminen laajoissa ihmisjoukoissa on seurausta työnjaosta.

Kommunistisesti organisoidussa yhteiskunnassa katoaa työnjaosta johtuva taiteilijan alistaminen paikalliselle ja kansalliselle rajoittuneisuudelle. Silloin yksilöä ei enää aidata johonkin tiettyyn taiteenlajiin niin, että hän olisi yksinomaan maalari, kuvanveistäjä tai kirjailija. Ei ole maalareita vaan parhaimmillaan ihmisiä, jotka muun ohessa myös maalaavat.

Marxille persikan maisteleminen tai jousikvarteton kuunteleminen on itsensä toteuttamista siinä missä patojen rakentaminen tai vaateripustimen sorvaaminen.

Taide talousteorioissa osa 3

Terry Eagleton toteaa esseessään Marx ja vapaus, että Karl Marxin (1818–83) etiikkaa voi kutsua estetiikaksi, koska estetiikka on inhimillisen toiminnan muoto, jota ei tarvitse perustella taloudellisella hyödyllä. Se tarjoaa omat päämääränsä, perusteensa ja kriteerinsä.

Taloudellis-filosofisissa käsikirjoituksissa vuodelta 1844 Marx kutsuu kansantaloustiedettä kieltäymyksen, puutteenalaisuuden ja säästämisen tieteeksi:

”Mitä vähemmän syöt, juot, ostat kirjoja, käyt teatterissa, tanssiaisissa, miekkailet, sitä enemmän säästät, sitä suuremmaksi kasvaa sinun aarteesi, jota ei koi syö eikä ruoste raiskaa: pääomasi.”

ILMOITUS
ILMOITUS

Sosialismi merkitsi Marxille käytännöllistä toimintaa sellaisten olosuhteiden toteuttamiseksi, jolloin mahdollisimman monet voisivat tehdä jotakin taiteen kaltaista. Olemme vapaita silloin, kun tuotamme taiteilijoiden tavoin fyysisistä ja taloudellisista välttämättömyyksistä riippumatta.

”Gothan ohjelman arvostelussa” vuonna 1875 Marx maalaili, että sen jälkeen kun työ ei ole enää vain toimeentulokeino, siitä tulee ensimmäinen elämäntarve. Yksilöiden kaikinpuolisen kehityksen kanssa kasvavat tuotantovoimat ja kaikki yhteiskunnallisen rikkauden lähteet pulppuavat täydellä voimallaan. Silloin yhteiskunta voi kirjoittaa lippuunsa: Jokainen kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeittensa mukaan. Vapaus ei ole enää heiveröistä unelmointia henkilökohtaisesta rikastumisesta vaan todellista omien kykyjen kehittämistä. Silloin ihminen on muutakin kuin uupumaton tuottaja.

Marxin mukaan kamppailu tuotantovälineiden omistuksesta määrää historian kulun. Kaikki muut kulttuuri-ilmiöt, kuten uskonto, taide, runous ja erilaiset ideologiat ovat vain tämän kamppailun sivutuotteita. Aineellinen kehitys on kaiken ydin ja muu on vain ideologista ylärakennelmaa. Historian kulkua eivät määrää aatteet vaan aineelliset tekijät.

Työntekijät koneiden osana

Tuotannon koneellistaminen ja automatisointi olisi mahtavin väline yhteiskunnallisen työajan lyhentämiseksi. Mutta kapitalismissa siitä tuleekin pettämätön keino muuttaa työläisen ja hänen perheensä koko elämä pääoman käytettävissä olevaksi työajaksi pääoman arvonlisäämistä varten.

Aristoteles (384–322 eKr.) jo unelmoi, että jokainen työkalu voisi tehdä tehtävänsä käskystä tai itse arvaten, niin kuin Daidaloksen taideteokset liikkuivat itsestään tai Hefaistoksen kolmijalat menivät omasta aloitteestaan pyhään työhön. Jos samalla tavoin sukkulat itsestään kutoisivat, niin työnjohtaja ei tarvitsisi apulaisia eikä herra orjia.

Kreikkalainen runoilija Antipatros oli filosofi Ciceron (106–43 eKr.) aikalainen. Hän tervehti kaikkien tuottavien koneiden alkumuotoa, viljan jauhamista varten kehitettyä vesimyllyä orjattarien vapauttajana ja kultaisen ajan tuojana:

”Levätä käden, oi myllärittäret, sulosti uinuen suokaa;

Turhaan ennustaa aamua kukko nyt saa!

Käskenyt tyttöjen työn luonnotarten Deeo on tehdä;

Hyrrissä hyppien nää toimessaan touhuaa

Kevythelmoina; rattaan akselit, puolat jo kierivät kilvan

Kun kiven painavan nuo pyörimähän pakottaa

Elämää isien eläkäämme, toimetta riemuiten niistä

Lahjoista, suosio mit´ jumalattaren meille nyt suo.”

Marx huokaa Pääoman 1. osassa: Pakanat, niin pakanat! He eivät ymmärtäneet mitään kansantaloustieteestä eivätkä kristinuskosta. Pakanat eivät ymmärtäneet sitä, että kone on varmin keino työpäivän pidentämiseen, koska koneiden avulla työntekijöistä tehdään koneiden osia. Kreikkalaiset tosin puolustelivat toisen orjuutta, mutta vain keinona, että toinen voisi saavuttaa täydellisen inhimillisen kehityksen:

”Mutta joukkojen orjuuden saarnaamiseen, jotta joistakuista raaoista ja puolisivistyneistä nousukkaista tulisi erinomaisia kehrääjiä, suuria makkaratehtailijoita ja vaikutusvaltaisia kenkämusteen tukkukauppiaita, siihen heiltä puuttui erityistä kristillistä tunnetta.”

Vieraantuneisuus kritiikin lähtökohtana

Jos asiat olisivat edenneet historiassa ihmisystävälliseen suuntaan, vesimyllyn kehittelemisen jälkeen ei olisi tarvittu poliittisen taloustieteen kritiikkiä. Kritiikki olisi tarpeetonta, mikäli uusia teknologisia keksintöjä olisi käytetty ihmisten raatamisen vähentämiseksi. Kävikin juuri päinvastoin.

Marxin kulttuuriteorian lähtökohtana on hänen Hegeliltä omaksumansa vieraantuneisuus-käsite. Myös Feuerbachin uskontokritiikin Marx yhdisti yhteiskunnan rakenteeseen. Hän piti uskontoa yrityksenä, jolla koetettiin estää ihmisiä täysin tajuamasta vieraantuneisuuttaan maailmassa ja maailmasta.

Uskonto oli ”oopiumia kansalle” tai pikemminkin kansan oopiumia, koska se loihti kansan eteen kuvan ihmiskunnan ongelmien tulevasta ratkaisusta ja esti heitä yrittämästä parantaa osaansa tässä ainutkertaisessa elämässä. Uskonnosta oli porvarillisessa yhteiskunnassa tullut yksilön asia monien muiden yksityisten etujen joukossa ja se sopi parhaiten myös valtiolle.

Näin protestanttis-kalvinistinen porvaristo kuohi myös uskonnolta sen ihmisiä yhdistävän yhteishengen ja joukkovoiman asettamalla yksilön yksin synteineen, murheineen ja puutteineen Suuren ja Mahtavan Jumalan kasvojen eteen.

Valtio ja uskonto yhteenkuuluvuuden korvikkeina

Uskonnon kritiikki johdatteli Marxin arvostelemaan yhteiskunnan sosiaalisia ja poliittisia oloja. Sama vieraantuneisuus, jota uskonto yrittää lievittää, ilmenee myös talouselämässä. Mitä uutterammin ihminen työskentelee, sitä suuremmaksi kasvaa hänen tuottamiensa hyödykkeiden määrä. Samalla hän itse kuitenkin jatkuvasti köyhtyy ja tuntee vieraantuneisuutensa yhä kipeämmin.

Kun Feuerbachin uskontokritiikin käänsi koko yhteiskuntaa käsittäväksi kritiikiksi, avautui koko kapitalistisen yhteiskuntajärjestelmän nurinkurisuus ihmisen itsensä kannalta. Hegelin mukaan valtio on individualismin ja yhteenkuuluvuuden synteesi. Marxin mielestä valtio on uskonnon tavoin ihmisen kaipaamaan yhteenkuuluvuuden korvike, koska kapitalismi oli erottanut ihmiset toisistaan oman edun tavoittelun myrkyttäminä.

Valtio voi salata vieraantuneisuuden, josta yksilö kärsii, mutta ei voi sitä poistaa, koska porvarillisessa yhteiskunnassa hallitsee kamppailu henkilökohtaisista eduista, kaikkien sota kaikkia vastaan, ja jokainen hoitaa vain omaa puutarhaansa.

Filosofi Eerik Lagerspetz on huomauttanut, että se, mikä Marxille on vieraantumista, on uusliberalisti Friedrich von Hayekille vapauden ehto. Vain kilpailun toisistaan erottamat yksilöt ovat pääoman kasaamisen kannalta tehokkaita. Hayekille juuri tämä vieraantuneisuus pitää kilpailuyhteiskunnan käynnissä, kaikkien ollessa sodassa kaikkia vastaan.

Valtio, jonka pitäisi Hegelin ihanteen mukaisesti saattaa erilaiset edut sopusointuun keskenään, on pelkkä abstraktio, johtavan omistavan luokan eli porvariston sumuverho.

Omaisuuden tavoittelu johtaa hillittömään itsekkyyteen ja sitä kautta toisista ihmisistä vieraantuneisuuteen, koska jokainen on toisensa kilpailija ja tästä syystä ihmisten välinen yhteistunne rappeutuu.

Marxin mukaan valtiosta on tehtävä kaikkien kansalaisten todellinen yhdysside. Ilman yhteiskunnan täydellistä mullistamista se ei kuitenkaan onnistu, koska tarvitaan yksilön ja hänen työnsä tulosten välisen epäsuhteen ratkaisemista.

Persoonallisuus kehittyy luovassa työssä

Ihminen on Marxin mukaan kehittänyt itseään alistamalla luonnon ja sen voimat palvelukseensa. Kuitenkin ihminen on määrätty kehittämään persoonallisuuttaan luovalla työllä, eli päämääränä on kokonaisvaltainen ihminen.

Ihminen samastuu työnsä luomuksiin, mutta kapitalismin oloissa hänet on pakotettu tuottamaan sellaista, mikä on hänelle yhdentekevää, pohjimmiltaan vierasta. Työ on muuttunut itsensä kaikinpuolisesta kehittämisestä pakoksi eikä enää kumpua esiin hänen omista tarpeistaan ja kiinnostuksensa kohteista.

Ihminen on muuttunut muukalaiseksi itselleen ja myös toisille kaltaisilleen. Tässä kajahtavat jo syvät eksistentialistiset sävelet, joita Marxin aikalainen Kierkegaard kehitteli filosofiassaan.

Ihminen on takonut omat kahleensa ja muuttunut itsensä viholliseksi. Miten tällainen tilanne on voinut syntyä? Tähän ikiaikaisen pahuuden probleemaan ei Marx vastannut, mutta esitti keinoja, miten tilanteesta voidaan vapautua. Ja avain tähän on tiede ja sen tuoma selväjärkisyys, sekä yksilön taiteellisen luovuuden kaikinpuolinen kehittäminen.

Tässä kuusiosaisessa juttusarjassa tarkastellaan, miten eri talousteorioissa on nähty ja nähdään taiteen ja taidekritiikin merkitys. Missä asemassa ne ovat suhteessa ns. tuottavaan työhön ja tuotantoon.

Työnjako tukahduttaa lahjakkuuden

Kirjailija on Marxin mukaan tuottava työläinen rikastuttaessaan kirjakauppiasta, joka pyörittää hänen kirjoituksiaan julkaisevaa kustantamoa tai kirjailijan ollessa jonkun kapitalistin palkkatyöläinen.

Vuonna 1863 Marx toteaa Lisäarvoteorioissaan, että leipzigiläinen kirjailijaproletaari, joka tehtailee kirjoja (esimerkiksi taloustieteen käsikirjoja) kirjakauppiaansa valvonnassa, on tuottava työläinen. Hänen tuotantonsa on alusta asti alistettu pääomalle ja on olemassa vain sen arvonlisäyksen takia.

Esimerkiksi näyttelijä tai jopa klovni on tuottava työläinen, jos hän työskentelee kapitalistin (yrittäjän) palveluksessa ja luovuttaa hänelle enemmän työtä kuin saa palkkana häneltä takaisin.

Paikkaräätäli, joka tulee kapitalistin kotiin paikkaamaan kapitalistin housut, on tuottamaton työläinen, koska tuottaa kapitalistille vain käyttöarvoa, mutta ei vaihtoarvoa.

Myöskään prostituoidun palvelus ei tuota rahaa, ellei välissä ole rahastajana sutenööri, parittaja, joka nappaa välistä lisäarvon.

Laulajatar, joka myy laulunsa itsenäisesti ilman manageria, on tuottamaton työläinen. Mutta jos saman laulajattaren pestaa palvelukseensa yrittäjä, joka panee hänet laulamaan kääriäkseen siitä rahaa, niin hän on tuottava työläinen, koska tuottaa pääomaa.

Saksalaisessa ideologiassa 1845-47 Marx maalaili Engelsin kanssa, että taiteellisen lahjakkuuden yksipuolinen keskittyminen joillekin yksilöille ja lahjakkuuden tukahduttaminen laajoissa ihmisjoukoissa on seurausta työnjaosta.

Kommunistisesti organisoidussa yhteiskunnassa katoaa työnjaosta johtuva taiteilijan alistaminen paikalliselle ja kansalliselle rajoittuneisuudelle. Silloin yksilöä ei enää aidata johonkin tiettyyn taiteenlajiin niin, että hän olisi yksinomaan maalari, kuvanveistäjä tai kirjailija. Ei ole maalareita vaan parhaimmillaan ihmisiä, jotka muun ohessa myös maalaavat.

Marxille persikan maisteleminen tai jousikvarteton kuunteleminen on itsensä toteuttamista siinä missä patojen rakentaminen tai vaateripustimen sorvaaminen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen

He eivät koskaan halunneet keskustella kanssamme

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Voisiko puutarhanhoidon nähdä myös toivon ja tulevaisuususkon käytännön politiikkana, kysyy tutkija Noora Kotilainen

Lentäminen lisääntyy koko ajan, vaikka samaan aikaan kampanjoidaan lentoboikottien puolesta.

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

Uusimmat

Keskustelu ensi vuoden budjettiesityksestä käy jo kuumana vaikka lähetekeskustelu alkaa vasta huomenna.

Hallitus jatkaa sosiaaliturvan leikkauksia ensi vuoden budjetissa – kymmeniä tuhansia suomalaisia köyhyyteen, vasemmistoliiton Minja Koskela sanoo

Veikka Lahtinen

He eivät koskaan halunneet keskustella kanssamme

Mediatutkimus: Enää kuusi prosenttia suomalaisista lukee sanomalehden vain painettuna

Onko Suomen vasemmisto yhtä kasvuaddiktoitunutta kuin oikeisto?

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
02

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
03

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Murhatutkinta sivuroolissa Hélène Gullbergin lumoavassa dekkarissa Suojatti

21.09.2025

Asunnottomuus kasvaa ensi kertaa yli kymmeneen vuoteen, vasemmistoliitolta viiden kohdan korjauspaketti

21.09.2025

Ilveksen kynnet on hajanainen, koska edes Karin Smirnoff ei voi välttää kolmiosaisen dekkarisarjan keskimmäisen osan ongelmaa

20.09.2025

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

19.09.2025

Minja Koskela: Hallitus on toimintakyvytön kansanmurhan edessä – välikysymys Palestiinan tunnustamisesta

19.09.2025

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

19.09.2025

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

19.09.2025

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

19.09.2025

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

19.09.2025

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

19.09.2025

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

19.09.2025

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

18.09.2025

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

18.09.2025

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään