KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Reko Lundánin näytelmä yli kymmenen vuoden takaa on liiankin ajankohtainen

Työttömyydestä alkaa turhautumisen, pettymyksien, vihan ja lopulta perheväkivallan helvetti Karin (Matti Hakulinen) ja Tuulan (Eeva Hakulinen) elämässä.

Työttömyydestä alkaa turhautumisen, pettymyksien, vihan ja lopulta perheväkivallan helvetti Karin (Matti Hakulinen) ja Tuulan (Eeva Hakulinen) elämässä. Kuva: Harri Hinkka

Tarpeettomia ihmisiä on riipaiseva draama syrjäytymisestä, tuskasta ja rakkauden kaipuusta.

Siskotuulikki Toijonen
16.1.2015 13.27

Aivan liian varhain menehtyneen Reko Lundánin (1969–2006) näytelmä Tarpeettomia ihmisiä vuodelta 2003 on – ikävä kyllä – kipeän ajankohtainen edelleenkin. Se sai riipaisevan, naurun, raivon, voimattomuuden ja suruntäyteisen tulkinnan Miika Murasen ohjaamana Tampereen teatterissa.

Lundán oli 2000-luvun alun yhteiskunnallisesti valveutuneimpia näytelmäkirjailijoita, teräväsanainen ja humaani. Kipeiden teemojen rajuissakin syväluotauksissa hän ei unohtanut toivoa.

Lundán oli erityisesti vähäosaisten tuntojen ja tekojen tulkki, aina ihmisen puolella. Pikkuporvaristoa ja yläluokkaa hän suomi, kuvaten heidät usein naurettaviksi tärkeilijöiksi arvoineen ja kiireineen.

”Hän uskoi teatterin yhteiskunnalliseen ja eettiseen merkitykseen aikana, jolloin teatteriesitykset yhä enemmän muuttuivat massaviihteeksi”, Kirsikka Moring kirjoitti Lundánin nekrologissa.

Siksi hänen näytelmänsä puhuttelevat edelleenkin, asioiden luisuttua vielä huonommalle tolalle. Työntekijän irtisanomista voi verrata ryöstöön, jossa ihmiseltä ryöstetään hänen ainoa pääomansa, oikeus elättää itsensä ja perheensä työnsä avulla. Tarpeettomia ihmisiä nostaa esiin monenlaisia kysymyksiä. Varsinkin sen, onko syvimmiltään Suomessa mikään muuttunut viimeisen 150 vuoden aikanakaan?

Työttömyyden traumat

Esityksen päähenkilö on työttömäksi jäänyt alansa ammattimies Kari, uskottavan, sydämeenkäyvän roolin tekevä Matti Hakulinen. Viimeisenä työnään hän asentaa kolmen työtoverinsa kanssa automaatiolinjan, jonka jälkeen heidät irtisanotaan. Siitä alkaa turhautumisen, pettymyksien, vihan ja lopulta perheväkivallan helvetti.

Hakulinen näyttelee väkevästi pala palalta murtuvan, normaalista perheenisästä lähes psykopaatiksi muuntuvan miehen tuskaisen roolin. Itsetunnon karistessa mustasukkaisuus, epäilykset ja väkivalta kohdistuvat hänen elämänsä tärkeimpään ihmiseen, Tuula-vaimoon (Eeva Hakulinen).

”Sitä ei haista eikä maista, mutta se tappaa”, Kari tiivistää työttömyyden aiheuttamat traumat. Ansiosidonnaisen työttömyysturvan päätyttyä hän ansaitsee 1,75 euroa päivässä, koska Siwassa työskentelevän vaimon palkka vaikuttaa korvauksen suuruuteen. Perhe joutuu ahtaalle, omistusasunnosta, autosta, lomamatkoista ja kaikesta olisi luovuttava. Niinpä Kari uhkailee itsemurhalla, avioerolla ja kaikin tavoin ahdistavalla tunnelmalla niin vaimoaan kuin pikkupoikaansa Simoa. Perherauha särkyy, tilalle pönkii pelko.

Väkivallan uhri

Tuula-vaimo on tyypillinen perheväkivallan uhri, joka loppuun asti haluaa uskoa parempaan, muutokseen. Karin hakattua hänet, Tuula uskottelee työtoverilleen Sonjalle (Elina Keinonen), että on pikkujoulujuhlinnan jälkeen liukastunut portaissa.

Hakulinen sukeutuu sujuvasti vaatimattoman työläisvaimon rooliinsa yrittäen etsiä iloa arjen pienistä asioista pienen pojan äitinä ja topakkana työntekijänä. Kunnes ei enää jaksa, mutta yrittää kuitenkin hakea seesteisyyttä ja ratkaisuja.

Hakulisen näyttelijäntyössä on kiinnostavaa herkkyyttä, hänen heittäytymisensä rujon ja runnellun naisen rooliin on vakuuttavaa, myötätuntoa herättävää. Ja toisaalta katsomosta lähes huutaa, että älä alistu, älä anna kohdella itseäsi noin, älä usko psykopaatin puheisiin, älä koko ajan varo sanojasi! Esityksen vääjäämättömässä loppukohtauksessa Tuulasta on kehkeytynyt kukkamekkoinen kaunotar, joka vihdoinkin uskaltaa sanoa tosiasioita onnettomuuden runtelemalle miehelleen.

Vastaparin Tuulalle ja Karille muodostavat Tuulan nuoruuden ystävän Petrin (Arttu Ratinen) ja työkaverin Sonjan (Elina Keinonen) kohtaaminen.

Aivan poskettoman hauskan roolin tekevä Ratinen on luokanopettaja ja sosiaalisesti kömpelö touhottaja. Hän on uupunut lähiöaktivisti, joka on kadottanut elämästään mielekkyyden. Mutta, hehkeä Sonja saa miehen huutamaan rakkauden tai ainakin erotiikan perään. Yltiökoomisissa kohtauksissa irvaillaan pikkuporvarillisuudelle, kiireellisyydelle ja miehisyydelle kömpelön Petrin kustannuksella.

Tervein ja realistisin esityksen henkilöistä on seksiä uhkuva, elämän varjopuoletkin hyvin tiedostava Sonja. Näyttävä ja etevä Keinonen on lahjakas näyttelijä, ja mainio komedienne, joka osaa esityksen niin vaatiessa myös olla empaattinen ja haavoittuvainen.

Rakkauden perään

Murasen liioittelematon, syvästi tunteisiin vetoava, erittäin onnistunut ohjaus on yhteiskunnallisesti vahvasti kantaaottava, psykologinen draama. Rajusta kontekstista huolimatta Muranen ei mässäile väkivallalla, vaan tuo sitä esiin veristen videoiden, varjokuvien ja erinomaisesti valitun musiikin myötä. Pelon ilmapiirin ja tunteiden kirjon esiin tuojana ja henkilöohjaajana hän on psykologisesti tarkka välttyen karikatyyreiltä.

Vaatimaton lavastus on nerokas. Kerrostaloasunto parvekkeineen muuntuu Siwan myymäläksi nerokkaasti. Ovet sulkeutuvat ja avautuvat, kätkien taakseen yksityisen ja ahdistuksen. Erityisen hienosti oviefekti toimii varjokuvineen Simo-pojan kuvajaisena. Myös lavastuksen ”musta aukko” on toimiva karmaisevuudessaan.

Rakkauden perään he huutavat kaikki tyyni koskettavassa esityksessä. Kyynelten padot murtuvat viimeistään loppukohtauksessa, kun sympaattisesti näyttelevä Simo-poika (Aapo Salonen) laulaa kevätjuhlassaan Chisun Yksinäisen keijun tarinan pyörähtäen onnettomuudessa kasviksi vammautuneen isänsä pyörätuolin editsekin. Hänen ei enää ei tarvitse pelätä. Mutta, monien täytyy niin perheväkivaltaa kuin syrjäytymistäkin. Siksi näistä asioista on puhuttava, taiteessakin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Tarpeettomia ihmisiä Tampereen teatteri, Frenckell-näyttämölläEnsi-ilta oli 14.1.2015. Kirjoittanut Reko Lundán. Ohjaus Miika Muranen. Lavastussuunnittelu Mikko Saastamoinen. Pukusuunnittelu Mari Pajula.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään