Bangladeshin faktat:
Rannikkovaltio Etelä-Aasiassa
Asukkaita 156,6 miljoonaa
Kansallisen köyhyysrajan alapuolella eläviä 31,1 %
Alle 1,25 dollarilla päivässä eläviä 43,3 %
Maatalous työllistää 45 prosenttia asukkaista, tärkein tuote riisi
Yli 15-vuotiaista lukutaitoisia 56,8 %
Hiilidioksidipäästöt 0,4 tonnia/asukas (vuosi 2010)
Vrt. hiilidioksidipäästöt Suomi: 11,5 USA: 17,6 (2010)
Sijoitus Inhimillisen kehityksen indeksissä 146/187
(Lähde: YK)
Kuusitoistavuotiaan Mohammad Yasinin matka Bangladeshista ei minnekään kesti 45 vuorokautta. Yasin ja 115 muuta siirtolaista keikkuivat puolitoista kuukautta levottomalla Intian valtamerellä surkeassa paatissa nälkäisinä ja janoisina tietämättä, astuisivatko kiinteälle maaperälle enää koskaan.
Yasin lähti onnettomalle matkalleen työn perässä. Yasinin isä sairasteli ja nuorukainen elätti runsaan 70 euron kuukausipalkalla nelihenkistä perhettään. Ilmainen matka Malesiaan oli kuin arpajaisvoitto parempaan elämään, tai niin Yasin ainakin uskoi.
– Meille luvattiin, että 2600 dollarin hintaisesta matkasta ei tarvitsisi maksaa yhtään ennakkoon, vaan maksu perittäisiin vasta sitten, kun olisimme saaneet työpaikan Malesiasta.
Matkalaiset pakkautuivat puiseen alukseen Shah Porir Dwipin saarella. Lisää väkeä kyytiin lastattiin Patheinissa, Etelä-Myanmarissa, jossa kyytiin nousi pieni joukko vainoa pakenevia Rohingya-muslimeja.
Salakuljettajien ja säiden armoilla
Varsin pian matkanjärjestäjät paljastuivat ihmissalakuljettajiksi, joita siirtolaisten hyvinvointi ei kiinnostanut. Ruuasta ja vedestä oli pulaa. Päivisin miehistö avasi ruuman luukut, ja polttava aurinko helotti suoraan suojattomiin matkalaisiin. Öisin luukut suljettiin, ja ihmiset kärsivät kylmyydestä. Matkan etenemisestä yksikään heistä ei rohjennut kysyä, sillä uteluiden palkaksi osoittautui pahoinpitely.
Lähes puolentoista kuukauden kiduttavan matkan jälkeen Bangladeshin rajavartiosto ohjasi aluksen Saint Martin saarelle, hyvin lähelle saarta, josta Yasin kumppaneineen oli matkaan lähtenyt. Kun nälkiintyneet matkaajat nousivat maihin, kävi ilmi, että miehistö oli hylännyt laivan jo paljon aikaisemmin.
Huolimatta matkan kärsimyksistä ja päätymisestä takaisin lähtöpisteeseen Yasin matkatovereineen voi pitää itseään onnekkaana. He säilyttivät sekä henkensä että rahansa. Moni muu tulee matkallaan ryöstetyksi, laidan yli heitetyksi tai päätyy joukkohautaan, jonka kaivavat taloudellisesti epätoivoisia ja poliittisesti vainottuja kaakkoisaasialaisia hyväkseen käyttävät ihmiskauppiaat ja -salakuljettajat.
Bangladeshin faktat:
Rannikkovaltio Etelä-Aasiassa
Asukkaita 156,6 miljoonaa
Kansallisen köyhyysrajan alapuolella eläviä 31,1 %
Alle 1,25 dollarilla päivässä eläviä 43,3 %
Maatalous työllistää 45 prosenttia asukkaista, tärkein tuote riisi
Yli 15-vuotiaista lukutaitoisia 56,8 %
Hiilidioksidipäästöt 0,4 tonnia/asukas (vuosi 2010)
Vrt. hiilidioksidipäästöt Suomi: 11,5 USA: 17,6 (2010)
Sijoitus Inhimillisen kehityksen indeksissä 146/187
(Lähde: YK)