KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Narttujuttu vie suomalaiseen arkeen

Jo kuolleet, itsemurhankin tehneet, nuoret naiset ikuisissa vähäpukeisissa tuskissaan tuovat lohtua vielä eläville.

Jo kuolleet, itsemurhankin tehneet, nuoret naiset ikuisissa vähäpukeisissa tuskissaan tuovat lohtua vielä eläville. Kuva: Aino Martiskainen

Seksuaalisesti ahdistellun puheenvuoro Työväen Näyttämöpäivillä.

Kari Kauppinen
30.1.2016 8.30

Työväen Näyttämöpäivät

Suomen suurimpia harrastajateatteritapahtumia. Järjestetään 40. kerran 29.–31. tammikuuta Mikkelissä.

Näyttelijä Kati Outinen valitsi 34 hakeneen esityksen joukosta kymmenen Näyttämöpäiville sopivaa kotimaista esitystä.

Yleisö valitsee parhaan esityksen. Voittanut ryhmä saa haltuunsa kiertopalkinnon, komean antiikkituolin.

”Ei tässä ole mikään hyvä mieli siitä, että sattuipa näytelmä nyt hyvään saumaan.”

– Alun perin tämä on kirjoitettu puhtaan suuttumuksen voimalla, sanoo teatteriohjaaja Aino Martiskainen.

Martiskaisen käsikirjoittama ja ohjaama Narttujuttu on yksi Mikkelin Työväen Näyttämöpäivienesityksistä. Sen esittää Jyväskylän Kansannäyttämö. Näytelmä kertoo tytön, nuoren naisen, seksuaalisesta itsemääräämisoikeudesta, koetusta seksuaalisesta ahdistelusta ja hyväksikäytöstä.

– Esityksen tarina on fiktiivinen, mutta siinä olevissa tunteissa ei ole mitään valheellista. Kaikki tunteet ovat omakohtaisesti kierrätettyjä. Ihan omaa arkikokemusta tuttavapiiristä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Martiskaisen sanat vahvistaa raiskauskriisikeskus Tukinainen, joka on Jyväskylän Kansannäyttämön yhteistyökumppani Narttujutussa.

– Helena Kallinen luki alkuperäisen tekstin ja palaute oli pelkästään positiivista. Hän sanoi, että kertomus on psykologisesti täysin ehjä ja uskottava.

Kallinen on kriisityöntekijä ja perheterapeutti.

Katsojat samaistuvat

Näytelmä on saanut Aino Martiskaisen mukaan hyvää palautetta.

– Se johtunee siitä, kun ihmiset sanovat, että samaistuvat tähän tarinaan.

Yksi näytelmän päähenkilöistä kiintyy epätoivoisesti johonkuhun, joka tosiasiassa tuottaa tuskaa.

– Puolet myönteistä palautetta antaneista, jotka ovat olleet tosi vaikuttuneita, ovat olleet miehiä. Se on hyvä merkki.

Samaistuminen näytelmän hahmoihin voi johtua monesta seikasta kuten esimerkiksi ahdistelusta, miesten käyttäytymisen väärinymmärryksestä ja naisen seksuaalisesta aktiivisuudesta elinpiirissään. Nämä elementit kulkevat näytelmässä.

Miehetkin kokevat seksuaalista häirintää.

– Kaikki tekstini lähtevät siitä, että jokin asia tai joskus useampikin vaivaa.

– Yksi lähtökohta näytelmän kirjoittamiseen oli suuttumus joidenkin nuorten naisten puolesta. Eli kuinka jotkut ”hyvinä tyyppeinä” pidetyt miehet olivat tosi mukavia ja reiluja ja filmaattisia miespuolisille kavereilleen ja myös joillekin muille valikoiduille ihmisille, joista osa oli naisiakin, mutta sitten toisaalta kohtelivat näitä vielä herkässä identiteettivaiheessa olevia tyttöjä sukupuolittuneesti, seksistisesti. Ihan kuin he eivät olisi samanarvoisia ihmisiä vaan vain nuoria ”tissejä ja perseitä”. Vain siksikö, että he ovat nuoria ja naisia?

– Toinen iso lähtökohta olivat joukkoraiskausuutiset esimerkiksi Intiasta ja naisten rankaisut ”sukupuolisista rikoksista” muualtakin maailmasta. Rupesin miettimään näiden kahden asian suhdetta. Eli miksi osa ihmisistä kohtelee toista osaa kuin heillä ei olisi mitään arvoa? Kuin he eivät olisi yhtä arvokkaita yksilöitä vaan esimerkiksi omaisuutta.

– Tämä ei siis tietenkään mene jyrkästi sukupuolirajan mukaan, mutta niin vaan näyttää edelleen olevan, että eniten kärsii naisia miesten käsissä. Historiassakin tämä on trendi.

– Seksuaalisten rajojen loukkaaja voi olla mistä kulttuurista vain, minkä ikäinen vain, mies tai nainen.

Ahdistelu on vanha juttu

Narttujuttu on muuttunut hyvin ajankohtaiseksi viime viikkoina Suomessa ja Euroopassa naisiin kohdistuneen seksuaalisen ahdistelun ja raiskausten myötä.

– Aloin kirjoittamaan tätä melkein vuosi sitten ja ohjauksen alustakin on puolisen vuotta, sanoo Aino Martiskainen.

– Ei tässä ole mikään hyvä mieli siitä, että sattuipa näytelmä nyt hyvään saumaan.

Martiskainen sanoo, ettei naisten koskemattomuuden kunnioittamisessa ja ahdistelussa ole kyse mistään uudesta asiasta.

– Kyllä tätä on ollut ennenkin ihan suomalaisessakin kulttuurissa.

Näytelmässä hyväksikäyttäjä on suomalainen.

– Nuorilla on ristiriitaiset paineet, että pitäisi olla älyttömän seksikäs ja haluttu, ja samalla perinteiset naisten siveysvaatimukset vaikuttavat taustalla. Tämä vaikuttaa varmasti myös poikiin.

Näyttelijä tutustui narsismiin

Aino Martiskainen kirjoitti Narttujutun myös lohdulliseksi, paikoin humoristiseksi.

– Yleensä kun tehdään hyväksikäyttötarinaa, se on helvetin traagista. Sen voi ymmärtää, sillä ihmiset haluavat olla varovaisia eikä haluta kokeilla paljon erilaista, ettei vaan loukata toisen tunteita.

– Mutta halusin, ettei tässä jäädä vain nyyhkimään. Asiat, mitkä tapahtuvat, ovat hirveitä asioita ja ne jättävät elinikäiset jäljet. Elämässä ei välttämättä ole onnellisia loppuja, mutta ajatus on kuitenkin tässä, ettei kovia kokenutta tyttöä jätetä. Tarkoitus on saada niitä ajatuksia, joilla asiat voivat muuttua ja että on avaimet jatkaa elämää. Että vaikka elämä on traagista, se ei lopu.

– Monissa draamoissa olen nähnyt, että raiskaaja on kaikin puolin epämiellyttävä ja helposti hirviöksi leimattava tyyppi, niin siksi halusin tehdä tässä siitä kavereilleen mukavan ja ympäristölleen erittäin miellyttävänä ja viehättävänä näyttäytyvän ihmisen.

Martiskainen keskusteli raiskauskeskus Tukinaisen Helena Kallisen kanssa narsismista näytelmätekstin yhteydessä.

– Näyttelijäkin luki tietoa (rooliaan varten) narsistisista piirteistä.

– Juuri miellyttävä ihminen saa helpommin toisen kiintymyksen ja luottamuksen, ja silloin toisesta tulee haavoittuva. Väkivalta ei aina näy kauas päällepäin, ihmisestä tai tilanteista.

Hyväksikäytön kohde on kuin tavara

Nuoriin naisiin kohdistuva seksuaalinen ahdistelu voi näyttäytyä monelle hämmästyttävillä tavoilla. Ei ole tavatonta, että niin sanotut tavalliset perheenisät tekevät seksimatkoja esimerkiksi Viroon. Kun Aino Martiskaiselle esittelee tämän teeman, se nostaa yhtymäkohtia myös näytelmän tarinaan.

– Varmastikin yksi iso juttu tässä on se, että kun asia on omasta elämästä irrotettu, niin nuoriin tyttöihin ei tarvitse suhtautua muulla tavalla kuin että he ovat jokin rooli, haluttava nuori tyttö. Vielä jos tyttö on ulkomaalainen, virolainen tässä esimerkissä, niin hänet voidaan kokea vielä alempiarvoisena.

– Sellainen etäännytys tässä toimii. Ei koeta toista yksilönä eikä ihmisyyden arvoa. Kyse on kyvyttömyydestä asettua toisen asemaan ja kokea tämä vertaisekseen.

– Näytelmässä hyväksikäyttäjähahmo etäännyttää juuri itsensä. Hän ei ajattele toista ihmistä ihmisenä vaan omien pettymyksensä lohdukkeena. Että kun on itse kokenut vääryyttä, niin ei ajattele olleenkaan, että siinä on toinen ihminen, joka nyt myös kärsii.

– Tuskin haluttaisiin, että omaa tytärtä kohdellaan tällä tavalla. Miten voikin joku ulkoistaa itsensä tällä tavalla?

Keskustellen ryhmä vireeseen

Kantaesityksensä lokakuussa saanut näytelmä etenee liki 2,5 tunnin verran rivakasti. Aika ei tule pitkäksi. Näytelmässä on vartin väliaika.

Miten olet saanut näyttelijät tällaiseen vireeseen, vai tuleeko se näytelmän naisilla selkäytimestä?

– Työskentelytapani on sellainen, että en ole käskyttävä, mutta vaadin todella paljon ja teetän paljon töitä, koska olen tosi tarkka. Ja keskustelen paljon.

Martiskainen sanoo olevansa hyvä roolittaja. Hän on myös teatterikriitikko ja nähnyt paljon esityksiä. Sen myötä silmä on kehittynyt näkemään oikeat persoonat oikeisiin rooleihin.

– Yritän päästä sellaiseen tilanteeseen, että näyttelijä tai kuka tahansa ryhmäläinen ymmärtää hahmon tunteet ja ajatukset. Eli minun ei tarvitse selittää, miten jokin asia tehdään vaan näyttelijä voi antaa siihen kaiken itse.

– Minulla on ryhmääni tosi syvä luottamus; se on äärimmäisen tärkeää. Tämä on jonkinlainen perhekokemus, annan itsestäni todella paljon ja toiminta on avointa.

Sitä samaa Martiskainen odottaa ryhmältäänkin.

Työväen Näyttämöpäivät

Suomen suurimpia harrastajateatteritapahtumia. Järjestetään 40. kerran 29.–31. tammikuuta Mikkelissä.

Näyttelijä Kati Outinen valitsi 34 hakeneen esityksen joukosta kymmenen Näyttämöpäiville sopivaa kotimaista esitystä.

Yleisö valitsee parhaan esityksen. Voittanut ryhmä saa haltuunsa kiertopalkinnon, komean antiikkituolin.

”Ei tässä ole mikään hyvä mieli siitä, että sattuipa näytelmä nyt hyvään saumaan.”
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

 
04

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
05

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

08.08.2025

Kuang ja Rooney – kaksi tapaa olla yhteiskunnallinen kirjailija

08.08.2025

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

07.08.2025

Kansanedustajat äimistelevät sitä helppoutta, jolla Purra taas leikkaa: ”Se kävi helposti. Nips naps vaan!”

07.08.2025

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

06.08.2025

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

06.08.2025

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

05.08.2025

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

05.08.2025

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään