KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Kyllönen: Liikennekaari on suuren mittaluokan rymäytys

Merja Kyllönen

Merja Kyllönen.

– Bernerin esitys on syytä tutkia perinpohjin, sillä kyse on nyt suuren mittaluokan rymäytyksestä, sanoo entinen liikenneministeri Merja Kyllönen lausunnolle lähteneestä liikennepaketista.

Sirpa Puhakka
22.4.2016 11.51

Kyllösen plussat

Rahoituksen läpinäkyvöittäminen tarpeellista

Aito mahdollisuus muuttaa liikenteen hinnoittelun pohjaa käyttäjä maksaa -periaatteelle auto- ja polttoaineverotuksen sijaan

Mahdollisuus saada kaikki käyttäjät osallistumaan fiksusti kustannuksiin – myös ulkomaiset toimijat

Verovaroja vapautuu palveluihin

Mahdollistaa nykyistä paremmin vahvan taloudellisen ohjauksen kohti kestävämpää liikennejärjestelmää

Yhtiöllä mahdollisuus pitkäjänteisesti investoida

… ja miinukset

Asiakasmaksut avoinna

Vaikutukset haja-asutusalueiden asuville ihmisille, maa- ja metsätalouden kuljetusreiteille tärkeisiin väyliin ja koko maan astuttuna pitämiseen eivät ole tiedossa

Demokratia eli kansanvalta korvautuu helposti hallitusammattilaisten vallalla

Velat valtiolta valtionyhtiölle

Velkojen korot nousevat, sillä valtio saa jopa negatiivisella korolla lainaa

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) esitys suomalaisen liikennepolitiikan mullistuksesta herättää europarlamentaarikko Merja Kyllösen (vas.) mukaan enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Kataisen hallituksessa liikenneministerinä toimineen Kyllösen mukaan esityksessä on sekä plussia että miinuksia.

– Tärkeää on varmistaa, että väyläomaisuus säilyy todella valtion omaisuutena. Askelia aidon yksityistämisen suuntaan ei tule edes harkita. Kansallisomaisuuden laajamittaisen myynnin rajaaminen ulos on välttämätöntä, Kyllönen toteaa.

Hän huomauttaa, että liikennekaaressa kokonaisuutena on paljon sellaisia asioita, joita voidaan edistää myös ilman Keskustan unelmaksi muodostuneen Valtion Infra Oy:n rakentamista. Keskusta ajoi tätä jo ennen eduskuntavaaleja.

ILMOITUS
ILMOITUS

Riskialtis yhtöittäminen

Kyllönen pitää Bernerin ehdotusta uuden liikenneverkkoyhtiön perustamisesta riskialttiina. Valtion väyläverkon omistus, kunnossapito ja rakentaminen on tarkoitus siirtää yhtiön vastuulle ja valtion budjetin ulkopuolelle vuonna 2018.

– Käytännössä malli olisi samankaltainen kuin lentoasemilla nykyään. Ne omistaa Finavia. Niin Finavian kuin Solidiuminkin osalta on nähty, että valtion omaisuutta on sijoitettu tavalla, joka ei ole palvellut yhteiskunnan kokonaisetua.

Yhtiössä valta karkaa poliittisilta päättäjiltä ammattilaisille.

– Solidiumia ei ole kyetty poliittisesti ohjaamaan eli demokratia, kansanvalta, karkaa käsistämme pois. Kun toiminta on kerran yhtiöitetty, sitä voi ryhtyä pilkkomaan ja myymään osia ulos.

Kyllösen mukaan on tärkeää turvata valtion infraomaisuus ja pitää se kunnossa. Hän muistuttaa miljardiluokan korjausvelasta ja pitkistä investointilistoista.

– Maan tavan mukaan investoinnit aloitetaan pikkurahalla eikä koko hankkeen elinkaaren aikainen rahoitus ole varmistettu. Rahaa pumpataan lisäbudjeteissa.

Koko kansa omistajaksi

Kyllönen toivookin, että nykyinen tapa jää historiaan. Hän vaatii yhtiöittämisen rinnalle vahvan demokratian pohjalta toimivaa koneistoa, joka osallistuu päätöksentekoon ja liikennepolitiikan linjanvetoihin.

– Ehkä kannattaisi harkitakin koko kansan infrayhtiötä, jossa jokainen veronmaksaja on osakkeenomistaja, kun me kaikki olemme kuitenkin viime kädessä rahoittajan roolissa. Veronmaksajan kannalta ei nykymenokaan kovin hyvältä näytä. Liikennehankkeiden rahoitus ei ole kenenkään hallinnassa. Tiet ja radat rapautuvat ja logistinen järjestelmä ei kehity kokonaisuutena.

Berner esittää, että käyttäjämaksut tulevat, mutta samalla tulee autoilijoille parin miljardin helpotus ajoneuvo-, auto- tai polttoaineverosta.

– Paljon riippuu valtion kirstunvartijan eli valtiovarainministeriön suhtautumisesta. Tähän saakka se on ollut kovin nuiva uudistamaan autoiluun liittyvää verotusta.

Kyllönen arvioikin, että valtion väyläverkkoa pidetään kunnossa ja kehitetään vuosittain parilla miljardilla. Tämä olisi ilmeisesti tarkoitus rahoittaa käyttäjämaksuilla, kun samalla autoilun verotuksen luvataan alentuvan.

Kyllösen plussat

Rahoituksen läpinäkyvöittäminen tarpeellista

Aito mahdollisuus muuttaa liikenteen hinnoittelun pohjaa käyttäjä maksaa -periaatteelle auto- ja polttoaineverotuksen sijaan

Mahdollisuus saada kaikki käyttäjät osallistumaan fiksusti kustannuksiin – myös ulkomaiset toimijat

Verovaroja vapautuu palveluihin

Mahdollistaa nykyistä paremmin vahvan taloudellisen ohjauksen kohti kestävämpää liikennejärjestelmää

Yhtiöllä mahdollisuus pitkäjänteisesti investoida

… ja miinukset

Asiakasmaksut avoinna

Vaikutukset haja-asutusalueiden asuville ihmisille, maa- ja metsätalouden kuljetusreiteille tärkeisiin väyliin ja koko maan astuttuna pitämiseen eivät ole tiedossa

Demokratia eli kansanvalta korvautuu helposti hallitusammattilaisten vallalla

Velat valtiolta valtionyhtiölle

Velkojen korot nousevat, sillä valtio saa jopa negatiivisella korolla lainaa

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Uusimmat

Adoptioon kaapatun Sarah Kanferin äiti Eusebia Portillo ja hänen tyttärensä, Sarahin sisko Rosa María Portillo kodissaan El Salvadorissa.

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

María Ysabel Cedano (vas.) osallistuu mielenosoitukseen Limassa vaatien oikeutta ja korvauksia pakkosteriloinnin uhreille. Cedano on Cecilia Ramosin omaisia edustavan järjestön asianajaja Amerikkojen välisessä ihmisoikeustuomioistuimessa.

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

Kuvituskuvassa nuori perhe Havannan Ramón González Coro -äitiys- ja lastensairaalan edustalla.

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

Bellincatin Sofia Kärkisen pakomatka ei jännitä tarkoitetulla tavalla Taavi Soininvaaran Mustassa legendassa

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
05

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään