KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Airpron kiistalla on pitkä historia

Airprolla työskentelevät turvatarkastajat saavat vastedes järkevämmät työvuorot ja ylityöstä asianmukaiset korvaukset.

Airprolla työskentelevät turvatarkastajat saavat vastedes järkevämmät työvuorot ja ylityöstä asianmukaiset korvaukset. Kuva: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

IAU:lle sovintoratkaisu vasta yksi etappi.

UP/Birgitta Suorsa
7.4.2017 9.20

Airpron työntekijät

Airprossa työskentelee kaikkiaan 1 350 henkilöä. He työskentelevät Suomen 16 lentoaseman maa- ja matkustajapalveluissa ja Cabin Crew -palveluissa Pohjoismaissa.

Suurin osa henkilöstöstä työskentelee turvatarkastajina Finavian ylläpitämillä lentoasemilla.

Lentoyhtiöille tarjottavissa maapalveluissa työskentelee noin 200 henkilöä. Heille kuuluvat matkustaja- ja matkatavarapalvelut sekä koneiden vesihuollot, siirrot ja jäänpoistot.

Lisäksi Airprolla on bussinkuljettajia kenttäalueella sekä ulkomaisten lentoyhtiöiden lomalennoille vuokrattavaa matkustamohenkilöstöä yhteensä lähes 200 henkeä.

Kaikista Airpron työsuhteista kokoaikaisia on 750, loput ovat osa-aikaisia tai erikseen työhön kutsuttavia.

Työntekijöistä noin kolme neljäsosaa on Ilmailualan unionin IAU:n mukaan alle 30-vuotiaita.

IAU:hun kuuluu noin 450 Airpron työntekijää. UP

Maaliskuisella lentokenttäpalveluja koskeneella työtaistelulla on pitkät juuret. Kun Ilmailualan unionin IAU:n puheenjohtaja Juhani Haapasaari käy läpi maaliskuisen lakon taustoja ja käänteitä, päällimmäiseksi nousee vanha ongelma.

Ilmailulaitos (nyk. Finavia) perusti Airpron 1994. Henkilöstön työehdoista sovittiin toimihenkilöiden normaalia päivätyötä ajatellen.

Työehtosopimuksen tekivät Henkilöstöunioni (osa nykyistä Pardiaa) ja valtiovarainministeriön perustama Liikenne- ja Erityisalojen Työnantajat (osa nykyistä Paltaa). Tuolloin Airpron sopimus koski vain muutamaa Lapin kenttää ja sesonkiliikennettä.

Kun Airpron toiminta laajeni muillekin kentille, sopimus jäi voimaan, vaikka työntekijöiden määrä kasvoi.

Kansanedustajat ovat tehneet vuosien saatossa kaksi kirjallista kysymystä valtionyhtiö Finavian ja sen tytäryhtiön Airpron toiminnasta. Kysymyksissä on perätty valtionohjausta ja työehtosopimuslain hengen noudattamista.

Henkilöstön edustavuuden perusteella maapalvelun työntekijöihin tulisi noudattaa lentoliikenteen palveluja koskevaa työehtosopimusta kuten muissakin vastaavissa yhtiöissä, kysymyksissä perustellaan.

Tuoreen sopimuksen mukaan yleissitovaa eli lentoliikenteen palveluja koskevaa sopimusta ryhdytään noudattamaan Airpron maapalveluissa aluksi Helsinki-Vantaan ja Oulun lentokentillä. Ensi vuoden tammikuun loppuun mennessä selvitetään muiden lentokenttien tilanne. Niissä työskentelee 20 prosenttia Airpron työntekijöistä.

Lisät kuntoon vähitellen

Vanha sopimushistoria näkyy Haapasaaren mukaan mm. toimihenkilöiden selvästi parempana palkkakehityksenä.

– Toimihenkilöille henkilökohtainen palkanosa on keskimäärin 25 – 30 prosenttia. Varat järjestelyeriin on otettu yleiskorotuksista. Tämän myötä toimihenkilöiden euromääräiset henkilökohtaiset palkanosat ovat nousseet kymmenkertaisiksi työntekijöihin nähden, Haapasaari sanoo.

Nyt sopimukseen saatiin pykälä, jonka mukaan työntekijöiden henkilökohtaiset palkanosat korotetaan 4 – 12 prosenttiin kunkin työhistorian mukaan. Nämä ns. takuupalkkojen tarkistukset tehdään vastedes vuosittain.

Ensimmäistä sovintoehdotusta ei viety edes IAU:n hallituksen päätettäväksi.

– Se olisi ratkaissut ainoastaan miesvaltaisten maapalvelutöiden epäkohtia, mutta jättänyt kokonaan huomioimatta turvatarkastajien ja muiden maapalvelutyöntekijöiden tarpeet. Tämä on myös tasa-arvokysymys, Haapasaari sanoo.

Ensi vuonna palkankorotuksia ei tule, ja vuoden 2019 korotukset ovat puolet Teknologiateollisuuden ja Metalliliiton sekä kemian perusteollisuuden yleiskorotusten keskiarvosta.

Työvuoroihin järkeä

IAU:n tavoitteet olivat työnantajapuolen mukaan mittavat ja aivan liian suuret yksiin neuvotteluihin. Haapasaari ei ole kiistänyt, että tavoitteita on paljon. Tämä voi tarkoittaa tulevaisuudessakin painostustoimia.

Hän pitää sovittelun kautta saavutettua tulosta hyvänä päänavauksena. Yksi merkittävin neuvottelukierroksen tuloksista on, että Airprolla työskentelevät turvatarkastajat saavat vastedes järkevämmät työvuorot ja ylityöstä asianmukaiset korvaukset. Tällä tavoin kurotaan kiinni vartiointialan sopimuksen työehtoja.

– Työnantaja on voinut teettää paljon ylitöitä lisätöitä, jopa yli työaikalain salliman rajan. Vastaisuudessa pääosa näistä tunneista on ylityötä, josta työntekijä saa peruspalkan ohella ylityölisät. Tällä tavoin palkkaeroa saadaan kutistettua.

ILMOITUS
ILMOITUS

Sopimuksessa ylityöksi määriteltiin työ, joka ylittää 120 tuntia kolmen viikon jakson aikana. Haapasaari uskoo, että Airpro hoitaa vastaisuudessa työaikasuunnittelun paremmin.

– Nyt vuoro on saattanut alkaa klo 5 parin tunnin työrupeamalla ja jatkua klo 14 – 19 läpi koko viikon. Siinä ei paljoa vapaa-aikaa ja lepoa jää, kun laskee työmatkat mukaan.

Vaihtuvuus suurta

Tuoreen sopimuksen mukaan viikoittainen vapaa-aika on vähintään 35 tuntia, ja pyrkimyksenä on antaa työntekijälle vapaa viikonloppu vähintään kerran kuussa. Paikallisesti voidaan sopia toisin.

IAU:n tavoitteena on edelleen, että lyhin työvuoro on kuusi tuntia, kuten se on myös vartiointialan työehtosopimuksessa.

Pirstaleisten työpäivien takia työntekijät ovatkin vaihtuneet tiuhaan. Haapasaari laskee, että keskimäärin turvatarkastajan työsuhde Airprossa on kestänyt neljä vuotta.

– Jokaisesta työntekijästä teetetään turva-arvio ja jokainen koulutetaan työhön. Iso vaihtuvuus tulee työnantajalle kalliiksi.

Airpron työntekijät

Airprossa työskentelee kaikkiaan 1 350 henkilöä. He työskentelevät Suomen 16 lentoaseman maa- ja matkustajapalveluissa ja Cabin Crew -palveluissa Pohjoismaissa.

Suurin osa henkilöstöstä työskentelee turvatarkastajina Finavian ylläpitämillä lentoasemilla.

Lentoyhtiöille tarjottavissa maapalveluissa työskentelee noin 200 henkilöä. Heille kuuluvat matkustaja- ja matkatavarapalvelut sekä koneiden vesihuollot, siirrot ja jäänpoistot.

Lisäksi Airprolla on bussinkuljettajia kenttäalueella sekä ulkomaisten lentoyhtiöiden lomalennoille vuokrattavaa matkustamohenkilöstöä yhteensä lähes 200 henkeä.

Kaikista Airpron työsuhteista kokoaikaisia on 750, loput ovat osa-aikaisia tai erikseen työhön kutsuttavia.

Työntekijöistä noin kolme neljäsosaa on Ilmailualan unionin IAU:n mukaan alle 30-vuotiaita.

IAU:hun kuuluu noin 450 Airpron työntekijää. UP

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Tuomitsemme kaikki toimet, jotka rikkovat kansainvälistä oikeutta ja sääntöjä, tasavallan presidentti Alexander Stubb sanoo.

KU kysyi Stubbilta Israelin toimista Gazassa, lännen kaksoisstandardeista ja globaalista etelästä – Näin presidentti vastasi

Sara Koiranen

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

Susikanta puhuttaa niin Euroopassa kuin Suomess.

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

Pia Lohikoski.

Korkeakoulujen rahoituskaruselli hämmentää: ”Toisella kädellä annetaan, toisella otetaan”

Uusimmat

Chileläinen vuohien kasvattaja Yasna Molina esittelee vuohenjuustolla voittamiaan palkintoja, joukossa Copa América -palkinto, jonka hän sai Anqas-sinihomejuustolla.

Chilen huippujuustot tuotetaan ankarissa olosuhteissa

Tuomitsemme kaikki toimet, jotka rikkovat kansainvälistä oikeutta ja sääntöjä, tasavallan presidentti Alexander Stubb sanoo.

KU kysyi Stubbilta Israelin toimista Gazassa, lännen kaksoisstandardeista ja globaalista etelästä – Näin presidentti vastasi

30 vuotta, 30 kirjaa. Seppo Jokinen saattelee komisario Sakari Koskisen eläkkeelle Viimeisessä väännössä.

Tunteelliset jäähyväiset komisario Koskiselle

Rikostutkinnan realistinen kuvaus on huipussaan Niko Rantsin dekkareissa.

Tuntuu kuin olisi itse mukana, kun Niko Rantsi kuvaa poliisioperaatiota neljännessä dekkarissaan Vaikenemisen laki

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

 
02

Hallitus valmis romuttamaan Suomen linjan yritysvastuussa — Asiantuntijat ja järjestöt varoittavat seurauksista

 
03

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

 
04

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

 
05

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Laosissa raivataan edelleen amerikkalaispommeja, mutta Trump poisti työltä USA:n tuen

10.05.2025

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

09.05.2025

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

09.05.2025

Korkeakoulujen rahoituskaruselli hämmentää: ”Toisella kädellä annetaan, toisella otetaan”

09.05.2025

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

09.05.2025

Hallituksen suunnitelma sen paljastaa: ”Nyt isketään viimeiseen henkireikään”

09.05.2025

KU kysyi Stubbilta, tuomitseeko Suomi Israelin toimet – Stubb: ”Tuomitsemme kaikki ne toimet, jotka rikkovat kansainvälistä oikeutta ja kansainvälisiä sääntöjä”

08.05.2025

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

08.05.2025

Mepit vetoavat ulkoministeriin – ”Milloin aika koittaa?”

08.05.2025

Päätös kuun lopulla: Erotetaanko Yrttiahon puolueosasto?

08.05.2025

Perussuomalaisten pudotus jyrkkenee: Nyt lähti 4 prosenttiyksikköä

08.05.2025

Mario Draghi sen jo myönsi – transatlanttinen talouskuri on kuollut, Eurooppa tarvitsee oman kasvumallin

08.05.2025

Eduskunnan talouskeskustelussa kerrattiin joukko-oppia: ”270 000 työtöntä ei voi mahtua 47 000 avoimeen työpaikkaan”

07.05.2025

Vasemmistoliiton Koskela syyttää Orpon hallitusta nälkäisistä lapsista: ”Kestämätöntä ja räikeän epäoikeudenmukaista”

07.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään