KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kirjat

Monen kirjahelmen löytäminen on kiven alla

Kuva: Arto Nyyssönen

Vaikeimmin tavoitettavia ovat omakustanteet.

Hannu Niklander
26.8.2017 14.00

Hannu Niklander

Syntynyt vuonna 1951, asuu Karkkilassa

Suomen Kirjailijaliiton varapuheenjohtaja

Kirjallisuuden valtionpalkinto 1999

Viime aikoina suurkustantamot ovat lähes menettäneet mielenkiintonsa runouteen.

Uusin teos matkaesseekokoelma Kolmelta mantereelta vuonna 2016

Kirjan kuolemaa on povattu niin pitkään, etten usko väitteeseen. Mutta vaikeuksia ilmenee: kirjan kohdalla törmätään samaan eriarvoistumiseen kuin muunkin inhimillisen hyvän saatavuudessa. Kirjoitan tässä Suomesta ja nykyajasta, korkeintaan lähihistoriasta.

Aloitellessani kirjailijan uraa 1970-luvun alussa vallitsi tietty kastijärjestelmä. Oli hyviä ja kunnianarvoisia vanhoja suurkustantamoja, oli keskinkertaisina pidettyjä keskisuuria, usein uusia tai toisaalta ajastaan jääneitä ja näiden lisäksi pienkustantamoja. Yleensä kirjailijan saama arvostus määräytyi sen mukaan, minkä kustantamon kautta hän julkaisi. Kustantajaa ei kernaasti vaihdettu, ja kustantaja pyrki pitämään huolta kirjailijasta. Siinä saattoi olla aitoa kulttuuritahtoa, mutta myös taloudellista silmää. Tahtoohan karjankasvattajakin, että tuotantoeläin voi hyvin. Isolla kustantamolla oli paremmat mahdollisuudet hyvänä pitoon kuin pienillä. Aivan paarioita olivat omakustantajat lukuun ottamatta niitä poikkeuksia, jotka olivat älynneet uhriutua näyttävästi, tehdä irrallisuudestaan tuotemerkin.

Tilanne rupesi muuttumaan viimeistään 1980-luvulla, kun muutamat keskisuuret kustantamot lopettivat toimintansa. Samoihin aikoihin kaupallisuus rynnisti, suurkustantajat julkaisivat yhä enemmän heppoista viihdettä, eikä kunnianarvoisan talon nimi enää ollut tae kunnioitettavasta tekstistä. Pian uusi painotekniikka teki omakustantamisesta halpaa. Se ei aina nostanut tekstin tasoa. Jos eivät muut lue käsikirjoitusta kuin kirjailija itse, jää kustannustoimittajan yleensä hyödyllinen panos tykkänään pois. Mutta markkinoille tuli paljon kunnianhimoisia pienkustantamoja, joissa tehtiin ammattitaitoista, kiitettävää ja usein korvaamatonta työtä. Rakennemuutos oli tapahtunut. Yleistynyt kirjoittajakoulutus oli myös tepsinyt, enää ei ilmoille juuri tullut aivan onnettomia tekeleitä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Viime aikoina suurkustantamot ovat lähes menettäneet mielenkiintonsa runouteen. Vastaavasti on syntynyt kosolti runoon keskittyneitä kustantajia. Runo mahtuu moniin alan lehtiin ja sen ehtii lausua lavaesityksissä. Runon asema ei oikeastaan ole niin huono kuin väliinputoajaksi jäävien novellien ja esseiden. Suuri ja tyypillisin osa kirjailijakuntaa kirjoittaa – vähälevikkisiä romaaneja.

 

Vaikeimmin tavoitettavia ovat omakustanteet. Toisinkin voi valita, mutta käsittelen nimenomaan teoksia, joiden vaiheista satun olemaan tietoinen. Kiintoisa omakustanne on viime vuonna ilmestynyt Gia Virkkusen Rakkauden varjot ja auringot. Otsikko sanoo paljon kirjan sujuvasti laadituista runoista, joita osuvasti täydentävät kirjoittajan ottamat valokuvat. Omakustanteet päätyvät kirjastoihin lähinnä silloin, kun niillä on alueellinen kytkös kirjaston sijaintipaikkakuntaan. Kuvaavaa on, että kytköstä ei edellytetä suurkustantamojen myyntimenestyksiltä, joissa kytkökseksi riittää, että niitä on mainostettu paikkakunnan valtalehdessä. Kirjakaupoista omakustanteita on hankala saada, etenkään ketjuuntuneista kirjakaupoista, joiden valikoima ja jopa esillepano saatetaan määrätä pääkonttorista samoin ehdoin koko maahan. Verkkomyynti on omakustantajalle avuksi. Lukijan ja ostajan ongelma on, ettei tiedä mistä hakea kirjoja, joiden olemassaolosta ei tiedä.

Paitsi kirjakaupan keskittyminen, ongelma on myös kirjan eliniän lyheneminen. Takavuosina kesti kolme vuotta, ennen kuin kirja tuli alennusmyyntiin. Siihen asti se oli saatavana kirjakaupoista ja alennusmyynti oli toinen tuleminen. Nykyään kirja voi olla alennusmyynnissä heti ilmestyttyään. Tämä panee uumoilemaan, että se oikeastaan on alun perin kaavailtu alennusmyyntituotteeksi. Mikä äkkiä myydään, se pian unohdetaan. Unohdusta helpottaa kustantajien yleistynyt tapa makuloida hieman ikääntyneet kirjat. Niitä ei kauaa varastoida, vaan ne muokataan paperimassaksi. Moista ehjän tavaran tuhoamista pidän kulttuurisena huliganismina.

 

Habent sua fata libelli, kirjoilla on kohtalonsa, sanoivat jo vanhat roomalaiset. Sen huomaa, kun miettii, kuinka moni kelpo kirja on käytännössä vaipunut unholaan. Saahan niitä, mutta kuka osaa kysyä? Nykyään on markkinointi entistä keskeisempää, hyvä kirja voi jäädä vähälle huomiolle, kuten Risto Kormilaisen hupaisa novellikokoelma Paavi mykyrokalla (Edico 2007). Tai Osmo Pekosen Oodi ilolle. Matkoja, maita, kaupunkeja (Enostone 2010). Yhtä ilahduttavan sivistynyttä matkakirjaa saa harvoin käsiinsä.

Kirja voi olla mainio, mutta silti tulee lasikatto vastaan. No, internetistä voi löytää. Toisinaan kannattaa olla liikkeellä ajoissa, painokset ovat usein aika pieniä, eikä makulointi niitä ainakaan suurenna. Aivan uusista kirjoista mainittakoon Liisa Enwaldin ja Esko Karppasen keväinen esseekokoelma Auringon tanssi, pimeän pidot (Robustos 2017). Joulusta riittää puhetta, tässä pohditaan pääsiäistä, teksti kestää monet kevään kierrot.

 

Kirjakaupan keskittyminen ja jakelun ketjuuntuminen uhkaavat valikoiman monipuolisuutta. Ei riitä, että kirjoja vain on olemassa, keskeistä on, kuinka ne leviävät ruohonjuuritasolle kirkonkylien kirjakauppoihin, kioskeihin, sivukirjastoihin ja kirjastoautoihin. Lukija törmää ensimmäiseksi kaikkein tavallisimpaan tarjontaan. Se on vaivatonta kirjakauppaväelle: pääasia, ettei asiakas lähde ulos ostamatta, ostipa vaikka paperiliittimiä tai koottavan lentokoneen. Ilmiö on vuosikymmenten takaa tuttu kustantajien kirjakerhoista. Asiakas saa edullisesti valita kirjoista, jotka joku muu on jo valinnut hänelle sulkien pois paljon muuta. Alun perinkin kirjoille annetaan hyvin erilaiset lähtömahdollisuudet. Urheilussa puhuttaisiin tuomaripelistä.

Aina ei auta, vaikka kirjailija omistaisi kustantamonsa. Arto Kytöhonka oli runoilija, postitaiteilija, pakinoitsija, legendaarinen kirjoittajakouluttaja ja kustantaja. Hänen kustantamonsa Äitini talo julkaisi Kytöhongan parhaan teoksen Kurjan miehen kirjeitä (1991). Harvoin on avioerosta ja tapaamisoikeuksista kirjoitettu yhtä koskettavasti.

Kytöhonka kiinnitti jo 1980-luvulla huomiota uhkaavaan kehitykseen: kirjastot olivat muuttumassa puuhastoiksi. Muut sinänsä hyvät toiminnot vievät pois tilaa, aikaa ja rahoja kirjoilta. ”Yleinen etu” vaatii hankkimaan mieluummin useita kappaleita uutta kohukirjaa kuin tasapuolisemmin useita eri vähälevikkisiä teoksia. Yleinen etu saatettiin määritellä hyvin populistisesti. Osa kirjastoväestä ei tahtonut olla yleisön kasvattajia vaan yleisön palvelijoita. Ikävä kyllä se johti yleisön edessä nöyristelyyn. Asiaa ei helpota kirjastojen yltynyt into poistaa kokoelmistaan vanhoja kirjoja, ”joita luetaan kovin vähän”. Ehkä luettaisiin enemmän, jos niitä useammin pantaisiin esille.

 

Ei ongelma liioin ole sidottu suomen kieleen. Hankalasti tavoitettaviin teoksiin kuuluu Matts Andersenin Flykten västerut (Sahlgrens 1987). Pako länteen kertoo kiehtovaa tarinaa ruotsinkielisen Pohjanmaan nuorukaisista, jotka jatkosodan aikana kokivat suomenkielisen karelianismin ja heimoromantiikan tuiki vieraiksi, ja vielä vieraammiksi haaveet Suur-Suomesta. Moni pakeni Ruotsiin, rauhan ja kahvin maahan veneellä, hiihtäen tai potkukelkalla, vuodenajasta riippuen. Kiintoisaa kansallista omakuvaa näin itsenäisyyden juhlavuonna tutkiskeltavaksi – kunhan kirja löytyisi.

Silläkin on merkitystä, kuinka kirja luokitellaan. Vuonna 1970 ilmestyi kanadanranskalaisen Anne Hébertin romaani Kamouraska. Se on erään québeciläisen paikkakunnan nimi, ehkä ei Suomessa tavattoman myyvä kirjan nimeksi. Matti Brotheruksen suomennos ilmestyi 1971 Gummerukselta nimellä Suuri rakkaus. Kenties nimenvaihdos oli kustantajan toive. Kuvaahan 1800-luvulle sijoittuva mestariromaani suurta rakkauttakin ja siinä ohessa paljon muuta, sen voi lukea niin psykologisena syväporauksena kuin oivallisena yhteiskunnallisena allegoriana. Mutta imelä suomenkielinen nimi passitti yhden 1900-luvun tärkeimmistä ranskaksi ilmestyneistä romaaneista kirjastojen romantiikkahyllyihin. Niistä on lyhyt matka poistokirjojen kadotukseen.

 

Kirjojen tilannetta ei helpota valtalehtien kulttuuriosastojen uusi käytäntö, jossa arvosteltavien kirjojen määrä on supistunut. Ison tilan sivumäärästä ryövää jonkun harvan ja valitun kirjailijan kasvokuva, muista ei usein mahdu mukaan edes kuvatonta esittelyä. Jos mahtuu, niin lyhyenä, pinnallisena tuoteselostuksena. Samalla keskitytään kirjoihin, joiden ”arvellaan kiinnostavan lukijoitamme”. Mieleen tulevat radion viihdemusiikin soittolistat. Ei siis pidetä tarpeellisena vaikuttaa lukijoihin, esitellä jotakin, jota he eivät ehkä hoksaisi kysyäkään. Huomattava osa vuotuisesta kaunokirjallisuudesta jää nykyisin ilman yhtään ainoaa lehtiarvostelua. Valikoiman kapeneminen kaventaa maailmaamme. Ehkä se on tarkoituskin?

Hannu Niklander

Syntynyt vuonna 1951, asuu Karkkilassa

Suomen Kirjailijaliiton varapuheenjohtaja

Kirjallisuuden valtionpalkinto 1999

Viime aikoina suurkustantamot ovat lähes menettäneet mielenkiintonsa runouteen.

Uusin teos matkaesseekokoelma Kolmelta mantereelta vuonna 2016

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

Kohti uutiserämaiden Suomea – lehdistö on kohta yhtä keskittynyttä kuin kauppa

Kuolemasta tietokirjan kirjoittanut Tiina Raevaara kääntäisi huomion elämän pidentämisestä sen parantamiseen

Pentti Raittila perkasi vasemmiston historiaa – Hämeen Yhteistyö -sanomalehti ja kaksi journalistia heijastivat SKDL:n linjoja ja riitoja.Pentti Raittila perkasi vasemmiston historiaa – Hämeen Yhteistyö -sanomalehti ja kaksi journalistia heijastivat SKDL:n linjoja ja riitoja.

Punaisella Tampereella asiat menivät eri tavalla – Uutuuskirja valottaa historiaa lehtimiesten kautta

Uusimmat

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

Kristiinankaupungin mysteerit jäävät taka-alalle, kun Kaisu Tuokko keskittyy täysillä Eevin ja Matsin hankalaan suhteeseen.

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
02

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
03

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

 
04

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 
05

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään